FreeCinema

Follow us

WILD DUCK (2013)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιάννης Σακαρίδης
  • ΚΑΣΤ: Αλέξανδρος Λογοθέτης, Θέμις Μπαζάκα, Γιώργος Πυρπασόπουλος, Γιάννης Στάνκογλου, Ηλίας Λογοθέτης
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 88’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Τύπος που έχει υποκύψει στα χρέη λόγω οικονομικής κρίσης μπλέκει στη διαλεύκανση σκανδάλου που σχετίζεται με τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, γεγονός που τον φέρνει πιο κοντά όχι μόνο στην αληθινή φύση της προηγούμενης δουλειάς του αλλά και στο επίκεντρο μιας ανθρώπινης τραγωδίας, στην οποία, αλυσιδωτά, ενδεχομένως να φέρει και μερίδιο ευθύνης.

Ένα από τα στοιχεία που κάνει αμέσως εντύπωση στο «Wild Duck» του Γιάννη Σακαρίδη είναι το… φροντισμένο περιτύλιγμα. Καθαρή εικόνα, διεύθυνση φωτογραφίας με προσωπικότητα (από τον Γιαν Φόγκελ του «Wasted Youth»), ενδιαφέρουσα χρήση του μοντάζ που αγνοεί αρχικά το χώρο και το χρόνο για να αφηγηθεί την ιστορία με άξονα κυρίως τη συναισθηματική εξέλιξη του προσωπικού ταξιδιού του πρωταγωνιστή, δύο αν μη τι άλλο αξιόλογες ερμηνείες που στοιχειοθετούν τον κεντρικό άξονα της δυναμικής τού φιλμ.

Παρ’ όλα αυτά, το «Wild Duck» δεν ακολουθεί ιδιόρρυθμα τερτίπια ούτε επιθυμεί να βυθιστεί σε έναν σουρεαλιστικό ή περίεργο κόσμο παρά στοχεύει στην αφήγηση μιας σύγχρονης ανθρώπινης τραγωδίας, όπως υπαγορεύεται από την κατάσταση της οικονομικής κρίσης, και της μετατροπής της σε… συνωμοσιολογικό θρίλερ χαμηλών ταχυτήτων, στο οποίο μπλέκονται εταιρείες κινητής τηλεφωνίας και ύποπτα συμφέροντα. Είναι ένας δύσκολος συνδυασμός αλλά, τουλάχιστον, ξεφεύγει από την πεπατημένη, δείχνοντας αυθεντικό ενδιαφέρον τόσο για τα κίνητρα των χαρακτήρων όσο και για τα συναισθήματα, τις τύψεις και τις ρεαλιστικές αντιδράσεις τους, ακόμα κι αν η σκηνοθετική προσέγγιση του «ακανόνιστου» μοντάζ καθιστά δυσκολότερη – στην αρχή – την ανάγνωση της ταινίας.

Όταν πια ο χρονικός άξονας μπει στη θέση του, η ιστορία γίνεται σχεδόν απόλυτα γραμμική κι επικεντρώνεται περισσότερο στη διαπροσωπική σχέση τού ενδεχομένως «θύτη» Δημήτρη και του αναμφισβήτητα «θύματος» Παναγιώτας, αφήνοντας στην άκρη (ή στο σκοτάδι, όπου έτσι κι αλλιώς υπήρχαν) τις σκοπιμότητες ή τις ακριβείς λεπτομέρειες οι οποίες οδήγησαν στο παρόν της κατάστασης, ακριβώς όπως κάνει και σχετικά με τα στοιχεία του παρελθόντος των δύο ηρώων, που απλά υπονοούνται ή τυγχάνουν φευγαλέας αναφοράς. Όσο κι αν το φιλμ φαντάζει ως «δράμα μεγατόνων» ή «ταινία καταγγελίας», η πραγματική καρδιά του βρίσκεται στη σχέση ανάμεσα σε αυτούς τους δύο ανθρώπους, καθώς τόσο ο Αλέξανδρος Λογοθέτης όσο και η Θέμις Μπαζάκα στοχεύουν στη λιτή αλλά καίρια απεικόνιση των ηρώων τους χωρίς υπερβολές ή… τηλεοπτικές εξάρσεις, που θα έκαναν πιο φτηνό το αποτέλεσμα.

