FreeCinema

Follow us

Ο ΡΟΖ ΠΑΝΘΗΡΑΣ (1963)

(THE PINK PANTHER)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπλέικ Έντουαρντς
  • ΚΑΣΤ: Ντέιβιντ Νίβεν, Πίτερ Σέλερς, Ρόμπερτ Βάγκνερ, Καπισίν, Κλάουντια Καρντινάλε, Μπρέντα ντε Μπάνζι, Κόλιν Γκόρντον, Φραν Τζέφρις
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 115'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SUMMER CLASSICS

Ο ατζαμής Επιθεωρητής Κλουζό ταξιδεύει μέχρι τις ιταλικές Άλπεις, με την ελπίδα να συλλάβει έναν από τους πλέον καταζητούμενους διαρρήκτες στον κόσμο, ο οποίος έχει βάλει στο μάτι το ονομαστό διαμάντι «Ροζ Πάνθηρ» της πριγκίπισσας Ντάλα.

Ένα πράγμα που σέβομαι απόλυτα είναι το ψυχαγωγικό σινεμά. Πόσω μάλλον όταν, στο πέρασμα των όποιων δεκαετιών, ένα φιλμ μπορεί να σε κάνει να μονολογείς… «Τέτοιες ταινίες δεν γυρίζονται, πια». Μέσα σε λιγότερα από τα πρώτα δεκαπέντε λεπτά του «Ροζ Πάνθηρα», ο Μπλέικ Έντουαρντς μας έχει ταξιδέψει (κανονικά) μέχρι τη Ρώμη, το Χόλιγουντ, το Παρίσι και την Κορτίνα της δεκαετίας του ‘60, τα opening credits μας έχουν συστήσει τον ομώνυμο animated ήρωα και το μουσικό θέμα του Χένρι Μαντσίνι μας κάνει να χαμογελάμε νοσταλγικά στην κάθε νότα του. Με τέτοια ομορφιά, κομψότητα και κινηματογραφικότητα όλα αυτά, που σχεδόν σου κόβεται η ανάσα!

Τι να πρωτοπείς γι’ αυτό το έργο; Δεν σηκώνει αναλύσεις. Απλά, το απολαμβάνεις. Η πλοκή του παρακολουθεί χαρακτήρες με διπλούς ρόλους και εγκληματική δραστηριότητα, οι οποίοι συνδέονται μ’ ένα θρυλικό διαμάντι που γίνεται στόχος ενός από τους διασημότερους και πλέον ασύλληπτους διαρρήκτες στον κόσμο. Δυστυχώς, τις έρευνες από πλευράς της Αστυνομίας έχει αναλάβει ο Επιθεωρητής Κλουζό, μια κινούμενη συμφορά μηδενικής ευφυίας, ο οποίος ρεζιλεύεται με την παραμικρή του (απόλυτα άτσαλη και λάθος) κίνηση.

Το κοσμοπολίτικο θέαμα δεν σταματά να ανταμείβει τον θεατή, καθώς η φαρσικότητα της παρουσίας του Πίτερ Σέλερς βγάζει αβίαστα το γέλιο σε σκηνές σωματικού χιούμορ που φωνάζουν «all-time classic», σχεδόν όλα τα βασικά πρόσωπα της ιστορίας κουβαλάνε και μια πλευρά μυστηρίου που εξυπηρετεί τις διάφορες μικροανατροπές, το εγκληματικό background σχεδόν παρωδεί μα και μνημονεύει μαζί φιλμ τύπου «Το Κυνήγι του Κλέφτη» (1955), ενώ το καστ λάμπει από παλιομοδίτικη φινέτσα αστέρων. Και μόνο η παρουσία της Καπισίν και της Κλάουντια Καρντινάλε δεν αφήνει ίχνος αμφισβήτησης γι’ αυτό.

