FreeCinema

Follow us

ΔΟΛΟΦΟΝΟΣ ΓΙΑ ΓΕΛΙΑ (1960)

(THE BATTLE OF THE SEXES)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τσαρλς Κράιτον
  • ΚΑΣΤ: Πίτερ Σέλερς, Ρόμπερτ Μόρλεϊ, Κόνστανς Κάμινγκς, Ρόντι ΜακΜίλαν, Τζέιμσον Κλαρκ, Άλεξ Μακένζι, Μάουλτρι Κέλσαλ, Ντόναλντ Πλέζανς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 84'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: BIBLIOTHEQUE

Παραδοσιακή σκωτσέζικη εταιρεία που παράγει ύφασμα tweed δέχεται την επίθεση… εκμοντερνισμού από Αμερικανίδα business woman, η οποία «την πέφτει» στον κληρονόμο – ιδιοκτήτη της ώστε να ικανοποιηθούν τα δικά της καπρίτσια, φέρνοντας τον πανικό στο ανδροκρατούμενο προσωπικό της. Ένας κανονικός πόλεμος των φύλων, δηλαδή!

Να και μία επανέκδοση… ξάφνιασμα! Είναι προφανές το δέλεαρ (λέγε με Πίτερ Σέλερς…), αλλά πίσω από το όνομα του κοσμαγάπητου κωμικού βρίσκεται μια σάτιρα που ακόμη διατηρεί τις αιχμές της γύρω από το θέμα σύγκρουσης και υπεροχής της ανδροκρατούμενης κοινωνίας έναντι του… «ασθενούς» φύλου. Επίσης, ας τονιστεί η ιδιαιτερότητα του διαβατηρίου του «Δολοφόνου για Γέλια», που αν και εμφανίζεται ως βρετανικό φιλμ, στην ουσία πρόκειται για ένα ξεκάθαρα σκωτσέζικο έργο, μάλλον το μοναδικό εκείνης της περιόδου από το συγκεκριμένο είδος, το οποίο είχε επιτυχία και στέκεται στο χρόνο, μετά το θρυλικό «Whisky Galore!» (1949) των Ealing Studios.

Το εισαγωγικό της ταινίας είναι εξαιρετικό, με τον άγριο σαρκασμό κατά της… ανακάλυψης της Αμερικής, ως «μητέρας» όλων των κακών που βασανίζουν την ανθρωπότητα! Η εμφάνιση της «νέας γυναίκας» που ανατρέπει τα εργασιακά δεδομένα του «ισχυρού» φύλου πατάει κουμπιά πρόκλησης πολύ ευαίσθητα τη σήμερον ημέρα, καθώς ο χαρακτήρας της Άντζελα προκαλεί σκέψεις στο προσωπικό μιας μεγάλης εταιρείας να την… ξαποστείλουν για έρευνα εξαγωγών όσο πιο μακριά γίνεται. Η ιδέα της Σκωτίας φαντάζει ιδανική και ο θηλυκός κέρβερος αναλαμβάνει δράση στη χώρα όπου «οι πιο κοντές φούστες φοριούνται από τους άνδρες»!

Η Άντζελα θα κάνει «ντου» σε παραδοσιακή, μικρή φίρμα υφασμάτων με ειδίκευση στο tweed και θα βάλει τα δυνατά της ώστε να πείσει το νέο αφεντικό της, τον άρτι αφιχθέντα (και ψιλοάχρηστο) κληρονόμο της επιχείρησης, ο οποίος πρωτίστως ορέγεται τα κάλλη της, να τοποθετηθεί η εταιρεία στα πρότυπα εκσυγχρονισμού του 20ου αιώνα. Το σχέδιο προβλέπει μηχανοργάνωση στα γραφεία και αντικατάσταση των απλών ντόπιων (που υφαίνουν τα πάντα από τα απομονωμένα χωριατόσπιτά τους) με μηχανές εργοστασίου, το οποίο θα πρέπει να χτιστεί και να λειτουργήσει με πλάνο ν’ αυξηθεί η παραγωγή. Μιλάμε για την περίφημη «ανάπτυξη», δηλαδή…

Το σενάριο αποτελεί χάρμα έμπνευσης και χιούμορ (δεν εκπλήσσει το γεγονός ότι σε αρχικά σχέδια φιλμικής μεταφοράς του έργου, είχε ενδιαφερθεί να το σκηνοθετήσει ο Μπίλι Γουάιλντερ), συνδυάζοντας την επιθετικότητα του μοντέρνου έναντι του δήθεν «παλαιού» που πρέπει να αντικατασταθεί με κάθε κόστος, ενώ από δίπλα στέκει η μεθοδικότητα της διαχείρισης κρίσης από την πλευρά του άνδρα ή της γυναίκας. Η ηγετική μορφή του προσωπικού της εταιρείας, ο κύριος Μάρτιν, θα περάσει στην αντεπίθεση, σαμποτάροντας κάθε κίνηση νεωτερισμού της Άντζελα, η οποία κάποια στιγμή διαπιστώνει τι συμβαίνει στο «πολεμικό μέτωπο» και ανατρέπει τις προβλέψεις εκείνου, χρησιμοποιώντας αυτό που λέει το cult ελληνικό άσμα: «Θέλει και Λίγο Πουτανιά»!

Παραδόξως, το μήνυμα της ταινίας γυρίζει (πόσω μάλλον για τους θεατές του σήμερα) boomerang και πλήττει ελαφρώς τη σκηνοθετική απόπειρα του Τσαρλς Κράιτον (ο σπουδαίος δημιουργός αρκετών παραγωγών των Ealing, με κορωνίδα τη «Συμμορία των Εντιμότατων» του 1951) να προσφέρει κάτι πιο μοντέρνο στο κοινό των αρχών της δεκαετίας του ’60, από το να παραμείνει πιστός στο ύφος της βρετανικής κωμωδίας του παρελθόντος. Η πιο φαρσική εξέλιξη της πλοκής και τα δολοφονικά σχέδια του κυρίου Μάρτιν… λοξοδρομούν σε σχέση με το υπόλοιπο φιλμ. Και πάλι, όμως, οι ηθοποιοί κι αυτή η αναντικατάστατη φινέτσα του παλιού κάνουν (διαχρονικά) τη δουλειά τους.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Απολαυστικά σατυρικό σενάριο που στοχεύει στη διαμάχη των δύο φύλων, αλλά και στο πνεύμα της (βιομηχανικής) «ανάπτυξης» και τα εκσυγχρονιστικά μοντέλα αμερικανικής προέλευσης, το «Δολοφόνος για Γέλια» είναι μία… σκωτσέζικη κωμωδία που αξίζει να θυμηθεί κανείς την ύπαρξή της, πόσω μάλλον (και) για το ερμηνευτικό τρίο των πρωταγωνιστών της. Μία σπάνια περίπτωση επανέκδοσης, που έχει να δώσει κάτι παραπάνω από το όνομα του Πίτερ Σέλερς στη «μαρκίζα».


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.