FreeCinema

Follow us

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ (2021)

(MOTHERING SUNDAY)

  • ΕΙΔΟΣ: Αισθηματικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Εβά Ισόν
  • ΚΑΣΤ: Οντέσα Γιανγκ, Τζος Ο’Κόνορ, Κόλιν Φερθ, Ολίβια Κόλμαν, Σοπέ Ντιρισού, Γκλέντα Τζάκσον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 104'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: THE FILM GROUP

Την Κυριακή της Μητέρας του 1924, υπηρέτρια σε πλούσια έπαυλη της αγγλικής επαρχίας ζει μια ημέρα πάθους με νεαρό αριστοκράτη.

Δεν είναι η πρώτη φορά που ένα μυθιστόρημα του βραβευμένου Άγγλου συγγραφέα Γκρέιαμ Σουίφτ τυγχάνει κινηματογραφικής διασκευής. Η Γαλλίδα σκηνοθέτης Εβά Ισόν συνεργάζεται με την Αγγλίδα σεναριογράφο Άλις Μπερτς, επιχειρώντας με τούτη την «Κυριακή της Μητέρας» κάτι ανάλογο για τέταρτη φορά (για την ιστορία, «Shuttlecock», «Υδάτινη Χώρα» και «Τελευταία Εντολή» ήταν οι τρεις προηγούμενες, γυρισμένες εντός δεκαετούς περιόδου, με αρχή το 1991). Αν και το εγχείρημά τους βρίθει ευγενών προθέσεων, η σεναριακή διασκευή πάσχει χαρακτηριστικά, δημιουργώντας την βεβαιότητα πως αυτό που στο τυπωμένο χαρτί θα έμοιαζε άκρως ενδιαφέρον, στην οθόνη στερείται σχετικής δυναμικής. Δίχως να έχω διαβάσει το βιβλίο του Σουίφτ, αυτό που σχημάτισα ως εντύπωση από την ταινία είναι πως το σενάριο προσπάθησε να μείνει όσο το δυνατόν πιο κοντά στο πρωτότυπο κείμενο, με τη σκηνοθεσία ν’ αναλαμβάνει να οπτικοποιήσει τη στοχαστική ευαισθησία του συγγραφικού πνεύματος, επιλέγοντας ως λύση την κομψή… αδράνεια.

Το μεγαλύτερο μέρος δράσης του φιλμ λαμβάνει χώρα την τελευταία Κυριακή του Μαρτίου του 1924. Η ορφανή Τζέιν εργάζεται ως υπηρέτρια στην αριστοκρατική οικία των Νίβεν, διατηρώντας πολύχρονη κρυφή ερωτική σχέση με τον Πολ Σέριγχαμ, ο οποίος τυγχάνει να είναι γιος φιλικής και εξίσου αριστοκρατικής οικογένειας. Αμφότερες οι φαμίλιες πενθούν τον θάνατο τεσσάρων συνολικά αγοριών τους στον Μεγάλο Πόλεμο, γεγονός που τους έχει αφήσει με χρόνιες, αγιάτρευτες πληγές. Το υπαίθριο picnic που οι Νίβεν παραθέτουν στους Σέριγχαμ τη συγκεκριμένη μέρα, σε συνδυασμό με το ρεπό της Τζέιν, στέκει ως πρώτης τάξεως ευκαιρία για εκείνην ώστε να περάσει ένα παθιασμένα ερωτικό πρωινό με τον Πολ. Δεν είναι η πρώτη τους φορά, όμως, κάτι παράξενο υπάρχει στην ατμόσφαιρα, δίνοντας στη συνεύρεσή τους έναν εξομολογητικό, ελεγειακό σχεδόν χαρακτήρα.

