FreeCinema

Follow us

ΝΕΑ ΗΠΕΙΡΟΣ (2024)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Παντελής Παγουλάτος
  • ΚΑΣΤ: Χάρης Φραγκούλης, Μαρία Αρζόγλου, Θεοδώρα Τζήμου, Όθωνας Μεταξάς, Νίκος Αντωνακόπουλος
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Ο Φάνης και η Μαρία ονειρεύονται ένα καλύτερο μέλλον, με φήμη και λεφτά. Εκείνος διακινεί κλοπιμαία, εκείνη μοιράζει βιογραφικά για casting οπουδήποτε, ακόμη κι αν προκύψει κάνα κομπαρσιλίκι σε escape room. Ανάμεσά τους, μια casting agent που θέλει να κάνει δικό της τον Φάνη και να τον σπρώξει στη μπίζνα του πορνό για ν’ αποφύγει τη χρεωκοπία.

Μπροστά σε περιπτώσεις αληθινά… κακότεχνου σινεμά, ο γράφων αισθάνεται αρκετά αμήχανα και προβληματίζεται για το πώς να συντάξει ένα κείμενο κριτικής. Όταν πρόκειται για ελληνική παραγωγή, ως γνωστόν (εδώ και κάμποσες δεκαετίες), δεν ανησυχώ για το αν θα θίξω τον οποιονδήποτε ντόπιο «δημιουργό», ούτε και θα βάλω τα στερεοτυπικά (από τον κλάδο) «δύο αστεράκια», συνοδεία ξεπέτας – αοριστολογίας. Απλά, όταν δεν υφίσταται καν μία στοιχειωδώς αξιοπρεπής κινηματογραφικότητα και το σενάριο χαρακτηρίζεται καλύτερα από το γνωστό… «τρικυμία εν κρανίω», η φάση παραείναι άβολη. Τι γράφεις… πάλι;

Ας μας βοηθήσει λίγο η περιγραφή του δελτίου Τύπου (παραθέτω ατόφιο το απόσπασμα): «Δύο ‘καταραμένοι’ εραστές, μια ‘βρόμικη’ Αθήνα, μια κακοποιητική, μάτσο κοινωνία όπου όλα πωλούνται και όλα αγοράζονται, ένα εκπληκτικό δίδυμο. Μα προπάντων, ένα εκρηκτικό love story». Από όλα αυτά, κρατάμε την καταγραφή της πόλης, ένα ενδιαφέρον, αφτιασίδωτο «ντοκουμέντο» περιοχών και δρόμων κάτω από την πλατεία Ομονοίας, σχεδόν δυστοπικό και αδιέξοδο, που όμως ο Παντελής Παγουλάτος δεν έχει τη μαγκιά να το βάλει να πρωταγωνιστήσει με άποψη καλλιτεχνικά, παρά μονάχα το αφήνει να καταγράφεται στα πλάνα του ως ένα έτοιμο σκηνικό. Θα αποφύγω να σχολιάσω το production design των εσωτερικών χώρων (και πρωτίστως το γραφείο της επιχείρησης της Θεοδώρας Τζήμου)…

Πέραν του φόντου, έχουμε ένα ζευγάρι εραστών που παραπαίει μεταξύ «showbiz», λαθρεμπορίου και… ακαταλόγιστου σεναριακά. Η πλοκή διαθέτει τόση φαντασία, που χρειάστηκε να συμβουλευτώ το δελτίο Τύπου για να καταλάβω λεπτομέρειες της αφήγησης (όπως, για παράδειγμα, τι ακριβώς επαγγέλετο ο Όθωνας Μεταξάς)! Από τη στιγμή που ο Χάρης Φραγκούλης και η Τζήμου στήνουν μπίζνα τύπου porn industry, το πράγμα παρεκτρέπεται σε βαθμό ενοχλητικής αστειότητας, με τον ηθοποιό να «υστεριάζει» πέραν κάθε λογικής εξήγησης και την (όποια) ιστορία να βυθίζεται στο χάος, με μια «ψευδαίσθηση» εσκεμμένου.

Ενδεχομένως, κάπου στο βάθος της «δημιουργικής» του σκέψης, ο Παγουλάτος να θεώρησε πως σκηνοθετεί κάτι το… ζουλαφσκικό, αναμειγνύοντας δόσεις από «Σημασία Έχει να Αγαπάς» (1975) και «Δημόσια Γυναίκα» (1984), όμως, θα ήθελα να αποφευχθούν οι παρεξηγήσεις ή οι προσδοκίες των εν δυνάμει θεατών. Βλέπετε, εγώ έχω ακόμα μεγαλύτερη φαντασία! Για κάποιο μυστηριώδη λόγο, η λιγότερο εκτεθειμένη από το καστ είναι η Μαρία Αρζόγλου, που γράφει «απελπισμένα» στον φακό, ενώ η Τζήμου αγωνίζεται να βγάλει από το πρόσωπό της την αναρώτηση «τι κάνω εγώ εδώ πέρα;». Κάπου εδώ σταματά κάθε διάθεση περαιτέρω σχολιασμού για τη «Νέα Ήπειρο». Απλά, σαστίζεις.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν είστε φίλοι του σκηνοθέτη, θα είχατε πάει στην πρεμιέρα. Άλλο κακό να μη σας βρει…


MORE REVIEWS

ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΤΗΣ ΚΑΡΜΕΝ

Ο Δημοσθένης και ο Νικήτας λιάζονται και κολυμπούν στα Λιμανάκια, αναπολούν γεγονότα από το περσινό καλοκαίρι χωρισμού του πρώτου και φαντασιώνουν το σενάριο μιας ταινίας που ο δεύτερος ελπίζει να σκηνοθετήσει και να στείλει στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν.

Ο ΚΑΚΟΣ ΗΘΟΠΟΙΟΣ

Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων ταινίας με θέμα τον παράνομο έρωτα ενός άνδρα και της νέας γυναίκας του πατέρα του, η πρωταγωνίστρια κατηγορεί τον συμπρωταγωνιστή της πως τη βίασε ενόσω «έτρεχε» η ερωτική σκηνή μεταξύ τους. Με τον τελευταίο να εξανίσταται πως εκείνη λέει ψέματα, το συνεργείο όσο και οι δικηγόροι τους προσπαθούν να διαχειριστούν την κρίση.

ΟΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΕΣ

Χαμένη μέσα σ’ ένα σχεδόν αχαρτογράφητο δάσος της Ιρλανδίας, η Μίνα αναζητά προστασία σε μυστηριώδες καταφύγιο και προστίθεται σε μια μικρή ομάδα εγκλωβισμένων εκεί ανθρώπων, οι οποίοι αποτελούν ένα είδος «θεάματος» για άγνωστης προέλευσης πλάσματα που τους παρατηρούν απ’ έξω τις νύχτες.

GHOST DOG: THE WAY OF THE SAMURAI

Μοναχικός εκτελεστής με κώδικα τιμής ανάλογο των samurai, γίνεται στόχος της Μαφίας όταν κατόπιν εντολής του «αφέντη» του δολοφονεί ένα μέλος της.

BAD BOYS: RIDE OR DIE

Οι ντετέκτιβ Μάικ Λάουρι και Μάρκους Μπερνέτ βρίσκονται στα χνάρια ενός μεγάλου cartel ναρκωτικών, το οποίο προσπαθούν να εντοπίσουν με τη βοήθεια μηνυμάτων που άφησε πίσω του ο άδικα ενοχοποιημένος και νεκρός πλέον αρχηγός τους.