FreeCinema

Follow us

Η ΑΠΟΦΑΣΗ (2015)

(KRIGEN)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τομπίας Λίντχολμ
  • ΚΑΣΤ: Πιλού Άσμπεκ, Σόρεν Μάλινγκ, Τούβα Νοβότνι, Σαρλότε Μουνκ, Νταρ Σαλίμ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 115'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS / ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Διοικητής δανέζικου λόχου σε αφγανικό έδαφος αναγκάζεται, κατά τη διάρκεια μιας αποστολής ρουτίνας, να πάρει μια κρίσιμη απόφαση με τραγικές συνέπειες. Αυτή η απόφαση θα αλλάξει τη ζωή του αλλά θα τον φέρει και υπόλογο απέναντί στους ανωτέρους του και την ίδια του την οικογένεια.

Όπως η «Πειρατεία στον Ωκεανό» δεν ήταν η συνηθισμένη περιπέτεια ναυτικής δοκιμασίας που θα περίμενε κανείς από τον τίτλο, έτσι και η καινούργια ταινία τού Τομπίας Λίντχολμ, «Η Απόφαση» (ή «Πόλεμος», όπως θα ήταν η κυριολεκτική απόδοση του πρωτότυπου τίτλου), δεν είναι η κλασική πολεμική περιπέτεια που θα έβρισκε κανείς στον κατάλογο του γειτονικού multiplex. Αντιθέτως, ο σκηνοθέτης αρέσκεται να ανάγει τις ιστορίες του σε μοραλιστικά δράματα δωματίου, εξερευνώντας τους μηχανισμούς πίσω από την επιφάνεια και τον τρόπο σκέψης πίσω από κάθε πράξη, επιμένοντας και στις δύο περιπτώσεις να κρατάει την κάμερα μοιρασμένη ανάμεσα στο επίκεντρο των γεγονότων και τα «σαλόνια» μακριά από τον άμεσο κίνδυνο, δίνοντας στον «πολιτισμένο» κόσμο μερίδιο της ευθύνης αλλά και καθιστώντας τον υπεύθυνο για την όποια λύση μπορεί να δοθεί.

Έτσι, λοιπόν, το πρώτο μισό του φιλμ ρίχνει τον πρωταγωνιστή του μέσα στην εμπόλεμη ζώνη και προσπαθεί να στήσει το προφίλ του σύμφωνα με τη συμπεριφορά του προς τους στρατιώτες του, τους ανώτερους και την οικογένειά του. Η επίμαχη απόφαση του τίτλου λαμβάνεται περίπου στα μισά της ταινίας και είναι ο καταλύτης που αλλάζει τα δεδομένα και ωθεί το φιλμ στη δεύτερη πράξη, παρουσιάζοντας το πραγματικό πρόσωπο της ταινίας. Η επεξεργασία των συνεπειών αυτής της απόφασης καθώς και οι πραγματικοί λόγοι που οδήγησαν σε αυτή γίνονται το επίκεντρο ενός καθαρά δικαστικού δράματος, το οποίο χρησιμοποιεί το χαρτογράφημα του χαρακτήρα από το πρώτο μισό για να ρίξει φως στην ουσία των γεγονότων και να διαπιστώσει κατά πόσο ένας στρατιώτης μπορεί ουσιαστικά να απομακρυνθεί από τη βία του κόσμου του. Παραδόξως, ο τρόπος με τον οποίο η ταινία ανάγεται σε ένα ουσιαστικό ηθικό δίλημμα στο δεύτερο μισό της θυμίζει, σε εντελώς διαφορετικό περιτύλιγμα φυσικά, το «Brooklyn»!

Ωστόσο, η αναπόφευκτη σύγκριση με την «Πειρατεία…» δεν είναι απόλυτα κολακευτική για την «Απόφαση». Ενώ σε εκείνο το φιλμ τα διλήμματα ήταν περίπλοκα και η λογική των αποφάσεων δημιουργούσε τη βάση για ένα αγωνιώδες δράμα που έδινε μια αναζωογονητική πνοή στις συνήθεις περιπέτειες ανδρείας και γενναιότητας αντιστρέφοντας τους όρους, εδώ η κατάσταση ανάγεται σε πιο στερεοτυπικά πλαίσια, διατηρώντας μεν την ένταση αλλά χάνοντας τον βαθμό της πρωτοτυπίας της. Οι δύσκολες επιλογές, οι ηθικές αντιφάσεις, οι γραφειοκρατικές επιρροές και η ερώτηση «Πού τελικά βρίσκεται ο πόλεμος;», στο πεδίο της μάχης ή μέσα στον ίδιο τον άνθρωπο, παρουσιάζονται ψύχραιμα και έντιμα, τελικά, όμως, η ταινία κοιτάζει προς την ασφάλεια, την κοινή λογική και ένας ευρέως αποδεκτό status quo, γεγονός που αποδεικνύει ότι το φιλμ επιλέγει την εύκολη λύση για την έξοδο και χάνει την ευκαιρία να παρουσιάσει κάτι ουσιαστικά νέο και γνήσια αντιπολεμικό για τους μοντέρνους καιρούς.

Αυτό δεν σημαίνει ότι «Η Απόφαση» είναι μια κακή ταινία. Ίσα-ίσα, το μοντάζ είναι σφιχτό, οι ερμηνείες δυνατές (η ταινία μοιράζεται με την «Πειρατεία στον Ωκεανό» και το βασικό της καστ, δίνοντας την εντύπωση ακόμα περισσότερο ενός νοηματικού sequel) και η σκηνοθεσία ψύχραιμη, εστιάζοντας κυρίως στα πρόσωπα, ακόμα και στις σκηνές των μαχών. Για αυτόν τον λόγο, η πολύπλευρη εκφραστικότητα του Πιλού Άσμπεκ (και ο τρόπος που προσπαθεί να συμβιβάσει τον πολεμικό στίβο με την οικογενειακή εστία) αναδεικνύεται και ο βασικός σύμμαχος του Λίντχολμ στην αποτελεσματικότητα του φιλμ. Στην ετυμηγορία, το πρόβλημα προκύπτει επειδή δίνεται η αίσθηση ότι το τελικό αποτέλεσμα δεν είναι αντίστοιχο των προσδοκιών που δημιουργεί το χτίσιμο της ταινίας αλλά και το γεγονός ότι ο σκηνοθέτης δεν καταφέρνει μέχρι τέλους να παραμείνει σε ριψοκίνδυνη πορεία, επιλέγοντας λίγο πριν το τέλος να «βρει κάλυμμα».

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Οι θεατές με κρίση, που αρέσκονται σε διλήμματα και περίπλοκες καταστάσεις, θα εγκρίνουν τον ηθικό προβληματισμό της ταινίας (αν και μάλλον θα αντιδράσουν απέναντι στην ασφάλεια του φινάλε). Οι πιο παραδοσιακοί θεατές, οι οποίοι ακούν «πολεμική ταινία» και φαντασιώνονται επικές μάχες, θα απογοητευθούν από την έλλειψη δράσης αλλά θα αποζημιωθούν από την εντός δικαστηρίου ένταση, αρκεί να αποδεχτούν τη διττή φύση της ταινίας. Αμφότεροι, βέβαια, θα εκτιμήσουν τη δραματική αφοσίωση του Πιλού Άσμπεκ στον ρόλο, όπως και την ψύχραιμη αποτύπωση του Λίντχολμ που επιχειρεί να αναζητήσει παντού την υπαιτιότητα.


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.