FreeCinema

Follow us

SOMEWHERE (2010)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σοφία Κόπολα
  • ΚΑΣΤ: Στίβεν Ντορφ, Ελ Φάνινγκ, Κρις Πόντιους
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 97'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Χολιγουντιανός star σε υπαρξιακή κρίση. Τελεία.

Τέσσερα χρόνια μετά το (άδικο, ειλικρινά) τσάκισμα των φτερών της με την «Marie Antoinette», η Σοφία Κόπολα επιστρέφει σε κάτι πιο γνώριμο και ελαφρώς αυτοβιογραφικό, δρέπει ξανά δάφνες (φεστιβαλικές, έστω…), όμως, κατ’ ουσίαν, δημιουργεί ένα εγκληματικό ατόπημα στη φιλμογραφία της, που ίσως της πάρει ακόμη περισσότερα χρόνια για να ξεπεράσει…

Το «Somewhere» ξεκινά με μια Ferrari που κόβει κύκλους σε μία ερημική πίστα και καταλήγει με τον ήρωα του φιλμ να εγκαταλείπει το αγαπημένη του αμάξι στη μέση του πουθενά, με προορισμό… somewhere. Στο ενδιάμεσο, είναι ν’ απορείς με τη μιάμιση ώρα του απόλυτου μηδενός, διότι η Σοφία Κόπολα και γνωρίζει τι θα πει σενάριο, αλλά και έχει τιμηθεί με Όσκαρ γι’ αυτό. Απογυμνωμένη από οτιδήποτε στιλιστικό, με τους διαλόγους στο… mute και το βλέμμα να οπισθοδρομεί προς τον ευρωπαϊκό μινιμαλισμό περασμένων δεκαετιών (ανάθεμα στον Αντονιόνι!), η ταινία αποτελεί το πιστό αντίγραφο της κενότητας του Τζόνι Μάρκο, του χαρακτήρα που υποδύεται δίχως λάμψη ή (και) κάποια εκφραστικότητα ο Στίβεν Ντορφ (όπως και στην πραγματική κινηματογραφική του καριέρα, άλλωστε), ενός ηθοποιού που βολοδέρνει σ’ ένα δωμάτιο του Chateau Marmont στη Sunset Blvd, μεταξύ τσιγάρου, αλκοόλ και εύκολου σεξ. Μοναδική παρένθεση ανθρωπιάς, η παρουσία της εντεκάχρονης κόρης του, η οποία βολοδέρνει με τα δικά της hobby, όποτε η μαμά – υπεύθυνος κηδεμόνας δε μπορεί να την κρατήσει κοντά της.

Μπορεί το «Somewhere» να είναι για την Κόπολα ένας τρόπος να πει στον πατέρα της πόσο την «τραυμάτισε» η απουσία του λόγω γυρισμάτων ή η «αβάσταχτη», κοινή τους αιχμαλωσία σε χλιδάτα ξενοδοχεία ανά τον κόσμο, γιατί εκείνος έπρεπε να κάνει και promotion στις ταινίες του, όμως η απουσία του χιούμορ (εξαίρεση η σεκάνς των τηλεοπτικών βραβείων στην Ιταλία) ή οτιδήποτε βαθύτερου σαν σχόλιο πάνω στον «τουρισμό» των star σε αντιπαράθεση με την αληθινή ζωή, μετατρέπει το φιλμ σε μια μονότονη εναλλαγή στατικών καρέ, δίχως καμία ελπίδα να καταλήξουν σε κάτι ολοκληρωμένο… somewhere.

Επειδή από το πρώτο πλάνο το μυαλό μου πήγε εκεί, τολμώ να ομολογήσω πως το πλέον παράδοξο με το «Somewhere» είναι οι ομοιότητες ύφους με το – κατακρεουργημένο από την κριτική – «The Brown Bunny» του Βίνσεντ Γκάλο, ο οποίος, μετά από αυτή την τραγική απόπειρα της Κόπολα, θα πρέπει να χαμογελά χαιρέκακα. Στο… somewhere, θα το βρει το δίκιο του αυτός.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2010, όταν αυτό διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Είναι το πιο μελανό σημείο της μέχρι σήμερα (2020) φιλμογραφίας της, δίπλα στο επίσης μεγάλο #fail του «Οι Ύποπτοι Φορούσαν Γόβες» (2013). Ευτυχώς, μετά από αυτά συνήλθε…


MORE REVIEWS

ΚΙΟΥΚΑ: ΠΡΙΝ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ

Ένα εν πλω ταξίδι διακοπών με ιστιοφόρο προς τον Πόρο έχει ως απώτερο σκοπό τη συνάντηση των δύο ενήλικων παιδιών του Μπάμπη με την Άννα, τη βιολογική τους μητέρα η οποία τα εγκατέλειψε όταν ήταν μωρά. Η Έλσα και ο Κωνσταντίνος ούτε είναι ενήμεροι γι’ αυτό, αλλά ούτε και έχουν ίχνος ανάμνησής της να τους συνοδεύει.

GUNS UP

Όταν ένας πρώην αστυνομικός, που δουλεύει ως συλλέκτης χρεών και μπράβος της Μαφίας, αποφασίσει να αποσυρθεί, θα έχει μόνο ένα βράδυ στη διάθεσή του για να απομακρύνει την οικογένειά του από την πόλη, προκειμένου να την σώσει από το νέο αφεντικό.

Η ΑΠΟΦΑΣΗ

Ο Ζοζέφ Κρος φεύγει από τη δουλειά του. Είναι νύχτα. Αύριο τον περιμένει μια δύσκολη μέρα. Ο γιος του είναι έτοιμος να τον υποδεχθεί στο σπίτι για να παρακολουθήσουν τον αγώνα. Η σύζυγός του δεν φαντάζεται τίποτα. Κι εκείνος έχει πάρει την απόφασή του…

ΛΑΜΠΥΡΙΣΜΑΤΑ

Εξαιτίας της επιμονής της κόρης της, η Ιζαμπέλ αναγκάζεται να επανασυνδεθεί με τον σοβαρά άρρωστο πρώην σύζυγό της. Η φροντίδα που σταδιακά αρχίζει να του παρέχει δείχνει να τους φέρνει πιο κοντά. Είναι άραγε αργά για επιστροφές στο παρελθόν;

ΒΛΕΠΩ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ ΣΟΥ 6: ΔΕΣΜΟΙ ΑΙΜΑΤΟΣ

Ένα ολόκληρο σόι μπαίνει στο μάτι του… Θανάτου και αναζητά τρόπους διαφυγής από τον επερχόμενο κακό ψόφο! Υπάρχει περίπτωση να τον ξεγελάσει κανείς;