FreeCinema

Follow us

ΧΑΙΡΕ, ΚΑΙΣΑΡ! (2016)

(HAIL, CAESAR!)

  • ΕΙΔΟΣ: Σάτιρα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζόελ και Ίθαν Κοέν
  • ΚΑΣΤ: Τζος Μπρόλιν, Τζορτζ Κλούνεϊ, Άλντεν Έρενραϊχ, Ρέιφ Φάινς, Τσάνινγκ Τέιτουμ, Τίλντα Σουίντον, Σκάρλετ Τζοχάνσον, Τζόνα Χιλ, Φράνσις ΜακΝτόρμαντ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 106'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: UIP

Ο πρωταγωνιστής ενός θρησκευτικού peplum πέφτει θύμα απαγωγής στο Χόλιγουντ της δεκαετίας του ’50. Ακόμη ένας μεγάλος μπελάς για τον Έντι Μάνιξ, executive του studio που πάντοτε καλείται να σώσει την κατάσταση ως… από μηχανής Θεός (;).

Η κωμωδία είναι ο πιο προβληματικός τομέας με τον οποίο έχουν καταπιαστεί στην καριέρα τους οι αδελφοί Κοέν. Και, πάντοτε, το ζήτημα προκύπτει από το σενάριο. Δεν είναι η εγκεφαλικότητα της γραφής τους. Είναι η αίσθηση «αποδόμησης» του τι βγάζει γέλιο, μαζί και το φιλτράρισμα της σάτιρας μέσα από μια οπτική (που θέλουν να είναι) εντελώς δική τους. Το καταλαβαίνεις και από τις original ταινίες του είδους που έχουν υπογράψει (ουκ ολίγες για να αναφερθούν), το εντοπίζεις και σε κρούσματα δικών τους («The Ladykillers») ή «παραγγελιών» για άλλους σκηνοθέτες («Gambit») remake. Στις δικές τους, πρωτότυπες ιδέες μπορεί να δώσεις μια κάποια άφεση αμαρτιών ένεκα προσωπικού ύφους. Στις δύο τελευταίες, όμως, έχουν συμβεί πραγματικά εγκλήματα διασκευής λειτουργικότατων και κλασικών έργων. Στο «Χαίρε, Καίσαρ!» θα έλεγε κανείς ότι επιχειρούν μια πρόσμιξη του πρωτότυπου με κάποιο είδος «διασκευής», καθώς η πρώτη ύλη είναι πολύ πιο σαφής ως αναφορά σε περίοδο, ανθρώπους και καταστάσεις από ό,τι στο «Barton Fink», για παράδειγμα (διόλου τυχαία, το όνομα του studio της εταιρείας Capitol Pictures προέρχεται από εκεί).

Το θέμα εδώ είναι τα παρασκήνια του Χόλιγουντ της δεκαετίας του ’50, με κάμποσους χαρακτήρες να θυμίζουν γνωστούς stars της χρυσής εποχής των studios, το σχόλιο επάνω στον «μαυροπινακισμό» (ειδικά των σεναριογράφων) να… παραγίνεται προφανές και κάποιες ρεαλιστικές αναφορές σε πραγματικές προσωπικότητες να φαντάζουν υπερβολικά διανοουμενίστικες για τον απαθή θεατή του σήμερα. Που πρέπει να είναι στοιχειωδώς ενήμερος για το κλίμα της περιόδου, για να «πιάσει» το όλο αστείο, εννοείται!