Υπό το πρίσμα της… δυσκοίλιας κριτικής «θεώρησης», τούτο το έργο δεν μπορεί ν’ αποκαλείται «αριστούργημα». Για τους περισσότερους συναδέλφους μου, το σινεμά του Μπλέικ Έντουαρντς δεν απέχει πολύ από εκείνο του… Γιάννη Δαλιανίδη! Βάλε, όμως, να ξαναδείς τον «Ροζ Πάνθηρα» όσες φορές θελήσεις κι αν σου μείνει κακή κουβέντα ή κάτι αρνητικό στο μυαλό, μάλλον δεν έμαθες ποτέ να διασκεδάζεις στη ζωή σου. Μόνο θλίψη μπορεί να προκαλεί μια τέτοια διαπίστωση. Προσωπικά, με πιάνουν ρίγη συγκίνησης κάθε φορά που βλέπω την Φραν Τζέφρις να εμφανίζεται στη σκηνή του party για να τραγουδήσει το «Meglio Stasera»! Μπορεί να φαντάζει «ελαφρύ» και «εύπεπτο», αλλά η Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου, το παλαιότερο ομοσπονδιακό πολιτιστικό ίδρυμα στις Ηνωμένες Πολιτείες, συγκαταλέγει και έχει διασώσει τούτο το φιλμ ως κάτι το σημαντικό, πολιτιστικά, ιστορικά και αισθητικά. Μαζί τους!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Θρυλική σάτιρα των ντετεκτιβίστικων περιπετειών, με νοσταλγικό, κοσμοπολίτικο φόντο, την πρώτη εμφάνιση του ομώνυμου cartoon ήρωα και τις υπέροχες μουσικές του Χένρι Μανσίνι (ο οποίος προτάθηκε για Όσκαρ). Η τεράστια επιτυχία του φιλμ δημιούργησε ένα ιδιαίτερα προσοδοφόρο franchise, με έντεκα συνέχειες, spin-off και remake! Φυσικά, ήταν η ταινία που μετέτρεψε σε star τον Πίτερ Σέλερς (φιγουράρει ως το… δεύτερο όνομα στο καστ του φιλμ!). Καμία σχέση με αυτά που ακολούθησαν, εάν θυμάστε κυρίως τα (πιο μπαλαφάρα…) sequel των περιπετειών του Κλουζό. Η ατμόσφαιρα εδώ είναι ξεκάθαρα σοφιστικέ και «σαλονάτη». Ιδανικό δείγμα κινηματογραφικής απόλαυσης για θερινό σινεμά.


MORE REVIEWS

ΥΠΟΨΙΕΣ

Ακαταμάχητος playboy «τυλίγει» γοητευτική κληρονόμο, παντρεύονται, όμως σταδιακά εκείνη υποψιάζεται ότι ο μοναδικός του στόχος είναι να τη σκοτώσει.

ΑΠΟΣΤΡΟΦΗ

Η Κάρολ, μια υπερευαίσθητη νεαρή κοπέλα που δουλεύει σε ινστιτούτο αισθητικής και συγκατοικεί με την αδελφή της σ’ ένα λονδρέζικο διαμέρισμα, απομονώνεται σταδιακά από τον κοινωνικό περίγυρο, εξαιτίας της αποστροφής της προς τους άνδρες και το σεξ. Ο διαρκώς αυξανόμενος εγκλεισμός της, όμως, θα την βυθίζει όλο και περισσότερο στην παράνοια.

ΠΟΥ ΠΑΩ ΠΑΛΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ;

Κατά το δελτίο Τύπου, «ένας δημόσιος υπάλληλος από μικρός ονειρευόταν να δουλέψει για το κράτος και το κατάφερε! Τώρα ζει μία άνετη ζωή και απολαμβάνει τα προνόμιά του. Όλα αυτά μέχρι την ημέρα που η Κυβέρνηση θα αποφασίσει να καταργήσει την υπηρεσία του».

Ο ΚΑΚΟΣ ΜΠΕΛΑΣ

Πληρωμένος δολοφόνος πιάνει δωμάτιο ξενοδοχείου έναντι δικαστικού μεγάρου, προκειμένου να καθαρίσει μάρτυρα που ετοιμάζεται να κελαηδήσει. Ο αυτοκτονικός γείτονάς του, όμως, τού κάνει τη ζωή κόλαση.

ΕΧΩ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΖΗΣΩ

Άπαξ της αποφυλάκισής του, πρώην κατάδικος επιχειρεί να μπει στον ίσιο δρόμο. Παντρεύεται την πιστή του αγαπημένη, πιάνει δουλειά, νοικοκυρεύεται, σύντομα όμως ανακαλύπτει πως ο κόσμος είναι άδικος για τους πρώην κατάδικους που επιχειρούν να μπουν στον ίσιο δρόμο...