FreeCinema

Follow us

ΠΟΡΤΟ (2017)

(PORTO)

  • ΕΙΔΟΣ: Ρομαντικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γκέιμπ Κλίνγκερ
  • ΚΑΣΤ: Άντον Γέλτσιν, Λούσι Λούκας, Πάουλο Καλατρέ, Φρανσουάζ Λεμπρίν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 76'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Αγόρι γνωρίζει κορίτσι, κορίτσι φλερτάρει αγόρι, αγόρι και κορίτσι ζουν μια νύχτα πάθους, αγόρι και κορίτσι περιδιαβαίνουν τους δρόμους του Πόρτο μιλώντας για τη ζωή, τον έρωτα, τα όνειρα. Βαρέθηκα.

Ρομάντζο παραγωγής 2016 που πέρασε και από το περσινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (αφήνοντας το κοινό… σαστισμένο), το «Πόρτο», γυρισμένο στην ομώνυμη και δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Πορτογαλίας, θα το δεις να διαφημίζεται ως μια από τις τελευταίες ταινίες του αδικοχαμένου Άντον Γέλτσιν, ο οποίος αποτελεί και το μοναδικό φωτεινό σημείο ενός τόσο εξεζητημένα αυτοαναφορικού φιλμ, που καταλήγει κουραστικό πολύ πριν αρχίσει να ξετυλίγεται το κεντρικό one-night love story του.

Σε μια πόλη καρτ-ποσταλικής ομορφιάς, ο λιγομίλητος Τζέικ (Γέλτσιν) θα γνωρίσει ένα βράδυ τη γοητευτική Μάτι (Λούκας), οι δυο τους θα ερωτευθούν(;) κεραυνοβόλα και θα μοιραστούν αξέχαστες στιγμές κάνοντας έρωτα και εξομολογούμενοι τις πιο κρυφές τους σκέψεις. Η έλευση της επόμενης ημέρας θα βρει τους δυο εραστές να «προσγειώνονται» και πάλι στην πεζή καθημερινότητα, με τη Μάτι να επιστρέφει στις… ανασκαφές, όπου και εργάζεται ως αρχαιολόγος, και τον Τζέικ να μένει πιο κεραυνοβολημένος από ποτέ στη σκέψη και μόνο της σαγηνευτικής Γαλλίδας. Η πραγματικότητα, όμως, είναι πολλές φορές σκληρή με τους ανθρώπους που αγαπιούνται ξαφνικά και δυνατά, έστω και για λίγο, και το ειδύλλιο του Τζέικ και της Μάτι δεν αποτελεί εξαίρεση.

Στην πρώτη μυθοπλαστική σκηνοθετική του απόπειρα μετά το (βραβευμένο στο Φεστιβάλ Βενετίας του 2013) ντοκιμαντέρ του «Double Play: James Benning and Richard Linklater», ο Γκέιμπ Κλίνγκερ επιχειρεί να διηγηθεί μια ιστορία εμφανώς επηρεασμένη από το ηρωικό σύμπαν του Λίνκλεϊτερ, ακολουθώντας σεναριακά – αν και ξώφαλτσα – το μοτίβο της τριλογίας των «Before…» ταινιών, θέλοντας να προσδώσει στο πρωταγωνιστικό του ζευγάρι διαστάσεις Τζέσι και Σελίν, που όμως ούτε τη χημεία των Ίθαν Χοκ / Ζιλί Ντελπί διαθέτουν, ούτε και μοιράζονται στιγμές που παρουσιάζουν κινηματογραφικό ενδιαφέρον πέραν της σκηνής του σεξ, μολονότι ακόμα και αυτή χάνει λόγω διάρκειας τον σκοπό της (δηλαδή της στιγμιαίας ερωτικής κάψας μεταξύ δυο αγνώστων). Ακόμα κι αν κάποιος παραβλέψει το γεγονός πως τούτο το σχεσεακό γλυκό δεν «δένει» με τίποτα, δεν γίνεται να μην εξαντληθεί ολοκληρωτικά από τη σκηνοθετική ματιά του Κλίνγκερ, ο οποίος έχοντας αποφασίσει να γυρίσει την ταινία του σε 8mm, 16mm και 35mm, επιδιώκει ένα κραυγαλέο homage στο γαλλικό σινεμά του ’50 και του ’60, κινηματογραφώντας ασταμάτητα τα τουριστικώς ελκυστικά locations του χαριτωμένου Πόρτο, πετώντας ξεκάρφωτες σφήνες πόλης στο ενδιάμεσο των υπαρξιακών του διαλόγων, πάντα υπό το επαναλαμβανόμενο μουσικό χαλί ενός πιάνου που «μυρίζει» γκονταρίλα από μακριά. Oh, mon Dieu, δηλαδή.

