FreeCinema

Follow us

ΕΠΙΣΗΜΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ (2022)

(COMPETENCIA OFICIAL)

  • ΕΙΔΟΣ: Σάτιρα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαριάνο Κον, Γκαστόν Ντουπράτ
  • ΚΑΣΤ: Πενέλοπε Κρουζ, Αντόνιο Μπαντέρας, Όσκαρ Μαρτίνες, Χοσέ Λουίς Γκόμες
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 115'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Στα 80 έτη ζωής του, κροίσος φαρμακοβιομηχανίας φοβάται πως θα «φύγει» δίχως να ‘χει αφήσει κάτι αξιομνημόνευτο πίσω του και σκαρφίζεται να γίνει… παραγωγός κινηματογραφικής ταινίας που θ’ αφήσει εποχή! Κλείνει hot σκηνοθέτιδα, ακριβοπληρώνει δικαιώματα βιβλίου, πείθονται και δύο stars για τους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι μπορεί να πάει στραβά στις πρόβες;

Σαν να έχεις πάρει μια κωμωδία και να την έχεις πάει στον… οδοντίατρο για απονεύρωση! Ή να γυρίζεις «κωμωδία» προορισμένη για φεστιβαλικές διοργανώσεις με σκοπό να γελάσουν κριτικοί κινηματογράφου! Το δεύτερο όντως ακούγεται αστείο, όμως, παρακολουθώντας την «Επίσημη Συμμετοχή»… κανένας δεν άκουσε το δικό μου γέλιο. Κι όταν συμβαίνει σε φιλμ του συγκεκριμένου είδους, πιστέψτε με, αυτό είναι πολύ κακό!

Η ιδέα είναι εξαιρετική. Με την ενοχή ότι ο κόσμος δεν θα τον θυμάται σαν κάτι το σπουδαίο, ζάμπλουτος 80χρονος επιχειρηματίας αποφασίζει να επενδύσει στο σινεμά, όχι για τα λεφτά αλλά για τη δόξα που ίσως του προσδώσει αυτό διαχρονικά. Σύμβουλός του τον φέρνει σε επαφή με εκκεντρική σκηνοθέτιδα «της μοδός» που συζητιέται και φεστιβαλικά, της «ψωνίζει» βιβλίο με βραβείο Nobel λογοτεχνίας και της επιτρέπει να έχει τον απόλυτο καλλιτεχνικό έλεγχο επερχόμενης κινηματογραφικής παραγωγής, επιλέγοντας ακόμη και το καστ. Θεωρώντας πως θα προκύψει μια δημιουργική κόντρα μεταξύ τους, η Λόλα προσλαμβάνει τον γόη / star Φέλιξ (ο ατάλαντος της υπόθεσης) και τον πιο «κουλτούρα να φύγουμε» Ιβάν (με καβαλημένο καλάμι από την εντελώς ανάποδη). Η συνύπαρξή τους θα είναι διακριτική στην αρχή, καθώς οι πρώτες αναγνώσεις και πρόβες για τους δύο πρωταγωνιστές πραγματοποιούνται στις τεράστιες κι εντελώς κενές αίθουσες και χώρους των κτηριακών εγκαταστάσεων ενός Ιδρύματος που έχτισε ο επιχειρηματίας… για το τίποτα!

Ενώ η ιστορία έχει ζούμι και ακόμη και χωροταξικά λειτουργεί η ειρωνεία του πράγματος, οι Μαριάνο Κον και Γκαστόν Ντουπράτ (του «Επιφανούς Πολίτη») δεν δείχνουν καθόλου διατεθειμένοι ν’ ακολουθήσουν τους κώδικες του είδους και του όποιου κωμικού timing, παίρνουν τη σατιρική διάθεση του σεναρίου εντελώς στα σοβαρά και σκηνοθετούν την «Επίσημη Συμμετοχή» σε tempo αργόσυρτα διανοουμενίστικο και blasé, λες και είναι πιο έξυπνοι από το υλικό που κρατάνε στα χέρια τους, άρα μπορούν και να το «αποδομήσουν» ή να το «σερβίρουν» ως σύγχρονη αντίληψη – πρόταση! Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα ολέθριο Βατερλό, ειδικά στο πλαίσιο του genre στο οποίο θεωρεί ότι ανήκει, με μια οπτική ματιά «αυτοϊκανοποίησης» που είναι κρίμα να χαντακώνει τόσο άσχημα το art direction (αυτό πραγματικά «σπέρνει»!).

