FreeCinema

Follow us

THE GREATEST SHOWMAN (2017)

  • ΕΙΔΟΣ: Μιούζικαλ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μάικλ Γκρέισι
  • ΚΑΣΤ: Χιου Τζάκμαν, Ζακ Έφρον, Μισέλ Γουίλιαμς, Ρεμπέκα Φέργκιουσον, Ζεντάγια, Κίλα Σετλ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Άνθρωπος της showbiz του 19ου αιώνα ονόματι Φ. Τ. Μπάρνουμ συλλαμβάνει μια πρωτοποριακή για τον κόσμο του θεάματος ιδέα: παραστάσεις εν είδει τσίρκου, αλλά από έναν θίασο που ουδεμία σχέση έχει με τα καλλιτεχνικά ήθη της εποχής, μιας και τα μέλη του είναι «φρικιά», τα οποία προκαλούν το συντηρητικό κοινό με την εμφάνισή τους. Η πρόκληση, όμως, ανέκαθεν ήταν το εισιτήριο για την επιτυχία.

Πετυχαίνει κάτι το οξύμωρο στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο ο Μάικλ Γκρέισι. Καταπιάνεται με έναν (μάλλον αυθαίρετα) «Greatest Showman» που διασκέδαζε το αμερικάνικο κοινό του προπερασμένου αιώνα, καταφέρνοντας να μην μπορεί (σε καμία σχεδόν περίπτωση) να ψυχαγωγήσει το κοινό… τούτου του αιώνα, το οποίο είναι και το ζητούμενο εδώ! Προσπαθεί να παρουσιάσει την αληθινή ιστορία του Barnum’s American Museum υπό μορφή «πειραγμένου» μιούζικαλ, στα πρότυπα ενός «Moulin Rouge!» (2001), ξεχνά όμως δύο πολύ βασικά πράγματα: το σενάριο και τους χαρακτήρες. Το πρώτο μοιάζει με προσχέδιο ενός πιθανά ολοκληρωμένου storyline που… κάπου αγνοείται, ενώ οι δεύτεροι (πλην του φιλότιμου Χιου Τζάκμαν), με προεξέχοντα τα μέλη του παράξενου freak show, περισσότερο μοιάζουν με κομπάρσους χορευτές σε music promo εγχώριας λαϊκοπόπ τραγουδίστριας παρά σαν κανονικοί ρόλοι που (θα έπρεπε να) αποτελούν και τη ραχοκοκαλιά του θεάματος. Ακόμη και σε ένα μιούζικαλ, οι δύο αυτοί άξονες είναι καίριοι και δεν μπορούν να υποκαθίστανται από τραγούδια (πόσω μάλλον όταν ούτε κι εκείνα «σκίζουν» ακριβώς…), τα οποία στέκουν έρμαια της απουσίας (και της εξέλιξης) μιας ιστορίας.

Η προσπάθεια αγιογράφησης του αμφιλεγόμενου Φ. Τ. Μπάρνουμ από το σεναριακό δίδυμο των Τζένι Μπικς και Μπιλ Κόντον (γραφιά του κινηματογραφικού «Σικάγο», μεταξύ άλλων) βγάζει μάτι, αφού οποιαδήποτε υποψία εκμετάλλευσης των κάθε λογής «ιδιαίτερων» outcasts τους οποίους προσλάμβανε για τις παραστάσεις του αποσιωπάται πλήρως, παρουσιάζοντας έτσι έναν επιχειρηματία – καλό Σαμαρείτη που έδωσε οντότητα και σκοπό ζωής σε αυτούς (σιαμαίοι, νάνοι, παραμορφωμένοι και λοιποί «χτυπημένοι από τη μοίρα») τους «απόβλητους» της κοινωνίας. Ουδεμία αντίρρηση θα είχαμε ως προς αυτή την προσέγγιση του θέματος, αρκεί να μπορούσε ο Γκρέισι να υποστηρίξει την ιστορία του με κάτι πέραν του αδιαμφισβήτητου ταλέντου (σε χορό και τραγούδι) του Χιου Τζάκμαν. Ο τελευταίος βρίσκεται εντελώς στο στοιχείο του εδώ (έχοντας στην πλάτη του χρόνια καριέρας στο μιούζικαλ, από την Αυστραλία μέχρι και το Broadway), σταδιακά όμως υποσκελίζεται από τον θόρυβο που κάνουν τα μουσικοχορευτικά νούμερα και μια σκηνοθετική θεώρηση που φαίνεται να πιστεύει πως όσο πιο γρήγορος ο ρυθμός, τόσο το καλύτερο.

