FreeCinema

Follow us

ΟΥΡΑΝΟΣ (1962)

  • ΕΙΔΟΣ: Πολεμικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τάκης Κανελλόπουλος
  • ΚΑΣΤ: Αιμιλία Πίττα, Φαίδων Γεωργίτσης, Τάκης Εμμανουήλ, Νίκη Τριανταφυλλίδη, Ελένη Ζαφειρίου, Λάζος Τερζάς, Κώστας Καραγιώργης, Νίκος Τσαχιρίδης, Λαμπρινή Δημητριάδου, Χριστόφορος Μάλαμας, Σταύρος Τορνές
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 87'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Στην αιωνιότητα του έπους, πέντε άνθρωποι (ο δάσκαλος, ο ταχυδρόμος, ο λοχίας, ο Στράτος και ο Γιάγκος) ήταν πέντε στιγμές… Σαν σταγόνα από τον ουρανό της δόξας.

Ήταν ένα από τα τρία Κάπα. Το τρίτο, κατά σειρά εμφάνισης: Κακογιάννης, Κούνδουρος, Κανελλόπουλος. Και οι τίτλοι των πρώτων μεγάλου μήκους ταινιών του ήταν μονολεκτικοί: «Ουρανός» (1962), «Εκδρομή» (1966), «Παρένθεση» (1968). Όπως ήταν και οι τίτλοι ενός από τους σπουδαίους μετα-επαναστατικούς σκηνοθέτες της Ρωσίας: του Αλεξάντρ Ντοβζένκο. Με τον οποίο έχει ένα ακόμη κοινό σημείο: την ποίηση και τον λυρισμό των εικόνων. Ο Τάκης Κανελλόπουλος, ένας σκηνοθέτης Θεσσαλονικιός, ήταν νεωτεριστής. Έδωσε άλλη πνοή στο λυρικό σινεμά.

Σ’ ένα φυλάκιο στα ελληνοαλβανικά σύνορα και το κοντινό χωριό, η κήρυξη του Δευτέρου Παγκοσμίου κάνει αυτό που κάνει κάθε πόλεμος όταν ξεσπά. Φέρνει τα πάνω-κάτω στη ζωή των ανθρώπων, αλλάζει τις σχέσεις τους, τους χωρίζει. Η Ανθούλα (Νίκη Τριανταφυλλίδη) αγαπά τον Γιάγκο (Τάκης Εμμανουήλ) κι ο Στράτος (Φαίδων Γεωργίτσης) είναι ερωτευμένος με τη Σοφία (Αιμιλία Πίττα). Κάνουν όνειρα για το μέλλον, όμως, η μοίρα έχει άλλα σχέδια γι’ αυτούς. Οι οπλίτες φεύγουν για το μέτωπο, ν’ αντιμετωπίσουν τους εισβολείς Ιταλούς, και οι κοπέλες μένουν πίσω μόνες. Η πρώτη γραμμή, το πεδίο της μάχης, δεν είναι ένας τόπος χαράς. Είναι τόπος φρίκης και οδύνης. Βασίλειο του ολέθρου, με τον θάνατο να κυριαρχεί. Και η ήττα δεν θα φέρει πίσω τους αγαπημένους. Θα φέρει τους Γερμανούς, οι στρατιώτες των οποίων προελαύνουν τραγουδώντας.

Ο «Ουρανός» πλημυρίζει από ευαισθησία, ρομαντισμό, αντιθέσεις και δράμα, καθώς ο Κανελλόπουλος τοποθετεί τους σημαντικούς χαρακτήρες του – μία ομάδα πέντε ανδρών (και δύο ζευγαριών) – στη γαλήνη της Φύσης, την ξεγνοιασιά της ζωής, την καθημερινότητα των απλών ανθρώπων, δύο ημέρες πριν το ξέσπασμα του πολέμου. Και στη συνέχεια, όταν ο ουρανός σκοτεινιάζει, ο καπνός και οι στάχτες κρύβουν τον ορίζοντα, οι θαυμαστές του έργου του θα δουν να ξετυλίγεται η περιβόητη αισθητική του, το αφηγηματικό του ύφος και οι θεματικές εμμονές του. Η ανάγνωση επιστολών, οι εσωτερικοί μονόλογοι, οι μνήμες μιας άλλης ζωής, η επίμονη αναζήτηση της ποίησης μέσα στις εικόνες. Και χρησιμοποιεί τις σκηνές των εφορμήσεων και τ’ αποσπάσματα από πολεμικά επίκαιρα για να υπογραμμίσει τον ήρεμο και ειρηνικό κόσμο των χαρακτήρων του.

O Κανελλόπουλος βλέπει τον πόλεμο στην Αλβανία μέσα από τραγικά επεισόδια ανθρώπων που χάθηκαν, σε αντίστιξη με την προηγούμενη ειρηνική ζωή. Είναι κινηματογραφιστής ακραία λυρικός. Οι χαρακτήρες του κυριαρχούνται από ένα απόλυτο, μυστηριακό και ρομαντικό ερωτικό πάθος, που τους καταβάλλει θαρρείς τόσο πολύ, ώστε να ενεργούν σαν υπνωτισμένοι, ακολουθώντας την καμπύλη της μοίρας. Ο «Ουρανός» του είναι μία σπουδαία ποιητική ταινία, ένα αντιπολεμικό φιλμ που ξεχειλίζει από αγνότητα, συναίσθημα και ευαισθησία.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το παραπάνω κείμενο προέρχεται από το βιβλίο μου «101 Ελληνικές Ταινίες που Πρέπει να τις Δεις Πριν Πεθάνεις» (εκδόσεις Οξύ, 2023). Είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ενός σκηνοθέτη που είχε κάνει μεγάλη εντύπωση με το 24λεπτο ντοκιμαντέρ «Μακεδονικός γάμος» (1960), το οποίο συμπληρώνει το πρόγραμμα τούτης της επανέκδοσης, μαζί με το επίσης μικρομηκάδικο «Θάσος» (1961). Πολλοί ανέμεναν απ’ αυτόν μία ανανέωση του ελληνικού κινηματογράφου. Θεματολογικά και αισθητικά. Δυστυχώς, διαψεύσθηκαν πριν εκπνεύσει η δεκαετία. Ο «Ουρανός» παραμένει (για τον γράφοντα) η καλύτερη ταινία του. Οι τέσσερις τελευταίες του ανήκουν σ’ εκείνες που… δεν βλέπονται!


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.