FreeCinema

Follow us

ΕΝΑ ΨΗΛΟ ΚΟΡΙΤΣΙ (2019)

(DYLDA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Καντεμίρ Μπαλάγκοφ
  • ΚΑΣΤ: Βικτόρια Μιροσνιτσένκο, Βασιλίσα Περελίγκινα, Αντρέι Μπίκοφ, Ίγκορ Σιρόκοφ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 130'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Λένινγκραντ, 1945. Στον απόηχο του Δευτέρου Παγκοσμίου, δυο γυναίκες προσπαθούν να «ξαναχτίσουν» από την αρχή τις ζωές τους, ερχόμενες αντιμέτωπες με την απόλυτη φρίκη και τις σαρωτικές απώλειες του αιματηρού πολέμου.

Έχοντας κάνει ήδη το καθιερωμένο πέρασμα από τα διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ, κερδίζοντας (μεταξύ άλλων) τα βραβεία FIPRESCI και καλύτερου σκηνοθέτη στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα του τελευταίου Φεστιβάλ Καννών, το δεύτερο μεγάλου μήκους πόνημα του νεότατου (29 ετών, παρακαλώ) Ρώσου δημιουργού Καντεμίρ Μπαλάγκοφ είναι ένα ωμό και συγκινητικά ώριμο δράμα με επίκεντρο δύο κορυφαίες γυναικείες ερμηνείες, αυτές των Μιροσνιτσένκο και Περελιγκίνα. Αληθινό και σκληρό, χωρίς όμως να καταφεύγει ποτέ σε δακρύβρεχτες σκηνές και συναισθηματικά εκβιαστικές σεναριακές λύσεις, το «Ένα Ψηλό Κορίτσι» αποτελεί μία από τις πιο ενδιαφέρουσες πρόσφατες απόπειρες καταγραφής του κλονισμένου ψυχισμού ενός ολόκληρου έθνους (εδώ ιδωμένου κυρίως μέσα από τα μάτια των νεαρών ηρωίδων) και του συνακόλουθου μετα-τραυματικού άγχους, απόρροια ενός καταστροφικού πολέμου, οι συνέπειες του οποίου έμελλαν να αφήσουν βαθιά τα σημάδια τους στις ψυχές όσων κατάφεραν να παραμείνουν (πρακτικά μόνο, όχι ουσιαστικά) ζωντανοί.

Η Ίγια (Μιροσνιτσένκο), εργάζεται ως νοσοκόμα φροντίζοντας τραυματίες πολέμου σ’ ένα τοπικό νοσοκομείο, μετά την αποστράτευσή της από το μέτωπο εξαιτίας ενός μετα-τραυματικού συνδρόμου που ανά στιγμές την καθιστά ανήμπορη να αντιδράσει, «παγωμένη» και εντελώς αποκομμένη από τον περίγυρό της. Επωμισμένη παράλληλα τη φροντίδα του μικρού Πάσκα, η Ίγια αγωνίζεται νυχθημερόν προκειμένου να επιστρέψει στην πολυπόθητη κανονικότητα, ξοδεύοντας τον χρόνο της ανάμεσα στο νοσοκομείο και το μικρό δωμάτιο όπου διαμένει με το παιδί. Όταν ένα βράδυ γυρίσει από τον πόλεμο η συναγωνίστρια και φίλη της Μάσα (Περελιγκίνα), οι δύο γυναίκες θα έρθουν αντιμέτωπες με τη συνειδητοποίηση ενός τρομερού συμβάντος που μοιραία θα τις οδηγήσει στην υπέρτατη σύγκρουση, όντας οι ίδιες έρμαια πια των προσωπικών τους αποφάσεων και επιλογών, μπλεγμένες αυτή τη φορά σε έναν άτυπο, προσωπικό ψυχολογικό «πόλεμο» που δύσκολα θα αναδείξει νικήτρια.

