FreeCinema

Follow us

ΑΡΡΗΚΤΟΣ ΔΕΣΜΟΣ (2023)

(GUY RITCHIE'S THE COVENANT)

  • ΕΙΔΟΣ: Πολεμικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γκάι Ρίτσι
  • ΚΑΣΤ: Τζέικ Τζίλενχολ, Νταρ Σαλίμ, Άντονι Σταρ, Έμιλι Μπίτσαμ, Τζόνι Λι Μίλερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 123'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: THE FILM GROUP

Κατά τη διάρκεια του πολέμου στο Αφγανιστάν, ο Λοχίας Τζον Κίνλεϊ ξεκινά τη συνεργασία του με τον Άχμεντ, έναν τοπικό διερμηνέα που τον βοηθά ν’ ανακρίνει υπόπτους για σχέσεις με τους Ταλιμπάν. Κατόπιν ενέδρας του εχθρού, οι δύο άνδρες αποτελούν τους μοναδικούς επιζώντες από την ομάδα στρατιωτών του Κίνλεϊ, ο οποίος τραυματίζεται άσχημα και η ζωή του εξαρτάται από τον Άχμεντ.

Ώπα, ρε παιδιά! Γιατί έχουνε κοτσάρει το όνομα του Γκάι Ρίτσι μαζί με τον τίτλο της ταινίας; Έγινε «auteur» κι αυτός; Και βρήκανε και το «κατάλληλο» έργο για να πραγματοποιηθεί η «στέψη»; Φευ! Εντελώς έξω από τα νερά του Βρετανού χαβαλετζή και μάστορα στο είδος της crime περιπέτειας, το «Άρρηκτος Δεσμός» είναι ένα τυπικά αξιοπρεπές ως κατασκευή πολεμικό δράμα, μα και ενοχλητικά «απολιτίκ» στη στάση του απέναντι στη δράση των αμερικανικών στρατευμάτων επί των αφγανικών εδαφών, με επιπλέον προβλήματα στη διαχείριση της δραματουργίας του, που λες και σπάει την ταινία σε… τρία εντελώς διαφορετικής στόχευσης φιλμ!

Το πρώτο και πιο «ανώδυνο» παρακολουθεί την καθημερινότητα των Αμερικανών στρατιωτών εν ώρα υπηρεσίας, με περιπολίες κι ανακρίσεις, ξαφνικές επιθέσεις εναντίον τους, την αγωνία του να παραμείνουν ζωντανοί σε μια χώρα γεμάτη εν δυνάμει εχθρούς οι οποίοι επιθυμούν να τους στείλουν… βαθιά μέσα στο χώμα. Η διαπίστωση ότι αρκετοί απ’ αυτούς βρίσκονται μακριά από την πατρίδα τους επί σειρά ετών επιχειρεί να «βαρύνει» κάπως τη συνείδηση του θεατή και να πείσει ότι το έργο τους είναι «αθώο» και… ειρηνευτικό. Υπάρχει μια διάθεση τύπου «The Hurt Locker» (2008) στην ατμόσφαιρα, αλλά εδώ πρέπει να παραδεχτούμε πως ο Ρίτσι δεν έχει τα… balls της Κάθριν Μπίγκελοου για να στήσει εντυπωσιακές σεκάνς ή να χτίσει κλιμακωτές εντάσεις στο σασπένς. Πάμε παρακάτω…

Η «δεύτερο» φιλμ έχει για μοναδικούς πρωταγωνιστές τον τραυματισμένο Λοχία Κίνλεϊ και τον Άχμεντ που τον σέρνει «ποδαράτο» με τη βοήθεια ενός αυτοσχέδιου φορείου και με απώτερο σκοπό να φτάσουν στον «πολιτισμό» και πιο κοντά σε μια αμερικανική στρατιωτική βάση, ώστε να έχει ιατρική περίθαλψη. Εδώ έχουμε ένα ακόμη λιγότερο συναρπαστικό τμήμα της ταινίας, στο οποίο ο ντόπιος διερμηνέας μεταμορφώνεται σε… superhero και τα πυρά των Ταλιμπάν δεν τον πετυχαίνουν με τίποτα! Αυτό θα χειροτερέψει στην «τρίτη» ταινία, όπου ο Κίνλεϊ έχει επιστρέψει στις ΗΠΑ, όμως, η μαμά πατρίδα δεν έχει τηρήσει την υπόσχεσή της να δώσει visa στον Άχμεντ και την έγκυο σύζυγό του (όπως όριζε η νομοθεσία για τους ντόπιους οι οποίοι κάλυπταν ανάγκες του αμερικανικού στρατεύματος στο Αφγανιστάν, θέτοντας τη ζωή τους σε κίνδυνο από τον ίδιο τον λαό τους). Ορκισμένος ν’ ανταποδώσει, ο Κίνλεϊ επιστρέφει (μη υπηρεσιακά) στο Αφγανιστάν για να εντοπίσει και να σώσει την οικογένεια (πλέον) του Άχμεντ. Περιττό να πω ότι η κορύφωση είναι για γέλια…

