FreeCinema

Follow us

HEAVY (1995)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζέιμς Μάνγκολντ
  • ΚΑΣΤ: Προύιτ Τέιλορ Βινς, Σέλεϊ Γουίντερς, Λιβ Τάιλερ, Ντέμπορα Χάρι, Τζο Γκριφάσι, Ίβαν Ντάντο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ROSEBUD

Καλώς ήλθατε στο μικρό σύμπαν του Βίκτορ. Εκεί όπου οι σκέψεις και τα βλέμματα καλύπτουν με τη σιωπή τους όλες τις λέξεις του κόσμου…

Σ’ ένα απομονωμένο diner έξω από τη Νέα Υόρκη, η ζωή συνεχίζεται με τον ίδιο μονότονο ρυθμό. Ο Βίκτορ φτιάχνει σιωπηλός τις πίτσες – spécialité του, η Ντόλι, μάνα δυνάστης, κάνει τους λογαριασμούς και η Ντελόρες σερβίρει φλερτάροντας τον υποψήφιο συνοδό της κάθε νύχτας. Η ξαφνική εμφάνιση της Κάλι, μιας νεαρής κοπέλας που έχει παρατήσει το κολέγιο και ζητά δουλειά ως σερβιτόρα, θα ανατρέψει αυτό το μικρό σύμπαν και ιδιαίτερα την ψυχική ισορροπία του Βίκτορ. Τα συναισθήματα που ζει είναι πρωτόγνωρα και η ανάγκη να τα εξωτερικεύσει γίνεται βασανιστική, αναζητώντας ταυτόχρονα τη φυγή από το περιβάλλον του (μπαίνοντας σε μια σχολή για chef), αλλά και το υπέρβαρο παρουσιαστικό του (κάνοντας δίαιτα). Στην πραγματικότητα, η φυγή μοιάζει να έρχεται μόνο μέσα από τα όνειρα, όπου ο Βίκτορ, ως ήρωας, σώζει την αγαπημένη του από πνιγμό, δίνοντάς της το φιλί της ζωής. Οι συγκρούσεις δεν θ’ αργήσουν και ο ρόλος της Κάλι θα είναι αναπόφευκτα καταλυτικός για τις προσωπικές πορείες όλων.

Ο Τζέιμς Μάνγκολντ, με το σκηνοθετικό του ντεμπούτο, δεν κρύβει τις μινιμαλιστικές του διαθέσεις, κυρίως ως προς τη μορφή του σεναρίου. Οι λιγοστοί διάλογοι δίνουν τη θέση τους στα βλέμματα των χαρακτήρων που βαραίνουν από τη σιωπή και αναζητούν μια ανάσα μέσα από απεγνωσμένες, δειλές κινήσεις, οι οποίες καταγράφονται με απόλυτη λεπτομέρεια και μια «γλυκιά» ψυχρότητα. Ο Βίκτορ, ο κεντρικός ήρωας της ταινίας, είναι ένα τριαντάχρονο «παιδί» που μοιράζει το χρόνο του ανάμεσα στη ρουτίνα και τη φαντασία, για να κλειστεί, τελικά, σ’ έναν κόσμο πλαστής προστασίας και συναισθηματικής «παράλυσης». Ο Μάνγκολντ αρέσκεται στους μελαγχολικούς τόνους, αλλά ξέρει καλά το πώς να αποφύγει τον οποιοδήποτε μελοδραματισμό, γι’ αυτό και στο φινάλε η ταινία απογειώνεται από τον πεσιμισμό σ’ ένα καθημερινό και τυχαίο αύριο, όπου τα πάντα μπορούν ν’ αλλάξουν. Ο κόσμος της σιωπής μπορεί, πια, να συναντήσει την ψυχική ζεστασιά και να γευτεί τις εμπειρίες της ζωής.

Η μεγάλη αποκάλυψη του «Heavy» είναι η ερμηνεία του Προύιτ Τέιλορ Βινς στο ρόλο του Βίκτορ. Αν υπάρχει Θεός, το όνομά του πρέπει να μπει στην πεντάδα των υποψηφίων για Όσκαρ. Η καλύτερη ανδρική ερμηνεία της χρονιάς σε σύγκριση με ό,τι έχουμε δει από τη φετινή σεζόν. Ο Βινς παίζει με το βλέμμα, τις κινήσεις και τις απορημένες εκφράσεις ενός μικρού παιδιού, διαθέτοντας το σώμα ενός thirtysomething «γίγαντα» που καταφέρνει να γίνεται όχι μόνο συμπαθής, αλλά και ανθρώπινος, συνηθισμένος, δικός μας. Δίπλα του, η Λιβ Τάιλερ λάμπει, πειστική στα διλήμματά της και ανυπεράσπιστα αθώα. Ωριμότατη, στο ρόλο της Ντελόρες, η Ντέμπορα Χάρι στέκεται άψογα ανάμεσα στην κωμική νεύρωση και το δράμα. Η αρχική version της ταινίας, όπως προβλήθηκε – και αγαπήθηκε – στα Φεστιβάλ του Sundance και των Καννών, έφτανε τα 119 λεπτά. Το νέο μοντάζ που έκανε ο σκηνοθέτης είναι αυτό που θα δούμε εδώ, στη διάρκεια των 105 λεπτών, και σίγουρα ήταν κάτι που χρειαζόταν για να κάνει το «Heavy»… «ελαφρύτερο» και πιο εθιστικό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ (τεύχος 72) το 1996, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Ήταν το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Τζέιμς Μάνγκολντ, ένα λιτό αμερικάνικο indie που δεν προϊδέαζε για μία τόσο ανοδική πορεία καριέρας στο Χόλιγουντ, η οποία τα τελευταία χρόνια απογειώθηκε με τα «Λόγκαν» και «Κόντρα σε Όλα». Αν και αποτελεί ένα από τα πιο χαρακτηριστικά δείγματα του ανεξάρτητου σινεμά εκείνης της περιόδου, το έργο ακούστηκε σχεδόν αποκλειστικά στο Sundance (ακολούθησε η ευρωπαϊκή πρεμιέρα στις Κάννες) και, φυσικά, ο Προύιτ Τέιλορ Βινς δεν προτάθηκε για Όσκαρ…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.