FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΠΡΑΞΙΚΟΠΗΜΑ (2018)

(ANONS)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαχμούτ Φαζίλ Τζοσκούν
  • ΚΑΣΤ: Αλί Σετζκινέρ Αλιτζί, Ταρχάν Καραγκιόζ, Μουράτ Κιλίτς, Σεντζάν Γκιουλεριούζ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 94'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Κωνσταντινούπολη, 1963. Μια ολιγομελής ομάδα στρατιωτικών προσπαθεί να περάσει το μήνυμα ενός νέου στρατιωτικού πραξικοπήματος μέσω του ραδιοφωνικού σταθμού της Πόλης. Ωστόσο, τίποτα δεν τους πάει καλά και η νύχτα είναι μεγάλη…

Πολύ αμυδρά βασισμένη σε αληθινά γεγονότα, αυτή η τουρκική παραγωγή ενδέχεται να διχάσει με την ομολογουμένως αναπάντεχη αφηγηματική της εκκεντρικότητα. Προσομοιάζοντας περισσότερο σε μια μίξη του σινεμά του Άκι Καουρισμάκι και του θεατρικού ύφους του Χάρολντ Πίντερ, ο αρκετά υποσχόμενος σκηνοθέτης και συν-σεναριογράφος Μαχμούτ Φαζίλ Τζοσκούν δημιουργεί εδώ μια τραγικωμωδία με «ανέκφραστη» σάτιρα, υποδόριο χιούμορ, ξαφνικές εξάρσεις βίας και μια σχεδόν μόνιμα απειλητική ατμόσφαιρα, καθώς ξετυλίγει το δικό του θέατρο του παραλόγου. Κεντρικά πρόσωπα, τέσσερις στρατιωτικοί αποφασισμένοι να περάσουν νυχτιάτικα το μήνυμα ενός επιτυχημένου (;) πραξικοπήματος, χωρίς ωστόσο να υπολογίσουν τον δικό τους ερασιτεχνισμό στην υλοποίηση του σχεδίου, αλλά και τα εμπόδια που τους βάζει η ίδια η καθημερινότητα.

Η αρχική σκηνή όχι μόνο δεν μας προϊδεάζει για τίποτα από αυτά που πρόκειται να ακολουθήσουν, αλλά έπεται κιόλας των βασικών γεγονότων. Η αλλαγή από το στείρο αλλά φωτεινό ιατρείο όπου εξετάζεται η φυσική κατάσταση ενός Τούρκου ώστε να κριθεί η καταλληλότητά του για να πάει μετανάστης στη Γερμανία, στα σκοτεινά σοκάκια και δωμάτια της Κωνσταντινούπολης όπου οι ατυχείς στρατιωτικοί προσπαθούν να εκπληρώσουν το καθήκον τους, μοιάζει βγαλμένη απευθείας από ταινία του Φιλανδού Καουρισμάκι, σαν φαινομενικά άσχετες μεταξύ τους βινιέτες που τελικά συνδέονται αφηγηματικά κάπου στη συνέχεια, συντροφιά με την αποστασιοποιημένη σκιαγράφηση των χαρακτήρων και το αναπάντεχα στείρο, σκανδιναβικού στυλ χιούμορ. Την ίδια στιγμή, η μόνιμη αίσθηση άμεσου κινδύνου που διαιωνίζεται κυρίως από τις συνεχείς και μακρόσυρτες παύσεις μεταξύ των ανέκφραστων προσώπων (σπάνια ξεσπά σε απότομες πράξεις βίας), θυμίζει έντονα το άβολο πιντερικό σύμπαν, όπου κουστουμαρισμένοι, λακωνικοί, άγνωστοι άνδρες αναστατώνουν απρόσμενα τις ζωές απλών πολιτών, περισσότερο με την αινιγματική και βουβά απειλητική τους παρουσία παρά με τα λόγια ή τις πράξεις τους.

Ο Τζοσκούν συνδυάζει με ενδιαφέρον τα δύο αυτά είδη, τα οποία έχουν ως πιο κοινό χαρακτηριστικό τη σκοτεινή σατιρική ματιά στην εκάστοτε κοινωνία, μέσα από σουρεαλιστικές καταστάσεις, ωστόσο του λείπει ένα κάποιο extra στρώμα βάθους στο περιεχόμενο και ίσως ένα τελικό καλλιτεχνικό ραφινάρισμα ώστε να μπορεί να συγκρίνεται επάξια με σημαντικά έργα του genre. Οι χαρακτήρες του παραμένουν ανέκφραστοι και, τελικά, μη ενδιαφέροντες σε προσωπικό επίπεδο μέχρι το φινάλε, το χιούμορ είναι (ναι μεν) υποδόριο, αλλά τελικά τόσο πολύ ώστε να καταντά… μη αστείο, ενώ κάποιες σεκάνς κουράζουν ή/και καταντούν βαρετές με την κατάχρηση των παύσεων, των μονοπλάνων και της επίμονης στατικότητας της αφήγησης, των χαρακτήρων και της ίδιας της κάμερας. Σε αυτό το σημείο, ωστόσο, θα πρέπει να αναφερθεί η εξαιρετική δουλειά των Κρουμ Ροντρίγκεζ και Λάσλο Ράικ, διευθυντή φωτογραφίας και σκηνογράφου, αντίστοιχα, ιδιαίτερα στον νυχτερινό φωτισμό που καταλαμβάνει σχεδόν ολοκληρωτικά τον αφηγηματικό χρόνο της ταινίας και εγχέει επιτυχημένα στιγμές που λες και ξεπήδησαν από φιλμ νουάρ. Όσοι έχετε δει τις δύο ταινίες του Λάσλο Νέμες, «Ο Γιος του Σαούλ» και «Δύση Ηλίου», πιθανώς θα σποτάρετε τις οπτικές ομοιότητες εδώ, κάτι που έχει απόλυτη λογική καθώς ο Ράικ ήταν ο σκηνογράφος και των δύο εκείνων έργων τα οποία διαδραματίζονταν (κυρίως) στο φυσικό σκοτάδι.

Η στωικότητα του μέσου πολίτη μπροστά στον συχνά παιδιάστικο παραλογισμό της έτσι κι αλλιώς παροδικής εξουσίας αποτελεί τον ουσιαστικό πυρήνα αυτής της κοινωνικοπολιτικής σάτιρας που σίγουρα είναι ενδιαφέρουσα, ιδιαίτερα εφόσον προέρχεται από μια χώρα που δεν φημίζεται για ταινίες παρόμοιου ύφους, χωρίς όμως να είναι απαραίτητα και αξιομνημόνευτη.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Πίντερ και Καουρισμάκι; Αν γνωρίζεις και θαυμάζεις το ύφος και τις αφηγηματικές δομές των δύο (κατά τα άλλα τόσο διαφορετικών) δημιουργών, τότε έχεις ήδη μια ιδέα του τι θα συναντήσεις εδώ: το αξιέπαινο για την προσπάθεια (αλλά φτωχότερο) «ξαδελφάκι» τους. Εάν δεν σου λένε κάτι αυτά τα ονόματα, τότε ο συνδυασμός της (αβίαστων ρυθμών) ελλειπτικής αφήγησης και το παράλογο της ιστορίας που δημιουργεί ένα ελαφρώς εκκεντρικό «υβριδικό» ύφος, ενδέχεται να σε αποξενώσει και να σε κουράσει. Από την άλλη, μπορεί και να αποτελέσει μια καλή εισαγωγή σε ένα καινούργιο στυλ!


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.