Χωρίς να καλύπτει τις απαιτήσεις που μπορεί να έχει ένας θεατής από ένα πολεμικό φιλμ δράσης, το «Άρρηκτος Δεσμός» πλατειάζει ανελέητα, αλλάζει κέντρο βάρους στη θεματική του, παριστάνει το «σοβαρό» δράμα επιβίωσης, μα στην πραγματικότητα δεν τολμά να πει απολύτως τίποτα, ούτε και επαρκεί σ’ ένα (όποιο) πλαίσιο ψυχαγωγίας. Για τελευταίο, δε, άφησα την αποθέωση της ενόχλησης από την ασταμάτητη χρήση της φρικτά πομπώδους μουσικής του Κρίστοφερ Μπένστιντ, που ορκίζομαι πως αν έπαιζε από μεγάφωνα στο Αφγανιστάν, θα είχαμε κατάπαυση πυρός και μαζική παράδοση των Ταλιμπάν στις αμερικανικές στρατιωτικές δυνάμεις!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ήδη η δεύτερη (!) ταινία του Γκάι Ρίτσι που βλέπουμε μέσα στο 2023, σίγουρα δεν είναι χειρότερη από το «Operation Fortune: Η Μεγάλη Απάτη» (ή… αρπαχτή, αν προτιμάτε), αλλά δεν τιμά και την πάλαι ποτέ φήμη του ονόματος του σκηνοθέτη. Οι φίλοι της πολεμικής περιπέτειας θα «κλωτσήσουν», στο πλαίσιο του δράματος το πράγμα μοιάζει σαν να έχει υποστεί «απονεύρωση», οι ερμηνείες εκθέτουν αρκετά το καστ (για «φανταριλίκι» στο Αφγανιστάν, ο Τζέικ Τζίλενχολ δείχνει ολόφρεσκος και λαμπερός σχεδόν σε ολόκληρο το φιλμ!) και… όποιος αντέξει τη μουσική επένδυση, παρακαλείται να επικοινωνήσει μαζί μου! Ή με έναν ψυχαναλυτή.


MORE REVIEWS

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΚΑΛΟΣΥΝΗΣ

Ένα σπονδυλωτό τρίπτυχο για ανθρώπους που θέλουν να σε χρησιμοποιήσουν ή θέλουν να χρησιμοποιηθούν από σένα, για ανθρώπους που θέλουν να σε κακομεταχειριστούν ή θέλουν να τους κακομεταχειριστείς.

ΖΩΙΚΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ

Στη σύγχρονη Γαλλία και για ανεξήγητους λόγους, μερίδα ανθρώπων μεταμορφώνονται σταδιακά σε ζώα. Πατέρας με έφηβο γιο εγκαταλείπει το Παρίσι για τα δάση του Νότου, προς αναζήτηση της σκαστής από κέντρο κράτησης μεταλλαγμένης συζύγου του, όμως, ο υιός οδεύει ολοταχώς προς τα ζωικά χνάρια της μητέρας του.

Η ΚΟΡΗ ΤΟΥ ΜΠΑΜΠΑ

Πατέρας που έχει μεγαλώσει την κόρη του μόνος, καθώς η μητέρα της από νωρίς εγκατέλειψε αμφότερους, συνειδητοποιεί πως έφτασε η ώρα που η νεαρή θα φύγει μακριά του για σπουδές. Όλα αυτά τα χρόνια, όμως, το «φάντασμα» της πρώην του δεν φαίνεται να τον έχει αφήσει.

FURIOSA: A MAD MAX SAGA

Η παιδική ηλικία της Φιουριόζα, από την ανέμελη ζωή στη γη της αφθονίας και την ομηρεία της από τη συμμορία του Δρ. Ντεμέντους, μέχρι τα νεανικά χρόνια της «πλαστής ταυτότητας» ενός αγοροκόριτσου που περνά απαρατήρητο από τους τυραννικούς δυνάστες του, ώστε ν’ αρπάξει την κατάλληλη ευκαιρία για ν’ αποδράσει.

ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΜΑΥΡΗΣ ΒΑΛΙΤΣΑΣ

Πιλότος με ένοχο μυστικό ικανό να του στερήσει τη θέση στο cockpit των αργεντίνικων αερογραμμών, πέφτει θύμα εκβιασμού από μέλη κυβερνητικής υπηρεσίας, αναγκάζοντάς τον να μεταφέρει μια αγνώστου περιεχομένου μαύρη βαλίτσα σε κάθε του πτήση από Μπουένος Άιρες προς Μαδρίτη. Θα πάει μακριά η… βαλίτσα;