FreeCinema

Follow us

ΕΝΙΟ ΜΟΡΙΚΟΝΕ: Ο ΜΑΕΣΤΡΟΣ (2022)

(ENNIO)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζουζέπε Τορνατόρε
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 156'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Ο Ένιο Μορικόνε μιλά για το σύνολο της θρυλικής καριέρας του (ακόμη και πέρα από το σινεμά) και άνθρωποι οι οποίοι συνεργάστηκαν μαζί του επιχειρούν να αναλύσουν το ιδιοφυές φαινόμενο που υπήρξε ως καλλιτέχνης.

Ο Τζουζέπε Τορνατόρε σίγουρα δεν είναι αγνώμων. Ειδικά απέναντι στον Ένιο Μορικόνε. Ήταν εκείνος που με τη μουσική του απογείωσε τη συναισθηματική δυναμική του «Nuovo Cinema Paradiso» (1988), της μόλις δεύτερης σκηνοθετικής του απόπειρας για το σινεμά. Και, όπως κάθε σώφρων άνθρωπος σε τούτο τον κόσμο, αγάπησε και σεβάστηκε τον μεγάλο maestro. Το ντοκιμαντέρ «Ένιο Μορικόνε: Ο Μαέστρος», λοιπόν, είναι μια πράξη σεβασμού. Υπέρτατου, όπως θα νιώσεις καθώς θα το παρακολουθείς.

Ο Μορικόνε εμφανίζεται on camera, τόσο εξομολογητικά ειλικρινής, ταπεινός και (ενίοτε) πικραμένος, που αποκλείεται ν’ αφήσει ασυγκίνητο ακόμη κι έναν θεατή ο οποίος δεν (θα) έχει τόσο μεγάλη οικειότητα με το έργο του. Το βιογραφικό κομμάτι ολόκληρου του βίου του έχει «συναρμολογηθεί» με υλικό αξιέπαινης έρευνας, από εκείνες που πραγματικά τιμούν το genre του ντοκιμαντέρ. Από την παιδική του ηλικία και το πείσμα του πατέρα του να γίνει τρομπετίστας (όπως κι εκείνος), δηλαδή ένας κοινός μουσικός ερμηνευτής, το πόσο… αγύριστο κεφάλι ήταν στις σπουδές του και σε σχέση με την κριτική που του ασκούσαν οι πιο ακαδημαϊκοί μέντορές του, το «Ennio» προχωρά με χρονολογική σειρά αφιερώνοντας ένα μεγάλο μέρος του στο κομμάτι της σχέσης του Μορικόνε με την pop δισκογραφία και τα arrangements που έκανε για μια πληθώρα κλασικών επιτυχιών, επιφυλάσσοντας απίστευτες εκπλήξεις (ακόμα και για το σκεπτικό της «υποχρέωσης» τα κομμάτια που προορίζονταν να κυκλοφορήσουν ως singles να εμπεριέχουν πιο εμπορικά ή ρυθμικά «tricks», έτσι ώστε να πειραματίζεται πιο ελεύθερα στα album tracks), καθώς ο maestro υπήρξε ένα είδος σύγχρονου Νέλσον Ριντλ για το ιταλικό τραγούδι!

Με το που το «Ennio» μπαίνει στα χωράφια του κινηματογραφικού score, τούτο το ντοκιμαντέρ γράφει Ιστορία. Δεν βλέπεις μία τυπική απαρίθμηση των φιλμικών projects που απασχόλησαν τον Μορικόνε, αλλά μία σπουδή επάνω στη σύνθεση, με τον ίδιο να μη διστάζει ν’ αποκαλύπτει ακόμα και την άντληση ιδεών από τρανταχτά ονόματα της κλασικής μουσικής, παραδίδοντας κυριολεκτικά μαθήματα τεχνικής, παντρέματος μελωδιών ή «απλές» διαφοροποιήσεις σε tempo οι οποίες μετάλλασσαν οποιαδήποτε παρτιτούρα, μέχρι το τελικό αποτέλεσμα να γίνει ολότελα δικό του. Η γνωριμία και η πολυετής συνεργασία του με τον Σέρτζιο Λεόνε φυσικά και περιλαμβάνει στιγμές που προκαλούν το δέος, καθώς ο Μορικόνε «αποκωδικοποιεί» διάσημα μουσικά του θέματα τα οποία τον ταύτισαν με το γουέστερν, μετατρέποντάς τον σχεδόν σε… pop star παγκόσμιας αναγνώρισης.

Για τον Μορικόνε μιλούν σχεδόν οι πάντες στο ντοκιμαντέρ (με εξαίρεση την παντοτινή του σύζυγο, Μαρία). Φίλοι, συνεργάτες, συνάδελφοι και θαυμαστές, με τον ίδιο να δείχνει απίστευτα ανθρώπινος και αληθινός στα λόγια του, φανερώνοντας την πιο στενάχωρη πικρία του όταν το 1987 έχασε το Όσκαρ καλύτερης μουσικής (για την «Αποστολή») από τον Χέρμπι Χάνκοκ (για το «Μεσάνυχτα και… Κάτι»), θεωρώντας (σωστά) πως στο φιλμ του Μπερτράν Ταβερνιέ ακούγονταν κυρίως προϋπάρχουσες συνθέσεις της jazz και όχι original score. Η Ακαδημία επιχείρησε να διορθώσει το λάθος της (εις διπλούν) στις δεκαετίες που ακολούθησαν…

Το «Ennio» επιτρέπει στον θεατή να γνωρίσει τον Μορικόνε, όποια κι αν ήταν η επαφή του με τις δουλειές του και τους πολλαπλούς ρόλους της καριέρας του. Αποτελεί μία πληρέστατη βιογραφία που κάθε καλλιτέχνης θα ζήλευε ή θα ονειρευόταν να έχει σαν ένα είδος «κληρονομιάς» που αφήνει πίσω του στον πολιτισμό. Και είναι ολοφάνερο ότι παράχθηκε από καρδιάς.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένα τεράστιο μωσαϊκό κινηματογραφικών στιγμών, ένα πραγματικό μουσικό σχολείο και ένα μνημειώδες ντοκουμέντο εξομολόγησης του Ένιο Μορικόνε, γύρω από τον συνθέτη και τον άνθρωπο που άφησε πίσω του ένα κολοσσιαίο σε όγκο (και σημαντικότητα) έργο. Εάν αγαπάτε το σινεμά, είναι αδιανόητο να προσπεράσετε αυτό το ντοκιμαντέρ.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.