FreeCinema

Follow us

Η ΑΚΡΟΑΣΗ (2019)

(DAS VORSPIEL)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ίνα Βάισε
  • ΚΑΣΤ: Νίνα Χος, Σιμόν Αμπκαριάν, Ίλια Μόντι, Σέραφιν Μίσιεβ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 99'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: DANAOS FILMS

Μια δασκάλα βιολιού θα δει τον εαυτό της ν’ αποξενώνεται από το σύζυγο και τον γιο της, απορροφημένη καθώς είναι από τη διδασκαλία ενός ταλαντούχου νεαρού αγοριού.

Βραδυφλεγές, οικογενειακό δράμα από την Ίνα Βάισε, εδώ στην δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία της, και αν υπάρχει κάποιος λόγος για να την τσεκάρεις, θα τον βρεις μονάχα στην βραβευμένη (στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν) ερμηνεία της σπουδαίας Νίνα Χος, που ακόμη και μ’ ένα τόσο φτωχό σενάριο, βρίσκει τον τρόπο να ξεχωρίσει. Πέρα από την εξαιρετική παρουσία της Γερμανίδας ηθοποιού, δεν έχεις να περιμένεις κάτι παραπάνω από τούτο το αργό και δίχως τελική «ανάφλεξη» στερεοτυπικό δράμα.

Η Άννα Μπρόνσκι (Χος) είναι μια δασκάλα βιολιού που εργάζεται σε ωδείο. Έπειτα από μια μακρά ημέρα ακροάσεων, η Άννα βρίσκει στον νεαρό Αλεξάντερ (Μόντι), ένα άγουρο αλλά σίγουρα υπαρκτό μουσικό ταλέντο. Η Άννα δεν θ’ αργήσει να πείσει τους συναδέλφους της και ν’ αναλάβει την εκπαίδευσή του, λίγους μήνες πριν από τις τελικές, κατατακτήριες εξετάσεις του. Ο δρόμος προς την αυτο-βελτίωση, όμως, είναι μακρύς και η Άννα δεν είναι τίποτα λιγότερο από τελειομανής, γεγονός που θα δημιουργήσει προβλήματα τόσο στη σχέση της με τον Αλεξάντερ, όσο και σε αυτή με την οικογένειά της, η οποία θ’ αρχίσει να αισθάνεται ολοένα και πιο παραμελημένη, με κυρίως θιγόμενο τον γιο της, Γιόνας (Μίσιεβ), που επίσης παίζει βιολί και βλέπει την μητέρα του να επενδύει περισσότερο χρόνο στην «προπόνηση» ενός ξένου μαθητή. Όταν η πίεση και η δίψα για τελειότητα φτάσει στο απροχώρητο, η οριστική ρήξη δεν θ’ αργήσει.

Γενικά, δεν είναι όλα τα δράματα… για σινεμά, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για ταινίες με υποθέσεις που λαμβάνουν χώρα μέσα στο αυστηρό πλαίσιο μιας οικογένειας, όπως ακριβώς συμβαίνει κι εδώ. Το σενάριο, υπογεγραμμένο από την Βάισε και την ελληνικής καταγωγής (προφανώς) Δάφνη Χαριζάνη, είναι βαρύ κι ασήκωτο, όχι δύσκολο στην κατανόησή του, αλλά μάλλον στριφνό για να το παρακολουθήσει κανείς με φιλμικούς όρους. Υπάρχει ένα κάποιο οικογενειακό δράμα, με τον χαρακτήρα της Χος να γίνεται ο βασικός αποδέκτης, όμως κάπου μεταξύ παρατεταμένων σιωπών και βλεμμάτων όλο νόημα (;), η «μπάλα» χάνεται, αφού τα πάντα μένουν ανοιχτά σε ερμηνεία, με αποτέλεσμα να βλέπεις (για κάμποση ώρα) μια οικογένεια σε κρίση για…πολλούς και διάφορους λόγους. Από την άλλη, γίνεται θεματικά αισθητή η απόπειρα μιας χαλαρής, ξώφαλτσης αναφοράς σε ταινίες όπως «Η Δασκάλα του Πιάνου» (2001) ή το εξαίσιο «Χωρίς Μέτρο» (2014), με το ενδεχόμενο οποιασδήποτε ουσιαστικής σύγκρισης αυτών των τίτλων να σταματά πριν καλά-καλά ξεκινήσει.

Το να χαρακτηρίσει κάποιος βραδυφλεγές τούτο το φιλμ, υποθέτω αποτελεί προτέρημα (ένα από τα λίγα που έχει, τέλος πάντων), καθότι μπορεί να μη στερείται σκηνοθετικής κατεύθυνσης και λοιπών τεχνικών μέσων, πάσχει όμως ουσιαστικά σε επίπεδο ρυθμού και αφηγηματικής εξέλιξης. Το σενάριο ενδεχομένως να λειτουργούσε καλύτερα υπό την μορφή μικρού μήκους ταινίας, όπου εκεί τουλάχιστον το διφορούμενο φινάλε θα εξυπηρετούσε το σκοπό του, δεδομένου πως η υπόθεση θα (εξ)αναγκαζόταν σε μία πιο «σφιχτή» κινηματογράφηση. Το κλείσιμο της «Ακρόασης» αφήνει, κατά κάποιον τρόπο, το χειρότερο δυνατό υπονοούμενο, γκρεμίζοντας με τρόπο άτσαλο τον χαρακτήρα της Χος, η οποία έτσι κι αλλιώς παίρνει το φιλμ πάνω της. Με άλλη πρωταγωνίστρια, τα «αστεράκια» θα ήταν… ακόμη λιγότερα, αφού τότε το έργο θα ήταν ένα πραγματικά βαριεστημένο δράμα που δεν αφορά – ούτε καν τους ίδιους τους ήρωές του!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν ανήκεις στη σχολή που το δράμα του το θέλει… «στεγνό», τότε ίσως εκτιμήσεις την προσπάθεια της Ίνα Βάισε να παραδώσει αυτό ακριβώς. Από την άλλη, θα έχεις παρακολουθήσει μια καλή ερμηνεία από την Νίνα Χος (που σιγά το νέο, θα μου πεις, πάντοτε φανταστική είναι), αλλά με το τίμημα του να… βαρεθείς τη ζωή σου, καθώς δε συμβαίνουν και πολλά πράγματα αφηγηματικά. Ίσως θα έπρεπε η Βάισε να δεχθεί εντατικά μαθήματα από δημιουργούς του ρουμάνικου κινηματογραφικού δράματος, για να δει πως γίνεται…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.