Αν υπάρχει ένα πράγμα για το οποίο θα μείνει στη μνήμη του θεατή η «Κυριακή της Μητέρας», είναι οι ατέλειωτες γυμνές σκηνές του ζεύγους των εραστών. Σε μία επίδειξη ακομπλεξάριστου πνεύματος, η Ισόν (σε αντίθεση με το συντηρητισμό της… σύγχρονης εποχής) βάζει το ζεύγος των Τζέιν και Πολ να περιφέρονται για ώρα ολόγυμνοι στην αρχοντική οικία του δεύτερου. Εμφανίζονται οι δυο τους σαν να είναι τα παραβατικά σύμβολα που πηγαίνουν κόντρα στον δήθεν καθωσπρεπισμό της κοινωνίας, με την Τζέιν (ειδικότερα) να φαίνεται πως χρησιμοποιεί τη σχέση τους ως ένα όχημα αυτογνωσίας και αυτοανακάλυψης, εντός ενός περιβάλλοντος που θυμίζει έντονα εκείνο του τηλεοπτικού «Downton Abbey». Ενώ, όμως, η συγκεκριμένη βάση μοιάζει να προσφέρει μια ιντριγκαδόρικη πρώτη ύλη για φιλμ περιόδου, τα συνεχή μπρος-πίσω στο χρόνο εκτροχιάζουν εντελώς την προσπάθεια. Σαφώς υπονοείται πως η συγκεκριμένη μέρα είχε διαρκή αντίκτυπο στη ζωή της Τζέιν, τόσο στη μετέπειτα σχέση της με στοργικό άνδρα που γνωρίζει στο βιβλιοπωλείο όπου (κάποια χρόνια έπειτα) εργάζεται, όσο και στη συγγραφική της καριέρα, η οποία (έστω και σε προχωρημένη ηλικία) της έφερε φήμη. Η Τζέιν χρησιμοποιεί τις αναμνήσεις και τα εφόδια που απέκτησε συναναστρεφόμενη πλούσιες οικογένειες (και τις εξίσου πλούσιες βιβλιοθήκες τους…), ώστε ν’ αντιστρέψει την γεμάτη λύπες ζωή της.

Η επιμονή στην εντελώς αδιάφορη πορεία ζωής της κεντρικής ηρωίδας, έπειτα από τα γεγονότα του 1924, εκτός από το να καταστρέφει τον όποιο ρυθμό που πασχίζει ν’ αποκτήσει το φιλμ, υποβαθμίζει εντελώς και το εξαιρετικό από πλευράς ονομάτων καστ. Ο Κόλιν Φερθ και η Ολίβια Κόλμαν ουσιαστικά δεν έχουν ρόλους, περιφέροντας την μόνιμη (ένεκα απώλειας) θλίψη τους, με την δεύτερη ειδικότερα (και ατυχέστερα) να περιορίζεται σε μια μονοδιάστατη, καταθλιπτική φιγούρα, σε σημείο να πλησιάζει επικίνδυνα την καρικατούρα. Η τραγωδία που έχει στοιχειώσει τις ζωές τους κρύβει την διπλή ανάγνωση του τέλους εποχής για τις αριστοκρατικές οικογένειες του συναφιού τους, κάτι που επισφραγίζεται με την εντελώς απρόσμενη αποχώρηση της Τζέιν από την έπαυλή τους.

Λαμβάνοντας υπόψη όλες τις παραπάνω παραμέτρους, τελικά, το κορυφαίο γεγονός της «Κυριακής της Μητέρας», πέραν του γυμνού, της κατά τα συνήθη προσεγμένης (εξ Βρετανίας) παραγωγής και των… αμέτρητων close-up στο πρόσωπο της Οντέσα Γιανγκ, μάλλον είναι η σύντομη εμφάνιση της Γκλέντα Τζάκσον στον ρόλο της ηλικιωμένης Τζέιν. Πρόκειται για την πρώτη κινηματογραφική παρουσία της σπουδαίας Αγγλίδας ηθοποιού από το 1990! Σκάρτα δύο λεπτά κρατά η συμμετοχή της 86χρονης πλέον Τζάκσον, προσθέτοντας με τις τρεις ατάκες της (κατά το φινάλε) μια πινελιά περιφρονητικού χιούμορ τρίτης ηλικίας. Κρίμα που το φιλμ δε στέκει επ’ ουδενί αντάξιο της φήμης της, αλλά… ας είναι. Η εμφάνισή της είναι από μόνη της άκρως συγκινητική, ξυπνώντας αναμνήσεις του ένδοξου κινηματογραφικού παρελθόντος της.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν και ο τίτλος πιθανόν να παραπέμπει σε κάτι διαφορετικό, πρόκειται για τυπικό δράμα εποχής της αγγλικής σχολής, που εξαιτίας του έντονου γυμνού του ενδέχεται να σκανδαλίσει μερίδα από το κοινό στο οποίο απευθύνεται. Εάν ξεπεραστεί αυτός ο «σκόπελος», δε σημαίνει πως όλα βαίνουν καλώς, μιας και η άχρωμη σκηνοθεσία, μαζί με την έλλειψη σεναριακού κέντρου βάρους λόγω των μπρος-πίσω στο χρόνο, καθιστούν το φιλμ περισσότερο άστοχο από θελκτικό. Συναρτήσει των γερών ονομάτων του καστ, που λειτουργούν και σαν κράχτες, μοιάζει σαν η «Κυριακή της Μητέρας» να προοριζόταν για ντόπια… θερινή πρεμιέρα, αλλά από λάθος βρέθηκε να διανέμεται μεσούσης της χειμερινής περιόδου.


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.