FreeCinema

Follow us

ΑΓΑΠΗ, ΖΩΗ (2022)

(LOVE LIFE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κότζι Φουκάντα
  • ΚΑΣΤ: Φουμίνο Κιμούρα, Κέντο Ναγκαγιάμα, Ατόμου Σουνάντα, Χιρόνα Γιαμαζάκι, Γουίν Μορισάκι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 123'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

O θάνατος εξάχρονου αγοριού φέρνει τον εξαφανισμένο για χρόνια πρώην σύζυγο και πατέρα του παιδιού πίσω στη ζωή της ξαναπαντρεμένης μητέρας του, Ταέκο. Τα νυν πεθερικά της δεν την είδαν ποτέ τους με καλό μάτι, ο νυν σύζυγος δεν εγκρίνει την επαναπροσέγγιση του πρώην. Αυτός, όμως, είναι ένας κωφάλαλος και μάλλον άκακος άνθρωπος, ο οποίος ζει ένα δικό του δράμα.

Διαθέτει όλα τα συστατικά μιας καθαρόαιμης… σαπουνόπερας το «Αγάπη, Ζωή», ταινία με την οποία συστήνεται στο ελληνικό κοινό (αν και στη φιλμογραφία του καταγράφονται ήδη πάνω από δέκα μεγάλου μήκους φιλμ) ο auteur Κότζι Φουκάντα. Η πρώτη ύλη μπορεί να υπάρχει, όμως, σκοπός για κάτι πέραν του τυπικού φεστιβαλικού δράματος δεν υφίσταται από τον Ιάπωνα σκηνοθέτη, αφού οι επιρροές από το έργο του συμπατριώτη του Χιροκάζου Κόρε-Έντα είναι εμφανέστατες, από το ξεκίνημα κιόλας τούτης της ταινίας.

Αντλώντας έμπνευση από τους στίχους μιας ιαπωνικής pop επιτυχίας του 1991, ο Φουκάντα εξετάζει μέσω μιας κυκλικής σεναριακής διαδρομής τις συνέπειες που μπορεί να επιφέρει μια απροσδόκητη απώλεια. Το χάσμα που το πένθος δημιουργεί ενίοτε στις ανθρώπινες σχέσεις είναι ατελείωτο, όση αγάπη και να μοιάζει ότι υπάρχει αναμεταξύ τους. Αυτό θα το καταλάβει από πρώτο χέρι η νεαρή Ταέκο, όταν κατά τη διάρκεια ενός party o γιος της Κέιτο γλιστρά στην μπανιέρα του σπιτιού τους, με αποτέλεσμα να πνιγεί. Κατηγορώντας τον εαυτό της για το δυστύχημα κι έχοντας να αντιμετωπίσει τη σταθερή απέχθεια των πεθερικών της, αλλά και την όχι ακριβώς ζεστή συμπεριφορά (πόσω μάλλον μπροστά στο μέγεθος της τραγωδίας) του δεύτερου άντρα της, η Ταέκο βρίσκει παρηγοριά στην αναπάντεχη επιστροφή του κορεατικής καταγωγής πρώην συζύγου της. Η ξαφνική εμφάνιση του τελευταίου στην κηδεία του αγοριού δημιουργεί την υποψία πως πρόκειται για σκληρό και βίαιο άνδρα, εν τούτοις, τα φαινόμενα συχνά απατούν. Ο κωφάλαλος (και άστεγος) Παρκ είναι βαθιά μετανιωμένος για την επί σειρά ετών απουσία του από την ανατροφή του γιου του και μέσω της συναναστροφής του με την Ταέκο επιχειρεί να κερδίσει λίγο από τον χαμένο χρόνο (όσο κι αν αυτός δεν γίνεται να γυρίσει πίσω). Την ώρα που ο νυν αναζητά την αναζωπύρωση της φλόγας ενός παλιού του αισθήματος, η Ταέκο συνειδητοποιεί πως μόνο ο κατά τα φαινόμενα «ξεγραμμένος» πρώην της φαίνεται να την καταλαβαίνει.

Η θλίψη μπορεί έχει ανορθόδοξους τρόπους αντιμετώπισης, μοιάζει να λέει ο Φουκάντα, προτάσσοντας την κορεατική νοηματική γλώσσα ως απτό παράδειγμα της εν λόγω θεωρίας (ένα «τέχνασμα» που έπαιξε και στο πολυβραβευμένο «Drive My Car» του 2021). Το κακό είναι πως το σενάριο έχει φορτώσει τους βασικούς ήρωες με μια σειρά από αγιάτρευτα τραύματα (που κάνουν την ίδια τους την ύπαρξη να μοιάζει με κινούμενη απόγνωση), στην κορυφή των οποίων στέκει (ασφαλώς) ο θάνατος ενός μικρού παιδιού. Υπό αυτό το πρίσμα, είναι προς τιμήν του auteur το ότι καταφέρνει να συγκρατήσει τα όρια του δράματος, αποφεύγοντας ολοκληρωτικά τα… «άγρια» νατουραλιστικά πρότυπα του σύγχρονου φεστιβαλικού κυκλώματος. Οι χαμηλοί τόνοι, όμως, τους οποίους επιβάλλει καθ’ όλη τη διάρκεια του φιλμ, ατυχώς, μετουσιώνονται σε αφηγηματική ευθεία γραμμή, από την οποία απουσιάζει τόσο η σύγκρουση όσο και η κορύφωση. Εκτός κι αν εκληφθεί ως τέτοια το twist του ταξιδιού στην Κορέα, διότι τότε γίνεται σαφές πως διάθεση για… σαπουνόπερα υπήρχε τελικά, η οποία (κατά παράδοξο τρόπο) μπόρεσε να βρει τον δρόμο της μόλις λίγο πριν το φινάλε!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Έχουμε δει εσχάτως κατά πολύ… χειρότερα δείγματα του παγκόσμιου art-house κυκλώματος, χωρίς αυτό να σημαίνει πως το «Αγάπη, Ζωή» στέκει ως κορυφαίο (με την ανάποδη έννοια…) δείγμα του «είδους». Διαχειρίζεται μεν την ανθρώπινη τραγωδία μ’ έναν καθόλου προσβλητικό τρόπο, το διόλου ευφάνταστο συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει, όμως, δεν υπήρχε λόγος ν’ απλωθεί σε δύο γεμάτες ώρες, πόσω μάλλον όταν υπάρχει εμφανής αδυναμία αφήγησης. Οι πιστοί φίλοι του Χιροκάζου Κόρε-Έντα θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν έναν (λιγότερο) άξιο μαθητή του. Στους πολλούς υπόλοιπους (που αυτά φαίνονται… γιαπωνέζικα), η αποχή είναι η μόνη πρόταση.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.