FreeCinema

Follow us

ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΑ (1950)

(ALL ABOUT EVE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζόζεφ Λ. Μάνκιεβιτς
  • ΚΑΣΤ: Μπετ Ντέιβις, Αν Μπάξτερ, Τζορτζ Σάντερς, Σελέστ Χολμ, Γκάρι Μέριλ, Μέριλιν Μονρόου, Θέλμα Ρίτερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 138'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Η διάσημη star του θεάτρου Μάργκο Τσάνινγκ, φτάνοντας τα σαράντα, βασανίζεται από τις ανασφάλειές της ως γυναίκα και ηθοποιός. Η νεαρή Ιβ κερδίζει την εμπιστοσύνη της με κολακείες και με μια πονεμένη ιστορία, όμως, σύντομα η Μάργκο θα τη βρει απέναντί της ως ανταγωνίστρια και αντίζηλο.

Ανεξάρτητα από βαθμολογίες και αστεράκια, υπάρχουν μερικές, όχι και πάρα πολλές, τελικά, ταινίες, που μόνο «μεγάλες» μπορείς να τις χαρακτηρίσεις. Όχι μεγάλες σε παραγωγή ή θέαμα, αλλά σε μέγεθος και υπόσταση. Είναι σα να υπήρχαν πάντα και το πιθανότερο είναι ότι θα διαρκέσουν για πάντα. Το «Όλα για την Εύα» είναι μια τέτοια ταινία. Άψογη στην παραμικρή της λεπτομέρεια, είναι μια ταινία άχρονη, γιατί όχι μόνο αναφέρεται σε θέματα που υπάρχουν πάντα γύρω μας, όπως η φιλοδοξία, η ανασφάλεια και η προδοσία, αλλά και γιατί είναι γραμμένη, γυρισμένη και παιγμένη χωρίς τίποτα παλιομοδίτικο ή γερασμένο.

Γυρισμένο το 1950, μια χρονιά θριαμβευτική για το κλασικό σινεμά, αφού βρέθηκε στην απονομή των Όσκαρ μαζί με το επίσης αριστουργηματικό «Sunset Boulevard» του Μπίλι Γουάιλντερ, το «Όλα για την Εύα» υπερίσχυσε στις υποψηφιότητες, φτάνοντας το ρεκόρ των 14ων, αλλά και στα βραβεία, κερδίζοντας 6. Όχι, όμως, για την Μπετ Ντέιβις, που το έχασε σα να συνεχιζόταν η ιστορία, εξαιτίας της Αν Μπάξτερ, η οποία έβαλε λυτούς και δεμένους ώστε να είναι υποψήφια και αυτή στην κατηγορία α’ ρόλου. Τελικά δεν κέρδισε καμία τους.

Κι όμως, η ερμηνεία της Ντέιβις είναι όχι μόνο η καλύτερη της καριέρας της και ο σπουδαιότερος ρόλος της, αλλά μια ερμηνεία – υπόδειγμα. Η Ντέιβις ρίχνει βλέμματα, ξεστομίζει ατάκες, καπνίζει ασταμάτητα, όχι σα να παίζει τη Μάργκο, αλλά σα να την έχει καταλάβει το πνεύμα της. Είναι μια γυναίκα με δύναμη, αλλά και φόβο, επειδή δεν ξέρει αν θα μπορέσει να διατηρήσει όλα αυτά για τα οποία αγωνίστηκε, εξαιτίας μιας απλώς πιο νέας και πονηρής γυναίκας.

Μπορεί να φαίνεται παράδοξο για ένα σενάριο που θεωρείται μάθημα συγγραφής και δημιουργίας χαρακτήρων, να βασίζεται σε μια ιστορία που πρωτοδημοσιεύτηκε στο… Cosmopolitan! Ο Μάνκιεβιτς, ωστόσο, πήρε την ιστορία της Μαίρη Ορ και την έκανε πλουσιότερη, πιο βαθιά, τοποθετώντας την στον κόσμο του θεάτρου. Όπως κάθε μεγάλη πρωταγωνίστρια, η Μάργκο έχει το δικό της θίασο να την ακολουθεί και εκτός σκηνής. Το σκηνοθέτη της και σύντροφό της, το συγγραφέα της και την «κυρία των τιμών» γυναίκα του, την αμπιγιέζ της, τον κριτικό – άσπονδο φίλο (ένα αναγκαίο κακό).

