FreeCinema

Follow us

ΓΕΝΝΗΣΗ (2004)

(BIRTH)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζόναθαν Γκλέιζερ
  • ΚΑΣΤ: Νικόλ Κίντμαν, Κάμερον Μπράιτ, Ντάνι Χιούστον, Λόρεν Μπακόλ, Ανν Χες, Πίτερ Στορμάρε
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 100'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: VILLAGE FILMS

Ένα ανήλικο αγόρι προσπαθεί να πείσει μία χήρα ότι είναι «μετενσάρκωση» του εκλιπόντα.

Η αύρα της «Γέννησης» ανήκει σε ένα σύμπαν ερμητικό, γεμάτο μεταφυσικά ερωτήματα και φοβίες που δε βρίσκουν απαντήσεις. Είναι σαν να ρωτάς αν υπάρχει ζωή μετά το θάνατο, αλλά ο Θεός να μην ευκαιρεί για να σου λύσει την απορία. Κι αν το θέλετε πιο «λιανά» σε κινηματογραφική γλώσσα επιρροών, θα τολμούσα να πω ότι θυμίζει το «Μωρό της Ρόζμαρι» αλλά σε σκηνοθεσία Στάνλεϊ Κιούμπρικ! Η παλαιολιθική μερίδα της κριτικής είναι σίγουρα έτοιμη να σηκώσει κοτρόνες, όμως, ο Τζόναθαν Γκλέιζερ («Ερωτικό Κτήνος») είναι περίπτωση δημιουργού ικανού να σε παρασύρει σε μονοπάτια άγνωστα, της οφθαλμολάγνου τέχνης την οποία υπηρετεί ίσως πιο μπροστά από την εποχή του.

Το βασικό ζητούμενο του στόρι απαιτεί από εσάς να φερθείτε ώριμα μπροστά στο ενδεχόμενο της ξαφνικής εμφάνισης ενός ανθρώπου που τολμά να σας πει πως στην πραγματικότητα είναι η νέα καρμική εκδοχή κάποιου δικού σας αγαπημένου προσώπου που έχει πεθάνει! Η Άννα αντιμετωπίζει το πρόβλημα αυτό, όταν ένα δεκάχρονο αγόρι την πείθει πως «είναι» ο νεκρός σύζυγός της. Στα πρόθυρα ενός νέου γάμου και με το σόι δίπλα της να προσπαθεί να τη σώσει πριν καταρρεύσει ολοκληρωτικά, η ηρωίδα βιώνει το πλέον σουρεαλιστικό ρομαντικό συναίσθημα και ονειρεύεται την υπόλοιπη ζωή της με αυτό το παιδάκι, γιατί ποτέ ξανά δεν θ’ αγαπήσει με τέτοια δύναμη. Σταδιακά, το σενάριο μας απομακρύνει από την πίστη ότι πρόκειται περί ιστορίας μετενσάρκωσης, αλλά τα μονοπάτια που επιλέγει δεν είναι ούτε και επεξηγηματικά. Η ηδονή της εικόνας είναι πιο ελκυστική από τη λογική, άλλωστε.

Ο Γκλέιζερ είναι ένας σκηνοθέτης εθισμένος επάνω σε μουσικά tempo (οι συνθέσεις του Αλεξάντρ Ντεσπλά μέχρι που σε πνίγουν στις κορυφώσεις τους), σε άψογα σχεδιασμένα καδραρίσματα και σε οικονομία κινήσεων της κάμερας (προσέξτε την αντίθεση στο μουντό των εξωτερικών λήψεων με τα γήινα, πλούσια χρώματα ενός κατά τα άλλα αυστηρού νεοϋορκέζικου upper class διαμερίσματος), διακρίνει τις λεπτές νότες ειρωνείας του σεναρίου (η Άννα αγγίζει τα όρια της παιδοφιλίας συνειδητά με την επιλογή της) και ελέγχει το καστ του με άψογο τρόπο, επιτρέποντας στη Νικόλ Κίντμαν να λάμψει όσο ποτέ άλλοτε με ένα τρίλεπτο γκρο μονοπλάνο που επιδεικνύει κάθε εκφραστικό της φάσμα.

Υπήρξαν στιγμές που πραγματικά δεν ήξερα που έχει φτάσει ο σφυγμός μου. Και πιστεύω απόλυτα πως η περίπτωση αυτού του σκηνοθέτη θα δικαιωθεί στο μέλλον. Καλό δεν είναι να στηρίζουμε τα μεγάλα ταλέντα από «γεννησιμιού» τους;

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2004, όταν αυτό διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Ύστερα από το σκάνδαλο της πρεμιέρας στο Φεστιβάλ Βενετίας, με το έργο να κατηγορείται σφόδρα ως… παιδεραστικό, η εμπορική του καριέρα ήταν σχεδόν καταδικασμένη. Σαφώς ενοχλημένος από την εμπειρία, ο Τζόναθαν Γκλέιζερ συνέχισε να σκηνοθετεί music videos και διαφημιστικά, κι επέστρεψε στο σινεμά μόλις το 2013, με το (επίσης αριστουργηματικό) «Κάτω από το Δέρμα». Με μόλις τρεις ταινίες στο ενεργητικό του, από το 2001 μέχρι σήμερα (2020), θεωρείται πια μία όχι απλά αινιγματική αλλά και τεράστια μορφή καλλιτέχνη, ο οποίος αντιμετωπίζεται με σεβασμό και κάνει τον πλανήτη σινεμά να αγωνιά για την επόμενη μεγάλου μήκους ταινία του. Προσωπικά, πιστεύω πως πρόκειται για διάνοια.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.