FreeCinema

Follow us

ΟΙ ΔΙΚΟΙ ΜΟΥ (2022)

(LES MIENS)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ροσντί Ζεμ
  • ΚΑΣΤ: Σαμί Μπουαζιλά, Ροσντί Ζεμ, Μαϊγουέν, Μεριέμ Σερμπά, Ρασίντ Μπουσαρέμπ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 85'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ONE FROM THE HEART

Άνδρας που βρίσκεται στα πρόθυρα του διαζυγίου, εξαιτίας άτσαλης πτώσης, χτυπά σοβαρά στο κεφάλι, γεγονός που επιφέρει σημαντική αλλαγή στη συμπεριφορά του, με αρνητικό αντίκτυπο στις σχέσεις του με την πολυπληθή οικογένειά του.

Συνεχίζει την παράλληλη σκηνοθετική του πορεία ο μαροκινής καταγωγής ηθοποιός Ροσντί Ζεμ. Για τούτη την έκτη μεγάλη μήκους απόπειρά του πίσω από την κάμερα, αντλεί έμπνευση από ένα γεγονός που συνέβη στον αδελφό του (ένα… χτύπημα στο κεφάλι!), το οποίο άλλαξε δραστικά τόσο τη ζωή εκείνου όσο και των γύρω του. Προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στο αστείο και το τραγικό ο Ζεμ, αποφεύγοντας τις όποιες δραματικές – ιατρικές παραμέτρους, επικεντρώνοντας αποκλειστικά στην οικογένεια. Κι επειδή οι μουσουλμανικές φαμίλιες είναι κατά κανόνα πολυμελείς και φασαριόζες, αυτό που προκύπτει είναι κάτι σαν το ανάλαφρο γαλλομαροκινό ξαδελφάκι του ρουμάνικου «Μπλε Φεγγαριού» (2022). Όσο, όμως, αφορούσε το ντόπιο κοινό (μας) εκείνο, άλλο τόσο το αφορά κι ετούτο.

Σε περίπτωση που η πρόθεση του auteur Ζεμ ήταν ν’ αναδείξει την αλληλεγγύη μεταξύ των μελών μιας οικογένειας, μπροστά σε ένα γεγονός αναπάντεχο που τους κλονίζει, τότε δεν πετυχαίνει το στόχο του. Ο τραγέλαφος που ακολουθεί του ατυχήματος του Μουσά, με εκατέρωθεν προσβολές και κατηγορίες επί παντός επιστητού για πράγματα που θα μπορούσαν να γίνουν (αλλά δεν έγιναν), μα πάνω απ’ όλα η κομματάκι… ζόμπι «μεταμόρφωση» του ιδίου του παθόντος (ένεκα του περίφημου χτυπήματος που μετατόπισε, λέει, τον εγκέφαλο), κάνει την ταινία να γίνεται πολύ γρήγορα ανυπόφορη. Ο δραστήριος, πνευματώδης, καλόκαρδος οικονομικός διευθυντής Μουσά, που από το ξεκίνημα κιόλας του φιλμ φαίνεται να μπαίνει σε ψυχολογική δίνη εξαιτίας του αναπόφευκτου διαζυγίου του, από το ατύχημα κι έπειτα αλλάζει εντελώς χαρακτήρα (δίχως, ασφαλώς, να το θέλει), ξερνώντας χολή για τους πάντες και αποκτώντας μια άκρως προσβλητική έναντι όλων συμπεριφορά. Γίνεται κάτι σαν την ενοχλητική φωνή της αλήθειας, προγκάροντας ανελέητα αδέλφια, παιδιά κι ανίψια, σ’ ένα εύρημα που εξαντλείται τάχιστα, εναλλασσόμενο ανάμεσα στο ψυχόδραμα και τη σάτιρα.

