FreeCinema

Follow us

KILL BILL 2 (2004)

(KILL BILL: VOLUME 2)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Περιπέτεια
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κουέντιν Ταραντίνο
  • ΚΑΣΤ: Ούμα Θέρμαν, Ντέιβιντ Κάρανταϊν, Μάικλ Μάντσεν, Ντάριλ Χάνα, Γκόρντον Λιού, Μάικλ Παρκς, Τζέιμς Παρκς, Σάμιουελ Λ. Τζάκσον, Μπο Σβένσον, Λούσι Λιού, Βιβίκα Α. Φοξ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 137'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Η Νύφη συνεχίζει το μοναχικό της έργο, εξολοθρεύοντας κάθε αντίπαλο που βρίσκεται μπροστά της, μέχρι να ολοκληρώσει το σκοπό της, να συναντήσει το πρώην αφεντικό της και άντρα της ζωής της. Για να τον σκοτώσει, φυσικά!

Τι ταινία πήγαινε να κάνει ο Ταραντίνο όταν ξεκινούσε τα γυρίσματα του «Kill Bill»; Θα ξαναβρεί η Ούμα τέτοιο ρόλο στην καριέρα της; Πόσοι σκηνοθέτες του Χόλιγουντ πρέπει να βγουν στη σύνταξη ή να επιστρέψουν στις κινηματογραφικές τους σπουδές; Και γιατί αυτή η μία ταινία αποτελεί ένα μοναδικό γεγονός στην ιστορία του σινεμά; Μερικά από τα ερωτήματα μπορούν να βρουν απάντηση. Το τι είχε σκαρφιστεί ο Κουέντιν, όμως, μάλλον δεν θα το μάθουμε ποτέ. Γιατί, συνήθως, το μυαλό μιας ιδιοφυΐας κρατάει καλά τα μυστικά (στην προκειμένη της τέχνης) του.

Το original cut της ταινίας, όπως την παρέδωσε στη Miramax, φημολογείται ότι είχε διάρκεια 190 λεπτά. Η εταιρεία δεν το δέχτηκε και ζήτησε να μονταριστεί ξανά το φιλμ. Εξαιτίας της διαφωνίας του Ταραντίνο, καταλήξαμε να δούμε το «Kill Bill» σε δύο μέρη. Με απλές μαθηματικές πράξεις, όμως, συνειδητοποιεί κανείς ότι το υλικό από τα γυρίσματα ξεπερνούσε τη λογική. Προσθέστε 111 λεπτά από το πρώτο και 137 από το δεύτερο και θα πιάσετε το νόημα… Βλέποντας τον τρόπο που ολοκληρώνεται το φιλμ, μπορούμε να μιλάμε όχι μονάχα για την καλύτερη ταινία που σκηνοθέτησε ο Ταραντίνο μέχρι σήμερα, αλλά και για ένα φαινόμενο που ενθρονίζεται όπου εκείνος φανταστεί, με τη μαγκιά του! Ναι, ο Ταραντίνο είναι θρησκεία! Κι αν δεν μπορείτε να το καταλάβετε ή να το αποδεχτείτε, λυπάμαι, αλλά δεν ξέρετε ούτε από σινεμά ούτε και πως να το απολαμβάνετε. Τα είπαμε και για το πρώτο. Ο άνθρωπος έχει βγάλει τα μάτια του μπροστά από μία οθόνη. Και με έναν απροσδιόριστο τρόπο, από υπάλληλος video club μεταμορφώθηκε σε ταραχοποιό στοιχείο της κάμερας, κατακλέβοντας τους πάντες και γράφοντας από πάνω σενάρια επιτομή της pop κουλτούρας, τα οποία επαναπροσδιορίζουν ορισμούς κινηματογραφικών ειδών με τόση ευκολία όση του να πατάς τα πλήκτρα σ’ ένα remote control. Κανείς άλλος δεν μπορεί να παραβγεί μαζί του σε αυτόν τον τομέα!

