FreeCinema

Follow us

ΑΝΤΙΟ, ΗΛΙΘΙΟΙ (2020)

(ADIEU LES CONS)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αλμπέρ Ντιποντέλ
  • ΚΑΣΤ: Βιρζινί Εφιρά, Αλμπέρ Ντιποντέλ, Νικολά Μαριέ, Ζακί Μπερογέ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 87'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Μεσόκοπη κομμώτρια τρώει ηχηρή σφαλιάρα από διάγνωση γιατρού που σχεδόν της ανακοινώνει το… «δεύτε τελευταίον ασπασμόν»! Πριν «φύγει», θα βαλθεί ν’ ανακαλύψει τα ίχνη του παιδιού που οι γονείς της έδωσαν για υιοθεσία, στερώντας της τη χαρά της… ανήλικης μητρότητας. Ένας προγραμματιστής που αποπειράται ν’ αυτοκτονήσει θα γίνει ο… από υπολογιστή Θεός της!

Το γαλλικό σινεμά μας έχει δώσει αμέτρητα αριστουργήματα, αλλά και ανεξάντλητο αριθμό από… φόλες. Εδώ και κάμποσα χρόνια, η αναλογία γέρνει ποσοτικά προς την δεύτερη κατηγορία φιλμικών παραγωγών, με τα πλέον προβληματικά χαρακτηριστικά να εντοπίζονται: α) στην εφιαλτική (και τόσο «εξυπνακίστικη» συχνά) φλυαρία των διαλόγων που «σκεπάζουν» και το στόρι ακόμη, β) στις σεναριακές ακρότητες (κωμωδιών, κυρίως) που θα ήθελαν απεγνωσμένα να ταυτιστούν με την πρωτοτυπία και γ) στις κακές αντιγραφές από έργα του… ξένου κινηματογράφου. Το «Αντίο, Ηλίθιοι» ξεκινά με μια αφιέρωση στον Τέρι Τζόουνς! Και με μιας αναφωνείς εσωτερικά: τα πιάσαμε τα λεφτά μας!

Το αρχικό πρόβλημα με τον Αλμπέρ Ντιποντέλ είναι ότι… «νομίζει». Μετά το υπερφίαλο και υπερβολικά μπουκωμένο «Ραντεβού Εκεί Ψηλά» (2017), επιστρέφει στα σκηνοθετικά του καθήκοντα με μια «μινιμαλιά» που αγωνίζεται να κρύψει τη φτώχια της (ειδικά στο σκηνογραφικό κομμάτι), φλερτάροντας με μία μοντιπαϊθονική υπερβολή σάτιρας που, σε περίπτωση που δεν έγινε αντιληπτό από τους τίτλους αρχής, χρησιμοποιεί έως και τον ίδιο τον Τέρι Γκίλιαμ (σε άθλιο και ελάχιστο σε διάρκεια cameo) για να σου φωνάξει όσο πιο υστερικά και δακτυλοδεικτούμενα γίνεται… «homage»! Ακολουθώντας ένα tempo όχι και τόσο κωμικό, ο Ντιποντέλ θέλει να μας παρουσιάσει τη σύγχρονη ζωή σαν μία διόλου φουτουριστική «επαλήθευση» του «Brazil» (1985), ένα κράμα τεχνολογικής «αποξένωσης» και ακόμη χειρότερου γραφειοκρατικού και συστημικού χάους, πάνω στο οποίο (ατυχώς) τοποθετείται σαν κερασάκι σε τούρτα η (σαφώς) μελοδραματική αποστολή αναζήτησης του χαμένου τέκνου της κεντρικής ηρωίδας.

Από δίπλα, ένας αντι-ήρωας του πληκτρολογίου, που μόλις του «έφτυσαν» το project – επίτευγμα που σχεδίαζε επί σειρά μηνών και απαντά στην άδικη κοινωνία με μια καραμπίνα, η οποία λίγα εκατοστά ήθελε για να ξεκάνει… την κομμώτριά μας! Έτσι, οι ζωές τους θα ενωθούν (καταπληκτικό εύρημα;) και κάποια στιγμή θα προστεθεί στην παρέα κι ένας… τυφλός αρχειοθέτης (άθλια «παραλλαγή» του Μίλτον από το «Office Space») με αναρχοακτιβιστικές αντιλήψεις!

