FreeCinema

Follow us

ΟΙ ΑΠΙΘΑΝΟΙ (2004)

(THE INCREDIBLES)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπραντ Μπερντ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 115'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ

Τα μέλη μιας οικογένειας με υπερφυσικές ικανότητες χάνουν την επιτοσύνη της κοινωνίας και πέφτουν στην αφάνεια κατόπιν παρεξηγήσεως, πλέον «καταδικασμένοι» να συνεχίσουν να ζουν ως κοινοί θνητοί, μέχρι την εμφάνιση ενός κακού υπερήρωα που ζητά εκδίκηση (και την αρμόζουσα διασημότητα!).

Το 1995, το studio της Pixar σε συνεργασία με την Disney (για τη διανομή, κυρίως) παρουσιάζει την πρώτη μεγάλου μήκους ψηφιακή ταινία animation και όχι μόνο αλλάζει τα δεδομένα στον παραδοσιακό χώρο του κινηματογραφικού cartoon, αλλά χτίζει σταδιακά μια ολόκληρη αυτοκρατορία που μπορεί πλέον να εδραιωθεί αυτόνομη και να κάνει τον θείο Γουόλτ να στριφογυρίζει στον τάφο του από ανησυχία… Από τότε μέχρι σήμερα, παιχνιδάκια, μαμουνάκια, τερατάκια και ψαράκια μας έπεισαν απόλυτα ότι μπορούν να ανταγωνιστούν το κλασικό σκίτσο, όμως έπασχαν από έλλειψη ανθρώπινης υπόστασης. Με τους «Απίθανους», το τόλμημα γίνεται πραγματικότητα κι αυτή η υπέρβαση της φόρμας όχι απλά λειτουργεί, αλλά και προσδίδει αληθοφάνεια σε ένα καρτουνίστικο περιβάλλον, μέσω χαρακτήρων που κάλλιστα θα μπορούσαν να έχουν σάρκα και οστά, για να μην προσθέσω τη σημασία που έχουν για το είδος οι ενήλικες διαστάσεις του όλου έργου.

Το φιλμ του Μπραντ Μπερντ ξεκινά με παρελθοντικό, μαυρόασπρο newsreel υλικό συνεντεύξεων μιας ομάδας πολιτών που διαθέτουν διπλή ταυτότητα και, εξαιτίας των υπεράνθρωπων δυνατοτήτων τους, προσφέρουν τις υπηρεσίες τους για το καλό του κοινωνικού συνόλου, πολεμώντας το έγκλημα σε πρώτο λόγο. Μια σειρά από κακοτοπιές τους ρίχνουν και πάλι στην αφάνεια, με το πρωταγωνιστικό ζεύγος του Mr. Incredible και της συζύγου του, Elastigirl, να μετατρέπονται από super ήρωες σε οικογενειάρχες των προαστίων με τρία παιδιά και υποχρεώσεις κοινότοπα φθοροποιές. Η πρώτη καθαρή νίκη του Μπερντ είναι η αδιανόητα ρεαλιστική για το είδος σκιαγράφηση χαρακτήρων στο σενάριο, με αποθέωση τις σκηνές συζυγικών καβγάδων που κάνουν εμφανείς τις προθέσεις του δημιουργού από νωρίς: το θέαμα δηλώνει και περιεχόμενο, το οποίο σε καμία δύναμη δεν αφορά σε ανήλικους θεατές! Η εξέλιξη της πλοκής φανερώνει δάνεια από τον κόσμο των κομιξάδικων ηρώων του φανταστικού (βλέπε «X-Men») ή κινηματογραφικά οικογενειακά σουξέ της πρόσφατης παραγωγής (βλέπε «Spy Kids»), με όλα τα μέλη της οικογενείας να πέφτουν σε σατανική πλεκτάνη ημιπαράφρονα πρώην wannabe superhero με ταλέντο στον hi-tech εξοπλισμό, που παρωδεί μέχρι και τις πρακτορικές αποστολές ενός Τζέιμς Μποντ (βλέπε το νησί βάση του κακού Syndrome). Εκεί παίρνει μπρος το δεύτερο μέγα ατού των «Απίθανων» και η δράση ξεπερνά κάθε προηγούμενο σε ευρήματα, χιούμορ και περιπετειώδεις σεκάνς που δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από το σινεμά μυθοπλασίας με κοινούς θνητούς στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.

Παραδόξως, τα ηθικά διδάγματα και μηνύματα που περνάνε συνήθως από τις animated ταινίες της Disney εδώ έχουν κοπάσει, αφήνοντας μονάχα το θέαμα να βγάζει μάτι, η retro lounge φουτουριστική τάση στην καλλιτεχνική διεύθυνση στήνει απολαυστικά παιχνίδια αισθητικής και οι δεύτεροι ρόλοι κλέβουν ενίοτε την παράσταση, με απόλυτη μορφή την Έντνα Μοντ, σχεδιάστρια ρούχων για όλους τους υπερήρωες που ξεκαρδίζει και αποτελεί σαφή σινεφιλική αναφορά στην Ίντιθ Χεντ (το συνώνυμο του στυλ για τη χρυσή περίοδο των χολιγουντιανών studios). Κι επειδή τα πολλά λόγια είναι φτώχεια, αυτή τη φορά βρείτε κάποιον να κρατήσει τα παιδιά και τρέξτε στις αίθουσες για να περάσετε… σαν παιδιά!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2004, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Εκπληκτική παρωδία των κομιξικών και κινηματογραφικών πρακτορικών περιπετειών που έγιναν μόδα στη δεκαετία του ’60, οι «Απίθανοι» τιμήθηκαν (επάξια) με το Όσκαρ καλύτερης animated ταινίας του 2005. Ήταν μία απίστευτη έκπληξη στο είδος, να βλέπουμε παραγωγή που… ίσως μιλά περισσότερο στο μυαλό και την ψυχή των ενήλικων θεατών, χωρίς να ενοχλεί τα ανήλικα! Ακολουθήθηκε από ένα σχεδόν παρόμοια επιτυχημένο (ποιοτικά) sequel, το 2018.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.