FreeCinema

Follow us

ΕΥΤΥΧΙΑ (2017)

  • ΕΙΔΟΣ: Ψυχολογικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Χρήστος Πυθαράς
  • ΚΑΣΤ: Ξανθή Σπανού, Δημήτρης Αλεξανδρής, Θέμις Μπαζάκα, Σταύρος Συμεωνίδης, Μυρτώ Πανάγου, Γιάννης Μυλωνάς, Κατερίνα Παπανδρέου, Χρήστος Στέργιογλου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 80'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Η Άννα βρίσκει από ένα Post-it την ημέρα κολλημένο στην εξώπορτα του σπιτιού της. Μοιάζει με κάποιο είδος προειδοποίησης; Κάτι σαν αντίστροφη μέτρηση; Δεν έχει παρά να περιμένει… αυτό που θα της τύχει.

Ίσως και να βρισκόμαστε μπροστά σε ένα «νέο είδος» ταινιών για το ελληνικό σινεμά, καθώς τα κοστολόγια συρρικνώνονται διαρκώς και ουδείς είναι διατεθειμένος να τρέχει στα όποια locations ή σε «απαιτητικούς» σκηνογράφους. Ένα εσωτερικό décor διαμερίσματος λοιπόν, μία βασική σεναριακή ιδέα και… πάμε γύρισμα! Ήρωες που τους «τρώνε» τα λιγοστά τετραγωνικά ενός σπιτιού έχουμε δει αρκετούς σε ντόπιες παραγωγές τα τελευταία χρόνια, από «Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού» μέχρι την «Καύση» και το «Smac», και όπως φαίνεται το φαινόμενο μετατρέπεται σε μορφή μάστιγας, ευνουχίζοντας κατά κάποιον τρόπο και την αφηγηματικότητα αλλά και την κινηματογραφική υπόσταση μεγέθους ενός φιλμ.

Η περίπτωση της «Ευτυχίας» και του πρωτοεμφανιζόμενου Χρήστου Πυθαρά, όσο καλές προθέσεις κι αν είχε, καταπλακώνεται από το σύνηθες πρόβλημα ενός σεναρίου δίχως… ντουβάρια, το οποίο εδώ αναζητά απεγνωσμένα κάποια «άλλοθι» φαντασιακά που, όμως, στην τελική δεν ξεφεύγουν από τετριμμένα στερεότυπα νευρώσεων. Η ηρωίδα είναι ένας κλειστός, αντικοινωνικός χαρακτήρας που εγκλωβίζεται όλο και περισσότερο στο διαμέρισμά της, αισθανόμενη τον ερχομό μιας κάποιας «απειλής». Αποφεύγει τις φίλες της, γίνεται όλο και πιο εριστική στη δουλειά της, δεν επικοινωνεί πια με τη μητέρα της, η οποία ασχολείται μονάχα με τα φυτά της. Σε όλους λέει ψέματα ότι έχει ζωή, αλλά στην πραγματικότητα βασανίζεται από αϋπνίες και ξοδεύει τον περισσότερο ελεύθερο χρόνο της μπροστά από ένα laptop.

Σταδιακά, ο ακαθόριστα αυτο-τιμωρητικός εγκλεισμός στο σπίτι της μετατρέπει την ταινία σε θρίλερ, διόλου απογειωτικό σε εντάσεις είναι η αλήθεια, εξαιρώντας κάποιες προσπάθειες δουλειάς που έχουν γίνει στην ηχητική μπάντα της ταινίας. Όσο οι μέρες περνούν και οι αριθμοί στα Post-it πλησιάζουν το 1, τόσο πιο «ελλειπτική» ή σε επαφή με κάποια ολοκληρωμένη ιδέα μοιάζει η ιστορία.