Χρησιμοποιώντας ως βασική πηγή έμπνευσης το βιογραφικό βιβλίο της Σβετλάνα Αλεξίεβιτς «Ο Πόλεμος δεν Έχει Πρόσωπο Γυναίκας» (1985), ο Μπαλάγκοφ υπογράφει εδώ το σενάριο από κοινού με τον Αλεξάντερ Τέρεχοφ, προσωποποιώντας την τραγωδία του πολέμου και φέρνοντας στο προσκήνιο διαφορετικές πτυχές του, οι οποίες θέλουν τις γυναίκες και (ιδιαίτερα) τα παιδιά να γίνονται μαζικοί αποδέκτες της χειρότερης δυνατής μοίρας: του αδικαιολόγητου θανάτου. Με τη σχέση των δύο ηρωίδων του να λειτουργεί ως αναγνωριστικό όχημα της νέας ζωής που πασχίζει να ξεκινήσει στη σκιά ενός τρομακτικού πολέμου, ο Μπαλάγκοφ κοινωνεί μέσα από ασφυκτικά, κλειστοφοβικά κάδρα και μικρούς χώρους (εξαιρετική η δουλειά του Σεργκέι Ιβάνοφ στο κομμάτι του production design) που ενισχύουν την αίσθηση του εγκλεισμού και του εγκλωβισμού των χαρακτήρων, όλη την απελπισία, τη θλίψη και τη μη αξία της ανθρώπινης ζωής, όχι αποκλειστικά εν καιρώ πολέμου. Χαρακτηριστική είναι η διαρκής παρουσία των σακατεμένων στρατιωτών που εδώ λειτουργεί ως μόνιμη υπενθύμιση της πολεμικής αγριότητας από τη μια, αλλά και η δράση των δύο γυναικών από την άλλη, που παρά τη λήξη του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου εξακολουθούν να «μάχονται» καθημερινά για την επιβίωση και την προσωπική σωτηρία, αποδεικνύοντας πως τέτοιου είδους πληγές χάσκουν ανοιχτές για καιρό μετά (αν κλείσουν και ποτέ…).

Θεματικά το φιλμ επιχειρεί να ξεφύγει από την πεπατημένη της αναπαράστασης των φρικαλεοτήτων του πολέμου για λόγους κινηματογραφικού σοκ, επικεντρώνοντας την προσοχή στη βαθμιαία κλιμακούμενη ένταση της σχέσης των δύο γυναικών, αποτέλεσμα ενός συμβάντος που αποκαλύπτεται νωρίς μέσα στην ταινία και που ουσιαστικά στρώνει τον δρόμο μιας εν δυνάμει σύγκρουσης. Εκτός από το καλογραμμένο σενάριο και τη στοχευμένα προσωποκεντρική σκηνοθεσία, ιδιαίτερα εύσημα αξίζουν και στη φωτογραφία της Ξένια Σερέντα, που μέσα από τις αντιθέσεις στη χρήση της «σκουριασμένης» χρωματικής παλέτας, αλλά και των κυρίαρχων πράσινων και κόκκινων, συνθέτει έναν πληγωμένο μικρόκοσμο που επιμένει να αναζητά και να βρίσκει την ομορφιά όπου μπορεί (σε ένα καταπράσινο φόρεμα, ένα κόκκινο πουλόβερ ή μερικούς πρόχειρα βαμμένους πράσινους τοίχους). Σε μία πόλη όπου κτίρια και άνθρωποι έχουν γίνει κομμάτια, ο Μπαλάγκοφ σκηνοθετεί με το βλέμμα στραμμένο στα παιδιά και τις γυναίκες, τους αδύναμους και τους αθώους μιας ιστορικής πραγματικότητας που έχει απωλέσει προ πολλού τη στοργικότητά της, αφήνοντας τον θεατή σιωπηλό μπροστά στην κυνική παραδοχή ενός ακόμη θανάτου. «Τι κάνει ο Βάνια;», ρωτάει ένας πατέρας. «Ο Βάνια πέθανε», απαντά η μητέρα ήρεμα και η συζήτηση προχωρά παρακάτω.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το «Ένα Ψηλό Κορίτσι» (ο τίτλος αποτελεί ακριβέστατη περιγραφή της πανύψηλης πρωταγωνίστριάς του) είναι ένα καθαρόαιμο δράμα που δεν επιθυμεί να δώσει απαντήσεις ή να κρίνει την Ιστορία ως σωστή ή λανθασμένη, απλά καταγράφει τα γεγονότα εν τη γενέσει τους. Στο σύνολό του, το φιλμ αποτελεί μια δυνατή εμπειρία που ενισχύεται από τις κεντρικές γυναικείες ερμηνείες, τόσο της εύθραυστης Μιροσνιτσένκο όσο και της δυναμικής Περελίγκινα, που μοιάζουν να αφομοιώνουν συμπεριφορικά η μία την άλλη μέχρι το τέλος της ταινίας. Απευθύνεται αυστηρά σε art-house προσανατολισμού και γούστων θεατές.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.