FreeCinema

Follow us

ΥΔΑΤΙΝΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ (2004)

(THE LIFE AQUATIC WITH STEVE ZISSOU)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γουές Άντερσον
  • ΚΑΣΤ: Μπιλ Μάρεϊ, Όουεν Γουίλσον, Αντζέλικα Χιούστον, Κέιτ Μπλάνσετ, Γουίλεμ Νταφόου, Τζεφ Γκόλντμπλαμ, Μάικλ Γκαμπόν, Νόα Τέιλορ, Μπαντ Κορτ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 119'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ

Σε μία αποστολή καταδίωξης ενός μυθικού καρχαρία, ο Στιβ Ζίσου πρέπει να ανεχτεί στο κατάστρωμα του πλοίου του τη συνύπαρξη με ένα παλαβό πλήρωμα, την πρώην σύζυγό του, μία ενοχλητική δημοσιογράφο κι έναν άνδρα που ισχυρίζεται πως είναι ο γιός του.

Το σώμα ενός μέσου ενήλικα αποτελείται από νερό σε ποσοστά 50 με 65%. Αλλά ο άνθρωπος δεν μπορεί να επιζήσει μέσα στο νερό. Παραδόξως, όπως αποδεικνύουν και οι ταινίες του Γουές Άντερσον, το είδος μας δεν τα καταφέρνει ιδιαίτερα καλά ούτε και στο δικό του φυσικό στοιχείο: την οικογένεια. Και πάλι με κεντρικό άξονα τη δυσλειτουργικότητα του θεσμού, ο Άντερσον ακτινογραφεί ακόμη ένα «μπουλούκι» χαρακτήρων εν μέσω εκκεντρικών καταστάσεων και βίου… αβίωτου!

Κεντρικός ήρωας των «Υδάτινων Ιστοριών» είναι ο ωκεανολόγος και ντοκιμαντερίστας Στιβ Ζίσου (κάτι σαν παρωδία του Ζακ Κουστό), ο οποίος ξεκινά αποστολή εκδίκησης, να βρει και να σκοτώσει ένα μυθικό σκυλόψαρο που έφαγε τον καλύτερό του φίλο. Παράλληλα, στη ζωή του μπαίνει ένας μαντράχαλος που του εξομολογείται πως είναι ο γιος του, δίχως να έχει ιδέα για την ύπαρξή του! Το τέκνο θα ακολουθήσει τον πατέρα του, επιδιώκοντας να κερδίσει τον χαμένο χρόνο, σε έναν χαοτικό πλου με πλείστες εξωφρενικές ανατροπές. Εκεί εντοπίζεται και η αιτία που χρεώνει στον Άντερσον την ανικανότητα να… πιάσει λιμάνι και να μας ρημάξει συναισθηματικά, όπως έκανε στο παρελθόν με το «Rushmore» (1998) ή την «Οικογένεια Τένενμπαουμ» (2001). Η πλοκή οδηγείται σε ακρότητες και η αποστασιοποίηση από τους χαρακτήρες δημιουργεί ένα ψυχρό, επίπεδο περιβάλλον το οποίο σε αφήνει αμέτοχο. Παρατηρείς, αλλά δεν αγγίζεις.

Αλλά, και πάλι, μιλάμε για μια ταινία του Γουές Άντερσον. Οπότε, δείξτε σεβασμό! Σε μια τόσο στείρα παγκόσμια κινηματογραφία, αυτός ο νεαρός Τεξανός (που περισσότερες πιθανότητες έχει να προήλθε από άλλο πλανήτη) ακολουθεί την δική του πορεία δημιουργίας, σε έναν κόσμο μοναδικής ιδιοσυγκρασίας και αισθητικής αντίληψης. Η στατικότητα, το κεντράρισμα, οι συμμετρίες και η ειρωνεία των κάδρων του δεν έχουν προηγούμενο και δεν δύναται να συγκριθούν με οτιδήποτε άλλο έχουμε συναντήσει στο σινεμά. Αυτό είναι το σωσίβιό του, με μία πρώτη ματιά. Αν εμβαθύνεις λίγο περισσότερο, θα διακρίνεις τον αλύτρωτο πεσιμισμό, την αγάπη του για τους πιο ηττημένους στην προσωπική τους ζωή ήρωες, μια ροπή προς τον μαγικό ρεαλισμό, λεπτομέρειες αψεγάδιαστες οι οποίες σε πετυχαίνουν εκεί που δεν το περιμένεις. Στις ταινίες του Άντερσον θες να γύρεις στον διπλανό σου και να βάλεις τα κλάματα, είτε γιατί αυτό που βλέψεις σου έχει κάνει την ψυχή κουρέλι, είτε γιατί η σύλληψη και οι εικόνες σου βγάζουν μια θλίψη εκστατική. Από ομορφιά. Έλα, όμως, που το συναίσθημα εδώ μοιάζει με είδος που απειλείται με εξαφάνιση…

