FreeCinema

Follow us

ΟΙ 2 ΑΛΦΡΕΝΤ (2021)

(LES 2 ALFRED)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπρουνό Πονταλιντές
  • ΚΑΣΤ: Ντενί Πονταλιντές, Σαντρίν Κιμπερλέν, Μπρουνό Πονταλιντές, Λουάνα Μπαζραμί, Γιαν Φρις
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 92'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Μεσήλικας πατέρας δυο μικρών παιδιών, με σύζυγο διαρκώς εκτός λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων, είναι αναγκασμένος να βρει άμεσα δουλειά καθότι ο τραπεζικός του λογαριασμός έχει «κοκκινίσει». Η μοντέρνα εργασιακή πραγματικότητα, όμως, είναι μάλλον ακατανόητη γι’ αυτόν.

Αν με τη «Γλυκιά Απόδραση» (2015), την προηγούμενή ταινία του που διανεμήθηκε στους ελληνικούς κινηματογράφους, ο Μπρουνό Πονταλιντές είχε καταθέσει μ’ έναν κάπως ελαφρύ τρόπο τη ροπή του προς το σινεμά του Ζακ Τατί, με τούτους τους «2 Αλφρέντ» (που καταφθάνουν με… μικρή χρονο-καθυστέρηση στα μέρη μας, καθώς η πλέον πρόσφατη σκηνοθετική του δουλειά με τίτλο «Wahoo!» διανεμήθηκε το φετινό καλοκαίρι στην πατρίδα του!), του δίνει και καταλαβαίνει. Όπως διαπιστώσαμε πρόσφατα, όμως, με το απερίγραπτα κακό (και πολυβραβευμένο!) «Αντίο, Ηλίθιοι» (2020), το σουρεαλιστικού τύπου χιούμορ δεν ξεφεύγει από τη γενικότερη κωμική φτώχεια του σύγχρονου γαλλικού σινεμά, με τον Πονταλιντές να επιβεβαιώνει στο έπακρο το παραπάνω συμπέρασμα.

Ο Αλεξάντρ (τον οποίο υποδύεται ο αδελφός του auteur Ντενί Πονταλιντές), ο βασικός ήρωας του φιλμ, θα ήθελε να μοιάζει με τον κύριο Ιλό. Ευγενικός, ονειροπόλος κι αδέξιος στις κινήσεις του, θυμίζει μικρό παιδί που έχει παγιδευτεί στο σώμα ενός ενήλικου άνδρα. Η απόφασή του ν’ αποδεχτεί τη θέση που του προτείνεται σε ιντερνετική εταιρεία start-up εφαρμογών, αφενός αποκαλύπτει την πλήρη του άγνοια για οτιδήποτε σχετίζεται με την τεχνολογία (γεγονός που οφείλει να «μακιγιάρει» με κάποιον τρόπο), αφετέρου τον φέρνει στη δύσκολη θέση να πρέπει ν’ αποκρύψει την ύπαρξη των παιδιών του, καθώς η επιχείρηση θέλει τους εργαζόμενους προσηλωμένους στο αντικείμενό τους, μακριά από τους «μπελάδες» της ανατροφής τέκνων.

Το αποστειρωμένο περιβάλλον εργασίας στα γραφεία της hi-tech εταιρείας, που ετοιμάζεται να λανσάρει το νέο της app με τον συμβολικότατο τίτλο «The Box», παραπέμπει ευθέως στο εν γένει φουτουριστικό περιβάλλον του «Θείου Μου» (1958). Οι ζωές όλων μοιάζουν να έχουν περιοριστεί σ’ ένα κουτί, είτε αυτό λέγεται οθόνη iPad είτε… αυτοοδηγούμενο όχημα, με τον αυθορμητισμό να αποτελεί είδος εν ανεπαρκεία. Ο εμφανώς ευρισκόμενος εκτός σχετικού κλίματος μεσήλικας και με ελαφριά φαλάκρα Αλεξάντρ, επιχειρεί μέσω του αυθορμητισμού και της ευρηματικότητας του φευγάτου νέου του φίλου Αρτσιμπολντό ν’ ανταπεξέλθει στα (ασαφή) καθήκοντά του. Η ασάφεια, εν τούτοις, γρήγορα διαπερνά το σύνολο της ταινίας, καθώς αυτή προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στη σάτιρα και την κριτική του σύγχρονου περιβάλλοντος εργασίας, ποντάροντας αποκλειστικά και μόνο στην επανάληψη των ίδιων ιδεών, οι οποίες ναι μεν επιχειρούν ν’ αναδείξουν έναν κάποιο συμβολισμό (με μια χιπστερική προσέγγιση του όρου, δεν βρισκόμαστε δα και στο «Playtime»…), ουχί όμως και χιούμορ.

