FreeCinema

Follow us
30.1111:00

Ακόμη ένα σκάνδαλο για το «Oldboy» του Σπάικ Λι…


Πόσο περισσότερο… controversy μπορεί να σηκώσει το αμερικανικό remake του «Oldboy» από το Σπάικ Λι; Spoiler: πάρα πολύ! Πλέον, αμφισβητείται όχι μόνο η αισθητική τού τελικού αποτελέσματος του φιλμ αλλά ακόμα και η ίδια η πνευματική ιδιοκτησία των επίσημων αφισών τής ταινίας! Πόσο πιο κάτω, κύριε σκηνοθέτα;

Από την αρχή, το «Oldboy» του Σπάικ Λι δεν είχε εύκολο δρόμο να διανύσει. Και μόνο η ίδια η ιδέα αυτής της διασκευής είχε δημιουργήσει έντονες αντιδράσεις και αποδοκιμασία στη μεγαλύτερη μερίδα τού κινηματογραφικού κοινού, ήδη από τη στιγμή τής κυκλοφορίας τής είδησης του remake. Τις αρχικές επιφυλάξεις σχετικά με την ικανότητα ή όχι του σκηνοθέτη να διασκευάσει ένα τόσο αγαπημένο φιλμ τού ασιατικού κινηματογράφου (ανεξάρτητα από το αν αυτό το remake έχει λόγο ύπαρξης – που δεν έχει…) ήρθε να επιβεβαιώσει λίγο αργότερα και το αδιάφορο (στην καλύτερη περίπτωση) πρώτο trailer.

Με την ταινία να έχει ξεκινήσει ήδη να προβάλεται από την Τετάρτη στους αμερικανικούς κινηματογράφους, θα περίμενε κανείς απλά τη συλλογική ετυμηγορία να δώσει τέλος σε μια μακρά περίοδο εικασιών και (όπως φαίνεται, δίκαιων) προκαταλήψεων σχετικά με το φιλμ και το κεφάλαιο «remake του ‘Oldboy’» να κλείσει άμεσα και γρήγορα, όπως και θα έπρεπε. Παρά το γεγονός, όμως, ότι οι κριτικές, στην πλειοψηφία τους, είναι ιδιαίτερα αρνητικές, το σημαντικότερο νέο σχετικά με την ταινία δεν είναι η (μη) ποιότητά της αλλά ακόμα ένα παρασκηνιακό σκάνδαλο που βγήκε ξαφνικά στη δημοσιότητα.

Ο καλλιτέχνης Χουάν Λουίς Γκαρσία, ούτε λίγο ούτε πολύ, κατηγορεί τον ίδιο το Σπάικ Λι για κλοπή (!) των ιδεών του για την αφίσα της ταινίας και καταγράφει τη δική του πλευρά τού θέματος σε ένα ανοιχτό γράμμα προς το σκηνοθέτη (περιέργως, η σελίδα δεν δείχνει να λειτουργεί σήμερα, αλλά μπορείς να διαβάσεις το περιεχόμενο της ηλεκτρονικής επιστολής από εδώ). Σύμφωνα με αυτόν, η εταιρεία παραγωγής που τον πλησίασε για λογαριασμό της ταινίας (ο καλλιτέχνης αρνείται να την κατονομάσει αλλά «φωτογραφίζει» την ίδια την εταιρεία του Σπάικ Λι) του ζήτησε να τους παρουσιάσει μερικές ιδέες για την αφίσα. Σε περίπτωση που το αποτέλεσμα τους κάλυπτε, τότε θα προχωρούσαν σε τελικό συμβόλαιο συνεργασίας.