Στα χέρια ενός άλλου σκηνοθέτη, θα μιλούσαμε για τραγωδία ολκής. Για κανονικό ναυάγιο ταινίας! Αλλά ο τυπάκος δεν μπορεί να μας κάνει τέτοιο κακό. Και με μια σεκάνς κηδείας απογειώνεται κανονικά, αφήνοντας για το τέλος ένα ημίωρο φαντασίας, δύναμης και αληθινής ζωής. Η πίκρα είναι βαθιά, αλλά ο Άντερσον πάλι καταφέρνει να σε τουμπάρει αισιόδοξα, κάνοντας ένα απίστευτο πέρασμα μέσα από τον υποβρύχιο κόσμο του μάστορα του stop motion animation Χένρι Σέλικ («Χριστουγεννιάτικος Εφιάλτης»). Ναι, το ανθρώπινο είδος τείνει να εξαφανιστεί, μέσα κι έξω απ’ το νερό. Ναι, η οικογένεια είναι μια υπόθεση… παλιοκηδεία. Ναι, στο τέλος μένει μονάχα μία άβυσσος, σκοτεινή και κρύα. Μέχρι να μας βρει εκείνη η ώρα, όμως, ας συνεχίσουμε να προχωράμε με ότι έχουμε. Ή, έστω, ας συνεχίσουμε να ονειρευόμαστε. Παρέα με τον κύριο Άντερσον είναι καλύτερα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2005, όταν αυτό διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Ήταν ένα μικρό πισογύρισμα στη φιλμογραφία του Γουές Άντερσον, το πρώτο της καριέρας του, το οποίο μας έφερε στην αμήχανη θέση της «αποκαθήλωσης» του σκηνοθέτη, τουλάχιστον στο συναισθηματικό τομέα. Για θεατές που δεν επικοινώνησαν σχεδόν ποτέ με το σινεμά του, τούτο εδώ ήταν ένα φιάσκο. Για τους υπόλοιπους, μία δυσλειτουργική στιγμή ενός ιδιοφυούς μυαλού, που… πλημύριζε από ιδέες. Στη συνέχεια επανήλθε. Φυσικά.


MORE REVIEWS

ΤΟ ΓΥΡΙΣΜΑ

Τα γυρίσματα ενός φιλόδοξου δράματος, εμπνευσμένου από τον αγώνα εργατών για την αυτοδιαχείριση του απειλούμενου με λουκέτο εργοστασίου όπου εργάζονται, μετατρέπονται σε εφιάλτη για τον έμπειρο σκηνοθέτη Σιμόν: οι παραγωγοί του τον εγκαταλείπουν, ο προϋπολογισμός δεν φτάνει, το συνεργείο οδηγείται στα όριά του. Ίσως το… «Making Of» της παραγωγής, το οποίο αναθέτει σε φιλόδοξο βοηθό του, να έχει μεγαλύτερο λόγο ύπαρξης από την κανονική ταινία!

Η ΖΑΡΙΑ

Κολλητοί φίλοι και επιτυχημένοι businessmen του real estate της Γαλλικής Ριβιέρας απολαμβάνουν μία άνετη ζωή με τις συζύγους τους, ώσπου ο ένας εξ αυτών αποκτήσει ερωμένη. Τα πράγματα περιπλέκονται όταν το αυτό πράττει και ο δεύτερος. Με… την ίδια γυναίκα!

ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΤΩΝ ΓΕΝΕΘΛΙΩΝ

Σε μία απόπειρα να συμφιλιωθεί με την κόρη της, χρόνια μετά το διαζύγιο με τον σύζυγό της, η Νάνα κάνει δώρο στα 18α γενέθλια της Σίλε μια κρουαζιέρα στην Καραϊβική. Η νεαρή κοπέλα, συνοδευόμενη από την καλύτερή της φίλη, σ’ ένα βράδυ μέθης, θα πέσει θύμα βιασμού και οι διακοπές όλων τους θα μετατραπούν σε οδυνηρή εμπειρία.

Ο ΔΙΑΔΟΧΟΣ

Μόδιστρος εκ Παρισίων, ο οποίος βαδίζει ολοταχώς προς τον δρόμο της δόξας, πληροφορείται τον θάνατο του επί σειρά ετών αποξενωμένου πατέρα του. Μεταβαίνει εσπευσμένα στο Μόντρεαλ για τα διαδικαστικά της κηδείας, όμως, η πατρική κληρονομιά που του αναλογεί δεν είναι σε καμία περίπτωση κάτι που θα μπορούσε να φανταστεί.

ΣΤΑ ΙΧΝΗ ΤΟΥ ΔΟΝ ΚΙΧΩΤΗ

Εντεκάχρονος απόγονος του Δον Κιχώτη, που κουβαλά στο κεφάλι την ίδια αχαλίνωτη φαντασία με τον προπάππου του, βάζει στόχο να σώσει τη Λα Μάντσα από τα σχέδια αδίστακτου επιχειρηματία, ο οποίος χάριν της… ανάπτυξης επιβουλεύεται τα σπίτια των κατοίκων της.