FreeCinema

Follow us
30.1022:00

Ελληνικό box-office: «Σημείωμα»… προβληματισμού.


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, το «Τελευταίο Σημείωμα» του Παντελή Βούλγαρη άνοιξε στην πρώτη θέση αλλά με εισιτήρια κατώτερα της «Μικράς Αγγλίας», προκαλώντας σκεπτικισμό.

Τα γραφεία διανομής εξακολουθούν να βγάζουν έναν σκασμό ταινίες κάθε εβδομάδα, εγώ από την άλλη αναρωτιέμαι (μόνος μου, σίγουρα) πού θα πάει η κατάσταση με την αδιαφορία του κοινού, ακόμη και για φιλμ που θα έπρεπε να σπάνε ταμεία! Η αγορά ησύχως… αναστενάζει προσωρινά, βλέποντας ότι οι ταινίες που διανέμονται δεν «ακουμπάνε» τα γούστα των μαζών, ενώ το καλλιτεχνικό κύκλωμα έχει κατεβάσει τον πήχη της «επιτυχίας» κοντά στα 10.000 εισιτήρια. Στο αντίστοιχο διάστημα πέρσι είχαν κοπεί 199.068 εισιτήρια, ενώ το περασμένο τετραήμερο ο αριθμός αυτός έπεσε στα 143.077. Πανελλαδικά. Είναι ντροπή.

Περίμενα να δω ένα πιο εντυπωσιακό άνοιγμα για το «Τελευταίο Σημείωμα» του Παντελή Βούλγαρη. Η ταινία αρέσει πάρα πολύ στον κόσμο, η κριτική του FREE CINEMA προκάλεσε συζητήσεις και απέσπασε αναπάντεχα εγκωμιαστικά σχόλια στα social, όλα έδειχναν ότι ο κόσμος θα την αγκαλιάσει ένθερμα, αλλά τα ταμεία έδειξαν δισταγμό. Τι να φταίει; Ότι την Πέμπτη όλοι έτρεχαν στους εορτάζοντες του Αγίου Δημητρίου; Ότι το Σάββατο μας τα χάλασε κάπως ο καιρός; Ότι μερίδα των Ελλήνων έβγαλε το… κομμουνιστόμετρο και γκρίνιαζε που το έργο δεν ακριβολόγησε σε ορισμένες σκηνές, ενώ από την άλλη υπήρξε το «μέτωπο» των… γερμανόφιλων που αντιμετώπιζαν το περιεχόμενο του φιλμ σαν… «κόκκινο πανί»; Ενοχλεί η Ιστορία της πατρίδας μας το «politically correct» του σήμερα; Οι νεότερες γενιές δεν ενδιαφέρονται να κοιτάξουν πίσω και να μάθουν; Κι εκείνοι που θυμούνται, δεν έχουν τη δύναμη (ή και τα χρήματα, πια) για να πάνε σινεμά; Τα 45.109 εισιτήρια (από 126 οθόνες) του πρώτου τετραημέρου δεν ήταν αυτά που άξιζε τούτη η ταινία.

Ενώ φανταζόμουν ξεκίνημα πιο δυναμικό από της «Μικράς Αγγλίας» (60.312 εισιτήρια, από 107 οθόνες, στις αρχές Δεκέμβρη του 2013, με μεγαλύτερη διάρκεια από το «Σημείωμα»), η σούμα (μάς) προσγείωσε τις προσδοκίες, χωρίς να ακυρώνει, όμως, τη μελλοντική πορεία του φιλμ, το οποίο έχει ισχυρό word of mouth και απευθύνεται σε θεατές οι οποίοι δεν έχουν εναλλακτική επιλογή για μερικές εβδομάδες ακόμη. Άρα, περισσότερο μένει να δούμε το κράτημα του αριθμού οθονών, παρά τις διαθέσεις τού κόσμου, που αν βρίσκουν την ταινία να παίζει στις γειτονιές τους θα επιδιώξουν να την παρακολουθήσουν εκεί έξω. Για να έχετε μια πιο συνολική εικόνα, η «Ψυχή Βαθιά» είχε κάνει ποδαρικό με 38.908 εισιτήρια, τον Οκτώβριο του 2009. «Έκλεισε» στα 200.046, ενώ η «Αγγλία» έπιασε 361.708. Λογικά, το «Σημείωμα» βάζει σαν πρώτο στόχο τα 300.000 εισιτήρια (ποσό πολύ χαμηλότερο από αυτό που φανταζόμουν αφού είδα το φιλμ). Βέβαια, το ελληνικό κοινό αποτελεί ένα τεράστιο μυστήριο και… ποτέ δεν ξέρεις!

