FreeCinema

Follow us

ΣΕ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ (2015)

(IT FOLLOWS)

  • ΕΙΔΟΣ: Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντέιβιντ Ρόμπερτ Μίτσελ
  • ΚΑΣΤ: Μάικα Μονρόου, Κίερ Γκίλκριστ, Ντάνιελ Τζοβάτο, Ολίβια Λουκάρντι, Τζέικ Γουίρι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 100'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Η Τζέι κάνει έρωτα με το νέο της αγόρι, χωρίς να γνωρίζει ότι έτσι παίρνει «μέσα της» μια κατάρα που… τον ακολουθούσε. Με τη βοήθεια των φίλων της, θα προσπαθήσει να μείνει ζωντανή προτού την βρει αυτή η άγνωστη και μεταφυσική δύναμη.

Ιδωμένο ως ένα είδος homage στο genre των αμερικανικών… suburban ταινιών τρόμου των τελών της δεκαετίας του ’70 ή των αρχών του ’80, το «Σε Ακολουθεί» κρύβει μεγαλύτερες χάρες. Κοινώς, είναι ένα φιλμ που θα απολαύσουν περισσότερο οι γνώστες του είδους, εκείνοι που κατανοούν τους κώδικές του. Πως αλλιώς να το πω; Το «κακό» σε βρίσκει αφού κάνεις σεξ! Ναι, τόσο στερεότυπο…

Στην πραγματικότητα, ο Ντέιβιντ Ρόμπερτ Μίτσελ έχει γυρίσει ένα homage που… αυτοθαυμάζεται με ξεδιάντροπα ναρκισσιστικό τρόπο, βοηθούμενο από την εξαιρετική δουλεία του διευθυντή φωτογραφίας Μάικ Γκιουλάκις, ο οποίος φορτώνεται μεγάλο μέρος των ευσήμων για την ατμόσφαιρα της ταινίας. Υπνωτιστικά κάδρα, γωνίες λήψης που κάνουν στροφές 360 μοιρών, κινήσεις της κάμερας που γεννούν ατμόσφαιρα ακόμη και σε στιγμές που δεν συμβαίνει τίποτα. Όλο αυτό, λοιπόν, χρειάζεται επιπλέον μαγκιά για να προκαλέσει συναισθήματα τρόμου στον θεατή. Και εδώ, ευτυχώς, υπάρχει. Δεν θα σε… ακολουθήσει για καιρό μετά, αλλά εντός της αιθούσης θα σε «βρει».

Το σκηνικό θυμίζει κάπως την πρώτη «Νύχτα με τις Μάσκες» (1978) του Τζόν Κάρπεντερ, όμως, αν ρωτάς κι εμένα, θα έγερνα περισσότερο προς την πλευρά του «Εφιάλτη στο Δρόμο με τις Λεύκες» (1984) του Γουές Κρέιβεν, γιατί εκεί ο δολοφόνος ερχόταν από μια άλλη, μεταφυσική διάσταση. Στο «Σε Ακολουθεί», η κατάρα που καταδιώκει (ανεξήγητα) την κεντρική ηρωίδα έχει τη μορφή νεκρών ανθρώπων που μονάχα εκείνη μπορεί να δει (και ολίγη από «Carnival of Souls»). Τα πνεύματα αυτά βρίσκονται ακριβώς στην κατάσταση στην οποία… «μας άφησαν χρόνους», άρα ο κίνδυνος που διατρέχει η Τζέι την κάθε επόμενη φορά εξαρτάται από την φυσική κατάσταση, την… αρτιμέλεια ή την ηλικία που είχε το πτώμα – διώκτης!

Πέρα από το «αστειάκι» με τους teenagers που κάνουν σεξ και… τιμωρούνται γι’ αυτό (από τα πλέον αναγνωρίσιμα κλισέ του είδους), το οποίο εδώ αποτελεί βάση για την υλοποίηση της κατάρας, ο Μίτσελ ενσωματώνει έξυπνα τη ματιά του σε μια πόλη εγκατάλειψης (το σε πτώχευση Ντιτρόιτ του Μίσιγκαν). Θα μπορούσε να είναι (και) ένα κοινωνικοπολιτικό σχόλιο, όμως καλύτερα είναι να το παρατηρήσουμε σαν κάτι το διαβρωτικά σαρκαστικό, καθώς το ίδιο το background των ηρώων είναι ακόμη πιο… νεκρό κι από τους πεθαμένους που ακολουθούν τη Τζέι.

