FreeCinema

Follow us

Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΠΑΜΠ (2023)

(THE OLD OAK)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κεν Λόουτς
  • ΚΑΣΤ: Ντέιβ Τέρνερ, Έμπλα Μάρι, Κλερ Ρότζερσον, Τρέβορ Φοξ, Κρις ΜακΓκλέιντ, Κολ Τάιτ, Τζόρνταν Λούις, Κρίσι Ρόμπινσον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 113'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Σε μια πτωχική επαρχία της βορειοανατολικής Αγγλίας, η ξαφνική εμφάνιση Σύριων προσφύγων που βρίσκουν καταφύγιο εκεί προκαλεί τον διχασμό των κατοίκων, με επίκεντρο την τελευταία σε λειτουργία pub της πόλης.

Θεωρώ πως η εξέλιξη του Κεν Λόουτς βρήκε το peak της στο «Βροχή από Πέτρες» (1993). Έκτοτε, υπήρξε ένας καλομαθημένος «τρόφιμος» φεστιβαλικών διοργανώσεων (για να μην ονοματίσω μονάχα τις Κάννες…), ο οποίος μετέτρεψε το λαϊκο-αριστερο-ουμανιστικό προφίλ των ταινιών του σε κανονική φάμπρικα που εμπορεύεται δίχως αιδώ το κριτικής αποδοχής «art-house» δράμα. Η «Τελευταία Παμπ», εκτός από ένα από τα χειρότερα φιλμ που έχει υπογράψει στην καριέρα του, αποτελεί και ένα ακραία χειριστικό ξεφτιλίκι της δραματουργικής γραμμής του.

Σε χολιγουντιανή παραγωγή, θα ωρύονταν οι προσκυνητές του αν έβλεπαν τα πράγματα που συμβαίνουν εδώ! Ας ξεκινήσουμε από το γεγονός ότι ο Λόουτς στα 87 του χρόνια ανακάλυψε την ύπαρξη… προσφύγων στην Ευρώπη! Άκουσε ότι πιάνει τόπο και συγκινεί η θεματολογία αυτή και είπε να την ενθέσει σε ένα παραδοσιακό πλαίσιο δράσης της φιλμογραφίας του, βουτηγμένο στη φτώχεια και την απαισιοδοξία. Με ολίγη από ξενοφοβική αντίδραση, για την πολιτική κόντρα της υπόθεσης, που ευαισθητοποιεί κοινωνικά ακόμα περισσότερο.

Σύριοι κατατρεγμένοι και σκορπισμένοι στους πέντε ανέμους βρίσκουν καταφύγιο σε μικρή πόλη πρώην ανθρακωρύχων στη βορειοανατολική Αγγλία. Με το που πατάνε το πόδι τους εκεί γίνονται στόχος του πιο ρατσιστικού τμήματος του lumpen προλεταριάτου, που τους αντιμετωπίζει (έως και) ανταγωνιστικά, βλέποντας ν’ αποκτούν αμέσως στέγη και αγαθά για τα οποία εκείνοι μόχθησαν. Το θέμα σχολιάζεται ποικιλοτρόπως στην τελευταία pub που παραμένει ανοιχτή στην περιοχή, ιδιοκτησίας του μεσήλικα κυρίου Μπάλανταϊν, που ζει εκεί μοναχικά, με τη συντροφιά του μικρού του σκύλου.

Μία Σύρια που έμαθε τα αγγλικά σε στρατόπεδα προσφύγων και δέχθηκε επίθεση από ντόπιο που της έσπασε τη φωτογραφική μηχανή, θα ζητήσει βοήθεια από τον κύριο Μπάλανταϊν, ο οποίος θ’ ανοίξει την καρδιά του στη νεαρή κοπέλα που βιώνει την απουσία της πατρικής φιγούρας. Όταν ένα πίσω δωμάτιο της pub μετατραπεί σε χώρο για κοινωνικό συσσίτιο, με στόχο το καλύτερο «πάντρεμα» Βρετανών και Σύριων, τα δύο μέτωπα θα αντιμετωπίσουν τριβές πιο ανεξέλεγκτες.

Τα δραματικά στερεότυπα, οι απιθανότητες και τα καταστασιακά «now you see me, now you don’t» του σεναρίου θα αποκτήσουν ιλιγγιώδη ταχύτητα με προσανατολισμό εκτροχιασμού προς το… τραγελαφικό! Από ολόκληρη την υποπλοκή με το σκυλάκι, μέχρι το δράμα της Γιάρα και του φυλακισμένου πίσω στην πατρίδα πατέρα της ή τα sabotage των κακών «συντρόφων» και φίλων του κυρίου Μπάλανταϊν, η μίρλα και η αρνητικότητα δεν έχουν τελειωμό. Όσο συμπαθείς και να προσπαθούν να φανούν στον μέσο θεατή οι δύο κεντρικοί ήρωες, είναι αδύνατον να δεχτείς τα περιστατικά που συνθέτουν την καθημερινότητά τους, για να καταλήξουμε σ’ ένα φινάλε το οποίο ξεπερνά κάθε όριο βλακώδους αφέλειας, φτηνής συγκίνησης και απλοϊκότητας, με τη συμμετοχή ορδών από κατοίκους που… ήταν άφαντοι σε όλη την υπόλοιπη ταινία! Αν δεν εκραγείτε από θυμό ή από… τα γέλια στη σεκάνς της κορύφωσης, ετοιμάστε το βιογραφικό σας για μια ΜΚΟ με ανθρωπιστικό σκοπό και σκορπίστε τη θετική σας ενέργεια για την παγκόσμια ειρήνη (όπως μας δίδαξε και η Σάντρα Μπούλοκ, έτσι;)!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Καημενούλικες καταστάσεις «ανθρωπιάς», στο «προκάτ» στυλάκι του Κεν Λόουτς, με extra γεύση ευρωπαϊκής μεταναστευτικής κρίσης. Αναζητήστε το «Λιμάνι της Χάβρης» (2011) του Άκι Καουρισμάκι για περισσότερη ειλικρίνεια και ψυχή.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.