Ο οικογενειακός μικρόκοσμος του Μουσά μοιάζει ν’ αποτελείται από ανθρώπους που όταν δεν διαφωνούν… μαλώνουν για τα πάντα, από την επίπεδη Γη μέχρι τη δωρεά παλαιών ρούχων, σε σημείο να δημιουργούν έντονους προβληματισμούς για το κατά πόσο έχουν αντιληφθεί τι παίζει με την υγεία του άλλου. Όλα αυτά, φυσικά, είναι δοσμένα μέσα από μια χιουμοριστική σκοπιά (που ενίοτε φλερτάρει με το σουρεαλιστικό), αν και δε νομίζω πως μπορεί κανείς να γελάσει με την εικόνα ενός χαμένου στον κόσμο του Μουσά, ο οποίος διακόπτει τη συνέντευξη του τηλεοπτικού δημοσιογράφου αδελφού του σε χλιδάτο ξενοδοχείο, αναζητώντας την… αίθουσα του πρωινού. Η δήθεν γλυκόπικρη κωμωδία οικογενειακών σχέσεων μεταλλάσσεται σταδιακά σ’ ένα αδελφικό δράμα απάθειας, με άπαντες τους (πολλούς) χαρακτήρες του έργου να παρασύρονται σ’ ένα ακατανόητο γαϊτανάκι κριτικής και αποδοκιμασίας, μη λαμβάνοντας υπόψη τις ειδικές συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί. Η λύτρωση ασφαλώς και θα έρθει, αφού είναι ηλίου φαεινότερο πως οι οικογένειες δεν διαλύονται έτσι απλά, όσες κουβέντες παραπάνω και να είπαν. Ο τρόπος με τον οποίο έρχεται εδώ, όμως, είναι ο πιο προκάτ που θα μπορούσε κανείς να φανταστεί. Ο… Φράνκι Βάλι παρακαλάει την αγαπημένη του να τον πάρει πίσω και ο Ροσντί Ζεμ είναι σαν να ικετεύει τους θεατές του να εγκαταλείψουν με χαμόγελο το σινεμά, μέσω της ουρανοκατέβατης feelgood σεκάνς που επιφυλάσσει για το τέλος.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ακατανόητης στόχευσης δραματική κομεντί, που εκτός από την ψυχοθεραπεία την οποία ενδεχομένως μπορεί να προσφέρει στο δημιουργό της και στα μέλη της οικογενείας του (κάποια εξ αυτών, μάλιστα, παίζουν στο φιλμ), δεν μπορώ να διακρίνω τον τρόπο που μπορεί να μιλήσει στον Έλληνα θεατή, όσο φανατικός του γαλλικού σινεμά και να ‘ναι. Για να το πω αλλιώς: «Οι Δικοί μου» είναι «Οι Δικοί του» και όχι «Οι Δικοί μας». Νομίζω πως έγινα κατανοητός!


MORE REVIEWS

STRANGE DARLING

Σ’ αυτό το one-night stand υπάρχει σίγουρα ένας… serial killer! Αλλά ας… μην πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά τους!

ΜΙΚΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΕΡΩΤΑ

Ο 19χρονος ορφανός Τόμεκ παρακολουθεί εμμονικά μέσα από ένα τηλεσκόπιο τη Μάγκντα, μία μεγαλύτερή του σε ηλικία γυναίκα που κατοικεί στο απέναντι διαμέρισμα. Παράλληλα, εκμεταλλευόμενος τη θέση του στο Ταχυδρομείο, οργανώνει συναντήσεις μαζί της, στέλνοντάς της ψεύτικες ειδοποιήσεις. Όταν ομολογεί τις πράξεις του και δηλώνει την αγάπη του, η Μάγκντα αντιμετωπίζει κυνικά τον έρωτά του, οδηγώντας τον σε μία καθοριστική απόφαση.

Ο ΚΟΜΗΣ ΜΟΝΤΕ ΚΡΙΣΤΟ

Προδομένος από τους φίλους του, ο Εντμόντ Νταντές συλλαμβάνεται ανήμερα του γάμου του, υπομένοντας άδικη φυλάκιση δεκατεσσάρων ετών. Όταν καταφέρνει ν’ αποδράσει, υιοθετεί το όνομα και τα πλούτη του μυστηριώδους Κόμη του Μόντε Κρίστο, απεργαζόμενος την τέλεια εκδίκηση.

ΥΠΟΘΕΣΗ ΓΚΟΛΝΤΜΑΝ

Γαλλία, 1976. Ο αριστερός ακτιβιστής Πιερ Γκολντμάν, έπειτα από πενταετή εγκλεισμό στη φυλακή, δικάζεται για δεύτερη φορά, κατηγορούμενος για υποθέσεις ένοπλων ληστειών και δολοφονιών. Έχει αποδεχθεί την πρώτη κατηγορία, όμως, αρνείται σθεναρά τη δεύτερη. Βασισμένο σε αληθινά γεγονότα.

ΣΚΑΘΑΡΟΖΟΥΜΗΣ ΣΚΑΘΑΡΟΖΟΥΜΗΣ

Τα εναπομείναντα μέλη των Ντιτζ επιστρέφουν στο στοιχειωμένο επαρχιακό σπιτικό τους για να κηδέψουν τον πάτερ φαμίλια τους, ενώ ο Σκαθαροζούμης αγωνίζεται να βρεθεί ξανά στην αγκαλιά της Λίντια, χωρίς να υπολογίζει στον γυρισμό της… πρώτης του συζύγου, μιας φλογερής και… διαμελισμένης Ιταλιάνας με δαιμονικές δυνάμεις!