FreeCinema

Follow us

ΛΕΜΟΝΙ ΣΝΙΚΕΤ: ΜΙΑ ΣΕΙΡΑ ΑΠΟ ΑΤΥΧΗ ΓΕΓΟΝΟΤΑ (2004)

(A SERIES OF UNFORTUNATE EVENTS)

  • ΕΙΔΟΣ: Οικογενειακή Κωμική Περιπέτεια
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπραντ Σίλμπερλινγκ
  • ΚΑΣΤ: Τζιμ Κάρεϊ, Λίαμ Άικεν, Έμιλι Μπράουνινγκ, Κάρα Χόφμαν, Σέλμπι Χόφμαν, Τίμοθι Σπολ, Κάθριν Ο’Χάρα,Μπιλ Κόνολι, Μέριλ Στριπ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: UIP

Όταν οι γονείς τους βρίσκουν φρικτό θάνατο σε φωτιά που καταστρέφει ολοσχερώς το σπιτικό τους, τρία ορφανά αδελφάκια βρίσκονται στο έλεος ενός παντελώς άγνωστου μέχρι χθες εξαδέλφου τους, ο οποίος δολοπλοκεί διαρκώς για να βάλει χέρι στην κληρονομιά της οικογένειας.

Οι τίτλοι αρχής θα σας ξαφνιάσουν και καλό θα ήταν να μην τους χάσετε. Παρουσιάζουν την έναρξη ενός υποτιθέμενου cartoon με ζωάκια, υπό το πλέον χαζοχαρούμενα γλυκό υφάκι. Μέχρι τη στιγμή που ένας αφηγητής δύστροπος και κακιασμένος σας προειδοποιεί για το έργο που ήρθατε να δείτε, προτείνοντάς σας, μάλιστα, εάν βρίσκεστε σε multiplex, να το βάλετε στα πόδια και να δείτε μια άλλη ταινία! Γιατί ο κόσμος του «Λέμονι Σνίκετ» είναι παγερός, δίχως ίχνος καλοσύνης και διόλου αθώος. Πρωταγωνιστές του, τα αδέλφια της οικογένειας Μποντλέρ: η εφευρετική Βάιολετ, ο βιβλιοφάγος Κλάους και η μικροσκοπική Σάνι που ροκανίζει με απίστευτη δύναμη ότι βρεθεί στο στόμα της. Μέσα σε λίγα λεπτά, οι γονείς τους απανθρακώνονται, καθώς το μεγαλόπρεπο σπίτι τους τυλίγεται στις φλόγες. Τα τρία ορφανά ζουν μια αληθινή τραγωδία, όμως, ο δικηγόρος τους υπόσχεται πως έρχονται καλύτερες μέρες στο πρόσωπο του νέου τους κηδεμόνα, ενός μακρινού συγγενή ονόματι Όλαφ. Αυτό το παραμύθι, όμως, δε μοιάζει μ’ εκείνα που ξέρατε μέχρι σήμερα, άρα αρχίστε να υποψιάζεστε για κάτι το δυσοίωνο στη συνέχεια…

Ο Κόμης Όλαφ δεν έχει σκοπό να δει τα τρία αδέλφια να ενηλικιώνονται και διαρκώς δολοπλοκεί για ν’ αρπάξει την περιουσία τους. Εκείνα, όμως, επιστρατεύουν τις γνώσεις και τις ικανότητές τους και ξεγλιστρούν διαρκώς, υποχρεώνοντας τούτο τον φαύλο τύπο να μασκαρεύεται απανωτά αποκτώντας φιγούρες εξωφρενικές, με σκοπό σατανικό. Θα καταφέρουν να μείνουν στη ζωή τα τρία ορφανά ή θα ικανοποιήσει τα αρρωστημένα του γούστα ο αφηγητής μας;

Βασισμένο σε μια σειρά βιβλίων του Ντάνιελ Χάντλερ, το φιλμ παντρεύει τη δράση τριών από αυτά και μας συστήνει πρόσωπα και καταστάσεις με μία υπόνοια πως το καθετί που βλέπουμε φτιάχτηκε μονάχα με σκοπό να μας ανοίξει την όρεξη για τα όσα έπονται. Είναι, δηλαδή, ένας «πιλότος» που δοκιμάζει την πρώτη του ύλη σε επίπεδο δυνατοτήτων διασκευής για την οθόνη, και συμπάθειας ή μη προς τους χαρακτήρες. Ως συμπέρασμα, προκύπτει αυτή η εντύπωση του ανολοκλήρωτου, με κάμποσα κρυφά χαρτιά γύρω από τη δράση του φιλμ (βασικό παράδειγμα, ποιο μυστικό κρύβουν τα μικρά τηλεσκόπια που έχουν στην κατοχή τους όσοι πεθαίνουν κάτω από «μυστηριώδεις» συνθήκες;) να παραμένουν αναπάντητα ως ερωτήματα. Επιπλέον, το ηλικιακό target group της ταινίας είναι κάπως προβληματικό, καθώς δεν πάει να πείσει κανέναν ότι είναι παιδικό αλλά και, πιθανότατα, θα σνομπαριστεί από ενήλικες που θα το περάσουν για… «ταινία για όλη την οικογένεια»!

