FreeCinema

Follow us

ΚΑΪΡΟ ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΙΚΟ (2017)

(THE NILE HILTON INCIDENT)

  • ΕΙΔΟΣ: Αστυνομικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τάρεκ Σάλεχ
  • ΚΑΣΤ: Φάρες Φάρες, Μαρί Μαλέκ, Γιάσερ Αλί Μάχερ, Σιλμάν Νταζί, Χάνια Αμάρ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 106'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Πτώμα όμορφης τραγουδίστριας ανακαλύπτεται σε δωμάτιο του ξενοδοχείου Χίλτον στο Κάιρο. Αστυνομικός ντετέκτιβ αναλαμβάνει την εξιχνίαση της υπόθεσης, αντιλαμβάνεται όμως πως οι ανώτεροί του μάλλον δεν καίγονται ιδιαίτερα να ανακαλυφθεί ο πιθανός δολοφόνος.

Τοποθετώντας την πλοκή της ταινίας του τον Ιανουάριο του 2011, τις παραμονές δηλαδή της εξέγερσης του λαού της Αιγύπτου εναντίον του καθεστώτος του Προέδρου Χόσνι Μπουμπάρακ, ο σκηνοθέτης Τάρεκ Σάλεχ δίνει σε αυτό το – καθαρόαιμο κατά τα άλλα – νουάρ φιλμ μια έντονη πολιτική χροιά που λειτουργεί σαν καθρέφτης μιας ολόκληρης εποχής για την πατρίδα του. Το Κάιρο που βλέπουμε, δηλαδή… η Καζαμπλάνκα όπου έγιναν τα γυρίσματα, μιας και οι αιγυπτιακές Αρχές του αρνήθηκαν τη σχετική άδεια, είναι μια βρώμικη πόλη (με όλες τις έννοιες της λέξης), στην οποία συνυπάρχουν η απόλυτη φτώχεια με τον άφθονο πλούτο. Οι δύο αυτοί κόσμοι θα βρεθούν στο διάβα του ντετέκτιβ Νορεντίν, καθώς ξετυλίγει το κουβάρι της υπόθεσης δολοφονίας που έχει λάβει χώρα εντός του πολυτελούς Χίλτον της πρωτεύουσας της χώρας.

Ο Νορεντίν έχει όλα τα χαρακτηριστικά του τυπικού νουάρ ήρωα, όπως τα έχουμε μάθει από τα χρυσά χρόνια του είδους της δεκαετίας του ’40. Είναι καλοντυμένος, αρρενωπός, μοναχικός, καπνίζει αρειμανίως, πίνει, ενώ δεν φαίνεται να έχει καμία απολύτως ηθική αναστολή. Η απροκάλυπτη διαφθορά που κυριαρχεί εντός του αστυνομικού τμήματος στο οποίο υπηρετεί υπό τις διαταγές του θείου του (με τον νεποτισμό να είναι προφανώς ο κανόνας σε όλους τους τομείς της αιγυπτιακής διακυβέρνησης), δεν τον έχει αφήσει ασυγκίνητο. Απέχοντας από το να χαρακτηριστεί ο… Σέρπικο της Βορείου Αφρικής, δεν διστάζει να βουτήξει το πορτοφόλι της νεκρής τραγουδίστριας Λαλένα για να βγάλει ένα extra μεροκάματο, καθώς ο άρρωστος πατέρας του έχει ανάγκη από φροντίδα. «Πες μου απλά πώς τα έκλεψες», του αναφέρει εκείνος καθώς παίρνει τα χρήματα, γνωρίζοντας άριστα τον κόσμο στον οποίο κινείται ο γιος του, προσφέροντας παράλληλα μια από τις πολλές κυνικές ατάκες που έχει γράψει ο Σάλεχ, δείχνοντας πως έχει μελετήσει καλά το είδος που υπηρετεί εδώ.

Ξεκινώντας την έρευνά του γι’ αυτό που αρχικά μοιάζει με έγκλημα πάθους, και με το οποίο οι περισσότεροι φαίνεται να θέλουν να ξεμπερδεύουν στα γρήγορα, ανακαλύπτει την παρουσία πλούσιου βουλευτή, μεγαλοεργολάβου και προσωπικού φίλου του Προέδρου Μπουμπάρακ στο δωμάτιο της δολοφονίας, τον οποίο του υποδεικνύει η πάμφτωχη Σουδανή καθαρίστρια του ξενοδοχείου, που άκουσε αλλά και είδε μέρος του σκηνικού του φόνου ενώ εργαζόταν. Για λόγους που, αρχικά, περισσότερο με περιέργεια έχουν να κάνουν παρά με κάποια ηθική έκλαμψη, ο Νορεντίν αποφασίζει να μην υπακούσει στις άνωθεν διαταγές, έχοντας πλήρη επίγνωση του τι αυτό μπορεί να σημαίνει για την καριέρα του. Σκαλίζοντας την υπόθεση, καταφέρνει και βρίσκει τη φοβισμένη μετανάστρια που εντωμεταξύ έχει εξαφανιστεί από το ξενοδοχείο, ανακρίνει τον πέραν πάσης υποψίας και υπό καθεστώς βουλευτικού ασύλου ύποπτο (ο οποίος συν τοις άλλοις τυγχάνει να είναι ένας εκ των ιδιοκτητών του Χίλτον!), ακολουθεί το νήμα βασικού στοιχείου – κλειδιού που μόνο αυτός έχει στην κατοχή του, με κατάληξη σε ύποπτα στέκια πάντα, ενώ όπως κάθε νουάρ ήρωας που σέβεται τον εαυτό του, μπλέκει με μοιραία γυναίκα και φίλη τού θύματος, κάτι που θα τον οδηγήσει σε περαιτέρω εκπλήξεις, πόσω μάλλον και σε περισσότερα πτώματα.