Η αγάπη για το είδος, όμως, δεν φτάνει πάντοτε. Η σχετική απειρία του Μίτσελ (δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία, μετά το «The Myth of the American Sleepover» του 2011) δεν χτίζει το σασπένς που άρμοζε στο φιλμ, ειδικά στις σκηνές που οι νεκροί ακολουθούν την ηρωίδα, αφήνοντας στον θεατή και μια αίσθηση αμφιβολίας, για το αν ο άνθρωπος που φαίνεται να έρχεται από το βάθος πεδίου είναι ζωντανός ή όχι. Σε αυτό το κομμάτι, ο Μίτσελ δεν κερδίζει πόντους. Στον τομέα της σινεφιλίας, όμως, υπάρχουν κάμποσα κλεισίματα του ματιού, που αποθεώνονται στη σεκάνς της πισίνας (από τις πιο καλογυρισμένες και απροσδόκητες σε εξέλιξη, μετά την υπέρτατη σκηνή του σουηδικού «Άσε το Κακό να Μπει», του 2008).

Η πραγματική… κατάρα για το «Σε Ακολουθεί» είναι το ανοιχτό του φινάλε, με την κάπως ύπουλη σκέψη ότι το φιλμ μπορεί να γεννήσει ένα νέο franchise για τούτο το τόσο ταλαιπωρημένο από τα sequels κινηματογραφικό είδος. Υπάρχει, βέβαια, και η ελπίδα να βελτιωθεί μια ενδιαφέρουσα ιδέα που έμελλε να γίνει cult πριν από την ώρα της, καθώς το fanbase του genre σήμερα μυθοποιεί πιο άμεσα τις σπάνιες εξαιρέσεις στον κανόνα του τυποποιημένου, εμπορικού προϊόντος…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Οι fans των ταινιών τρόμου θα το χαρούν σαν μια ευχάριστη ανάσα για το είδος. Η ατμόσφαιρα, πάντως, έχει μια ροπή προς την… ωραιοπάθεια και το στυλιζάρισμα, με το σύνολο του ύφους να προσανατολίζεται προς το arthouse. Κοινώς, το multiplex crowd περισσότερο θα χλευάσει παρά θα θαυμάσει ή θα πιάσει τις αναφορές στους κώδικες του genre που γίνονται με σεβασμό. Δίχως τη γνώση του τι παρακολουθείς, δεν θα το χαρείς. Όσοι δεν αρέσκονται στις φρικιαστικές σκηνές, ας καθησυχαστούν, το gore απέχει, η ατμόσφαιρα έχει το πάνω χέρι.


MORE REVIEWS

ΝΑ ΣΟΥ ΓΝΩΡΙΣΩ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΜΟΥ

Η Μισέλ και ο Άλεν είναι τόσο ερωτευμένοι που σκέφτονται σοβαρά τον γάμο και θέλουν να το ανακοινώσουν στους γονείς τους. Το κάλεσμα για δείπνο γίνεται, αλλά οι τελευταίοι θα βρεθούν προ… δυσάρεστων εκπλήξεων!

MASTER GARDENER

Μοναχικός άνδρας με εγκληματικό παρελθόν εργάζεται ως κηπουρός σε έπαυλη πλούσιας κυρίας. Η άφιξη ανιψιάς της εργοδότριας, η οποία επιχειρεί να ξεφύγει από «κακές παρέες» μαθαίνοντας πλάι του τη δουλειά, θα του ξυπνήσει πάθη που πίστευε πως είχε αφήσει πίσω του οριστικά.

ΕΝΑ ΟΜΟΡΦΟ ΠΡΩΪΝΟ

Έχοντας έναν σοβαρά άρρωστο πατέρα να φροντίσει και μία μικρή κόρη να μεγαλώσει, η Σαντρά έχει ξεχάσει τι θα πει ερωτική ζωή. Η τυχαία συνάντηση με παλιό της φίλο δείχνει να λειτουργεί σαν βάλσαμο για τον άδειο αισθηματικό της κόσμο, όμως, για τα προβλήματα υγείας, δυστυχώς, δεν προβλέπονται ανάλογα εύκολες λύσεις.

MAFIA MAMMA

Η ξαφνική είδηση του θανάτου του παππού της θα οδηγήσει την Κριστίν Μπαλμπάνο στα πάτρια ιταλικά εδάφη, για ν’ ανακαλύψει πως ο μακαρίτης ήταν ένας μεγαλομαφιόζος με φαμίλια της οποίας τις υποχρεώσεις μόλις «κληρονόμησε»!

BLACK STONE

«Αγνοούμενος» δημόσιος υπάλληλος αναζητείται από τη μάνα του και τον ΑμεΑ αδελφό του, ενώ στα πόδια τους τριγυρνά ένα συνεργείο που κινηματογραφεί τα πάντα… χωρίς ιδιαίτερες εξηγήσεις! Στην όλη «παρέα» θα προστεθεί κι ένας μαύρος οδηγός ΤΑΧΙ με περίσσια ανθρωπιά, ο οποίος αποδεικνύεται πιο καπάτσος στις έρευνες.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια γκόμενα που την πηδάει ένας και μετά την κυνηγάνε και κάτι σαν ζόμπι, πιθανότατα για να την πηδήξουν κι αυτά. Γενικά, πέφτει περισσότερο περπάτημα από πήδημα!