Είναι πολύ εύκολο να πεις (ή και να μαντέψεις) ότι η εξέλιξη της πλοκής φέρνει στο νου την πολανσκική «Αποστροφή» (1965), όμως εδώ οι αλληγορίες που αφορούν την κατάθλιψη και την απουσία ή τις φοβίες γύρω από το σεξ δεν αποκτούν τόσο σημαίνοντα ρόλο και η κατάληξη περισσότερο γέρνει προς Ρεγκ (το κόκκινο μπουφάν της αρσενικής «απειλής» παραπέμπει στο «Μετά τα Μεσάνυχτα») ή και Λιντς (οτιδήποτε το… ακατανόητο έχει υπογράψει ο Αμερικανός δημιουργός) μεριά, αφήνοντας την ήττα ενός αφηρημένου φινάλε να ξεπαστρεύει τις αντοχές του θεατή. Η Ξανθή Σπανού εκτίθεται και αγκομαχάει για να πείσει ότι κάτι τής συμβαίνει, με το δελτίο Τύπου της ταινίας να χαρακτηρίζει τα δρώμενα ως ιδωμένα υπό το πρίσμα μιας… «κωμικοτραγικής ματιάς»! Αν ρωτούσαν κι εμένα, θα έλεγα ότι τη σήμερον ημέρα περισσότερο τρόμο προσφέρουν τα… κοινόχρηστα μιας πολυκατοικίας παρά οι νευρώσεις μιας ενοίκου με ψυχολογικές «ανησυχίες». Να μια ωραία ιδέα για κάτι το… κωμικοτραγικό!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Πρωτόλειο σκηνοθετικά, χωρίς ένα συνεπές ύφος αισθητικά, το φιλμ του Πυθαρά δεν καταθέτει κάτι το καινούργιο στο ελληνικό σινεμά, απλά ανακυκλώνει ιδέες από ψυχοδράματα του παρελθόντος, μέσα από μια φευγαλέα διάσταση φανταστικού που δεν είναι ικανή να στηρίξει ένα απλά αδικαιολόγητο σενάριο. Αν το πετύχεις ποτέ σε κάποια after hours τηλεοπτική μετάδοση, το πιθανότερο είναι να λύσεις το πρόβλημα που είχε η ηρωίδα τις νύχτες…


MORE REVIEWS

ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΙΚΕΛΙΑ

Στη Σικελία των αρχών του 2000, διεφθαρμένος πρώην πολιτικάντης αποφυλακίζεται και γίνεται στόχος των ιταλικών Μυστικών Υπηρεσιών που τον χρειάζονται για να εντοπίσουν το τελευταίο μεγάλο αφεντικό της Cosa Nostra και βαφτισιμιό του.

ΣΑΟΥΝΤΡΑΚ ΓΙΑ ΕΝΑ ΠΡΑΞΙΚΟΠΗΜΑ

Το χρονικό της εξόντωσης του Πατρίς Λουμούμπα, ηγέτη των κινημάτων ανεξαρτησίας του Κονγκό, με τη σφραγίδα του Βελγίου και των ΗΠΑ στις αρχές της δεκαετίας του ’60, καταλήγοντας στο επεισόδιο της εισβολής διαδηλωτών στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ.

ΠΙΚΡΕΣ ΑΛΗΘΕΙΕΣ

Η μεσόκοπη Πάνσι είναι επιθετική και προσβλητική έναντι των πάντων. Χρίζει ολοφάνερα βοήθειας, καθώς η συμπεριφορά της είναι από καιρό ανυπόφορη. Είναι, όμως, έτοιμη να τη δεχτεί;

SUPER WINGS: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν βλέπω αεροπλάνο, μου ‘ρχεται να σου την κάνω.

ΑΓΡΙΕΣ ΠΛΗΓΕΣ

Νεαρή γυναίκα πασχίζει να βρει τον χαμένο εραστή της, ξεκινώντας μία αναζήτηση που διαρκεί δύο δεκαετίες. Παράλληλα, η σύγχρονη Κίνα μεταμορφώνεται με τρόπο τεχνολογικά ορατό, όσο και ενδοσκοπικά λυρικό.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια τύπισσα που έχει φαγούρα και νομίζει πως το σπίτι έχει κοριούς και την παρακολουθεί κι ένας τύπος με κόκκινο μπουφάν. Ήθελα να χτυπήσω το κεφάλι μου σε αμόνι.