FreeCinema

Follow us

Ο Νο 1 ΚΑΤΑΖΗΤΟΥΜΕΝΟΣ (2014)

(A MOST WANTED MAN)

  • ΕΙΔΟΣ: Θρίλερ Κατασκοπείας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άντον Κορμπέιν
  • ΚΑΣΤ: Φίλιπ Σίμουρ Χόφμαν, Ρέιτσελ ΜακΆνταμς, Γκριγκόρι Ντομπρίγκιν, Γουίλεμ Νταφόου, Νίνα Χος, Ρόμπιν Ράιτ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 122'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ / SEVEN FILMS

Τσετσένος ισλαμιστής εισέρχεται λαθραία στο λιμάνι του Αμβούργου και αναζητά μεγαλοτραπεζίτη για να παραλάβει την κληρονομιά του Ρώσου πατέρα του, στρατιωτικού με σκοτεινές διασυνδέσεις. Παλιός πράκτορας των γερμανικών μυστικών υπηρεσιών θα προσπαθήσει να τον παγιδέψει, πιστεύοντας πως είναι σύνδεσμος τρομοκρατικής οργάνωσης.

Το όνομα του συγγραφέα Τζον λε Καρέ αποτελεί εγγύηση και δηλώνει ξεκάθαρα το είδος της ταινίας. Τα καλά νέα είναι πως οι φανατικοί του θρίλερ κατασκοπείας δεν θα απογοητευτούν. Τα κάπως πιο απογοητευτικά νέα λένε πως αν θυμάσαι έντονα ακόμη το εκπληκτικό «Κι ο Κλήρος Έπεσε στον Σμάιλι» (2011) του Τόμας Άλφρεντσον, θα πρέπει να βαστάς μικρότερο καλάθι τούτη τη φορά. Όπως και να ‘χει, όμως, βρίσκεσαι σε καλά χέρια.

Ο Άντον Κορμπέιν μπορεί να μην είναι ένας τόσο ικανός σκηνοθέτης όσο ο Άλφρεντσον, όμως γνωρίζει το γερμανικό έδαφος (από πληθώρα φωτογραφίσεών του), του ταιριάζει το φουτουριστικά αποξενωτικό τοπίο της πόλης, τον ενδιαφέρουν οι συμπεριφορές των ηρώων του και πετυχαίνει με επιδέξιο τρόπο τη σκιαγράφησή τους, παρά το γεγονός ότι όλοι τους δείχνουν αβάσταχτα κι ερμητικά κλειστοί. Το φιλμ μπορεί κάλλιστα να παρομοιαστεί με ένα σκακιστικό παιχνίδι, στο οποίο τα πιόνια παραβλέπουν τους κανόνες και «κλέβουν» στις κινήσεις, αφήνοντας στο θεατή μια αίσθηση αβεβαιότητας για την εξέλιξη της δράσης.

Ο Γκούντερ Μπάχμαν του Φίλιπ Σίμουρ Χόφμαν (στον τελευταίο πρωταγωνιστικό ρόλο της ζωής του) είναι ένας ψυχολογικός γρίφος, μια στωική μορφή που σε κάνει να απορείς για την προέλευση της χαλαρότητάς του απέναντι σε ένα σύστημα γραφειοκρατίας και διεθνών πολιτικών ισορροπιών, που στο παρελθόν τού έχουν κοστίσει ιδιαίτερα. Αυτό το παρελθόν θα παραμείνει θολό, όμως οι πληροφορίες που αποσπούμε από τους διαλόγους μαρτυρούν μια προδοσία η οποία ίσως τον μεταμόρφωσε σε αυτό που βλέπουμε σήμερα. Έναν άνθρωπο δίχως προσωπική ζωή (εξαιρετικά ενδιαφέρουσα η μια και μοναδική φορά που ο Κορμπέιν μπαίνει μέσα στο διαμέρισμά του), δίχως συναίσθημα (το κλεφτό, επαγγελματικό φιλί προς τη συνάδελφό του, Νίνα Χος, σε μια σκηνή παρακολούθησης, σου κόβει την ανάσα), με μόνιμο σύντροφο τη σιωπή, ένα τσιγάρο κι ένα ποτήρι whiskey. Το εκτόπισμα ενός τόσο μεγάλου ηθοποιού προσθέτει τα χαρακτηριστικά ενός αρκετά ασαφούς, αντι-ηρωικού προφίλ έτσι ώστε ο χαρακτήρας του να μας νοιάζει σταδιακά – και η γνώση ότι δεν θα ξαναδούμε ποτέ τον Σίμουρ Χόφμαν σε κάτι καινούργιο στη μεγάλη οθόνη προσθέτει στη θέαση της ερμηνείας μια απροσδόκητα ταιριαστή τραγικότητα, η οποία θα συμπορευθεί μαζί του στο τελευταίο κάδρο της ταινίας. Ειρωνικά. Σκληρά ειρωνικά.

