FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΚΟΥΤΙ (2021)

(BOÎTE NOIRE)

  • ΕΙΔΟΣ: Θρίλερ Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιαν Γκοζλάν
  • ΚΑΣΤ: Πιερ Νινέ, Λου ντε Λαάζ, Ολιβιέ Ραμπουρντάν, Αντρέ Ντισολιέ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 129'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Έπειτα από ένα τρομερό αεροπορικό δυστύχημα, ένας ταλαντούχος αναλυτής μαύρων κουτιών θα επιχειρήσει να ρίξει φως στα αίτια της τραγωδίας, μόνο για να βρεθεί μπροστά σε μια αναπάντεχη αλήθεια.

Μετά το 2015 και τη συνεργασία τους στο «Ο Συγγραφέας», η ντόπια διανομή μας φέρνει ξανά απέναντι στους Γιαν Γκοζλάν και Πιερ Νινέ για το «Μαύρο Κουτί». Θα το δεις να κυκλοφορεί ως θρίλερ ή δράμα μυστηρίου και, πράγματι, τούτο εδώ το φιλμ «ακροβατεί» μεταξύ των εν λόγω ειδών με τρόπο διακριτικό και μετρημένο, αν και αρκετοί ενδεχομένως να διαφωνήσουν με τη διάρκειά του, η οποία ξεπερνά τις δύο ώρες (θα μπορούσε να είναι κατάτι μικρότερο, δεδομένης της πλοκής του).

Ο Ματιέ (Νινέ), ένας λαμπρός αναλυτής μαύρων κουτιών, θα βρεθεί αντιμέτωπος με μία από τις δυσκολότερες στιγμές της καριέρας του, όταν έπειτα από ένα μεγάλο αεροπορικό δυστύχημα, θα κληθεί να βρει τους λόγους που οδήγησαν το αεροπλάνο στη μοιραία πτώση. Στην προσπάθειά του να δώσει σοβαρές και σωστές απαντήσεις, ο Ματιέ θα πρέπει να υπερκεράσει την τελειομανία του, αλλά και την… ενοχλητική για πολλούς συνήθειά του να χώνει τη μύτη του εκεί που δεν τον σπέρνουν, ιδιότητες που αμφότερες τον έχουν «στριμώξει» στο παρελθόν, τόσο επαγγελματικά, όσο και προσωπικά. Όσο ο Ματιέ διερευνά πιο βαθιά την υπόθεση, αναζητώντας την απάντηση στο πλέον φλέγον ερώτημα (επρόκειτο για μηχανικό ή ανθρώπινο λάθος;), τόσο τα πράγματα μοιάζουν να περιπλέκονται περισσότερο, ξεφεύγοντας σταδιακά από τον έλεγχό του. Κι αν ο ίδιος έχει κάνει (πάλι) λάθος;

Το σενάριο του «Μαύρου Κουτιού» σε συνδυασμό με την ερμηνεία του Νινέ, αποτελούν τα δυνατά χαρτιά της ταινίας. Ουσιαστικά, πρόκειται για φιλμ το οποίο παίζει διαρκώς με τις προσδοκίες σου, ανατρέποντάς τες σε πολλαπλά επίπεδα, μέχρι την τελική πράξη που αποτελεί και την απάντηση στο τι οδήγησε σε τούτη την αεροπορική τραγωδία. Δεν είναι εύκολο να κρατάς τους θεατές σε μια κάποια εγρήγορση, ιδιαίτερα όταν «σερβίρεις» από την αρχή μια αναμενόμενη απάντηση, που τις περισσότερες φορές εξαντλείται στο πρώτο μισό της ταινίας. Εδώ, ο Γκοζλάν και ο συν-σεναριογράφος του μοιάζουν να ξέρουν τι κάνουν από άποψη βασικής πλοκής, δημιουργώντας ένα story αρκούντως ιντριγκαδόρικο, με παιχνίδια παρασκηνίου, υπόνοια ψυχολογικών ζητημάτων για τον πρωταγωνιστή και μια essence τρομοκρατίας, συστατικά τα οποία δε σ’ αφήνουν να καταλήξεις σε κανένα συμπέρασμα για το τι ακριβώς κρύβεται πίσω από την πτώση ενός ολοκαίνουργιου αεροσκάφους.

