FreeCinema

Follow us

Ο ΕΠΙΦΑΝΗΣ ΠΟΛΙΤΗΣ (2016)

(EL CIUDADANO ILUSTRE)

  • ΕΙΔΟΣ: Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γκαστόν Ντουπράτ, Μαριάνο Κον
  • ΚΑΣΤ: Όσκαρ Μαρτίνες, Ντάντι Μπριέβα, Αντρέα Φριγκέριο, Mπελέν Τσαβάνε
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 118'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ONE FROM THE HEART

Διάσημος συγγραφέας, κάτοχος βραβείου Nobel λογοτεχνίας, λαμβάνει πρόσκληση επιστροφής στη μικρή γενέτειρά του στην Αργεντινή, προκειμένου να τιμηθεί για την προσφορά του. Παρά το γεγονός ότι δεν είναι φίλος τέτοιων εκδηλώσεων, την αποδέχεται. Η παρουσία του εκεί, όμως, θα ξυπνήσει πάθη και συναισθήματα… όχι απαραιτήτως λατρείας προς αυτόν.

Από την πρώτη κιόλας σκηνή της ταινίας, κατά τη διάρκεια της τελετής απονομής του βραβείου Nobel λογοτεχνίας, ο Ντανιέλ Μαντοβάνι δείχνει πως δεν μασάει τα λόγια του. Απευθυνόμενος στα μέλη της Σουηδικής Ακαδημίας που επέλεξαν να τον τιμήσουν, τους λέει ορθά κοφτά ότι η βράβευσή του από αυτούς, όσο καλοδεχούμενη και να είναι, δεν παύει να αποτελεί την αρχή της παρακμής του. Η αγιοποίηση είναι μοιραία για έναν καλλιτέχνη, αναφέρει, βγάζοντας έναν λόγο ο οποίος ακροβατεί ανάμεσα στον χλευασμό, την αιχμηρότητα και το αστείο. Αυτή η αρχική σεκάνς, που λειτουργεί σαν εισαγωγή του κεντρικού χαρακτήρα, περικλείει ακριβώς το πνεύμα το οποίο διαπερνά ολόκληρο το φιλμ (και αποτέλεσε την πρόταση της Αργεντινής για το φετινό ξενόγλωσσο Όσκαρ, χωρίς να καταφέρει να μπει στην τελική πεντάδα).

Με ηθογραφική σάτιρα μοιάζει περισσότερο τούτος «Ο Επιφανής Πολίτης», καθώς η επιστροφή του πιο αναγνωρίσιμου τέκνου της μικρής πόλης Σάλας, μετά από σαράντα χρόνια απουσίας από αυτήν (η οποία, όμως, αποτελούσε διαρκή πηγή έμπνευσης, καθώς είτε με τον έναν είτε με τον άλλον τρόπο τα βιβλία του περιείχαν πάντοτε σχετικές αναφορές), πυροδοτεί μια σειρά από καταστάσεις τις οποίες ο ίδιος μάλλον δεν θα μπορούσε (;) να φανταστεί ή να έχει προβλέψει. Από την παραλαβή του από το αεροδρόμιο και το τραγελαφικό οδικό ταξίδι που ακολουθεί μέχρι την πόλη, την ολιγοήμερη παραμονή του εκεί και το σε ύφος θρίλερ φινάλε, παρακολουθούμε μια σειρά από σουρεαλιστικά, στα όρια του kitsch επεισόδια, τα οποία εξετάζουν την αναζήτηση της χαμένης αθωότητας εκ μέρους του κεντρικού ήρωα, ίσως και της χαμένης του έμπνευσης, με τη συνειδητοποίηση πως συχνά το επιθυμητό και το πρακτέο δεν συμβαδίζουν. Η συναναστροφή του με τους κατοίκους του τόπου του, κάποιοι από τους οποίους αναγνωρίζουν τους εαυτούς τους ως χαρακτήρες στα έργα του, ξεκινά χαρωπά κι ευχάριστα, χάρη και στον ταλαντούχο πολιτικάντη δήμαρχο που έχει οργανώσει όλο το τελετουργικό, το κλίμα όμως δεν θα παραμείνει το ίδιο θερμό καθ’ όλη τη διάρκεια της παρουσίας του εκεί.

