FreeCinema

Follow us

ΝΟΣΤΑΛΓΩΝΤΑΣ ΤΟ ΦΩΣ (2010)

(NOSTALGIA DE LA LUZ)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πατρίσιο Γκουσμάν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 90'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Έρημος Ατακάμα. Αστρονόμοι αναζητούν ουράνια σώματα που απλώνονται στο αχανές του σύμπαντος, σε αντιπαράθεση με ομάδες γυναικών που ψάχνουν κάτω από το έδαφος για τα λείψανα αγνοουμένων συγγενών τους από την περίοδο της στρατιωτικής χούντας στη Χιλή.

Αρχικά, δεν με βρίσκει σύμφωνο η ιδέα της «αρπαχτής» από την κινηματογραφική διανομή. Επειδή το περσινό «Μαργαριταρένιο Κουμπί» του Πατρίσιο Γκουσμάν είχε μια ικανοποιητική εισπρακτική καριέρα, ας κάνουμε μια… «ανασκαφή» κι ας φέρουμε κι εκείνο το ντοκιμαντέρ που είχε γυρίσει ο ίδιος σκηνοθέτης το… 2010! Δηλαδή, τότε δεν μας άρεσε, τώρα το αγαπήσαμε (μη σου πω ότι «το πήραμε και πιο φτηνά»); Ωραία τακτική.

Για το ίδιο το φιλμ, έχω άλλου είδους αντιρρήσεις. Αφηγηματικές. Το «Νοσταλγώντας το Φως» επιχειρεί να τεκμηριώσει μια σύλληψη που αγγίζει τα όρια της «ποιητικής αδείας», χωρίς να γίνεται ποτέ συναρπαστικό σινεμά. Και, παρά το βάρος της ιστορικής μνήμης που κρύβει στο εσωτερικό του, σπάνια καταφέρνει και να συγκινεί. Μάλλον γιατί το «εύρημα» της θεματικής, που (λίγο μάταια) επιχειρεί να ενώσει τη μοίρα του αστρικού σύμπαντος με την άγνωστη κατάληξη της ανθρώπινης ύπαρξης στη χώρα προέλευσης του δημιουργού, παραμένει πάντα ψυχρό (βλέπε επιστημονικός λόγος), ασαφές (όσο ο χρόνος και το διάστημα) και σπάνια ισορροπημένο (μεταξύ αστρονομίας και… δικτατορίας!).

Ο Γκουσμάν «πάσχει» από το κλασικό σαράκι των τραυμάτων που κουβαλάει κανείς μέσα του, εξαιτίας του τόπου καταγωγής του. Η στρατιωτική δικτατορία του Πινοτσέ είναι ένα άσβεστο μαράζι που, σχεδόν υποχρεωτικά, πρέπει να λειτουργεί ως ο συνδετικός κρίκος μιας ιδέας σχεδόν σουρεαλιστικής, η οποία καταπιάνεται με την προϊστορία του εδάφους, τα layers της ζωής, το πέρασμα (και το χάσιμο) του ανθρώπινου πολιτισμού μέσα από τη μνήμη και τον χρόνο, για να καταλήξει εκεί ψηλά, στις άγνωστες προοπτικές των ουράνιων σωμάτων. Ο σεναριακός «σκελετός» της αφήγησης off συχνά καταφεύγει σε έναν λόγο ποιητικό, που συναντά ασύνδετες εικόνες και σκέψεις, οι οποίες τουλάχιστον καταλήγουν στο πονετικό παρελθόν της χιλιανής τραγωδίας που διήρκεσε από το 1973 έως το 1990. Εκεί υπάρχει μια συνέπεια.

Το πρώτο μισό του φιλμ δειλά-δειλά εισάγει αυτά τα δεδομένα, τις φιγούρες των γυναικών – συγγενών που αναζητούν οποιοδήποτε ίχνος λειψάνων στο αχανές τοπίο της ερήμου, δίνοντας μεγαλύτερο βάρος σε αστρονομικές αναζητήσεις και θεωρίες περί της σημασίας του παρόντος και του χρονικού πλαισίου στο οποίο βιώνουμε ένα εντελώς φευγαλέο «τώρα». Οι φιλοδοξίες του Γκουσμάν είναι ιδιαίτερα υψηλές, όμως το αποτέλεσμα περνά απότομα από το σχετικά αφηρημένο στο σαφώς πολιτικό, φτάνοντας να «εκβιάζει» και το συναίσθημα, με απεικονίσεις νεκρών αγνοουμένων ή και συνεντεύξεις οικογενειακών μελών, όπως η κοπέλα που μεγάλωσε με τον παππού και τη γιαγιά της, ελπίζοντας να μην βιώσουν τα παιδιά της ένα αντίστοιχο (χωρίς γονείς) τραύμα.

Δεν μπορώ να αδικήσω τους θεατές που ενδεχομένως θα παρασυρθούν από τούτο το θέαμα (ή τις «ετοιμοπαράδοτες» κριτικές διθυράμβων). Προσωπικά, ένας συρφετός από όμορφες εικόνες (κάτι σαν τον Τέρενς Μάλικ «του πτωχού», εδώ που τα λέμε), ολίγη από επιστημονική… ασάφεια, μερίδα ντοκουμέντων ιστορικών και απαγγελία τσιτάτων («Όσοι έχουν αναμνήσεις είναι σε θέση να ζήσουν στο εύθραυστο παρόν. Εκείνοι που δεν έχουν, δεν ζουν πουθενά.»), δεν είναι αυτό που αναζητώ να βρω σε ένα ντοκιμαντέρ. Δεν ένιωσα. Απλά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Εάν ανήκεις στο είδος των θεατών που προτιμούν το ντοκιμαντέρ τους να… «στοχάζεται», βρήκες τον επόμενο τόπο του προσκυνήματός σου. Εάν δεν μπορείς να φανταστείς πώς μπορεί να συνδέονται τα όσα προηγήθηκαν στο κείμενο, περισσότερο πιθανό είναι να κουραστείς (ή να πέσεις σε έναν σχετικό λήθαργο…). Εάν αγαπάς το περιοδικό Astra & Όραμα, μην περάσεις ούτε απέξω! Εάν απορείς γιατί βλέπουμε ένα ντοκιμαντέρ του 2010 στις κινηματογραφικές αίθουσες σήμερα… ξέρεις τι κάνει η επιστήμη στα δύσκολα!


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι κάτι τύποι που κοιτάνε τα άστρα και λένε ότι ο χρόνος του «τώρα» έχει περάσει κι εγώ που σου τα γράφω αυτά είμαι ήδη στο παρελθόν. Ρε, σάλτα και…