FreeCinema

Follow us

UNCHARTED (2022)

  • ΕΙΔΟΣ: Περιπέτεια Δράσης
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρούμπεν Φλάισερ
  • ΚΑΣΤ: Τομ Χόλαντ, Μαρκ Γουόλμπεργκ, Σοφία Άλι, Τάτι Γκαμπριέλ, Αντόνιο Μπαντέρας, Στίβεν Γουάντινγκτον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 116'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Κυνηγός θησαυρών στρατολογεί ερασιτέχνη κλέφτη και δυνατό λύτη γρίφων ιστορικού περιεχομένου ως βοηθό στην αναζήτηση χαμένου φορτίου χρυσού από αποστολή του Μαγγελάνου, η οποία εξαφανίστηκε μυστηριωδώς πριν από πεντακόσια χρόνια. Φυσικά, δεν είναι οι μόνοι διεκδικητές του, καθώς η λεία υπολογίζεται να πιάνει τα πέντε δισεκατομμύρια δολάρια!

Δεν ξεκινάς να βλέπεις με καλό μάτι κινηματογραφική ταινία που βασίζεται σε video game, με το σήμα του PlayStation της SONY να φιγουράρει δίπλα από εκείνο του studio στο «καλωσόρισμα». Στο σινεμά, ο θεατής ούτε παρεμβαίνει στη δράση, ούτε αλλάζει «πίστες» από μόνος του, χάρη στα δικά του κατορθώματα. Του σερβίρονται τα πάντα έτοιμα. Άρα, χρειάζεται κι ένα σενάριο, μια στοιχειώδη ιστορία. Ανάλαφρη, προφανώς…

Το είδος της περιπέτειας με χαμένους θησαυρούς και μυθικά πλούτη που γίνονται στόχος από επικίνδυνους τυχοδιώκτες αλλά και πιο προσιτούς σ’ εμάς ήρωες, αν και αρκετά παλαιομοδίτικο, στη δεκαετία του ’80 έθεσε νέους όρους χάρη σε δύο τεράστιες εμπορικές επιτυχίες, τους «Κυνηγούς της Χαμένης Κιβωτού» (1981) και το «Κυνηγώντας το Πράσινο Διαμάντι» (1984). Οι αντίστοιχοι τίτλοι δημιούργησαν δύο ελαφρά διαφορετικές φόρμουλες. Ο πρώτος το πιο manly έργο δράσης, με στοιχεία εξωτισμού, απίθανες σεκάνς καταδίωξης και πνευματώδεις (ενίοτε βιτριολικές) δόσεις χιούμορ με φονικά one-liners. Ο δεύτερος χρησιμοποίησε κάποια από τα άνωθεν στοιχεία, όμως, έπαιξε σε πιο buddy movie ύφος, με επίσης πιο γερές βάσεις στο romantic, ώστε να γίνει καλύτερα αποδεκτός και από το γυναικείο κοινό. Τέτοιες ταινίες ποτέ δεν έπαψαν να μας απασχολούν, με την ελπίδα ότι θα μας ψυχαγωγήσουν κιόλας. Δυστυχώς, όσο και να θέλει να μνημονεύει (σε ατάκες του) από τον Ιντιάνα Τζόουνς μέχρι και τον (σχετικά πιο πρόσφατο) Τζακ Σπάροου, το «Uncharted» ούτε ώθηση φρεσκάδας δίνει στο genre, ούτε και αντέχει σε τολμηρές συγκρίσεις με το παρελθόν. Τουλάχιστον, διασώζεται κάπως καλύτερα από τα περσινά «Περιπέτεια στη Ζούγκλα» (το… theme park που έγινε ταινία!) και «Red Notice» (το mash-up / αχταρμάς που λάτρεψαν οι κατώτερης αντίληψης συνδρομητές του Netflix).