Μπροστάρης σ’ αυτή την ιστορία είναι ο Νινέ, με μια ερμηνεία που διατηρεί αμείωτη την προσοχή, ακόμη κι αν ανά στιγμές η υπόθεση μοιάζει (και όντως έτσι είναι) να έχει ρίξει ταχύτητα και να εκτυλίσσεται με τους πλέον αργούς ρυθμούς. Ο Νινέ έχει ένα φυσικό ταλέντο στον τρόπο που υποδύεται χαρακτήρες κι εδώ πετυχαίνει μια δύσκολη δουλειά, να παραμείνει δηλαδή ενδιαφέροντας σ’ έναν ρόλο που εκ πρώτης όψεως δε φαίνεται και τόσο αβανταδόρικος, δεδομένου ότι το βασικό στοιχείο το οποίο τον συνθέτει είναι να ψάχνει απαντήσεις (και ενίοτε να φέρνει κόσμο σε δύσκολη θέση) «παίζοντας» άτυπα τον ντετέκτιβ. Είναι καλός σε αυτό που κάνει και εύκολα σηκώνει την ταινία στην πλάτη του, ειδικά με την ένθεση μιας (πιο αδύναμης) υποπλοκής που φέρνει και τον θεατή σε σημείο ν’ αναρωτηθεί για την αξιοπιστία του Ματιέ ως επαγγελματία. Ένας άλλος ηθοποιός ίσως να μην τα κατάφερνε και τόσο καλά, καθώς χρειάζεται ταλέντο για να παλαντζάρεις τις απαιτήσεις ενός ρόλου σ’ ένα τόσο «τεχνολογικό» θρίλερ.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το «Μαύρο Κουτί» δεν είναι ένα τυπικό θρίλερ, είναι ένα φιλμ μυστηρίου που ψάχνει απαντήσεις στα αίτια μιας αεροπορικής τραγωδίας και αυτό από μόνο του μπορεί να είναι αρκούντως βαρετό για πολλούς (μεταξύ μας, η διάρκεια δεν είναι και λίγη…). Αποτελεί, όμως, και μια γαλλική ταινία που ξεφεύγει από το σύνδρομο το οποίο μαστίζει τα ελληνικά σινεμά εδώ και πολλά καλοκαίρια, προσφέροντας ένα θέμα εναλλακτικό σε σχέση με τα ρομαντικά ή τα αστυνομικά στερεότυπα. Μην περιμένετε κάτι σαν το «Sully» του Κλιντ Ίστγουντ, πάντως.


MORE REVIEWS

ΜΗΤΡΙΚΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ

Στα αμερικανικά suburbs του ’60, δύο αγαπημένες γειτόνισσες βιώνουν μία τραγωδία που θα μετατρέψει τις ζωές τους σε θρίλερ. Ή μήπως κάποια από τις δύο έχει φαντασία που οργιάζει;

ΤΟ ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ

Ο Άλεν πρόκειται να αποτοξινωθεί από τη βία. Πως πρόκειται να επιζήσει, όμως, σε μια κοινωνία στην οποία η άσκηση της βίας αποτελεί θεμελιακή αρχή;

ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ

Έπειτα από τον θάνατο του έφηβου γιου της μπροστά στα μάτια της, ανύπαντρη μητέρα εγκαταλείπει τη Μαδρίτη για τη Βαρκελώνη, προς αναζήτηση του πατέρα του παιδιού της, ο οποίος όλα αυτά τα χρόνια αγνοούσε την ύπαρξή του. Η απόφασή της αυτή θ’ αποδειχθεί άκρως αποκαλυπτική για μια σειρά από γυναίκες και... άνδρες που συναντά στο διάβα της.

Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Οι φλόγες του πολέμου φαίνεται πως θα φουντώσουν ξανά στην Ευρώπη, όμως, η γαλλική μπουρζουαζία έχει άλλες έγνοιες: να ερωτευτεί και να πάει για κυνήγι!

ΤΙΓΡΗΣ

Κτηνίατρος ζωολογικού κήπου επαρχιακής πόλης της Ρουμανίας, η οποία βρίσκεται σε ψυχολογική πίεση λόγω απώλειας νεογέννητου μωρού και απιστίας συντρόφου, χάνει από την προσοχή της την τίγρη που φρόντιζε, με αποτέλεσμα το άγριο θηρίο να περιπλανιέται ελεύθερο στους δρόμους.