FreeCinema

Follow us

INSIDE (2023)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Βασίλης Κατσούπης
  • ΚΑΣΤ: Γουίλεμ Νταφόου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TULIP

Διαρρήκτης σε αποστολή να κλέψει συγκεκριμένα έργα Τέχνης από το penthouse πάμπλουτου συλλέκτη στη Νέα Υόρκη, παγιδεύεται εντός του διαμερίσματος και όχι μόνο αγωνίζεται για ν’ αποδράσει, αλλά και για να επιζήσει. Κανονικά!

Ο ελληνικός κινηματογράφος αποκτά μια νέα, σαφώς υποσχόμενη και ενδεχομένως σημαντική για το μέλλον υπογραφή… στο εξωτερικό. Το «Inside», αν και ντεμπούτο στη μυθοπλασία μεγάλου μήκους για τον Βασίλη Κατσούπη, είναι αγγλόφωνο, έχει για πρωταγωνιστή του τον Γουίλεμ Νταφόου και διανέμεται μέσω της Focus, label το οποίο εσχάτως συνεργάζεται (παγκοσμίως) με το studio της Universal. Κι αφήστε τους άλλους να στέλνουν σενάρια για έγκριση χρηματοδότησης από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου…

Αυτό που μοιάζει με μια κοινότυπη heist movie στην αρχή του «Inside», αποκτά στη συνέχεια χαρακτήρα δραματικού «θρίλερ»… επιβίωσης, καθώς ο μοναδικός χαρακτήρας της ταινίας ανακαλύπτει πως έχει παγιδευτεί μέσα σ’ ένα «χρυσό κλουβί» το οποίο δεν του προσφέρει καν τα βασικά για να κρατηθεί στη ζωή… μέχρι να τον βρουν εκεί μέσα, κάπως, κάποτε, σε όποια κατάσταση θα είναι, πια. Οι μέρες περνούν αγχωτικά, το σύστημα ασφαλείας έχει βγει εκτός λειτουργίας, η επικοινωνία με τον έξω κόσμο είναι αδύνατη, ο κλιματισμός έχει τα πάνω και τα κάτω του εκτός ελέγχου, νερό δεν υπάρχει από πουθενά, η κουζίνα διαθέτει ελάχιστα τρόφιμα και ο ήρωάς μας μοιάζει μ’ ένα άτυχο περιστέρι που βρίσκεται στην ίδια μοίρα, έχοντας εγκλωβιστεί μέσα από το προστατευτικό «δίχτυ» της βεράντας, δίχως ίχνος διαφυγής.

Η ιδέα, σε πρώτο επίπεδο, είναι (ή φαίνεται) απλοϊκή, όμως, το σενάριο του Μπεν Χόπκινς και του Κατσούπη διαθέτει πολλαπλά επίπεδα ανάγνωσης που «ντύνουν» την εξυπνάδα, τον πανικό και την απογοήτευση του ήρωα με τρόπους ξεκάθαρα συμβολικούς, λες και ο θεατής παρακολουθεί μια κοινωνική αλληγορία με αναπάντεχες (και λίαν δυσάρεστες) τροπές. Περιτριγυρισμένος από έναν εσωτερικό χώρο που θυμίζει περισσότερο art gallery παρά κατοικία κανονικού ανθρώπου, ο ανώνυμος στο φιλμ (αλλά Νίμο για τα credits) διαρρήκτης ανιχνεύει κάθε σπιθαμή του διαμερίσματος για να βρει τροφή και νερό, παράλληλα με τις αποτυχημένες του απόπειρες να «δραπετεύσει» ή ν’ ακουστεί από τον έξω κόσμο (βασισμένος αποκλειστικά στην ύπαρξη μιας καθαρίστριας που σχεδόν μέρα παρά μέρα εμφανίζεται να σκουπίζει την εξωτερική πλευρά της καλά μονωμένης εισόδου). Το αίσθημα της ταξικότητας βγαίνει στην επιφάνεια δίχως πολλές σκέψεις, λες και το έργο σχολιάζει τον αγώνα μιας «κατώτερης τάξης» που παραβίασε (σαν να διέπραξε την υπέρτατη ύβριν) τις πύλες ενός ανώτερου κοινωνικού στρώματος (ακόμη και εξουσίας) και τιμωρείται από τις δικλείδες ασφαλείας των μηχανισμών του συστήματος που το συντηρούν ώστε να βρίσκεται σ’ αυτή τη θέση, μ’ έναν σχεδόν ειρωνικά μακάβριο τρόπο.

