FreeCinema

Follow us

ΟΙ ΟΝΕΙΡΟΠΟΛΟΙ (2003)

(THE DREAMERS)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπερνάρντο Μπερτολούτσι
  • ΚΑΣΤ: Μάικλ Πιτ, Λουί Γκαρέλ, Εύα Γκριν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 115'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι αναβιώνει την περίοδο του γαλλικού Μάη του ’68, μέσω της παράτολμης αφήγησης της σχέσης ενός ερωτικού τριγώνου, με φόντο τις ουτοπικές ιδεολογίες και την αγάπη για το ίδιο το σινεμά. Τα ιδανικά (μάλλον) θα χαθούν κάπου αργότερα…

Ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι πέρασε από αρκετές φιλμικές αποτυχίες για να ξαναβρεθεί στο Παρίσι και μαζί να θυμηθεί τον παλιό, καλό εαυτό του μέσω του… σεξ! Οι «Ονειροπόλοι» του (βασισμένοι στο βιβλίο «The Holy Innocents» του Γκίλμπερτ Αντέρ) αποτελούν μία ενδιαφέρουσα πρόσμειξη στοιχείων πολιτικής, σεξουαλικότητας και κινηματογραφικού πάθους, έξυπνα τοποθετημένοι λίγο πριν την έκρηξη του γαλλικού Μάη του ’68. Η απόλυση του Ανρί Λανγκλουά από Διευθυντή της Cinémathèque Française (το «κρυφό σχολειό» για τη γενιά της nouvelle vague) είναι ο πρώτος λίθος που πέφτει κατά της ελευθεριότητας της εποχής, κατεβάζοντας το φοιτηταριό στους δρόμους. Μπορεί η εισαγωγή να μη λέει τίποτα σε έναν κοινό θεατή και αυτό είναι ένα βασικό πρόβλημα του φιλμ, το οποίο διασκεδάζει ασταμάτητα με την ιδιαιτερότητα σινεφιλικών trivia, απομακρύνοντας την κεντρική του ιδέα από ιδεολογικούς προβληματισμούς. Σ’ αυτό το χώρο λατρείας της Cinémathèque («παλάτι», όπως το αποκαλεί ο πρωταγωνιστής, που κάθεται πάντα κοντά στην οθόνη για να «μεταλάβει» πρώτος τις ιερές εικόνες του παγκόσμιου σινεμά), η Ιζαμπέλ και ο Τεό, δίδυμα αδέλφια και γόνοι αστικής και οριακά μποέμικης οικογενείας, θα προσέξουν τον μοναχικό Μάθιου, ένα Αμερικανάκι που δε χάνει προβολή για προβολή. Αφού περνά τις «εξετάσεις» του και αναδεικνύεται σε «one of us» (προχωρημένη αναφορά στο «Freaks» του Τοντ Μπράουνινγκ), ο Μάθιου θα δεχτεί την πρόσκληση να περάσει ένα μήνα στο σπίτι των δύο νέων και μοναδικών του φίλων, διευρύνοντας κατά πολύ τις απόψεις του πάνω στη συγκατοίκηση και την αδελφική αγάπη…

