FreeCinema

Follow us

ΓΛΥΚΙΑ ΑΠΟΔΡΑΣΗ (2015)

(COMME UN AVION)

  • ΕΙΔΟΣ: Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπρουνό Πονταλιντές
  • ΚΑΣΤ: Μπρουνό Πονταλιντές, Σαντρίν Κιμπερλέν, Ανιές Ζαουί, Βιμάλα Πονς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FILMTRADE

Ο Μισέλ είναι ένας μπλοκαρισμένος από τη ζωή πενηντάρης graphic designer που ονειρεύεται τη φυγή και την περιπέτεια, έχοντας ένα φαντασιακό «κόλλημα» με την αεροπλοΐα. Ώσπου μια μέρα το μάτι του πέφτει στην εικόνα ενός kayak…

Ο ελληνικός τίτλος τής ταινίας τού Μπρουνό Πονταλιντές μπορεί να ταυτίζεται με τη φιλοδοξία του θεατή για μια διασκεδαστική κινηματογραφική απόδραση, όμως αυτή η «Γλυκιά Απόδραση» δεν υλοποιεί καμία τέτοια φαντασίωση, προσγειώνοντας τα πάντα σε μια απάθεια παρόμοια με τα αδιέξοδα του ήρωα, ο οποίος το σκάει από τη ρουτίνα και το ανέμπνευστο περιβάλλον της δουλειάς του, αποχαιρετά την ελαφρώς «αόρατη» σύζυγό του και ακολουθεί το ρεύμα ενός ποταμού, καβάλα στο kayak του, λες και πετάει (#diplhs) από πάνω του κάθε βάρος υποχρεώσεων και καθημερινότητας.

Σκηνοθέτης, σεναριογράφος και ερμηνευτής, ο Πονταλιντές προσπαθεί να πλάσει μια κινηματογραφική περσόνα, πιθανότατα έχοντας κατά νου από τον Ζακ Τατί μέχρι και τον Νάνι Μορέτι, χωρίς να αποκαλύπτει την προσωπική του σχέση (ή όχι) με τον Μισέλ, χωρίς να μπαίνει στα χωράφια ούτε της κωμικής φιγούρας ενός κυρίου Ιλό αλλά ούτε και της ψυχαναλυτικά αυτοβιογραφικής προσέγγισης του δεύτερου. Αυτό που υπερισχύει επάνω του, τελικά, είναι ένας τυπικός ναρκισσισμός, σύνηθες πρόβλημα των ανδρικών ρόλων στο γαλλικό σινεμά, ο οποίος στρέφει τον ήρωα σε μια «απόδραση» που καμία σχέση δεν έχει με το όνειρο ή την περιπέτεια, καταλήγοντας σε μια μορφή… slacker-ισμού α λα γαλλικά ενός πενηντάρη που αράζει στην εξοχή, καταναλώνει αψέντι (εκκεντρική επιλογή μαστουρώματος, όντως!) ασύστολα και ξενοπηδάει σα να πρόκειται για ένα «παράγγελμα» της φύσης. Αποτέλεσμα όλων αυτών, το να στρέφεσαι σχεδόν ενάντια σε έναν τόσο ανώριμο και μάλλον αντιπαθή χαρακτήρα, εκτός κι αν το βαθύτερο και πιο ανικανοποίητο όνειρο της ζωής σου είναι να τα βροντήξεις όλα και να πάρεις… τα ποτάμια!

Υπάρχουν στιγμές όπου το χιούμορ λειτουργεί (όπως το σινεφιλικό αστειάκι με τον ψαρά που… μοιάζει στον Πιερ Αρντιτί), στις περισσότερες δεν υπάρχει καν διάρκεια ανάπτυξης παρά μόνο μικρές βινιέτες (βλέπε το πλησίασμα στα τραπέζια της καντίνας με το ενοχλητικό άκουσμα του βόμβου από το εντομοαπωθητικό) που προκαλούν το μειδίαμα, κανένας από τους δεύτερους ρόλους δεν αποκτά σημασία χαρακτήρα και ο Μισέλ του Πονταλιντές απλά… κωλοβαράει ανενόχλητος και προσηλωμένος σε μια ανεμελιά που δεν έχει απολύτως κανένα μήνυμα να σου μεταφέρει. Εκτός κι αν είσαι… αφελής και τόσο ζαμανφουτίστας στη ζωή.

Ακριβώς όπως δεν έχει κάτι να σου προτείνει ως… απόδραση, το φιλμ καταλήγει σε ένα φινάλε στο οποίο ουδείς αποδίδει κάποιας μορφής δικαιοσύνη ή λαμβάνει αποφάσεις για το μέλλον του Μισέλ ή και του γάμου του μαζί. Απλά, η ζωή παίρνει την κατηφόρα (;) της.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αμήχανα ευχάριστη μέχρι ενός σημείου γαλλική κομεντί, αφήνεται σταδιακά σε κάτι που περισσότερο σου προκαλεί την αντιπάθεια παρά την ταύτιση με τον ήρωα. Μερίδα του ανδρικού κοινού θα δει με πιο φιλικό μάτι την όλη ελευθεριότητα και ανευθυνότητα του Μισέλ. Σίγουρα όχι το σύνηθες ευχάριστο εργάκι της γαλλικής παραγωγής που παρακολουθούμε σωρηδόν το καλοκαίρι στην Ελλάδα, αλλά ούτε και κάτι ουσιαστικό ως πρόταση διασκέδασης.


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.