ΙΚΑΡΟΣ ΚΑΙ ΔΑΙΔΑΛΟΣ (2022)
(ICARE)
- ΕΙΔΟΣ: Animation
- ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κάρλο Βόγκελε
- ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 76'
- ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS
Βασισμένο στους χαρακτήρες του Ίκαρου και του Δαίδαλου από την ελληνική μυθολογία, το φιλμ του Κάρλο Βόγκελε αποτελεί μια ξεχωριστή περίπτωση animation που αξίζει ν’ αναζητήσετε και να παρακολουθήσετε στη μεγάλη οθόνη.
Γαλλικό animation που στα καθ’ ημάς θα παρακολουθήσουμε μεταγλωττισμένο στα ελληνικά, ως είθισται δηλαδή. Μικρό το κακό στη συγκεκριμένη περίπτωση, βέβαια, καθότι λίγο η ελληνική μυθολογία, λίγο η τίμια απόδοση στη γλώσσας μας, βοηθούν αρκετά το έτσι κι αλλιώς ξεχωριστό εγχείρημα ενός πρώην δημιουργού της Pixar, του Κάρλο Βόγκελε, με θητεία στα «Toy Story 3», «Brave» και «Μπαμπούλες Πανεπιστημίου». Υπάρχει ταλέντο εδώ, λοιπόν. Και φαίνεται.
Ο μικρός Ίκαρος περνά τις μέρες του στην ηλιόλουστη Κρήτη, βοηθώντας τον πατέρα του, Δαίδαλο, σε λογής δουλειές που σχετίζονται με τις περίφημες εφευρέσεις του. Όταν μια μέρα εκείνος τον στείλει στο παλάτι του βασιλιά Μίνωα, προκειμένου να παραδώσει στην όμορφη πριγκίπισσα Αριάδνη ένα κουβάρι νήμα για τα ρούχα της, ο Ίκαρος θ’ ανακαλύψει κλεισμένο μέσα σε μια αυλή με ψηλά τείχη ένα αγόρι με κεφάλι ταύρου, τον Αστερίωνα. Οι δυο τους θα γίνουν αμέσως φίλοι, όμως, σύντομα η ζωή του Αστερίωνα θα βρεθεί υπό άμεσο κίνδυνο, όταν ο Μίνωας δώσει εντολή στον Δαίδαλο να κατασκευάσει μια ξεχωριστή «φυλακή», μέσα στην οποία θα «εξοριστεί» μια για πάντα αυτό το καλόκαρδο αγόρι. Ο Ίκαρος θα κάνει τώρα τα πάντα προκειμένου να βοηθήσει το φίλο του, δίχως ν’ αντιλαμβάνεται πως το πεπρωμένο του καθενός είναι από χρόνια «γραμμένο» απ’ τους Θεούς του Ολύμπου.
Το σενάριο βασίζεται στην κλασική ιστορία του Ίκαρου και του Δαίδαλου, με κάποιες ελευθεριότητες σε επίπεδο πλοκής, που προσδίδουν στην υπόθεση ενδιαφέρουσες πτυχές. Αναμφίβολα, το υπέροχο σχέδιο του Βόγκελε καθιστά τούτο το ταινιάκι ειλικρινώς γοητευτικό και, επιτέλους, ένα animation που θα απολαύσουν μικροί και μεγάλοι. Να τονίσουμε πως υπάρχουν μερικές σκηνές (ελάχιστες, πραγματικά) στις οποίες οι χαρακτήρες εμφανίζονται γυμνοί, όπως για παράδειγμα γίνεται με τον Θησέα, λίγο μετά την άφιξή του στο νησί, αλλά τα… αποκαλυπτήρια περιορίζονται σε μερικά μόλις δευτερόλεπτα εκτεθειμένων γλουτών και τίποτε άλλο. Ενδεικτικό του ελληνικού κάλους μέσα στην ταινία, κατά τρόπο ακριβή όπως συμβαίνει και με οποιοδήποτε άγαλμα εντός ενός μουσείου (για παράδειγμα). Οπωσδήποτε, η ελληνική μυθολογία από μόνη της (πολλές φορές) ενέχει ένα περιεχόμενο άξιο απορίας για ένα παιδί (το φιλμ ξεκινά με την Πασιφάη, σύζυγο του Μίνωα, να ερωτεύεται παράφορα τον ταύρο που ο Ποσειδώνας έδωσε στον πρώτο προκειμένου να τον θυσιάσει κι έτσι ν’ αποκτήσει τον τίτλο του βασιλιά της Κρήτης), οπότε θα πρέπει να είστε έτοιμοι ν’ απαντήσετε σε τυχόν απορίες των παιδιών (σας), ανά πάσα στιγμή και εφόσον αυτό χρειαστεί.
Κατά τα άλλα, μόνο κερδισμένος θα βγει κάποιος που θα επισκεφθεί έναν κινηματογράφο για να παρακολουθήσει την ταινία του Λουξεμβουργιανού δημιουργού. Το animation είναι πανέμορφο, λιτό κι απέριττο, η μουσική επένδυση του Αντρέ Ντζίεζουκ απόλυτα ταιριαστή με την ατμόσφαιρα, ενώ καλή δουλειά έχει γίνει και στην ελληνική μεταγλώττιση, με τη φωνή του Ακίνδυνου Γκίκα να ξεχωρίζει στον ρόλο του βασιλιά Μίνωα, καθώς κι εκείνη του επίσης βετεράνου Ντίνου Σούτη στον ρόλο του Δαίδαλου.