FreeCinema

Follow us

Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ ΕΝΤΙΜΟΤΑΤΩΝ (1951)

(THE LAVENDER HILL MOB)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τσαρλς Κράιτον
  • ΚΑΣΤ: Άλεκ Γκίνες, Στάνλεϊ Χόλογουεϊ, Σίντνεϊ Τζέιμς, Άλφι Μπας, Μάρτζορι Φίλντινγκ, Έντι Μάρτιν, Ρόναλντ Άνταμ, Όντρεϊ Χέπμπορν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 81'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SUMMER CLASSICS

Τραπεζικός υπάλληλος σκαρφίζεται την τέλεια ληστεία ράβδων χρυσού και ολοκληρώνει το σχέδιό του με το παμπόνηρο κόλπο να μετατραπεί η λεία σε… souvenir πύργων του Άιφελ για τουρίστες, ώστε να τα εξαγάγουν εκ του ασφαλούς στη Γαλλία! Φυσικά, θα υπάρξουν ανατροπές.

Ολόκληρη η παράδοση της βρετανικής κινηματογραφικής κωμωδίας στηρίζεται πάνω στο όνομα των Ealing Studios. Από τα τέλη του ’40 («Διαβατήριο για το Πίμλικο», «Ουίσκι Δίχως Δελτίο», «Ο 13ος Κληρονόμος») μέχρι τα μέσα του ’50 («H Συμμορία των Πέντε»), τούτο το μικρό studio των δυτικών προαστίων του Λονδίνου, μαζί με ένα εκλεκτό καλλιτεχνικό επιτελείο, έδωσαν στο αγγλικό (πρωτίστως) κοινό ένα καθαρά αυθεντικό, ειλικρινές στο πλαίσιο της κοινωνικής προσέγγισης σινεμά, μπολιασμένο με χιούμορ πανέξυπνο και με ήρωες καθημερινούς ανθρώπους που είτε επαναστατούσαν κατά των Αρχών, είτε προσπαθούσαν να πιάσουν την καλή (με ουδόλως τίμιες και ηθικές μεθόδους). Άσχετα από τα νομοταγή ή μη χαρακτηριστικά των δρώμενων, οι θεατές απολάμβαναν καταστάσεις που τους έβγαζαν αρκετά έξω από το δικό τους πλαίσιο βίου (ενδεχομένως), χωρίς όμως να απομακρύνονται από το ξεκάθαρα ρεαλιστικό. Οι χαρακτήρες βοηθούσαν στην ταύτιση κι έτσι η μυθοπλασία μετατρέπονταν σε ένα «όνειρο» τόσο κοντινό στο χειροπιαστό. Αρκεί κανείς να είχε τα κότσια να οργανώσει, για παράδειγμα, μία τόσο εξωφρενική ληστεία τραπεζικών ράβδων χρυσού στην καρδιά της πόλης! Ε, λοιπόν, γι’ αυτό το λέμε σινεμά!

Αυτή είναι η βασική πλοκή της «Συμμορίας των Εντιμότατων», που με αρκετά μοντέρνο για την εποχή τρόπο συνδυάζει την crime περιπέτεια (ακόμη και με έντονη δράση, αν σκεφτούμε τις σεκάνς καταδίωξης) με το genre της γνήσιας κωμωδίας, για να προσφέρει ένα αξεπέραστα ευφυές μείγμα ψυχαγωγικού κινηματογράφου, τοποθετημένο σε ένα φόντο σκληρής πραγματικότητας, το οποίο ακόμη μαρτυρά (χωροταξικά) τα σημάδια του περάσματος ενός μεγάλου πολέμου. Σ’ αυτό το κλίμα μιζέριας, η ελπίδα μπορεί να προκύπτει ακόμη και μέσω της εξαπάτησης / κλοπής του κράτους, με τον κεντρικό ήρωα (αριστούργημα ύπουλης «αφέλειας» ο Άλεκ Γκίνες) να καταστρώνει ένα παλαβό αν και άψογο στις λεπτομέρειές του σχέδιο αρπαγής φορτίου χρυσού, το οποίο θα διοχετευτεί εκτός Μεγάλης Βρετανίας σε μορφή… souvenir πύργων του Άιφελ που (θα) πωλούνται… στο ίδιο το μνημείο εις Παρισίους!

Η σύσταση της συμμορίας είναι το πρώτο μεγάλο γλέντι, ειδικά στις σκηνές όπου τα δύο πρώτα μέλη πρέπει να «διαφημίσουν» την ανάγκη εύρεσης… επαγγελματιών κακοποιών δημόσια (!), η υλοποίηση της ληστείας (με όλα τα στραβά που τυχαίνουν) είναι κάτι που πολλοί σκηνοθέτες θα ζήλευαν να γυρίσουν εκεί έξω σήμερα (με την extra πληροφορία ότι σχεδιάστηκε σε συνεργασία με την… Εθνική Τράπεζα της Αγγλίας, η οποία λειτούργησε ως σύμβουλος στη συγγραφή τού σεναρίου, έτσι ώστε να τηρηθεί μία όσο το δυνατόν μεγαλύτερη δόση αληθοφάνειας!), ενώ το κωμικό στοιχείο και το σασπένς της κορύφωσης στη Γαλλία αποτελούν στιγμές ανθολογίας για την ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου. Το γλυκόπικρο φινάλε σε προσγειώνει στο ηθικό δίδαγμα, όμως, δεν κάνει «σημαία» του την μεταμέλεια. Μια ζωή την έχουμε, γιατί να μην την γλεντήσουμε;

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Φιλμ είδους από εκείνα που πρέπει να διδάσκονται (ακόμη και σήμερα). Μία από τις κλασικότερες παραγωγές των Ealing Studios, από τη χρυσή περίοδο των δεκαετιών 1940 – 1950, με το μέγα ατού της υποψήφιας για Όσκαρ ερμηνείας του Άλεκ Γκίνες στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Το 1953, το φιλμ τιμήθηκε (δικαίως) με το Όσκαρ καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου. Προσοχή, δεν θα σε γελάσουν τα μάτια σου, η Τσικίτα που εμφανίζεται για λίγο στην αρχή του φιλμ είναι η νεότατη Όντρεϊ Χέπμπορν!


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.

MR KLEIN

MR KLEIN

«Της γιαγιάς μου» το εργάκι, αλλά το κόλπο με τους πύργους του Άιφελ είναι όλα τα λεφτά. Ξέρει κανείς που φτιάνουν χρυσούς Παρθενώνες;