Η έναρξη της ταινίας μάς πηγαίνει στα παιδικά χρόνια του Μπάρνουμ και τη γνωριμία του με τη μέλλουσα σύζυγό του, σε μια α λα «Μεγάλες Προσδοκίες» σεκάνς, πριν μεταφερθεί γρήγορα στη Νέα Υόρκη των μέσων του 19ου αιώνα, όπου εν μέσω τραγουδιών που στην πλειονότητά τους θα ταίριαζαν σε pop τραγουδίστρια του καιρού μας (σαν τη Lady Gaga, λόγου χάρη), παρακολουθούμε τις αποτυχίες του κεντρικού ήρωα, τα οικονομικά και οικογενειακά του προβλήματα, μέχρι τη σύλληψη της μεγάλης του ιδέας. Το νούμερο του Τζάκμαν με τον Ζακ Έφρον, με τον οποίο επιστεγάζουν την επιχειρηματική τους συνεργασία, είναι μακράν το κορυφαίο τού φιλμ, με το ναδίρ να έρχεται με τη νερόβραστη (και ουρανοκατέβατη) ερωτική σχέση του Μπάρνουμ με την τραγουδίστρια της opera Τζένι Λιντ, την οποία φέρνει από την Ευρώπη με στόχο μια υπερεπιτυχημένη περιοδεία στις ΗΠΑ. Η Ρεμπέκα Φέργκιουσον στον σχετικό ρόλο δείχνει να εμπνέεται από τη… Σελίν Ντιόν, όχι μόνο τραγουδιστικά (βασικά, pop μπαλάντες άδει και όχι κλασικό ρεπερτόριο) αλλά και στον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιεί τα χέρια της, προσπαθώντας θαρρείς να αγκαλιάσει το εκστασιασμένο κοινό της.

Κοντά σε όλα αυτά, οι αντιδράσεις του όχλου απέναντι στο «βλάσφημο» θέαμα που συστήνει ο Μπάρνουμ, παρουσιάζονται απολύτως σχηματοποιημένες, ακριβώς όπως συμβαίνει και με τους δεύτερους ρόλους (η πιστή σύζυγος, ο πλούσιος πεθερός και ούτω καθεξής). Το ίδιο δεν μπορούμε να πούμε για τον θίασο του τσίρκου του Μπάρνουμ, μιας και πλην της γυναίκας με τα μούσια που λέει και δύο-τρεις ατάκες, όλοι οι υπόλοιποι φαίνεται να έχουν πάρει όρκο σιωπής!

