FreeCinema

Follow us

ΟΥΡΑΝΟΣ (1962)

  • ΕΙΔΟΣ: Πολεμικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τάκης Κανελλόπουλος
  • ΚΑΣΤ: Αιμιλία Πίττα, Φαίδων Γεωργίτσης, Τάκης Εμμανουήλ, Νίκη Τριανταφυλλίδη, Ελένη Ζαφειρίου, Λάζος Τερζάς, Κώστας Καραγιώργης, Νίκος Τσαχιρίδης, Λαμπρινή Δημητριάδου, Χριστόφορος Μάλαμας, Σταύρος Τορνές
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 87'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Στην αιωνιότητα του έπους, πέντε άνθρωποι (ο δάσκαλος, ο ταχυδρόμος, ο λοχίας, ο Στράτος και ο Γιάγκος) ήταν πέντε στιγμές… Σαν σταγόνα από τον ουρανό της δόξας.

Ήταν ένα από τα τρία Κάπα. Το τρίτο, κατά σειρά εμφάνισης: Κακογιάννης, Κούνδουρος, Κανελλόπουλος. Και οι τίτλοι των πρώτων μεγάλου μήκους ταινιών του ήταν μονολεκτικοί: «Ουρανός» (1962), «Εκδρομή» (1966), «Παρένθεση» (1968). Όπως ήταν και οι τίτλοι ενός από τους σπουδαίους μετα-επαναστατικούς σκηνοθέτες της Ρωσίας: του Αλεξάντρ Ντοβζένκο. Με τον οποίο έχει ένα ακόμη κοινό σημείο: την ποίηση και τον λυρισμό των εικόνων. Ο Τάκης Κανελλόπουλος, ένας σκηνοθέτης Θεσσαλονικιός, ήταν νεωτεριστής. Έδωσε άλλη πνοή στο λυρικό σινεμά.

Σ’ ένα φυλάκιο στα ελληνοαλβανικά σύνορα και το κοντινό χωριό, η κήρυξη του Δευτέρου Παγκοσμίου κάνει αυτό που κάνει κάθε πόλεμος όταν ξεσπά. Φέρνει τα πάνω-κάτω στη ζωή των ανθρώπων, αλλάζει τις σχέσεις τους, τους χωρίζει. Η Ανθούλα (Νίκη Τριανταφυλλίδη) αγαπά τον Γιάγκο (Τάκης Εμμανουήλ) κι ο Στράτος (Φαίδων Γεωργίτσης) είναι ερωτευμένος με τη Σοφία (Αιμιλία Πίττα). Κάνουν όνειρα για το μέλλον, όμως, η μοίρα έχει άλλα σχέδια γι’ αυτούς. Οι οπλίτες φεύγουν για το μέτωπο, ν’ αντιμετωπίσουν τους εισβολείς Ιταλούς, και οι κοπέλες μένουν πίσω μόνες. Η πρώτη γραμμή, το πεδίο της μάχης, δεν είναι ένας τόπος χαράς. Είναι τόπος φρίκης και οδύνης. Βασίλειο του ολέθρου, με τον θάνατο να κυριαρχεί. Και η ήττα δεν θα φέρει πίσω τους αγαπημένους. Θα φέρει τους Γερμανούς, οι στρατιώτες των οποίων προελαύνουν τραγουδώντας.

Ο «Ουρανός» πλημυρίζει από ευαισθησία, ρομαντισμό, αντιθέσεις και δράμα, καθώς ο Κανελλόπουλος τοποθετεί τους σημαντικούς χαρακτήρες του – μία ομάδα πέντε ανδρών (και δύο ζευγαριών) – στη γαλήνη της Φύσης, την ξεγνοιασιά της ζωής, την καθημερινότητα των απλών ανθρώπων, δύο ημέρες πριν το ξέσπασμα του πολέμου. Και στη συνέχεια, όταν ο ουρανός σκοτεινιάζει, ο καπνός και οι στάχτες κρύβουν τον ορίζοντα, οι θαυμαστές του έργου του θα δουν να ξετυλίγεται η περιβόητη αισθητική του, το αφηγηματικό του ύφος και οι θεματικές εμμονές του. Η ανάγνωση επιστολών, οι εσωτερικοί μονόλογοι, οι μνήμες μιας άλλης ζωής, η επίμονη αναζήτηση της ποίησης μέσα στις εικόνες. Και χρησιμοποιεί τις σκηνές των εφορμήσεων και τ’ αποσπάσματα από πολεμικά επίκαιρα για να υπογραμμίσει τον ήρεμο και ειρηνικό κόσμο των χαρακτήρων του.