Δυστυχώς, όμως, αυτή η λιτή απεικόνιση όλων των θεματικών της ταινίας είναι που ελαττώνει και την τελική της δύναμη. Ως δράμα χαρακτήρων καταλήγει να είναι αρκετά προφανές. Ως φιλμ συνωμοσίας, παραμένει αρκετά γενικόλογο και, τελικά, μη ουσιώδες. Ως ταινία κοινωνικής κριτικής, φαντάζει αδύναμη και χωρίς ισχυρά επιχειρήματα. Ως θρίλερ της διπλανής πόρτας, απλά… ακουμπά χωρίς να αγγίζει την ένταση που θα χρειαζόταν. Στο τέλος της ταινίας, το συμπέρασμα ουσιαστικά υπαγορεύεται, χωρίς να έχει προκύψει από λογική ανάπτυξη, και οι καλές προθέσεις δε συνοδεύονται από ένα ισχυρό αποτέλεσμα που θα δικαίωνε τις ενδιαφέρουσες (ομολογουμένως) επιλογές στην ανάπτυξη της ιστορίας. Στο φινάλε, το περιτύλιγμα παραμένει εντυπωσιακό χωρίς αμφιβολία, όμως, το περιεχόμενο είναι εκείνο που θα μπορούσε να έχει επιδεχθεί σημαντικής βελτίωσης.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν σε είχαν συγκινήσει ελληνικές ταινίες του πρόσφατου παρελθόντος, όπως «Ο Εχθρός μου» ή το «September», που επικεντρώνονται στο προσωπικό ταξίδι των πρωταγωνιστών τους χωρίς… «παραξενιές», ίσως θα έπρεπε να το τσεκάρεις. Αν παρέμενες μέχρι τώρα ασυγκίνητος από το ταξίδι του ελληνικού κινηματογράφου, δύσκολα θα βρεις κάτι εδώ για να… μετανοήσεις.


MORE REVIEWS

ΚΑΠΟΙΑ ΜΙΛΗΣΕ

Δύο δημοσιογράφοι της εφημερίδας The New York Times αναλαμβάνουν το reportage που αποκάλυψε σωρεία καταγγελιών για σεξουαλική κακοποίηση και παρενόχληση γυναικών από τον κινηματογραφικό παραγωγό Χάρβεϊ Γουάινστιν.

ΣΩΣΕ ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ

Μια ομάδα από ξωτικά - προστάτες των δέντρων θα κάνουν ό,τι περνά από τα μικροσκοπικά τους χέρια, προκειμένου να καταφέρουν να σώσουν το πάρκο της πόλης από τα σατανικά σχέδια του Δημάρχου, ο οποίος θέλει να το μετατρέψει σε… τεχνολογικό ανοσιούργημα!

ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ Η ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ

Κάπου στο βόρειο Δουβλίνο, η μητέρα της Σαρ εξαφανίζεται. Όταν τελικά επιστρέφει στο σπίτι, η Σαρ συνειδητοποιεί πως κάτι πάει… πολύ λάθος μ’ εκείνη.

DEVOTION: ΟΙ ΗΡΩΕΣ ΤΩΝ ΑΙΘΕΡΩΝ

Οι πιλότοι του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού προετοιμάζονται ν’ αντιμετωπίσουν τον κόκκινο κίνδυνο, όποτε κι όπου αυτός εμφανιστεί! Το καλοκαίρι του 1950, λοιπόν, οι δυνάμεις της Βόρειας Κορέας περνούν τον 38ο παράλληλο... Βασισμένο σε αληθινά γεγονότα.

ΛΑΪΛ, Ο ΦΙΛΟΣ ΜΟΥ Ο ΚΡΟΚΟΔΕΙΛΟΣ

Νεοαφιχθείσα στη Νέα Υόρκη οικογένεια ανακαλύπτει στο πατάρι του σπιτιού της έναν… ολοζώντανο κροκόδειλο! Ο Λάιλ δεν είναι ένα συνηθισμένο ερπετό, καθώς έχει την ικανότητα να τραγουδά με χάρη που θα ζήλευαν και τα πρώτα αστέρια του πενταγράμμου. Μπορεί, όμως, ένας κροκόδειλος να ζήσει ως κατοικίδιο τη σήμερον ημέρα;