Δυστυχώς, το θρυλικό σήμα της 20th Century Fox που εμφανίζεται στην αρχή της ταινίας, προδιαθέτοντας για κάτι που θα θυμίζει τα κλασικά μιούζικαλ της χρυσής εποχής του Χόλιγουντ, αποδεικνύεται η μέγιστη… τρολιά, καθώς το αποτέλεσμα θυμίζει περισσότερο τη «χρυσή εποχή» των παρόντων shows του Λας Βέγκας – και προφανώς όχι των κάπως επιτυχημένων. Διόλου παράξενο που το studio επιστράτευσε τον έμπειρο Τζέιμς Μάνγκολντ, μήπως και μπορέσει να διασώσει το εγχείρημα στο post production. Εκ του αποτελέσματος, κρίνουμε πως δεν μπόρεσε να κάνει και πολλά. Εάν ο πρωτοπόρος «Greatest Showman» Φ. Τ. Μπάρνουμ όντως παρουσίαζε παραστάσεις σαν ετούτη, το όνομα του ουδόλως θα μας απασχολούσε σήμερα!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Εάν ανήκεις στην πλειονότητα του ελληνικού κοινού που ακούει τη λέξη «μιούζικαλ» και τρέχει μακριά, βάλε τα αθλητικά σου παπούτσια και… ετοιμάσου να τρέξεις. Εάν τσιμπήσεις από τα ονόματα των συνθετών των τραγουδιών του «La La Land», να έχεις υπόψη πως εδώ παρουσιάζουν μια εντελώς διαφορετική πτυχή του ταλέντου τους στη μουσική σύνθεση από εκείνη που (πιθανόν) είχες εκτιμήσει. Σου αρέσουν ο χορός, τα parties και η βαβούρα; Τότε θα χαρείς gay (#diplhs) θέαμα, πλούσια κοστούμια, και τον χαρισματικό Χιου Τζάκμαν. Δεν φτάνει τα απύθμενα βάθη του «Εννέα» (2009) για το genre, αλλά η όποια υποψία μεγαλείου περιορίζεται στο αρχικό σήμα της FOX…


MORE REVIEWS

BAGMAN

Μια δαιμονική φιγούρα που είχε στοιχειώσει τον Πάτρικ στην παιδική του ηλικία επανέρχεται στη ζωή του και απειλεί την οικογένειά του, εστιάζοντας στον ανήλικο γιο του. Υπάρχει τρόπος διαφυγής από το παρελθόν ή μια κάποια θυσία είναι αναπόφευκτη στο σήμερα;

ΤΟ ΑΤΙΘΑΣΟ ΡΟΜΠΟΤ

Κατόπιν ναυαγίου, η θάλασσα ξεβράζει στις ακτές ακατοίκητης νήσου ένα robot, το οποίο αδυνατεί να λειτουργήσει σ’ ένα περιβάλλον άγνωστο… στα προγράμματά του. Αντιμέτωπο με μια πληθώρα άγριων ζώων του δάσους, θ’ αναγκαστεί να «υιοθετήσει» ένα χηνάκι που γεννιέται στην παλάμη του και με τη βοήθεια μιας αλεπούς θα φροντίσει να το μεγαλώσει με ασφάλεια, ώσπου να έρθει η εποχή του αποδημητικού ταξιδιού του.

ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2024

Για 30η χρονιά, το καθιερωμένο ραντεβού των Αθηναίων που θέλουν να γιορτάζουν την αγάπη τους για το σινεμά δίνεται και πάλι σε τούτη την πόλη, από τις 2 έως και τις 14 Οκτωβρίου, με εκατοντάδες ταινίες απ’ όλο τον κόσμο, στις κινηματογραφικές αίθουσες ΑΣΤΟΡ, ΑΣΤΥ, ΔΑΝΑΟΣ και CINOBO ΟΠΕΡΑ. Έτοιμοι για Νύχτες Πρεμιέρας;

JOKER: ΤΡΕΛΑ ΓΙΑ ΔΥΟ

Ο κρατούμενος σε άσυλο Άρθουρ Φλεκ βρίσκεται εν αναμονή της δίκης για τα εγκλήματά του ως Joker. Παλεύοντας ν’ ανακαλύψει την πραγματική του ταυτότητα, ανάμεσα στη μιζέρια της αληθινής ζωής και τη φαντασία του ήρωα που κινδυνεύει να οδηγηθεί στην ηλεκτρική καρέκλα, θα σκοντάψει πάνω σε κάτι τρελά απρόσμενο: θ’ αγαπηθεί! Και θα το ανταποδώσει.

Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΙΝΓΚ ΣΙΝΓΚ

Εκτίοντας την ποινή του για ένα έγκλημα που δεν διέπραξε ποτέ, ο Divine G αγωνίζεται να βρει το κουράγιο και να συνεχίσει να ζει την κάθε επόμενη μέρα στις φυλακές του Σινγκ Σινγκ, με κύριο εφόδιο υποστήριξης μια ερασιτεχνική θεατρική ομάδα στην οποία συμμετέχει. Βασισμένη σε αληθινή ιστορία.