O Κανελλόπουλος βλέπει τον πόλεμο στην Αλβανία μέσα από τραγικά επεισόδια ανθρώπων που χάθηκαν, σε αντίστιξη με την προηγούμενη ειρηνική ζωή. Είναι κινηματογραφιστής ακραία λυρικός. Οι χαρακτήρες του κυριαρχούνται από ένα απόλυτο, μυστηριακό και ρομαντικό ερωτικό πάθος, που τους καταβάλλει θαρρείς τόσο πολύ, ώστε να ενεργούν σαν υπνωτισμένοι, ακολουθώντας την καμπύλη της μοίρας. Ο «Ουρανός» του είναι μία σπουδαία ποιητική ταινία, ένα αντιπολεμικό φιλμ που ξεχειλίζει από αγνότητα, συναίσθημα και ευαισθησία.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το παραπάνω κείμενο προέρχεται από το βιβλίο μου «101 Ελληνικές Ταινίες που Πρέπει να τις Δεις Πριν Πεθάνεις» (εκδόσεις Οξύ, 2023). Είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ενός σκηνοθέτη που είχε κάνει μεγάλη εντύπωση με το 24λεπτο ντοκιμαντέρ «Μακεδονικός γάμος» (1960), το οποίο συμπληρώνει το πρόγραμμα τούτης της επανέκδοσης, μαζί με το επίσης μικρομηκάδικο «Θάσος» (1961). Πολλοί ανέμεναν απ’ αυτόν μία ανανέωση του ελληνικού κινηματογράφου. Θεματολογικά και αισθητικά. Δυστυχώς, διαψεύσθηκαν πριν εκπνεύσει η δεκαετία. Ο «Ουρανός» παραμένει (για τον γράφοντα) η καλύτερη ταινία του. Οι τέσσερις τελευταίες του ανήκουν σ’ εκείνες που… δεν βλέπονται!


MORE REVIEWS

ΜΗΤΡΙΚΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ

Στα αμερικανικά suburbs του ’60, δύο αγαπημένες γειτόνισσες βιώνουν μία τραγωδία που θα μετατρέψει τις ζωές τους σε θρίλερ. Ή μήπως κάποια από τις δύο έχει φαντασία που οργιάζει;

ΤΟ ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ

Ο Άλεν πρόκειται να αποτοξινωθεί από τη βία. Πως πρόκειται να επιζήσει, όμως, σε μια κοινωνία στην οποία η άσκηση της βίας αποτελεί θεμελιακή αρχή;

ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ

Έπειτα από τον θάνατο του έφηβου γιου της μπροστά στα μάτια της, ανύπαντρη μητέρα εγκαταλείπει τη Μαδρίτη για τη Βαρκελώνη, προς αναζήτηση του πατέρα του παιδιού της, ο οποίος όλα αυτά τα χρόνια αγνοούσε την ύπαρξή του. Η απόφασή της αυτή θ’ αποδειχθεί άκρως αποκαλυπτική για μια σειρά από γυναίκες και... άνδρες που συναντά στο διάβα της.

Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Οι φλόγες του πολέμου φαίνεται πως θα φουντώσουν ξανά στην Ευρώπη, όμως, η γαλλική μπουρζουαζία έχει άλλες έγνοιες: να ερωτευτεί και να πάει για κυνήγι!

ΤΙΓΡΗΣ

Κτηνίατρος ζωολογικού κήπου επαρχιακής πόλης της Ρουμανίας, η οποία βρίσκεται σε ψυχολογική πίεση λόγω απώλειας νεογέννητου μωρού και απιστίας συντρόφου, χάνει από την προσοχή της την τίγρη που φρόντιζε, με αποτέλεσμα το άγριο θηρίο να περιπλανιέται ελεύθερο στους δρόμους.