Αφοδεύοντας σε μια ευμεγέθη μαρμάρινη μπανιέρα, βασανίζοντας την ύπαρξή του υπό θερμοκρασίες ψύχους ή καύσωνα, καταναλώνοντας οτιδήποτε για τροφή (από τα ψάρια του ενυδρείου μέχρι κονσέρβες για σκύλους) και καταστρέφοντας σταδιακά καθετί μπορεί να τον βοηθήσει να «χτίσει» μια ανορθόδοξη κατασκευή που θα του επιτρέψει να φτάσει στην οροφή και να «σκαλίσει» τον design-άτο φεγγίτη, ο ήρωας του «Inside» χάνει κάθε ίχνος αξιοπρέπειας, λύπησης απέναντι στον ίδιο του τον εαυτό, σημασίας (και δικαιώματος) να υπάρχει ως (κοινός) θνητός. Μια άνευ αξίας ανθρώπινη ζωή, δίπλα σε αμύθητης αξίας έργα Τέχνης τα οποία, παραδόξως, δεν θα καταφέρουν να του αλλάξουν τη ζωή, να του προσφέρουν τη φυγή μιας ουτοπικής «χλίδας», που απειλούν να τον «θάψουν» εκεί μέσα διότι φάνηκε άπληστος ή επιχείρησε (μέσω της παραβατικότητας) να ζήσει… πέρα από τις δυνατότητές του (γνώριμο δεν ακούγεται αυτό;).

Πέρα από το «layer» του κοινωνικού background, το φιλμ μπορεί να ιδωθεί και σαν ένα σχόλιο γύρω από τη σχέση της (εκτροχιασμένης) υπεραξίας που συνοδεύει την Τέχνη στο σύγχρονο δυτικό πολιτισμό με εκείνη του πλέον φτηνού «αγαθού» της ανθρώπινης ζωής, μία οπτική ανατριχιαστική για την πορεία που ακολουθεί το είδος μας σήμερα, μέχρι το στάδιο της ολοκληρωτικής ασφυξίας. Ακόμη πιο δυσάρεστη, βέβαια, μπορεί να είναι η σκοπιά του «Inside» μέσα από το βλέμμα του… θεατή, ενός «ανθρωποφάγου» voyeur του όποιου θεάματος, που κοιτάζει ψυχρά κι αμέτοχα τον κόσμο, τη ζωή και την Τέχνη, απολαμβάνοντας τη μοναξιά, τον πόνο και το κατάντημα της κοινωνίας, δίχως να σκέφτεται πραγματικά αν αυτή η οθόνη του παρουσιάζει μια αλήθεια ή ένα ψέμα. Όσο δεν είναι «μέσα» σ’ αυτήν, είναι καλά…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σαν ένα κλειστοφοβικό «art installation» που πνίγει τον ήρωά του με προοπτικές ανάγνωσης του φιλμ κοινωνικές και πολιτικές, το «Inside» προσφέρει περισσότερη τροφή για το μυαλό απ’ αυτό που τόσο μινιμαλιστικά παρουσιάζει στη μεγάλη οθόνη. Πρώτης τάξεως σύσταση ενός νέου κινηματογραφικού ταλέντου (απ’ τον τόπο μας!), άρτιο και σχεδόν εντυπωσιακό για ντεμπούτο, θα ενοχλήσει το κοινό που θα περιμένει να δει μια συνηθισμένη (και απλά ψυχαγωγική) heist movie, καθώς η ίδια η διάρρηξη παίρνει άμεσα δευτερεύοντα ρόλο στην πλοκή. Το σασπένς δίνει τη θέση του σε μια διάθεση απόγνωσης που επιτρέπει την κατεύθυνση προς ωριμότερες σκέψεις, με την ελπίδα το «δυσκοίλιο» κοινό του (δήθεν) «art-house» να μπει… «Inside». Αξίζει να το δοκιμάσετε.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.