Ο Σάλεχ καθιστά αδιαμφισβήτητο το γεγονός πως η πολιτική είναι συνυφασμένη με κάθε σχεδόν πτυχή της ζωής, διαπερνώντας το φιλμ του με μια λεπτή ένταση καθώς αυτό καταγράφεται εν είδει ντοκιμαντέρ, μέρα με τη μέρα. Η προσπάθειά του, όμως, να συνδέσει την Επανάσταση της 25ης Ιανουαρίου με μία τυπική υπόθεση φόνου, τον κάνει να χάσει τον βασικό του σεναριακό στόχο, καθώς η αστυνομική πλευρά της ταινίας από ένα σημείο και μετά στερείται ιδιαίτερου μυστηρίου, παρά τα ένα-δύο twists που κρατά σαν άσσους στο μανίκι. Παραλληλίζει την πορεία τού καθεστώτος Μουμπάρακ με αυτήν της καριέρας του αστυνόμου Νορεντίν, ο οποίος μέσω μια σειράς απερίσκεπτων ενεργειών (για τα δεδομένα του περιβάλλοντος στο οποίο κινείται, τουλάχιστον), συνειδητοποιεί εγκαίρως πως έχει μπλέξει σε κάτι πολύ μεγάλο, από το οποίο θα μπορέσει να ξεφύγει χρησιμοποιώντας υπέρ του την οργή που σιγοβράζει στην πόλη του Καΐρου. Κρύβει μια αφέλεια ο επίλογος της ιστορίας που διηγείται ο Σαλέχ, δεν αφαιρεί όμως αυτό κάτι από τη βέβαιη γοητεία της ταινίας του, που στέκει σαν ένας έντιμος φόρος τιμής στο αυθεντικό νουάρ.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ο αστυνομικός Νορεντίν μπορεί να μιλάει αραβικά, δεν έχει να ζηλέψει όμως και πολλά από τους Αμερικάνους συναδέλφους του που έδρασαν στο σινεμά των δεκαετιών του ’40 και του ’50. Ο συνδυασμός μυστηρίου και πολιτικής δεν φθάνει τα επίπεδα ενός «Chinatown», παρουσιάζει όμως μια τόσο πρόσφατη, κοντινή μας γεωγραφικά πραγματικότητα, που σε κάποια σημεία της δεν διαφέρει και πολύ από τα καθ’ ημάς. Τα γνώριμα στερεότυπα και η συμπαγής αφήγηση καθιστούν το φιλμ προσιτό σε μια ευρεία γκάμα κοινού, η ρημάδα η γλώσσα όμως είναι βέβαιον πως θα αποτρέψει (δυστυχώς) τους νεαρότερους.


MORE REVIEWS

ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΤΗΣ ΚΑΡΜΕΝ

Ο Δημοσθένης και ο Νικήτας λιάζονται και κολυμπούν στα Λιμανάκια, αναπολούν γεγονότα από το περσινό καλοκαίρι χωρισμού του πρώτου και φαντασιώνουν το σενάριο μιας ταινίας που ο δεύτερος ελπίζει να σκηνοθετήσει και να στείλει στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν.

ΠΑΡΙΖΙΑΝΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Να ζεις και να (μην) πεθαίνεις στο Παρίσι. Αυτό το βάσανο!

HAIKYUU!! THE DUMPSTER BATTLE

Ο Χινάτα και ο Καγκεγιάμα μπορεί να ήταν αντίπαλοι στο γυμνάσιο, όμως, στο λύκειο θα πρέπει να συνεργαστούν για ν’ αντιμετωπίσουν την ομάδα Nekoma. Πρότυπα, αγάπη και αδιαφορία για το άθλημα, προσωπογραφίες σε slow motion και κλειστό γήπεδο volleyball συνθέτουν ένα επεισόδιο που… θα μπορούσες να δεις ευχάριστα ένα Σάββατο πρωί στην τηλεόραση.

ΤΑ ΜΥΑΛΑ ΠΟΥ ΚΟΥΒΑΛΑΣ 2

Η Ράιλι έγινε 13ων ετών, εξελίσσει την αγάπη της για το άθλημα του ice hockey και ο ερχομός της εφηβείας φανερώνει… στο μυαλό της καινούργια συναισθήματα και νευρώσεις που η Χαρά, η Λύπη, ο Φόβος, ο Θυμός και η Αηδία δύσκολα θα παλέψουν στην προσπάθειά τους να συνυπάρξουν.

Ο ΚΑΚΟΣ ΗΘΟΠΟΙΟΣ

Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων ταινίας με θέμα τον παράνομο έρωτα ενός άνδρα και της νέας γυναίκας του πατέρα του, η πρωταγωνίστρια κατηγορεί τον συμπρωταγωνιστή της πως τη βίασε ενόσω «έτρεχε» η ερωτική σκηνή μεταξύ τους. Με τον τελευταίο να εξανίσταται πως εκείνη λέει ψέματα, το συνεργείο όσο και οι δικηγόροι τους προσπαθούν να διαχειριστούν την κρίση.