oldboy-juan-luis-garcia-2 oldboy-juan-luis-garcia-3 oldboy-juan-luis-garcia-4

Επειδή ο καλλιτέχνης θαύμαζε το Σπάικ Λι (ασχολίαστο) και επειδή είναι σύνηθες φαινόμενο στο Χόλιγουντ να υπάρχει μια πρώιμη σχεδιαστική συνεργασία υπό χαλαρούς όρους στις περισσότερες ταινίες, ο Γκαρσία είπε το ναι και παρουσίασε μερικά προσχέδια που όχι μόνο ήταν ικανοποιητικά αλλά ενθουσίασαν το Σπάικ Λι, ο οποίος φέρεται να είπε ότι ένα ή δύο από αυτά θα ήταν η βάση για την τελική αφίσα! Η αμοιβή, όμως, που προσφέρθηκε στον Γκαρσία ήταν προσβλητικά χαμηλή, κατά τον ίδιο, με αποτέλεσμα να αρνηθεί. Αντιθέτως, ανέβασε τις αφίσες που σχεδίασε στο site του, από όπου και άρχισαν να κυκλοφορούν σα viral γιατί ήταν όντως καλές και είχαν μια τραχιά και ακατέργαστη αισθητική που μετέδιδε επαρκές πάθος για την ταινία.

Spike Lee facebook

Χωρίς να έχει υπάρξει ποτέ νομιμοποίηση της συνεργασίας τους, ο Γκαρσία είδε ξαφνικά το Σπάικ Λι να ανεβάζει μία από τις αφίσες του στη Facebook σελίδα του με τα credits να αποδίδονται… στον ίδιο το σκηνοθέτη! Και κλεισμένος 20 χρόνια σε ένα δωμάτιο να ήταν κάποιος, αντιλαμβάνεται πως το τελικό σχέδιο της επίσημης αφίσας, ας πούμε, «μοιάζει» υπέρμετρα με τα προσχέδια του Γκαρσία…

Spike Lee tweet

Αυτό, όμως, που κάνει την κατάσταση από κατακριτέα γελοία, είναι η αντίδραση του σκηνοθέτη, που με ένα tweet «αδειάζει» όλη την ιστορία τού καλλιτέχνη, υποστηρίζει ότι δεν τον γνώρισε ποτέ ούτε και συνεργάστηκε μαζί του και τον κατηγορεί με την σειρά του ότι όλο αυτό ήταν ένα «φτηνό κόλπο» για να τον πλησιάσει. Ακόμα και όταν ένας άλλος τύπος του έστειλε μήνυμα στο Instagram να «πληρώσει τον καλλιτέχνη», ο Λι όχι μόνο επανέλαβε ότι δε γνωρίζει τον Γκαρσία αλλά και πρότεινε στον αποστολέα τού μηνύματος να τον «πληρώσει εκείνος με τη σειρά του για το ηλίθιο αυτό μήνυμα την ημέρα των Ευχαριστιών». Είμαστε σίγουροι ότι το «Oldboy» δεν είναι κωμωδία, τελικά;

Το πού θα καταλήξει αυτή η ιστορία είναι άγνωστο ακόμη, όμως, αρχίζει να αποκτά όλο και περισσότερο ενδιαφέρον, πολύ περισσότερο παρασκηνιακά από ό,τι αφορά την ίδια την ταινία. Ίσως αυτός είναι και ο μόνος τρόπος για να αποκτήσει εξάλλου ενδιαφέρον αυτό το project. Η έλλειψη έμπνευσης ήταν αναμενόμενη. Αλλά και κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας; Και επιθετική συμπεριφορά στα social media; Ανεξάντλητο το φαινόμενο Σπάικ Λι. Για όλους τους λάθος λόγους, όμως…

Υ.Γ.: Αν είσαι ακόμα καλοπροαίρετος και θεωρείς ότι όλος ο κόσμος είναι απλά εναντίον τού ταλαντούχου σκηνοθέτη, παρατήρησε τις δύο εκδοχές των αφισών (κλικ στην εικόνα για μεγέθυνση) και βρες τις διαφορές. Ίσως να δυσκολευτείς.

oldboy-comparison-1