Αδυνατώ να κριτικάρω τα δύο μέρη του «Kill Bill» σαν δύο ξεχωριστές ταινίες. Το φιλμ ήταν ένα από γεννησιμιού του. Και έχοντας δει το σύνολο της δουλειάς που έκανε ο Ταραντίνο, πια, ξανά στα ίδια καταλήγω: τα δύο μέρη μαζί όχι μονάχα αποτελούν μία αριστουργηματική σύνθεση, αλλά και δίνουν μάθημα τσαμπουκά σε σενάριο, σκηνοθεσία και μοντάζ, έτσι όπως ούτε σκηνοθέτες σαν τον Κόπολα ή τον Σκορσέζε τόλμησαν ποτέ να σκεφτούν. Ο Ταραντίνο παίζει στα δάχτυλα το γιατί πάμε σινεμά. Τόσο αριστοτεχνικά, μάλιστα, που εδώ σου αποδεικνύει ότι μία ταινία μπορεί να γίνει ένα ανακόλουθο «τέρας» πλοκής και δράσης, σερβιρισμένο σαν εξίσωση, με πολλαπλές και σωστές (!) λύσεις που αφορούν στο μοντάζ. Το «Kill Bill» θα μπορούσε να είναι άλλες τόσες ταινίες, ένα κινηματογραφικό έπος δίχως τελειωμό, μια σειρά που θα τίναζε στον αέρα τις όσες τηλεοπτικές ίντσες. Με τέτοιο ταλέντο, τα πάντα είναι πιθανά. Και με τόση αγάπη του δημιουργού για το έργο του, τίποτα δεν μπορεί να πάει χαμένο. Καταλήξαμε γιατί είδαμε δύο ταινίες; Πάμε τώρα στον δεύτερο μέγα πρωταγωνιστή της όλης saga.

Τι να πεις για την Ούμα Θέρμαν; Από manga cartoon και yakuza καρικατούρα (όπως θα μπορούσε κάλλιστα να παγιδευτεί με τέτοιο ρόλο), κάνει τη Νύφη που ζητά εκδίκηση να μοιάζει με το απόλυτο γυναικείο σύμβολο δυναμισμού που είδαμε ποτέ. Τέκνο της αγάπης του Κουέντιν, η Ούμα εκτός της σεναριακής συμμετοχής της στην ολοκλήρωση του χαρακτήρα, βάζει ψυχή και σώμα μέχρι τελικής πτώσης για να δώσει ρεαλιστική και δραματική βαρύτητα στην ερμηνεία της. Η Νύφη είναι γεννημένη δολοφόνος, ερωμένη, μητέρα, ένας απέθαντος εκδικητής άγγελος που δεν πρόκειται να ηττηθεί παρά μονάχα αφού ολοκληρώσει την αποστολή της (το μαζί στον τάφο το λες ισοπαλία…). Και όλα αυτά τα πραγματώνει η Ούμα, με απίστευτη αντοχή και δραματική πειθώ, δίπλα στον προφανή συσχετισμό με το ζεύγος των Στέρνμπεργκ και Ντίτριχ (ως προς την φετιχοποίηση)! Εάν του χρόνου αυτή η γυναίκα δεν προταθεί για Όσκαρ, αρπάχτε όλοι από ένα Hattori Hanzō και βουρ για Λος Άντζελες!

Από εκεί κι έπειτα, όλα τ’ άλλα είναι λεπτομέρειες. Ο Ντέιβιντ Κάρανταϊν είναι απολαυστικά μεστός στο ρόλο του Μπιλ και διαθέτει έναν εξαιρετικό μονόλογο ουσίας, καθώς αναλύει ήρωες των comic και γιατί αγαπά περισσότερο τον Superman (για pop κουλτούρα μιλάμε σε τούτη την ταινία, ο Τσόμσκι δίνει διάλεξη παραδίπλα…), το στιλιστικό ύφος είναι και πάλι ένα κινηματογραφικό mixer (υπερτερεί το spaghetti γουέστερν και οι β’ διαλογής ταινίες kung fu του ’70, μαζί με ολίγες νουαρικές πινελιές), οι δευτερεύοντες χαρακτήρες δίνουν μικρά recital cool αποθέωσης και το σύνολο δίνει ραντεβού με την αιωνιότητα. Γιατί το «Kill Bill» είναι μία ταινία που θα λατρεύεται (και μόνο) ως την αιωνιότητα. Ή, έστω, μέχρι ο Ταραντίνο να αποφασίσει πως είναι έτοιμος να ξεπεράσει και πάλι τον εαυτό του. Για να μη σας πω ότι θα τον ευγνωμονούμε ακόμη περισσότερο περιμένοντας στο μέλλον να δούμε τα δύο μέρη του «Kill Bill» να παντρεύονται σε ένα διαφορετικό και ενιαίο cut. Και λαμπάδα στο μπόι σου, αγόρι μου!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2004, όταν αυτό διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Ο θρύλος ολοκληρώνεται εδώ, όσοι περίμεναν μονάχα ένα roller coaster χαβαλέ, καταλήγουν να διχάζονται και να δείχνουν μεγαλύτερη προτίμηση στο πρώτο μέρος του «Kill Bill». Το ατυχές για τον ίδιο τον Ταραντίνο, είναι η μη αποδοχή του έργου καλλιτεχνικά. Τα δύο φιλμ δεν προτείνονται για κανένα (απολύτως!) Όσκαρ, η Θέρμαν είναι σαφέστατα αδικημένη, αλλά ο χρόνος δείχνει να σέβεται την αξία της αποστολής εκδίκησης της Νύφης, μέχρι σήμερα.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.