FreeCinema

Follow us

ΑΝΤΙΟ, ΗΛΙΘΙΟΙ (2020)

(ADIEU LES CONS)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αλμπέρ Ντιποντέλ
  • ΚΑΣΤ: Βιρζινί Εφιρά, Αλμπέρ Ντιποντέλ, Νικολά Μαριέ, Ζακί Μπερογέ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 87'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Μεσόκοπη κομμώτρια τρώει ηχηρή σφαλιάρα από διάγνωση γιατρού που σχεδόν της ανακοινώνει το… «δεύτε τελευταίον ασπασμόν»! Πριν «φύγει», θα βαλθεί ν’ ανακαλύψει τα ίχνη του παιδιού που οι γονείς της έδωσαν για υιοθεσία, στερώντας της τη χαρά της… ανήλικης μητρότητας. Ένας προγραμματιστής που αποπειράται ν’ αυτοκτονήσει θα γίνει ο… από υπολογιστή Θεός της!

Το γαλλικό σινεμά μας έχει δώσει αμέτρητα αριστουργήματα, αλλά και ανεξάντλητο αριθμό από… φόλες. Εδώ και κάμποσα χρόνια, η αναλογία γέρνει ποσοτικά προς την δεύτερη κατηγορία φιλμικών παραγωγών, με τα πλέον προβληματικά χαρακτηριστικά να εντοπίζονται: α) στην εφιαλτική (και τόσο «εξυπνακίστικη» συχνά) φλυαρία των διαλόγων που «σκεπάζουν» και το στόρι ακόμη, β) στις σεναριακές ακρότητες (κωμωδιών, κυρίως) που θα ήθελαν απεγνωσμένα να ταυτιστούν με την πρωτοτυπία και γ) στις κακές αντιγραφές από έργα του… ξένου κινηματογράφου. Το «Αντίο, Ηλίθιοι» ξεκινά με μια αφιέρωση στον Τέρι Τζόουνς! Και με μιας αναφωνείς εσωτερικά: τα πιάσαμε τα λεφτά μας!

Το αρχικό πρόβλημα με τον Αλμπέρ Ντιποντέλ είναι ότι… «νομίζει». Μετά το υπερφίαλο και υπερβολικά μπουκωμένο «Ραντεβού Εκεί Ψηλά» (2017), επιστρέφει στα σκηνοθετικά του καθήκοντα με μια «μινιμαλιά» που αγωνίζεται να κρύψει τη φτώχια της (ειδικά στο σκηνογραφικό κομμάτι), φλερτάροντας με μία μοντιπαϊθονική υπερβολή σάτιρας που, σε περίπτωση που δεν έγινε αντιληπτό από τους τίτλους αρχής, χρησιμοποιεί έως και τον ίδιο τον Τέρι Γκίλιαμ (σε άθλιο και ελάχιστο σε διάρκεια cameo) για να σου φωνάξει όσο πιο υστερικά και δακτυλοδεικτούμενα γίνεται… «homage»! Ακολουθώντας ένα tempo όχι και τόσο κωμικό, ο Ντιποντέλ θέλει να μας παρουσιάσει τη σύγχρονη ζωή σαν μία διόλου φουτουριστική «επαλήθευση» του «Brazil» (1985), ένα κράμα τεχνολογικής «αποξένωσης» και ακόμη χειρότερου γραφειοκρατικού και συστημικού χάους, πάνω στο οποίο (ατυχώς) τοποθετείται σαν κερασάκι σε τούρτα η (σαφώς) μελοδραματική αποστολή αναζήτησης του χαμένου τέκνου της κεντρικής ηρωίδας.

Από δίπλα, ένας αντι-ήρωας του πληκτρολογίου, που μόλις του «έφτυσαν» το project – επίτευγμα που σχεδίαζε επί σειρά μηνών και απαντά στην άδικη κοινωνία με μια καραμπίνα, η οποία λίγα εκατοστά ήθελε για να ξεκάνει… την κομμώτριά μας! Έτσι, οι ζωές τους θα ενωθούν (καταπληκτικό εύρημα;) και κάποια στιγμή θα προστεθεί στην παρέα κι ένας… τυφλός αρχειοθέτης (άθλια «παραλλαγή» του Μίλτον από το «Office Space») με αναρχοακτιβιστικές αντιλήψεις!