Γυρισμένο ψηφιακά, κάτι που αφαιρεί πολύ από την κινηματογραφικότητά του, αφού ειδικά οι σε φυσικό φως εξωτερικές σκηνές του φαντάζουν κατά στιγμές να έχουν προέλθει από τηλεοπτικό κατασκεύασμα (και δη ντοκιμαντέρ), το φιλμ ακολουθεί κάπως τα βήματα του επίσης αργεντίνικου «Ιστορίες για Αγρίους» (2014) σε ό,τι έχει να κάνει με την καταγραφή τού ιδιότυπου ανθρώπινου ψυχισμού, με μια σατιρικά κυνική προσέγγιση. Τα καταφέρνει λιγότερο καλά από εκείνο, όσον αφορά το κωμικόν του πράγματος, διότι το χιούμορ είναι πιο διακριτικό εδώ, ενώ σε σχέση με την «ευκολία» εκείνων των έξι αυτοτελών… άγριων ιστοριών, εδώ υπάρχει μοναχά μία τέτοια προς διήγηση, κάτι σαφώς πιο δύσκολο και απαιτητικό, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πως δεν είναι καταλήγει να είναι αρκούντως διασκεδαστικό.

Το σκηνοθετικό δίδυμο των Γκαστόν Ντουπράτ και Μαριάνο Κον «τεμαχίζει» την ταινία του σε πέντε κεφάλαια, κίνηση που ουδεμία σημασία έχει για την εξέλιξη του σεναρίου, καθώς το ύφος δεν αλλάζει σχεδόν ποτέ, με εξαίρεση ίσως το τελευταίο του κομμάτι. Το μεγαλύτερο πρόβλημα έγκειται στο ότι αδυνατούν να ενώσουν ουσιαστικά σε μία ιστορία τις πολλές διαθέσιμες υποπλοκές που σκαρφίζονται, με αποτέλεσμα από ένα σημείο κι ύστερα να αισθάνεται ο θεατής μια κάποια επανάληψη. Τα πιο κραυγαλέα παραδείγματα αποτελούν η εκ νέου συνάντηση του Μαντοβάνι με την εφηβική του αγάπη, η οποία πλέον έχει παντρευτεί τον καλύτερο παιδικό του φίλο, αλλά και το στενό… πρεσάρισμα που του γίνεται από νεαρή φανατική του θαυμάστρια, συμβάντα τα οποία δεν παίρνουν τον χρόνο που θα έπρεπε για να αναπτυχθούν, υποβιβαζόμενα τελικά σε στιγμιότυπα δευτερεύουσας σημασίας. Ειδικά ο χαρακτήρας της Ιρέν, της γυναίκας που ο συγγραφέας εγκατέλειψε όταν έφυγε για την Ευρώπη τόσα χρόνια πριν, πηγαίνει στράφι, ως ο μοναδικός ίσως «φυσιολογικός» κάτοικος του Σάλας. Δείχνει να είναι πνιγμένη σε έναν γάμο όχι και τόσο ευτυχισμένο και σε μια ζωή που νιώθει πως δεν μπορεί να της προσφέρει πολλά, αλλά δεν βρίσκει τον απαιτούμενο χρόνο στο φιλμ ώστε να τα εκφράσει όλα αυτά, ούτε καν να εμβαθύνει στο παρελθόν της σχέσης της με τον Ντανιέλ.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Όχι ακριβώς μια ξεκαρδιστική κωμωδία, αλλά μια ενίοτε απολαυστική μελέτη της ανθρώπινης συμπεριφοράς, για τις στιγμές εκείνες που κάποιος ευρισκόμενος ψηλά κοιτά προς τα κάτω, αλλά και το ανάποδο. Έχει σκηνές που γελάς με το έξυπνο σαρκαστικό της χιούμορ, έχει όμως, από τη μέση και μετά, και κάμποσα προβλήματα ρυθμού. Το πιο ενήλικο κοινό θα την εκτιμήσει δεόντως.


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.