Η συχνή χρήση της αγγλικής γλώσσας, τα drone που ίπτανται πάνω από τα κεφάλια όλων, οι παρεξηγήσεις και τα λογοπαίγνια, εντάσσονται στο πνεύμα απώλειας των ανθρώπινων χαρακτηριστικών της μοντέρνας κοινωνίας, όμως, υπό καθεστώς προσωπικού αδιέξοδου, μιας κι εκεί εντοπίζεται η απαρχή της περιπέτειας του Αλεξάντρ. Το ξεπερασμένο παρουσιαστικό του και η έμφυτη παιδικότητά του, έρχονται σε αντίθεση με τη νεανική νεύρωση της γαλλικής «Silicon Valley», όπου συν τοις άλλοις τα παιδιά αποτελούν την… υπέρτατη αμαρτία! Η εξέλιξη του «κρυφτού» που παίζει ο πατέρας Αλεξάντρ με τον εργοδότη του είναι πανεύκολο να μαντέψει κανείς σε τι είδους αποκάλυψη θα καταλήξει, αντιπαραβάλλοντας την ειλικρίνεια της παιδικής ηλικίας με τον ψευτοδογματισμό του νεοφιλελεύθερου κόσμου, αντιπαραβάλλοντας το αίσθημα της πίκρας με την αποκάλυψη της μίας και μοναδικής αλήθειας.

Ο κύριος Ιλό πορευόταν με την «τρέλα» του, διότι άλλη λύση δεν υπήρχε (ούτε και τον ενδιέφερε να τη βρει). Εδώ, η απάντηση που προκρίνεται απέναντι στο σύστημα είναι η πολιτκή ορθότητα της ειλικρίνειας (χα!), η οποία προσγειώνει άπαντες άτσαλα (;) στην πεζή πραγματικότητα, στέλνοντας τον σουρεαλισμό για ύπνο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μακριά από τις συνήθεις γαλλικουργιές του καλοκαιριού, όμως, κοντά τους σε ό,τι αφορά την αστοχία υλικού. Οι κάποιες καλές ιδέες χάνονται στην αποσπασματικότητα και την ατολμία ενός σε γενικές γραμμές αγέλαστου σεναρίου, που στην τελική διαλύεται συθέμελα υπό το δυσβάσταχτο βάρος των επιρροών του. Για να μη σας μείνει η απορία, πάντως, οι «2 Αλφρέντ» του τίτλου αναφέρονται στα… αγαπημένα λούτρινα κουκλάκια των δύο παιδιών του κεντρικού ήρωα της ταινίας.


MORE REVIEWS

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΤΩΝ ΠΙΘΗΚΩΝ

Μετά το τέλος της βασιλείας του Σίζαρ, οι φυλές των πιθήκων αδυνατούν να συνυπάρξουν ειρηνικά κι αναζητούν τον επόμενο ηγέτη τους, παράλληλα με την άνιση σχέση που έχουν αναπτύξει με τους εναπομείναντες ανθρώπους. Όταν ο Νόα δει το κοπάδι του να ξεκληρίζεται από την ομάδα του μοχθηρού Πρόξιμους, θα ξεκινήσει ένα μεγάλο ταξίδι εκδίκησης και αυτογνωσίας.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΩΝ

Δύο έφηβοι επιβιβάζονται κατά λάθος σε εξωγήινο διαστημόπλοιο, το οποίο αποδεικνύεται… χρονομηχανή που τους μεταφέρει στην εποχή των δεινοσαύρων! Με τους κινδύνους να είναι αμέτρητοι και τον χρόνο να τους πιέζει ασφυκτικά, οφείλουν να βρουν ασφαλή τρόπο επιστροφής στο σπίτι τους.

CLUB ZERO

Σε πανάκριβο ιδιωτικό σχολείο, νεαρή διατροφολόγος διδάσκει σε μικρή ομάδα μαθητών τα νέα ήθη της «ενσυνείδητης διατροφής», προτείνοντας τον περιορισμό της κατανάλωσης τροφής για καλύτερη ευεξία και… το καλό του πλανήτη! Όσο πιο ακραίες θα γίνονται οι οδηγίες / απαιτήσεις της, τόσο περισσότερο θα θέτει σε κίνδυνο τη ζωή των μαθητών της.

DETECTIVE CONAN: ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΥΠΟΒΡΥΧΙΟ

Όταν το πρωτοποριακό σύστημα αναγνώρισης προσώπων της Interpol μπαίνει στο στόχαστρο της Σκοτεινής Οργάνωσης, ο ντετέκτιβ Κονάν αναλαμβάνει να προλάβει τα ολέθρια αποτελέσματα από την πιθανή απώλεια της ρηξικέλευθης τεχνολογίας.

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.