Από την ώρα που οι «Ονειροπόλοι» κλείνονται μέσα για να χαρούν το σεξ σα μικρά παιδιά, μόνα σαν σε ζαχαροπλαστείο, παράλληλα με συνεχή παιχνιδάκια και παντομίμες που ανασύρουν από τη μνήμη μυθικές σεκάνς του σινεμά, ο Μπερτολούτσι δε δίνει μία για την επανάσταση εκεί έξω! Παντρεύοντας το σινεφιλικό πνεύμα με την ερωτική επιθυμία, προσδίδει απίστευτες διαστάσεις ηδονισμού σε ότι μάθαμε από το πανί, με τη ζωή να έρχεται σε δεύτερο επίπεδο και την πολιτική να ρητορεύει σε χαοτικά διαλείμματα. Η Ιζαμπέλ νοιώθει ότι γεννήθηκε τη στιγμή που άκουσε τη Τζιν Σίμπεργκ να φωνάζει «Herald Tribune» και λικνίζεται σαν τη Γκάρμπο στη «Βασίλισσα Χριστίνα», μπροστά στον «επαναστάτη χωρίς αιτία» Μάθιου που κάλλιστα μπορεί να πλακωθεί σ’ έναν καβγά για την ανωτερότητα του Μπάστερ Κίτον απέναντι στον Τσάρλι Τσάπλιν, ενώ ο Τεό εκσπερματώνει πάνω στις γάμπες της Ντίτριχ.  Όλοι οι χαρακτήρες είναι έρμαια των φετίχ τους από τη μεγάλη οθόνη και μέσα από αυτά μεταμορφώνονται κοινωνικά. Και οι τρεις τους, βαθιά χαμένοι στο ναρκισσισμό τους, είναι ανίκανοι να επιφέρουν την οποιαδήποτε αλλαγή, εκτός κι αν μιλάμε για το σπάσιμο ρεκόρ τρεξίματος μέσα στο Λούβρο, που κατέχει το καστ του γκονταρικού «Bande à Part» (υπέροχη η αναβίωση της σκηνής σε παράλληλο μοντάζ με το φιλμικό πρότυπο)! Λίγο πριν το τέλος, λες και συνήλθαν από υπερβολική δόση σελιλόζης, οι τρεις ήρωες θα βγουν στους δρόμους και θα ρίξουν τις δικές τους molotov, υπνοβατώντας υπό τους ήχους του «Non, Je Ne Regrette Rien». Αμετανόητα νοσταλγικό…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2003, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Η πιο αξιοπρεπής ταινία που σκηνοθέτησε στα τελευταία 25 χρόνια της ζωής του ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, διακατέχεται από ένα αίσθημα «φθόνου» της νεότητας (με την καλή έννοια!), παιδιαρίζει με τις κινηματογραφικές γνώσεις και όλο και κάπου σε πετυχαίνει, ώστε να του δίνεις μια κάποια άφεση σε σχέση με το γεγονός ότι απέχει… έτη φωτός από τα παλαιότερα αριστουργήματά του.


MORE REVIEWS

BONES AND ALL

Στην Αμερική του Ρόναλντ Ρέιγκαν, ένα κορίτσι που αρέσκεται στο να τρώει ανθρώπινη σάρκα παίρνει τους δρόμους σε αναζήτηση της «χαμένης» μητέρας της και κάποιας πιθανής εξήγησης για την κατάσταση που βιώνει. Στη μοναχική της πορεία, θα βρεθεί η στιγμή που θα… οσμιστεί την παρουσία ενός αγοριού με το οποίο μοιράζεται το ίδιο «μυστικό».

ΠΑΡΑΞΕΝΟΣ ΚΟΣΜΟΣ

Ερευνητική αποστολή ανακαλύπτει «μαγικό» φυτό, του οποίου οι καρποί χαρίζουν δύναμη ενέργειας ωφέλιμη για την καθημερινότητα της κοινωνίας των Αβαλονιανών. Όταν οι καλλιέργειες του φυτού προσβάλλονται από μυστηριώδη «ιό», μονάχα τα έγκατα της γης μπορούν να δώσουν μια αποτελεσματική απάντηση σχετικά με τον επερχόμενο κίνδυνο.

ΠΙΝΟΚΙΟ ΤΟΥ ΓΚΙΓΙΕΡΜΟ ΝΤΕΛ ΤΟΡΟ

Ο Τζεπέτο έχει χάσει το παιδί του, φτιάχνει μια ξύλινη μαριονέτα αγοριού και… εντάξει, τα υπόλοιπα τα γνωρίζετε ήδη, μη σας πω κι από το 1940 (τουλάχιστον)!

THE FABELMANS

Από «μπαγκάζι» του πατέρα του μέχρι «υποχρέωση» ανατροφής από τη μητέρα του, ο μικρός Σάμι βρίσκει το ιδανικό καταφύγιο στη φαντασία της κινηματογραφικής εμπειρίας και προσπαθεί να γίνει μέρος αυτού του (καλύτερου) «κόσμου».

ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ 2022

Το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το μακροβιότερο κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Αθήνας, είναι και πάλι εδώ και γιορτάζει τα 35α γενέθλιά του! Η διοργάνωση θα φιλοξενηθεί από την Πέμπτη 24/11 μέχρι την Τετάρτη 30/11 στους αθηναϊκούς κινηματογράφους ΕΛΛΗ και ΑΝΔΟΡΑ.