FreeCinema

Follow us

WILD DUCK (2013)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιάννης Σακαρίδης
  • ΚΑΣΤ: Αλέξανδρος Λογοθέτης, Θέμις Μπαζάκα, Γιώργος Πυρπασόπουλος, Γιάννης Στάνκογλου, Ηλίας Λογοθέτης
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 88’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Τύπος που έχει υποκύψει στα χρέη λόγω οικονομικής κρίσης μπλέκει στη διαλεύκανση σκανδάλου που σχετίζεται με τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, γεγονός που τον φέρνει πιο κοντά όχι μόνο στην αληθινή φύση της προηγούμενης δουλειάς του αλλά και στο επίκεντρο μιας ανθρώπινης τραγωδίας, στην οποία, αλυσιδωτά, ενδεχομένως να φέρει και μερίδιο ευθύνης.

Ένα από τα στοιχεία που κάνει αμέσως εντύπωση στο «Wild Duck» του Γιάννη Σακαρίδη είναι το… φροντισμένο περιτύλιγμα. Καθαρή εικόνα, διεύθυνση φωτογραφίας με προσωπικότητα (από τον Γιαν Φόγκελ του «Wasted Youth»), ενδιαφέρουσα χρήση του μοντάζ που αγνοεί αρχικά το χώρο και το χρόνο για να αφηγηθεί την ιστορία με άξονα κυρίως τη συναισθηματική εξέλιξη του προσωπικού ταξιδιού του πρωταγωνιστή, δύο αν μη τι άλλο αξιόλογες ερμηνείες που στοιχειοθετούν τον κεντρικό άξονα της δυναμικής τού φιλμ.

Παρ’ όλα αυτά, το «Wild Duck» δεν ακολουθεί ιδιόρρυθμα τερτίπια ούτε επιθυμεί να βυθιστεί σε έναν σουρεαλιστικό ή περίεργο κόσμο παρά στοχεύει στην αφήγηση μιας σύγχρονης ανθρώπινης τραγωδίας, όπως υπαγορεύεται από την κατάσταση της οικονομικής κρίσης, και της μετατροπής της σε… συνωμοσιολογικό θρίλερ χαμηλών ταχυτήτων, στο οποίο μπλέκονται εταιρείες κινητής τηλεφωνίας και ύποπτα συμφέροντα. Είναι ένας δύσκολος συνδυασμός αλλά, τουλάχιστον, ξεφεύγει από την πεπατημένη, δείχνοντας αυθεντικό ενδιαφέρον τόσο για τα κίνητρα των χαρακτήρων όσο και για τα συναισθήματα, τις τύψεις και τις ρεαλιστικές αντιδράσεις τους, ακόμα κι αν η σκηνοθετική προσέγγιση του «ακανόνιστου» μοντάζ καθιστά δυσκολότερη – στην αρχή – την ανάγνωση της ταινίας.

Όταν πια ο χρονικός άξονας μπει στη θέση του, η ιστορία γίνεται σχεδόν απόλυτα γραμμική κι επικεντρώνεται περισσότερο στη διαπροσωπική σχέση τού ενδεχομένως «θύτη» Δημήτρη και του αναμφισβήτητα «θύματος» Παναγιώτας, αφήνοντας στην άκρη (ή στο σκοτάδι, όπου έτσι κι αλλιώς υπήρχαν) τις σκοπιμότητες ή τις ακριβείς λεπτομέρειες οι οποίες οδήγησαν στο παρόν της κατάστασης, ακριβώς όπως κάνει και σχετικά με τα στοιχεία του παρελθόντος των δύο ηρώων, που απλά υπονοούνται ή τυγχάνουν φευγαλέας αναφοράς. Όσο κι αν το φιλμ φαντάζει ως «δράμα μεγατόνων» ή «ταινία καταγγελίας», η πραγματική καρδιά του βρίσκεται στη σχέση ανάμεσα σε αυτούς τους δύο ανθρώπους, καθώς τόσο ο Αλέξανδρος Λογοθέτης όσο και η Θέμις Μπαζάκα στοχεύουν στη λιτή αλλά καίρια απεικόνιση των ηρώων τους χωρίς υπερβολές ή… τηλεοπτικές εξάρσεις, που θα έκαναν πιο φτηνό το αποτέλεσμα.

