FreeCinema

Follow us

Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΗΣ ΕΡΗΜΟΥ (2015)

(QUEEN OF THE DESERT)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Βιογραφία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Βέρνερ Χέρτσογκ
  • ΚΑΣΤ: Νικόλ Κίντμαν, Τζέιμς Φράνκο, Ντέιμιαν Λιούις, Ρόμπερτ Πάτινσον, Τζένι Άγκουτερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 128'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ / SEVEN FILMS

Μορφωμένη δεσποινίς εξ Αγγλίας, της οποίας η παιδεία αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για τις συζυγικές της προοπτικές, αποφασίζει να μετοικίσει στην Τεχεράνη και, στην πορεία, να παίξει καταλυτικό ρόλο στις πολιτικές εξελίξεις της περιοχής. Και να ερωτευτεί, φυσικά.

H «Βασίλισσα της Ερήμου» παρουσιάζει την ιστορία της Γκέρτρουντ Μπελ, Βρετανίδας συγγραφέως, εξερευνήτριας, ανήσυχου πνεύματος, αρχαιολόγου και, τελικά, ισχυρού παράγοντα πολιτικής επιρροής, που μέσω των ταξιδιών της στην ευρύτερη περιοχή της Συρίας, της Μεσοποταμίας και της Αραβίας, επηρέασε δραστικά τις πολιτικές εξελίξεις στον χώρο και βοήθησε καταλυτικά στον μετέπειτα σχηματισμό του χάρτη της περιοχής, μέσα από τη σχέση της με τις γηγενείς φυλές και την ουσιαστική γνώση των συμπεριφορών τους. Στην ουσία της, η ταινία θα μπορούσε να είναι ένα spin-off του «Λόρενς της Αραβίας», καθώς όχι μόνο ο διάσημος ιστορικός και κινηματογραφικός χαρακτήρας κάνει από την αρχή την εμφάνισή του (από την πρώτη κιόλας στιγμή, για την ακρίβεια) αλλά και επειδή η προσέγγιση της Γκέρτρουντ λίγο πολύ ακολουθούσε τους ίδιους άξονες.

Από πού μπορεί, όμως, να ξεκινήσει κανείς να απαριθμεί τι πήγε… στραβά με αυτή τη «Βασίλισσα»; Από τη βαρετή, συμβατική αφήγηση του Χέρτσογκ που, αν και «παλαιάς κοπής», δεν καταφέρνει να μεταδώσει στο ελάχιστο τη λάμψη των χολιγουντιανών παραγωγών του είδους από το μακρινό παρελθόν; Από το γενικά ατυχές καστ, που περιλαμβάνει μια έντιμη αλλά «ατσαλάκωτη» Νικόλ Κίντμαν, έναν Τζέιμς Φράνκο που μοιάζει σε κάθε στιγμή έτοιμος να σκάσει στα γέλια και έναν Ρόμπερτ Πάτινσον που, παρά τα πρότερα θετικά δείγματα ερμηνειών του, μοιάζει απλά ντυμένος ως Λόρενς της… Αποκριάς; Ή μήπως από την αφηγηματική ροή, που εγκαταλείπει την ηρωίδα της ταινίας στο δεύτερο μισό να πλανιέται δίχως προορισμό στην έρημο, κάνοντας τούτη τη φιλμική εμπειρία απόλυτα βαρετή;

Τουλάχιστον, το πρώτο μισό, το οποίο αναλαμβάνει και τον πιο «ρομαντικό» ρόλο τού φιλμ, έχει έναν αέρα μελλοντικού bad-movie-we-love, με έναν ακούσιο camp χαρακτήρα, που, αν και χτυπάει ως λάθος, κάνει την παρακολούθηση ανεκτή, έως και ένοχη απόλαυση. Εξάλλου, ο έρωτας μεταξύ Κίντμαν και Φράνκο είναι τόσο… εξωγήινος που αναμένεις από στιγμή σε στιγμή να μετατραπεί σε σατιρικό σκετς, βγαλμένο από μια… παρωδία επικού βιογραφικού φιλμ! Στο δεύτερο μισό, ωστόσο, όταν η αφήγηση επιχειρεί να εξιστορήσει το πιο «σοβαρό» κομμάτι της πλοκής της, η πρότερη πλάκα εξαφανίζεται και απομένει μόνο ένας χαρακτήρας που απλώς περιφέρεται στην έρημο, χωρίς να καταφέρνει να εμφανίσει σημάδια εξέλιξης.

Προφανώς, η ίδια η Μπελ ήταν μια πολύπλοκη, δυναμική και άκρως ενδιαφέρουσα προσωπικότητα, μπροστά από την εποχή της – όμως στην ταινία του Χέρτσογκ δεν υπάρχει παρά μόνο το φάντασμά της. Μόνο οι επεξηγηματικοί τίτλοι τέλους δίνουν την πραγματική διάσταση της παρουσίας της στην ιστορία. Ακόμα κι αν ο Χέρτσογκ επιθυμεί να δείξει την ηρωίδα του να θέλει να σπάσει τις κοινωνικές συμβάσεις της εποχής της και να χαράξει τη δική της πορεία, στο τέλος παραδίδει ένα φιλμικό προϊόν που μένει μόνο στις ευγενείς προθέσεις, χωρίς να καταφέρνει να περάσει με επιτυχία το (εξαιρετικά σημαντικό κατά τα άλλα) μήνυμά του.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ξέχνα το ιστορικό εκτόπισμα του σκηνοθέτη, αγνόησε το λαμπερό καστ, μην τσιμπάς από την επιφάνεια μιας επικής βιογραφίας, που θέλει να ζει και να αναπνέει στο παλιό, κλασικό Χόλιγουντ, μαζί με τα εξωτικά σκηνικά και το υποβόσκον ρομάντζο της. Τούτη η «Βασίλισσα» τα κάνει όλα λάθος, αστοχεί στο δράμα της, χάνει το κέντρο της αφηγηματικής της δύναμης, απογοητεύει με την ελαφρότητα με την οποία προσεγγίζει ένα τόσο σημαντικό ιστορικά θέμα και καταλήγει, ακούσια, εξαιρετικά αστεία στην προσπάθειά της να δείξει τόσο σοβαρή και ακέραιη. Αν αγαπάς την Κίντμαν, μπορείς να της το συγχωρέσεις. Αν, πάλι, μια καλογυαλισμένη και φροντισμένη παραγωγή σου αρκεί, ίσως κι εσύ καταφέρεις να βγεις αλώβητος από αυτή την κινηματογραφική εμπειρία. Αν, όμως, σου λέει έστω και κάτι η υπογραφή ενός Βέρνερ Χέρτσογκ, δεν μπορείς με τίποτα να συγκρατήσεις την απογοήτευσή σου γι’ αυτό που προβάλλεται επί της οθόνης.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.