Εντελώς άρρυθμο, «γυμνό» από σκηνοθετική φαντασία (για να θυμόμαστε και να κλαίμε, καμία σχέση με Ζενέ και Καρό στα πρώτα τους βήματα) και με ερμηνείες που καίνε τα όποια διπλώματα υποκριτικής ολοσχερώς, το «Αντίο, Ηλίθιοι» σπιντάρει ασταμάτητα προς την καταστροφή, η οποία επιφυλάσσει ένα φινάλε κορύφωσης που ξεφτιλίζει τη συμβολικότητα της θυσίας ως επιλογή. Η απόδοση της λέξης «Cons» του τίτλου δεν άξιζε τέτοιας διακριτικότητας…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Θριάμβευσε στα φετινά βραβεία César, λέει. Πήγα να δω ποιες ήταν οι υπόλοιπες στην κατηγορία της καλύτερης ταινίας. Οι δύο προβλήθηκαν στα θερινά σινεμά μας. Το ‘χουμε;


MORE REVIEWS

JURASSIC WORLD: ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ

Στο πέρασμα των χρόνων οι δεινόσαυροι έχουν αρχίσει να εξαφανίζονται από τα περισσότερα μέρη του πλανήτη, καθώς οι περιβαλλοντολογικές συνθήκες του σήμερα δεν ευνοούν την ύπαρξή τους. Εξαίρεση αποτελεί ο Ισημερινός, όπου σε συνθήκες απόλυτης καραντίνας διασώζονται αρκετά είδη, σε εκτάσεις στις οποίες απαγορεύεται να πλησιάσει άνθρωπος. Φυσικά, μία αποστολή φαρμακευτικού κολοσσού θα αγνοήσει αυτά τα μέτρα…

MATADOR

Ο Άνχελ, ένας μαθητευόμενος νεαρός ταυρομάχος που υποφέρει από ιλίγγους, έχει μία απρόσμενη σεξουαλική εμπειρία με τη Μαρία και αρχίζει να ομολογεί φόνους που… δεν διέπραξε! Παράλληλα, η Μαρία είναι μία γοητευτική δολοφόνος που εντοπίζει την ηδονή στον θάνατο, ενώ για τον Ντιέγκο, έναν πρώην ταυρομάχο, ο πόθος και ο θάνατος χορεύουν στην ίδια αρένα…

Ο ΨΥΧΙΑΤΡΟΣ ΜΟΥ ΤΡΕΛΑΘΗΚΕ

Κλασάτος ψυχίατρος κατορθώνει ν’ απαλλαγεί από αυτοκτονικό, ενοχλητικό πελάτη του, πείθοντάς τον πως το γιατρικό στην περίπτωσή του είναι η αναζήτηση του αληθινού έρωτα. Εκείνος ακολουθεί τη συμβουλή του, αλλά έναν χρόνο αργότερα εμφανίζεται στην πολυτελή του έπαυλη ως… μελλοντικός γαμπρός του!

Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ ΜΑΡΑΚΟΥΝΤΑ

Ο Μαρακούντα, ο όχι και τόσο έξυπνος γιος αρχηγού προϊστορικής φυλής, φεύγει από τον καταυλισμό του για ν’ αποδείξει πως μπορεί να τα βγάλει πέρα μόνος του. Το συναπάντημά του με… εξωγήινο πτηνό που διαθέτει μαγικές ικανότητες, δίνει στην περιπέτειά του μια τροπή που ουδόλως φανταζόταν.

ΤΟ 47

Φτωχικές οικογένειες από αγροτικές περιοχές της Ισπανίας, που από τα μεταπολεμικά χρόνια εγκαταστάθηκαν στα περίχωρα της Βαρκελώνης αναζητώντας ένα καλύτερο μέλλον, προσπαθούν να τα βγάλουν πέρα με τα λιγοστά μέσα που διαθέτουν. Όταν, όμως, το κράτος κωφεύει στις δίκαιες αιτιάσεις τους, τότε χρειάζονται δραστικά μέτρα. Εμπνευσμένο από αληθινά γεγονότα.