Εδώ δεν κρίνουμε το game. Με κριτική ματιά που βασίζεται στο περιεχόμενο του φιλμ, το «Uncharted» δηλώνει μια κάποια σεναριακή φτώχεια, φυσικά, αλλά από την άλλη το λες και επικό κατόρθωμα το γεγονός ότι προσφέρει δόσεις φυγής δίχως να βλαστημάς την ώρα και τη στιγμή, κάτι που μάλλον πιστώνεται στο όνομα του Ρούμπεν Φλάισερ, σκηνοθέτη που έλαμψε στο πρώτο και απίστευτα ευφάνταστο «Zombieland» (2009), για ν’ ακολουθήσει πορεία… σταθερά πτωτική! Πως ο ίδιος άνθρωπος κατέληξε να γυρίζει το «Venom» το 2018, αποτελεί σοβαρή απορία. Εδώ συνέρχεται λίγο, αλλά όχι με ευρηματικό τρόπο. Το έργο μοιάζει με κάτι σαν «αντιγραφή» παιχνιδιού, εκτελεσμένη από «αυτόματο πιλότο», με την εξέλιξη της δράσης να πατά σχεδόν αποκλειστικά επάνω στο στοιχείο της προδοσίας. Κάποτε εξαντλεί τα νεύρα του θεατή αυτό το «τώρα σου την έφερα εγώ», «αλλά τώρα ήταν η σειρά μου να σου τη φέρω» για «να σου την ξαναφέρω» και τούμπαλιν των κεντρικών χαρακτήρων, σε βαθμό να το παίρνεις χαμπάρι και ν’ αναμένεις την «ανατροπή» σε κάθε επόμενο (δήθεν) twist (ειλικρινά, πριν την πρώτη after credits σκηνή, προέβλεψα φωναχτά την «έκπληξή» της…).

Το τελευταίο μέρος της ταινίας, αφού από εξυπνάδα δεν τους βγήκε στο υπόλοιπο, οδηγείται (μαντεύετε;) σε… εξωτικό περιβάλλον, όπου η υπερβολή καταντά πραγματικά αστεία, αν και σχετικά ψυχαγωγική, από τη στιγμή που ξεκινά η… εναέρια «ναυμαχία» (συνέλθετε, δεν αποτελεί #spoiler, εφόσον περιέχεται σε trailers…). Απλά, η απιθανότητα των καταστάσεων (οφείλει να) έχει και τα όριά της, ειδικά όταν το φιλμ (μέχρι πρότινος) έχει επιχειρήσει να σου πλασαριστεί σαν κάτι ελαφρώς πιο ρεαλιστικό και ουχί παραγωγή τύπου «Fast & Furious» (για παράδειγμα), όπου το εξωφρενικό έχει πιάσει επίπεδα καρτουνίστικου Looney Tunes! Τέλος πάντων, η SONY πιστεύει πως έχει στα χέρια της ένα μελλοντικό franchise τόσο δυναμικό εμπορικά, που οι δύο «κρυφές» σκηνές μετά τους τίτλους τέλους μοιάζουν περισσότερο με στιγμιότυπα από… sequel το οποίο έχει ήδη γυριστεί! Λογαριάζουν και χωρίς εσάς! Καλό, ε;

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Περισσότερο εφηβική περιπετειούλα (άσχετα από τις original καταβολές του έργου), το «Uncharted» δεν βοηθιέται καθόλου από το casting του, με το studio να κοτσάρει υποχρεωτικά (και για ευνόητους λόγους) ως πρωταγωνιστή τον Τομ Χόλαντ των τελευταίων «Spider-Man» movies. Αν ζητάς ένα αφελέστατο και ανώδυνο δίωρο στο σινεμά, περνάει η ώρα δίχως πολλά παράπονα (μονάχα κουνάς το κεφάλι στις πιο… κουλαμάρες). Αλλά… κάτω από τη βάση. Για επανεξέταση και… με το σταυρό (#diplhs) στο χέρι όταν προκύψει το sequel. Δεν τη γλιτώνουμε!


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!