Αναλυτικά, η Πέμπτη (6.196) ξεκίνησε λίγο χαμηλότερα από την πρώτη μέρα της «Αγγλίας» (7.634), η Παρασκευή βελτίωσε στα 7.025, το Σάββατο απογειώθηκε στα 16.712 και η Κυριακή δεν έπεσε ιδιαίτερα (15.176). Η Αθήνα είχε το προβάδισμα, με 24.495 εισιτήρια (από 59 οθόνες). Θα το ξαναπώ: το target group της ταινίας του Βούλγαρη δεν έχει ουσιαστικό ανταγωνιστή και το ερχόμενο επταήμερο, αλλά τη σήμερον ημέρα θέλει πιο έντονο αγώνα για να κρατήσουν τα σινεμά ένα έργο. Εκεί θα κριθεί.

Στο #2 άνοιξε το «Ninjago» (φωτό), από το animated franchise των παιδικών (σχετικό ενίοτε αυτό…) ταινιών με LEGO, κόβοντας 18.560 εισιτήρια (από 127 οθόνες), ελαφρώς χαμηλότερα των δύο προηγούμενων φιλμ, δηλαδή. Η Κυριακή (προφανώς) είχε την καλύτερη απόδοση, με 7.778 εισιτήρια. Οι 3D προβολές έκοψαν μόλις 1.733 εισιτήρια (από 22 οθόνες), ενώ οι… 125 θεατές που προτίμησαν την αγγλόφωνη version σε 3 αθηναϊκούς κινηματογράφους ίσως είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν και friend requests ή αριθμούς κινητών τηλεφώνων με σκοπό… «to know us better». Άκλαυτο στο #3 το «Suburbicon» του Τζορτζ Κλούνεϊ, που έκανε άνοιγμα με 13.194 εισιτήρια (από 49 οθόνες). Τα 10.500 κόπηκαν στην Αθήνα. Το Σάββατο «έσκισε» (χιούμορ), προσελκύοντας 5.477 θεατές σε ολόκληρη την Ελλάδα. Στο #4, ο «Χιονάνθρωπος»… έλιωσε (-57%) στα 10.907 εισιτήρια (από 36 οθόνες). Διανύει μόλις την τρίτη εβδομάδα προβολής του (παρατηρήστε ξανά τις οθόνες!), αλλά πρόλαβε να κάνει ένα πολύ καλό σύνολο 143.838 εισιτηρίων και από εδώ κι έπειτα ας μαζεύει και ψίχουλα, θεωρείται ταμειακά επιτυχημένος. Η πρώτη πεντάδα ολοκληρώνεται με την ταινία καταστροφής (#diplhs) «Geostorm», που είχε το μεγαλύτερο drop (-59%) στο top 10, κόβοντας 7.696 εισιτήρια (από 34 οθόνες), με μέτριο σύνολο 34.092 εισιτηρίων.

Στο #6, η ταινία «σκάνδαλο» των ημερών, η «Μητέρα!» του Ντάρεν Αρονόφσκι, υποχώρησε κατά 51%, κόβοντας 7.223 εισιτήρια (από 35 οθόνες), με το σύνολο να βρίσκεται στα 33.724 (εντός έντεκα ημερών). Η καινούργια ταινία του Γιώργου Λάνθιμου, «Ο Θάνατος του Ιερού Ελαφιού», θα προκαλέσει το επόμενο «καυτό» debate από αυτή την Πέμπτη. Μακάρι να βλέπουμε συχνότερα τέτοια έργα, κι ας «σφάζεται» κοσμάκης στο διαδίκτυο, κι ας κλείνουνε και σπίτια! Το σινεμά ζωντανεύει με τις διαφωνίες απόψεων για τόσο σημαντικές δημιουργίες. Στο #7 έκανε μια σχετικά μέτρια παρθενική εμφάνιση το νεανικό θρίλερ τρόμου «Γενέθλια Θανάτου» (φωτό), με 7.176 εισιτήρια (από 23 οθόνες). Από το #8, το δεύτερο sequel του «Απαισιότατου» Γκρου εξακολουθεί να εντυπωσιάζει: ένατη εβδομάδα παρουσίας στο box-office, αύξηση (+2%) των εισιτηρίων στα 6.563 (από 51 οθόνες) και με το σύνολο στα 290.679 φαίνεται πλέον ξεκάθαρα ότι θα πιάσει την τρακοσάρα. Αυτά ενώ το sequel του «Blade Runner» ψυχορραγεί στα 91.223, κόβοντας το περασμένο τετραήμερο 3.503 εισιτήρια (από 14 οθόνες). Παραδόξως, ο Τζάκι Τσαν (!) και ο «Εκδικητής» ολοκληρώνουν τη δεκάδα, κόβοντας 2.993 εισιτήρια (από 17 οθόνες). Σχετική έκπληξη το σύνολο των 29.085 εισιτηρίων. Πιο κάτω έχει μόνο πίκρα, ας μη χαλάμε τις καρδιές μας…