Όλα τα πρόσωπα που στήνουν τη δράση στον «Νο 1 Καταζητούμενο» σηκώνουν πάνω-κάτω το κοινό βάρος μιας κατάρας που δεν τους επιτρέπει να πιάσουν «λιμάνι» (ταιριάζει και με το location!). Το κοινό τους βάσανο είναι πως δεν ξέρουν πού να πάνε. Ακόμη κι αν πιστεύουν σε έναν προορισμό, μέσα τους, γνωρίζουν πως κι εκεί θα συναντήσουν το ίδιο κενό. Όσο κι αν προσπαθούν να εξιλεωθούν για τις πράξεις τις δικές τους ή των γονιών τους, μια κληρονομικότητα για την οποία δεν έφταιξαν, μια βαθιά και απόλυτη ήττα με την εμπιστοσύνη που είχαν, σε ανθρώπους, σε κώδικες ηθικής, σε θρησκείες. Ακριβώς όπως και ο Γκούντερ, ο Ίσα Κάρποφ του Γκριγκόρι Ντομπρίγκιν είναι ένα… ντουβάρι θνητής ύπαρξης, χωρίς πατρίδα, χωρίς αληθινή πίστη, χωρίς καρδιά ή ψυχή, ένοχος για την ταυτότητά του και μόνο, ο οποίος πραγματικά δεν ξέρει πού μπορεί να πάει μετά την ολοκλήρωση της «αποστολής» του.

Κάπως έτσι, μεταφορικά, και ο Κορμπέιν δεν ξέρει πώς να χειριστεί την αφήγηση αυτής της ιστορίας. Με έναν τρόπο που μαρτυρά την αβεβαιότητα, σε τόνους και ύφος. Ξέρει να στήνει τα κάδρα του, ταυτίζεται εικαστικά με το αστικό περιβάλλον, τον ενδιαφέρει να παρατηρεί τους ήρωές του, αλλά προδίδει κι αυτός με τον τρόπο του το εγχείρημα, αφήνοντας το καστ να μας οδηγήσει σ’ ένα φινάλε που υποψιαζόμαστε αλλά δε γνωρίζουμε πότε ακριβώς θα συμβεί. Με μια ένταση που σβήνει άδοξα. Φοβισμένα.

Εκεί, και πάλι, το ταλέντο, η ήρεμη δύναμη, ο τρόπος τού Σίμουρ Χόφμαν να «χάνεται» υποδυόμενος κάθε μορφής συνηθισμένους ανθρώπους και εμψυχώνοντάς τους με μια τόσο πιστευτή, δραματικά φορτισμένη ειλικρίνεια, με βλέμμα πονετικό και σαρκαστικό μαζί, έρχεται να μας ταρακουνήσει απότομα, με την εμφάνιση των end credits. Θέλεις να πεις «Τι κρίμα…», αλλά αναρωτιέσαι για κάτι ακόμη πιο αποκαρδιωτικό. Πού πάμε; Πού έχουμε να πάμε, πια…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Θα ικανοποιήσει, χωρίς να ενθουσιάσει, το πιο παλαιομοδίτικο κοινό που γνωρίζει το φιλμικό είδος και μπορεί να «αποκρυπτογραφήσει» τις ισορροπίες της μη δράσης, των δραματικών εντάσεων και του υπόγειου, πιο ψυχολογικού σασπένς. Η φόρμα του δε θυμίζει τόσο τα κατασκοπευτικά προηγούμενων δεκαετιών. Οι θεατές της «μασημένης τροφής» θα κουνιούνται συχνά από τη θέση τους στο δίωρο… Πρόσθετη αξία και εν μέρει ένας «φόρος τιμής» που οφείλουμε να κάνουμε, η ερμηνεία του Φίλιπ Σίμουρ Χόφμαν, δίπλα σε ένα καλοδιαλεγμένο και λειτουργικό καστ.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.