Η δράση του φιλμ περιστρέφεται γύρω από τους ημερήσιους… άθλους του studio executive Έντι Μάνιξ (ο Τζος Μπρόλιν κινείται με απίστευτη ευκολία σε έναν ρόλο ελαφρώς ασαφή, μπερδεύοντας στουντιακές «αγγαρείες», θρησκευτική πίστη και τάσεις επαγγελματικής φυγής προς «κάτι» το οποίο παραπαίει σεναριακά), ενός οικογενειάρχη που δεν έχει ωράριο εργασίας και καλείται να ελέγχει ή να σώζει καταστάσεις 24 ώρες το 24ωρο, «δαμάζοντας» τα άγρια (και σαφώς ανόητα) θηρία της showbiz: έναν καουμπόη με βλάχικη προφορά που «μετακομίζει» σε σαλονάτο set για να παραστήσει τον ρομαντικό lead, μια ρέπλικα της Έστερ Γουίλιαμς με θεματάκι «φουσκώματος», δύο δίδυμες αλλά αντίζηλες κοσμικογράφους που κυνηγάνε τα σκάνδαλα σε ημερήσια βάση, μια επιτροπή εκπροσώπων διαφορετικών θρησκευμάτων που πρέπει να εγκρίνει το σενάριο ενός επικού peplum. Ο πρωταγωνιστής αυτού του τελευταίου, ο όχι και τόσο genius superstar Μπερντ Γουίτλοκ (ο Τζορτζ Κλούνεϊ που δεν αισθάνεται τόσο σίγουρος για το μπουφόνικο ύφος της καθοδήγησής του), πέφτει θύμα απαγωγής… (ακολουθεί μικρό spoiler) κομμουνιστών σεναριογράφων που σχεδόν υποκινούνται από τον ίδιο τον Χέρμπερτ Μαρκούζε! Έχεις την αίσθηση πως η συγκεκριμένη σκηνή ήταν η αιτία που έγινε ολόκληρο το φιλμ, σαν μια ακραίου σουρεαλισμού γελοιοποιητική σκέψη, στην οποία ένας ανεγκέφαλος πρωταγωνιστής του Χόλιγουντ προσπαθεί να το φιλοσοφήσει… μαρξιστικά!

Υπάρχουν και άλλες διασκεδαστικότατες στιγμές στο έργο, όμως η αίσθηση της απουσίας ενός κεντρικού plot γίνεται αντιληπτή καθώς εξελίσσεται η δράση των (μάλλον α)διάφορων υποπλοκών, τις οποίες αγωνίζεται να βάλει σε μια κοινή σεναριακή τάξη ο χαρακτήρας τού Έντι Μάνιξ. Οι αδελφοί Κοέν θέλουν να πουν τόσο πολλά για την εποχή του λεγόμενου «Hollywood studio system», πιθανότατα εμμέσως και για την «κληρονομιά» του σε σχέση με τη σημερινή κατάσταση της μεγαλύτερης βιομηχανίας θεάματος, όμως η προσπάθεια να καλύψουν το… ασπόνδυλο του θέματος με τόση φαντασμαγορία και bonus ρόλους καταντάει λίγο «μαρτυριάρικη» στο φινάλε. Και τους προδίδει.

Θα μπορούσε να είναι ένα ολοκληρωτικό φιάσκο, όμως το «Χαίρε, Καίσαρ!» διασώζεται ως χαριτωμένο, σατιρικό αστείο πάνω σε μια ιστορική περίοδο τόσο συγκεχυμένη για τις ΗΠΑ (αλλά και τον κόσμο ολόκληρο), όσο ίσως και οι καιροί που βιώνουμε κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών. Σ’ έναν κόσμο που οπισθοδρομεί δίχως κοινωνική συνοχή, που δεν έχει όχι μόνο έναν στουντιακό «fixer» για όλες τις δουλειές αλλά ούτε και Θεό για να τον λυπηθεί!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ψυχαγωγικό σινεμά με ένα πιο «ψαγμένο» twist, κυρίως για το πιο adult κοινό που γνωρίζει έστω και τα στοιχειώδη για την χρυσή περίοδο των studios του Χόλιγουντ. Εξαιρετική λίστα πρωταγωνιστών που θα προσελκύσει λαό στα ταμεία, παραγωγή που «θαμπώνει» το βλέμμα. Οι fans των αδελφών Κοέν θα το βρουν κάπως light, άρα αυτό είναι… καλό για τους υπόλοιπους (σαρκασμός)! Εάν δεν σας συγκινεί το νοσταλγικό, δεν θα καταλάβετε ακόμη περισσότερο τι είναι αυτό που παρακολουθείτε…


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.