Δυστυχώς, όμως, αυτή η λιτή απεικόνιση όλων των θεματικών της ταινίας είναι που ελαττώνει και την τελική της δύναμη. Ως δράμα χαρακτήρων καταλήγει να είναι αρκετά προφανές. Ως φιλμ συνωμοσίας, παραμένει αρκετά γενικόλογο και, τελικά, μη ουσιώδες. Ως ταινία κοινωνικής κριτικής, φαντάζει αδύναμη και χωρίς ισχυρά επιχειρήματα. Ως θρίλερ της διπλανής πόρτας, απλά… ακουμπά χωρίς να αγγίζει την ένταση που θα χρειαζόταν. Στο τέλος της ταινίας, το συμπέρασμα ουσιαστικά υπαγορεύεται, χωρίς να έχει προκύψει από λογική ανάπτυξη, και οι καλές προθέσεις δε συνοδεύονται από ένα ισχυρό αποτέλεσμα που θα δικαίωνε τις ενδιαφέρουσες (ομολογουμένως) επιλογές στην ανάπτυξη της ιστορίας. Στο φινάλε, το περιτύλιγμα παραμένει εντυπωσιακό χωρίς αμφιβολία, όμως, το περιεχόμενο είναι εκείνο που θα μπορούσε να έχει επιδεχθεί σημαντικής βελτίωσης.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν σε είχαν συγκινήσει ελληνικές ταινίες του πρόσφατου παρελθόντος, όπως «Ο Εχθρός μου» ή το «September», που επικεντρώνονται στο προσωπικό ταξίδι των πρωταγωνιστών τους χωρίς… «παραξενιές», ίσως θα έπρεπε να το τσεκάρεις. Αν παρέμενες μέχρι τώρα ασυγκίνητος από το ταξίδι του ελληνικού κινηματογράφου, δύσκολα θα βρεις κάτι εδώ για να… μετανοήσεις.


MORE REVIEWS

ΑΓΑΠΟΥΣΕ ΤΑ ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ

Τρία αδέλφια πειραματίζονται με μια ντουλάπα - χρονομηχανή, που ίσως τους επιτρέψει (τελικά) να προσεγγίσουν μια άλλη διάσταση, μέσω της οποίας θα έχουν την ευκαιρία να επαναφέρουν στη ζωή τη νεκρή μητέρα τους.

ΕΙΜΑΙ ΑΚΟΜΗ ΕΔΩ

Βραζιλία, 1971. Με το κλίμα της στρατιωτικής δικτατορίας να αγριεύει στον δημόσιο βίο, μια γυναίκα αναζητά τα ίχνη του εξαφανισμένου συζύγου της, ευυπόληπτου αρχιτέκτονα και πρώην βουλευτή, προσπαθώντας παράλληλα να διατηρήσει τη σταθερότητα της πολυμελούς οικογένειάς της.

DOG MAN

Εξαιτίας ενός παρολίγον ολέθριου ατυχήματος και χάρη σε πρωτοποριακή ιατρική ιδέα, αφελής αστυνομικός και ο πιστός σκύλος του… έσονται εις σάρκαν μία! Εγένετο Dog Man, λοιπόν, ο οποίος ξεχύνεται στους δρόμους για να σταματήσει τον μοχθηρό γάτο Πίτι, προτού αυτός εξελιχθεί σε αληθινό… διπλό μπελά.

MΑRY, ΜARΙΑNNΑ, ΜΑRΙA: ΤΑ ΑΓΝΩΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΚΑΛΛΑΣ

Πληρέστατη αναδρομή στην επί ελληνικού εδάφους ζωή και καριέρα της Κάλλας, από την παιδική ηλικία έως και τα τελευταία της χρόνια, «ντυμένη» με πλούσιο και σπάνιο υλικό αρχείου ή συνεντεύξεις.

CAPTAIN AMERICA: ΘΑΥΜΑΣΤΟΣ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟΣ ΚΟΣΜΟΣ

Ο Captain America συνεργάζεται στενά με τον καινούργιο Πρόεδρο των ΗΠΑ, ελπίζοντας να τον πείσει να σχηματιστούν ξανά οι Avengers. Η διεκδίκηση ενός επικίνδυνου πετρώματος από το διάστημα διαταράσσει τις διεθνείς σχέσεις, παράλληλα με την επίλυση παλιών λογαριασμών του Προέδρου μ’ έναν κατάδικο επιστήμονα που έχει βρει τη μέθοδο να ελέγχει τον νου εξ αποστάσεως.