Εντελώς άρρυθμο, «γυμνό» από σκηνοθετική φαντασία (για να θυμόμαστε και να κλαίμε, καμία σχέση με Ζενέ και Καρό στα πρώτα τους βήματα) και με ερμηνείες που καίνε τα όποια διπλώματα υποκριτικής ολοσχερώς, το «Αντίο, Ηλίθιοι» σπιντάρει ασταμάτητα προς την καταστροφή, η οποία επιφυλάσσει ένα φινάλε κορύφωσης που ξεφτιλίζει τη συμβολικότητα της θυσίας ως επιλογή. Η απόδοση της λέξης «Cons» του τίτλου δεν άξιζε τέτοιας διακριτικότητας…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Θριάμβευσε στα φετινά βραβεία César, λέει. Πήγα να δω ποιες ήταν οι υπόλοιπες στην κατηγορία της καλύτερης ταινίας. Οι δύο προβλήθηκαν στα θερινά σινεμά μας. Το ‘χουμε;


MORE REVIEWS

SPIDER-MAN: ΑΚΡΟΒΑΤΩΝΤΑΣ ΣΤΟ ΑΡΑΧΝΟ-ΣΥΜΠΑΝ

Η Γκουέν Στέισι και ο Μάιλς Μοράλες εισέρχονται σ’ ένα σπαϊντερμανο-verse με άπειρες «εναλλακτικές» versions του ηρωικού alter ego τους και παλεύουν με «κάτι» κακό (αν όχι τις… κατσάδες από τα σπίτια τους!).

Ο ΜΕΓΑΛΟΔΟΝΤΑΣ

Ο Πολ ταξιδεύει με την οικογένειά του στο Μεξικό, με απώτερο σκοπό την επιθεώρηση και αδειοδότηση (ή όχι) της λειτουργίας μιας εξέδρας πετρελαίου που είχε βοηθήσει να στηθεί στο παρελθόν. Σήμερα, η ευρύτερη περιοχή εμφανίζει σημάδια εγκατάλειψης, με τους ντόπιους που έχουν απομείνει να πιστεύουν στην ύπαρξη ενός μυθικού μεγαλόδοντα, ο οποίο μοιάζει να επιζητά μια ύστατη θυσία για την οικολογική καταστροφή του ωκεανού.

ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΜΙΣΟΣ

Επιτυχημένη ηθοποιός του θεάτρου μισεί θανάσιμα τον επίσης επιτυχημένο συγγραφέα αδελφό της και τούμπαλιν. Το πολύ σοβαρό τροχαίο ατύχημα των γονιών τους, ίσως μπορέσει ν’ ανοίξει το παράθυρο της επανασύνδεσης. Εκείνοι, όμως, μισιούνται. Σταθερά.

ΤΟ ΕΓΚΛΗΜΑ ΜΟΥ

Στο Παρίσι της δεκαετίας του ’30, πτωχή πλην τίμια ηθοποιός κατηγορείται για τον φόνο μεγαλοπαραγωγού. Η καλύτερή της φίλη, μία άνεργη δικηγόρος, θα αναλάβει την υπεράσπισή της, βασιζόμενη στο σενάριο της άμυνας απέναντι σε βίαιη απόπειρα κακοποίησης. Ο Τύπος θα μετατρέψει την κατηγορούμενη σε star και σύμβολο φεμινισμού, όμως, είμαστε σίγουροι πως η αλήθεια θα λάμψει;

ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟΙ ΜΑΖΙ

Η Ζόε, μία ντοκιμαντερίστρια που ζει στο Λονδίνο, αποφασίζει να βουτήξει στα βαθιά νερά των συνοικεσίων που διέπουν την πακιστανική κοινότητα, με σκοπό να κινηματογραφήσει αυτό το «ταξίδι». Αρωγός και κεντρικό πρόσωπο σε τούτη την προσπάθεια θα σταθεί ο καλύτερός της φίλος, Καζ, ο οποίος έχει έναν τέτοιο γάμο στα σκαριά.