Σ’ αυτόν το θίασο θα εισβάλει η Ιβ και θα τον ανατρέψει από μέσα, επιχειρώντας να τον διαλύσει και να τον οικειοποιηθεί. Είναι μια άγρια μονομαχία, συναρπαστική. Κι αν υποτίθεται υπάρξει κερδισμένη μάχη από την ασυγκράτητη Ιβ, ακόμη και τη στιγμή που κρατάει ένα βραβείο, τον πόλεμο κερδίζει η Μάργκο, λέγοντάς της: «Μπορείς να βάλεις το βραβείο εκεί όπου θα έπρεπε να βρίσκεται η καρδιά σου…».

Όλη η ταινία ξεχειλίζει από ατάκες γεμάτες δηλητηριώδη κακία και ευφυΐα. Η πιο γνωστή, ίσως, είναι αυτή της εισόδου της Μάργκο στο party της. «Δέστε τις ζώνες σας, θα έχουμε βραδιά με αναταράξεις!». Σκηνή προς σκηνή, τα λόγια εκτοξεύονται σα στιλέτα με τέτοια ένταση που μόνο ενθουσιασμό μπορούν να προκαλέσουν.

Γύρω από την Ντέιβις υπάρχει ένα ensemble σπουδαίων πρωταγωνιστών. Ο Μάνκιεβιτς σοφά δε δείχνει την Ιβ της Αν Μπάξτερ να ερμηνεύει στη θεατρική σκηνή. Το ταλέντο της εκεί δε θα μπορούσε να συγκριθεί με της Μάργκο. Βρίσκεται στα παρασκήνια. Από τους άλλους ηθοποιούς, ξεχωρίζει η παγερή φιγούρα του Τζορτζ Σάντερς στο ρόλο του κριτικού Άντερσον ΝτεΓουίτ, η κοφτή ευθύτητα της αμπιγιέζ Θέλμα Ρίτερ και η ανερχόμενη ακόμη Μέριλιν Μονρόου σε μια σύντομη εμφάνιση που είναι αρκετή για να τραβήξει πάνω της όλη την προσοχή.

Σημείωση: Τα γυρίσματα της ταινίας θα ήταν πανηγύρι τρελής χαράς για κάθε ιστορικό (πες τον και κουτσομπόλη) του θεάματος. Ένα μικρό παράδειγμα: Την πρώτη μέρα στο πλατό, η Σελέστ Χολμ μπήκε λέγοντας σε όλους «καλημέρα», για να πάρει από την Ντέιβις την απάντηση: «Σκατά, καλοί τρόποι…». Η Χολμ δεν της ξαναμίλησε εκτός σεναρίου.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν αγαπάς το σινεμά με οποιονδήποτε τρόπο, δεν επιτρέπεται να μην έχεις δει αυτή την ταινία. Ακόμη κι αν βαριέσαι να δεις ένα «παλιό» φιλμ, οι δηλητηριώδεις ατάκες του είναι τόσο απολαυστικές, που θα έκαναν και το πιο ξεδιάντροπο reality να κρυφτεί από ντροπή.


MORE REVIEWS

ΜΗΤΡΙΚΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ

Στα αμερικανικά suburbs του ’60, δύο αγαπημένες γειτόνισσες βιώνουν μία τραγωδία που θα μετατρέψει τις ζωές τους σε θρίλερ. Ή μήπως κάποια από τις δύο έχει φαντασία που οργιάζει;

ΤΟ ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ

Ο Άλεν πρόκειται να αποτοξινωθεί από τη βία. Πως πρόκειται να επιζήσει, όμως, σε μια κοινωνία στην οποία η άσκηση της βίας αποτελεί θεμελιακή αρχή;

ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ

Έπειτα από τον θάνατο του έφηβου γιου της μπροστά στα μάτια της, ανύπαντρη μητέρα εγκαταλείπει τη Μαδρίτη για τη Βαρκελώνη, προς αναζήτηση του πατέρα του παιδιού της, ο οποίος όλα αυτά τα χρόνια αγνοούσε την ύπαρξή του. Η απόφασή της αυτή θ’ αποδειχθεί άκρως αποκαλυπτική για μια σειρά από γυναίκες και... άνδρες που συναντά στο διάβα της.

Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Οι φλόγες του πολέμου φαίνεται πως θα φουντώσουν ξανά στην Ευρώπη, όμως, η γαλλική μπουρζουαζία έχει άλλες έγνοιες: να ερωτευτεί και να πάει για κυνήγι!

ΤΙΓΡΗΣ

Κτηνίατρος ζωολογικού κήπου επαρχιακής πόλης της Ρουμανίας, η οποία βρίσκεται σε ψυχολογική πίεση λόγω απώλειας νεογέννητου μωρού και απιστίας συντρόφου, χάνει από την προσοχή της την τίγρη που φρόντιζε, με αποτέλεσμα το άγριο θηρίο να περιπλανιέται ελεύθερο στους δρόμους.