Εκεί που το «Λέμονι Σνίκετ» κατεβαίνει πρωτάθλημα είναι στο αισθητικό μέρος, όπου πρώην συνεργάτες του Τιμ Μπέρτον στην καλλιτεχνική διεύθυνση δίνουν goth ρέστα και τονίζουν την απώλεια ενός τέτοιου σκηνοθέτη, ο οποίος αν μη τι άλλο θα πρόσθετε ύπουλες, «υπόγειες» λεπτομέρειες εκεί όπου τώρα το θέαμα παραμένει «κούφιο». Από Ντίκενς και αδελφούς Γκριμ, μέχρι τον μακάβρια νοσηρό κόσμο του Έντουαρντ Γκόρεϊ, ο Μπραντ Σίλμπερλινγκ χειρίζεται μεν ωραία τις ιδέες του αλλά… σε αφήνει με τη χειραψία, μήπως και δε σε διώξει αμέσως από την αίθουσα. Έτσι, πράγματα που θα έπρεπε να φαντάζουν περισσότερο τρομακτικά, ρίχνουν τους τόνους τους προς κάτι παρακμιακά καταθλιπτικό, σε συνδυασμό με μια αλλόκοτη ομορφιά που παραπέμπει σε ζωγραφικούς καμβάδες, με το πλαστό βάθος πεδίου να ζαλίζει χρωματικά. Υπάρχουν σεκάνς και ευρήματα που θα σας αφήσουν με το στόμα ανοιχτό. Τίποτε βαθύτερο.

Ερμηνευτικά, κόβει το μάτι των τριών παιδιών, οι δεύτεροι ρόλοι είναι ηθελημένα γραφικοί, ενώ στο ρόλο του γκροτέσκου Κόμη Όλαφ, ο Τζιμ Κάρεϊ μόλις που καταφέρνει να συγκρατήσει το «παιδί – λάστιχο» που είναι, χωρίς να ξεπερνά τα όρια του εκνευριστικού. Έστω και κάπως αναχρονιστικά σύγχρονος στη συμπεριφορά (με τα κοστούμια και το βραβευμένο με Όσκαρ μακιγιάζ του να ζυγιάζουν το όποιο πρόβλημα).

Η ετυμηγορία λέει να πάτε και να δείτε το «Λέμονι Σνίκετ», γιατί αποτελεί μια ολότελα εναλλακτική πρόταση για το σινεμά διασκέδασης, ακόμη κι αν συχνά πυκνά τα «δάνεια» παραπέμπουν στο φιλμικό σύμπαν του Μπέρτον. Γι’ αυτόν θα ευχόμασταν να βάλει το χεράκι του στο δεύτερο φιλμ…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2005, όταν αυτό διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Τελικά, δεν προέκυψε κινηματογραφικό sequel, αλλά μία σειρά που εμφανίστηκε στην πλατφόρμα του Netflix το 2017, με σαφώς πιο… οικογενειακό κοινό ως αποδέκτες. Η φιλμική μεταφορά αξίζει κυρίως για το εικαστικό αποτέλεσμα και το δυνατό καστ, που θα απογείωνε εύκολα ένας πιο ταιριαστός σκηνοθέτης (διακριτικό βήξιμο…).


MORE REVIEWS

GODZILLA MINUS ONE

Μετά το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, ο Σικισίμα επιστρέφει σ’ ένα κατεστραμμένο Τόκιο, γεμάτος ενοχές από τη φήμη του kamikaze πιλότου που δεν θυσιάστηκε για πατρίδα του. Θα προστατεύσει μια νεαρή κοπέλα που έχει υιοθετήσει ένα ορφανό μωρό και θα συγκατοικήσουν αναζητώντας τη γαλήνη, καθώς η πόλη αρχίζει να στέκεται ξανά στα πόδια της, ώσπου να εμφανιστεί… ένα γιγάντιο και μεταλλαγμένο από πυρηνικές δοκιμές τέρας.

ΠΕΣΜΕΝΑ ΦΥΛΛΑ

Μεροκαματιάρης εργάτης με «αθώο» πρόβλημα αλκοολισμού γνωρίζει προλετάρια «αδελφή ψυχή» σε karaoke bar, εμφανίζεται το ενδεχόμενο του ρομαντικού σκιρτήματος, μα η κακοτυχία δέρνει και τους δύο, λες κι η μοίρα δεν επιθυμεί την ένωσή τους.

ΣΙΩΠΗΛΗ ΟΡΓΗ

Πατέρας που πενθεί τον θάνατο του γιου του, ορκίζεται να εκδικηθεί τις συμμορίες ναρκωτικών που μεταμόρφωσαν τη ζωή του σε βουβό δράμα. Όταν μιλούν τα πιστόλια, ποιος έχει ανάγκη τα λόγια;

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΘΑΝΑΤΟΥ

Στο Σέιλεμ, ομάδα από νεαρά αγόρια και κορίτσια ανακαλύπτει κατά τύχη ένα καταραμένο μαχαίρι. Μέσα από μια σειρά από flashbacks, μαθαίνουμε πως το συγκεκριμένο αντικείμενο υπήρξε η αφορμή για πολλούς θανάτους και καταστροφές στο παρελθόν. Η χρήση του σε δαιμονικά παιχνίδια μεταξύ των παιδιών, αποκαλύπτει μια μικρή λεπτομέρεια: ο κάθε χαμένος, πεθαίνει πραγματικά!

ΦΟΝΙΣΣΑ

Σ’ ένα νησιωτικό χωριό, γύρα στα 1900, η γιαγιά Φραγκογιαννού αποφασίζει να κάνει πράξη αυτό που της δίδαξε η ζωή: απαλλάσσει βρέφη θηλυκά και μικρά κορίτσια από τη μαρτυρική εμπειρία του να μεγαλώσουν και να υποταχθούν σε μια σκληρή κοινωνία ανδροκρατίας, που μόνο βάσανα και δυστυχία μπορεί να τους προσφέρει.