Η αλαζονεία των ηθοποιών, η δήθεν υπεροψία των «auteur», στερεότυπα της showbiz και το κάθε κακώς κείμενο του κλάδου του θεάματος μπαίνει στο στόχαστρο, αλλά αντί ενός εξευτελιστικού και ξεκαρδιστικού χιούμορ, οι Κον και Ντουπράτ δουλεύουν την ταινία τους λες και μεταφέρουν… Μπέκετ στη μεγάλη οθόνη, με προθέσεις «κοίτα τώρα τι σου κάνω, μάνα μου» νεωτερισμού! Ατυχώς, όχι να «ξαναγράψουν» τους κώδικες της κωμωδίας μπορούν, αλλά ούτε και να εκμεταλλευτούν κάποια αστεία που εξαϋλώνει όλη αυτή η «εξυπνακίστικη» φόρμα αφήγησης. Δεν ανέφερα τυχαία ο «φεστιβαλικό» παράδειγμα στο ξεκίνημα της κριτικής. Αν και σχεδόν το μαρτυρά από μόνος του ο τίτλος του έργου, ο επίλογος της ιστορίας μεταφέρεται σ’ ένα φανταστικό κινηματογραφικό Φεστιβάλ, με κόκκινα χαλιά και απομυθοποίηση των press conferences, όλα προκάτ, προβλέψιμα και διόλου αστεία στην πραγματικότητα. Ακόμη και την «ανατροπή» που φανερώνει η μαρκίζα της πρεμιέρας, την είχα προβλέψει αρκετή ώρα νωρίτερα…

Μετά το τέλος της ταινίας, από περιέργεια, πήγα να δω ποσοστά αποδοχής της «Επίσημης Συμμετοχής» από τη διεθνή κριτική. Τη λάτρεψαν! Ύμνοι! Εκεί, ναι, έσκασα στα γέλια.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Τα έχουν πει όλα «Αυτοί οι Τρελοί Τρελοί Παραγωγοί» (1967) του Μελ Μπρουκς. Κι έχεις αυτούς τους Αργεντίνους «Καραμήτρους» να σου πλασάρουν μοντερνιά και άποψη (σε εισαγωγικά όλα, έτσι;) στην κωμωδία. Στον κουβά (ή στα φεστιβαλάκια, το ίδιο έχουν καταντήσει…)! Αφήστε που ρισκάρετε και την υγεία σας! Με το δράμα του ΕΣΥ τη σήμερον ημέρα, δεν είναι εποχές να σας βρει και καμία ναρκοληψία…


MORE REVIEWS

UNTIL DAWN

Παρέα φίλων ακολουθεί τα ίχνη της προ ενός έτους εξαφανισμένης αδελφής μιας από αυτούς και καταλήγει παγιδευμένη σε μία λούπα του χρόνου, στην οποία όλοι πεθαίνουν ξανά και ξανά, με μοναδική ελπίδα διαφυγής να μείνουν ζωντανοί μέχρι το ξημέρωμα. Γιατί; Η επιστήμη σηκώνει τα χέρια ψηλά!

Ο ΛΟΓΙΣΤΗΣ 2

Όταν ένας παλιός γνωστός του από το Υπουργείο Οικονομικών δολοφονείται, ο Κρίστιαν Γουλφ καλείται να αναλάβει δράση, έχοντας στο πλευρό του τον αδελφό του, Μπράξτον. Η υπόθεση δεν κρύβει μονάχα ένα οικονομικό σκάνδαλο, αλλά κι ένα τεράστιο κύκλωμα trafficking που ξεκινά από τη Λατινική Αμερική, περνά από τα σύνορα με το Μεξικό και φτάνει μέχρι τις ΗΠΑ.

Ο ΠΕΙΡΑΤΗΣ ΜΑΥΡΟΔΟΝΤΗΣ ΚΑΙ Η ΚΟΜΙΣΣΑ ΤΟΥ ΓΚΡΕΛ

Η μοχθηρή κόμισσα Σιμπίλα υφαίνει πανούργο σχέδιο παγίδευσης του Πειρατή Μαυροδόντη, με απώτερο στόχο την κυριαρχία στις επτά θάλασσες. Γενναίο κοριτσάκι, χαζοβιόλης μάγειρας και ένας… δράκος κινούν για να τον σώσουν.

BABY

Μετά από έκτιση ποινής σε κέντρο κράτησης για ανηλίκους, ο Γουέλινγκτον βρίσκεται και πάλι ελεύθερος στους δρόμους του Σάο Πάολο, όπου ανακαλύπτει ότι μέλη της οικογένειάς του έχουν αλλάξει τόπο κατοικίας. Η μοναξιά δεν θα κρατήσει για πολύ. Η συντροφικότητα θα έρθει γνωρίζοντας τον Ρονάλντο, που θα τον οδηγήσει στην εκπόρνευση αλλά και σε μια νέα οικογένεια.

ΤΟ ΠΑΡΙΣΙ ΤΟΥ ΣΟΥΛΕΫΜΑΝ

Πρόσφυγας από τη Γουινέα εργάζεται ως ντελιβεράς, ποδηλατώντας όλη τη μέρα στους δρόμους του Παρισιού. Η μοναδική του ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο είναι να εγκριθεί η αίτηση ασύλου που έχει υποβάλει. Για να συμβεί αυτό, όμως, πρέπει να μάθει καλά την «ιστορία του».