Βασανιστικά στυλιζαρισμένο, υπερβολικά φλύαρο ακόμη και για τα 74(!) λεπτά του, το «Πόρτο» ίσως μπορούσε σε μορφή μικρού μήκους φιλμ να λειτουργήσει εξαιρετικά στο πλαίσιο ενίσχυσης του… πορτογαλικού τουρισμού. Ως ταινία παγιδεύεται στην ανάγκη τού Κλίνγκερ για δημιουργική αυτο-επίδειξη, με αποτελέσματα που αναμενόμενα θα την καταδικάσουν στη συνείδηση του θεατή, ως ένα wannabe avant-garde ρομάντζο που δεν έχει τίποτα να προσφέρει, πέραν της ανάμνησης του θλιβερού θανάτου του νεαρού της πρωταγωνιστή.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κατακερματισμένο σεναριακά σε τρία αχρείαστα μέρη και με τον επιτηδευμένα μοδάτο κόκκο τού φιλμ (δεν ξέρω αν το καταλάβατε, αλλά ο Κλίνγκερ γύρισε την ταινία του σε ΦΙΛΜ, ευχαριστώ) να παραβγαίνει σε εκνευρισμό τις ράθυμες στιχομυθίες των πρωταγωνιστών (είναι bohèmes, βλέπεις), το «Πόρτο» δεν σώζεται σε κανένα επίπεδο, παρά τη μικρή του διάρκεια. Κρίμα και για το όνομα του Τζιμ Τζάρμους, δηλαδή, που φιγουράρει στη λίστα των executive producers σαν πρώτης τάξεως κράχτης. Ούτε καν. (Ακούω τα γέλια του Φραγκούλη από τετράγωνα μακριά.)


MORE REVIEWS

UNTIL DAWN

Παρέα φίλων ακολουθεί τα ίχνη της προ ενός έτους εξαφανισμένης αδελφής μιας από αυτούς και καταλήγει παγιδευμένη σε μία λούπα του χρόνου, στην οποία όλοι πεθαίνουν ξανά και ξανά, με μοναδική ελπίδα διαφυγής να μείνουν ζωντανοί μέχρι το ξημέρωμα. Γιατί; Η επιστήμη σηκώνει τα χέρια ψηλά!

Ο ΛΟΓΙΣΤΗΣ 2

Όταν ένας παλιός γνωστός του από το Υπουργείο Οικονομικών δολοφονείται, ο Κρίστιαν Γουλφ καλείται να αναλάβει δράση, έχοντας στο πλευρό του τον αδελφό του, Μπράξτον. Η υπόθεση δεν κρύβει μονάχα ένα οικονομικό σκάνδαλο, αλλά κι ένα τεράστιο κύκλωμα trafficking που ξεκινά από τη Λατινική Αμερική, περνά από τα σύνορα με το Μεξικό και φτάνει μέχρι τις ΗΠΑ.

Ο ΠΕΙΡΑΤΗΣ ΜΑΥΡΟΔΟΝΤΗΣ ΚΑΙ Η ΚΟΜΙΣΣΑ ΤΟΥ ΓΚΡΕΛ

Η μοχθηρή κόμισσα Σιμπίλα υφαίνει πανούργο σχέδιο παγίδευσης του Πειρατή Μαυροδόντη, με απώτερο στόχο την κυριαρχία στις επτά θάλασσες. Γενναίο κοριτσάκι, χαζοβιόλης μάγειρας και ένας… δράκος κινούν για να τον σώσουν.

BABY

Μετά από έκτιση ποινής σε κέντρο κράτησης για ανηλίκους, ο Γουέλινγκτον βρίσκεται και πάλι ελεύθερος στους δρόμους του Σάο Πάολο, όπου ανακαλύπτει ότι μέλη της οικογένειάς του έχουν αλλάξει τόπο κατοικίας. Η μοναξιά δεν θα κρατήσει για πολύ. Η συντροφικότητα θα έρθει γνωρίζοντας τον Ρονάλντο, που θα τον οδηγήσει στην εκπόρνευση αλλά και σε μια νέα οικογένεια.

ΤΟ ΠΑΡΙΣΙ ΤΟΥ ΣΟΥΛΕΫΜΑΝ

Πρόσφυγας από τη Γουινέα εργάζεται ως ντελιβεράς, ποδηλατώντας όλη τη μέρα στους δρόμους του Παρισιού. Η μοναδική του ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο είναι να εγκριθεί η αίτηση ασύλου που έχει υποβάλει. Για να συμβεί αυτό, όμως, πρέπει να μάθει καλά την «ιστορία του».