FreeCinema

Follow us

Η ΑΠΟΦΑΣΗ (2015)

(KRIGEN)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τομπίας Λίντχολμ
  • ΚΑΣΤ: Πιλού Άσμπεκ, Σόρεν Μάλινγκ, Τούβα Νοβότνι, Σαρλότε Μουνκ, Νταρ Σαλίμ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 115'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS / ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Διοικητής δανέζικου λόχου σε αφγανικό έδαφος αναγκάζεται, κατά τη διάρκεια μιας αποστολής ρουτίνας, να πάρει μια κρίσιμη απόφαση με τραγικές συνέπειες. Αυτή η απόφαση θα αλλάξει τη ζωή του αλλά θα τον φέρει και υπόλογο απέναντί στους ανωτέρους του και την ίδια του την οικογένεια.

Όπως η «Πειρατεία στον Ωκεανό» δεν ήταν η συνηθισμένη περιπέτεια ναυτικής δοκιμασίας που θα περίμενε κανείς από τον τίτλο, έτσι και η καινούργια ταινία τού Τομπίας Λίντχολμ, «Η Απόφαση» (ή «Πόλεμος», όπως θα ήταν η κυριολεκτική απόδοση του πρωτότυπου τίτλου), δεν είναι η κλασική πολεμική περιπέτεια που θα έβρισκε κανείς στον κατάλογο του γειτονικού multiplex. Αντιθέτως, ο σκηνοθέτης αρέσκεται να ανάγει τις ιστορίες του σε μοραλιστικά δράματα δωματίου, εξερευνώντας τους μηχανισμούς πίσω από την επιφάνεια και τον τρόπο σκέψης πίσω από κάθε πράξη, επιμένοντας και στις δύο περιπτώσεις να κρατάει την κάμερα μοιρασμένη ανάμεσα στο επίκεντρο των γεγονότων και τα «σαλόνια» μακριά από τον άμεσο κίνδυνο, δίνοντας στον «πολιτισμένο» κόσμο μερίδιο της ευθύνης αλλά και καθιστώντας τον υπεύθυνο για την όποια λύση μπορεί να δοθεί.

Έτσι, λοιπόν, το πρώτο μισό του φιλμ ρίχνει τον πρωταγωνιστή του μέσα στην εμπόλεμη ζώνη και προσπαθεί να στήσει το προφίλ του σύμφωνα με τη συμπεριφορά του προς τους στρατιώτες του, τους ανώτερους και την οικογένειά του. Η επίμαχη απόφαση του τίτλου λαμβάνεται περίπου στα μισά της ταινίας και είναι ο καταλύτης που αλλάζει τα δεδομένα και ωθεί το φιλμ στη δεύτερη πράξη, παρουσιάζοντας το πραγματικό πρόσωπο της ταινίας. Η επεξεργασία των συνεπειών αυτής της απόφασης καθώς και οι πραγματικοί λόγοι που οδήγησαν σε αυτή γίνονται το επίκεντρο ενός καθαρά δικαστικού δράματος, το οποίο χρησιμοποιεί το χαρτογράφημα του χαρακτήρα από το πρώτο μισό για να ρίξει φως στην ουσία των γεγονότων και να διαπιστώσει κατά πόσο ένας στρατιώτης μπορεί ουσιαστικά να απομακρυνθεί από τη βία του κόσμου του. Παραδόξως, ο τρόπος με τον οποίο η ταινία ανάγεται σε ένα ουσιαστικό ηθικό δίλημμα στο δεύτερο μισό της θυμίζει, σε εντελώς διαφορετικό περιτύλιγμα φυσικά, το «Brooklyn»!

Ωστόσο, η αναπόφευκτη σύγκριση με την «Πειρατεία…» δεν είναι απόλυτα κολακευτική για την «Απόφαση». Ενώ σε εκείνο το φιλμ τα διλήμματα ήταν περίπλοκα και η λογική των αποφάσεων δημιουργούσε τη βάση για ένα αγωνιώδες δράμα που έδινε μια αναζωογονητική πνοή στις συνήθεις περιπέτειες ανδρείας και γενναιότητας αντιστρέφοντας τους όρους, εδώ η κατάσταση ανάγεται σε πιο στερεοτυπικά πλαίσια, διατηρώντας μεν την ένταση αλλά χάνοντας τον βαθμό της πρωτοτυπίας της. Οι δύσκολες επιλογές, οι ηθικές αντιφάσεις, οι γραφειοκρατικές επιρροές και η ερώτηση «Πού τελικά βρίσκεται ο πόλεμος;», στο πεδίο της μάχης ή μέσα στον ίδιο τον άνθρωπο, παρουσιάζονται ψύχραιμα και έντιμα, τελικά, όμως, η ταινία κοιτάζει προς την ασφάλεια, την κοινή λογική και ένας ευρέως αποδεκτό status quo, γεγονός που αποδεικνύει ότι το φιλμ επιλέγει την εύκολη λύση για την έξοδο και χάνει την ευκαιρία να παρουσιάσει κάτι ουσιαστικά νέο και γνήσια αντιπολεμικό για τους μοντέρνους καιρούς.

Αυτό δεν σημαίνει ότι «Η Απόφαση» είναι μια κακή ταινία. Ίσα-ίσα, το μοντάζ είναι σφιχτό, οι ερμηνείες δυνατές (η ταινία μοιράζεται με την «Πειρατεία στον Ωκεανό» και το βασικό της καστ, δίνοντας την εντύπωση ακόμα περισσότερο ενός νοηματικού sequel) και η σκηνοθεσία ψύχραιμη, εστιάζοντας κυρίως στα πρόσωπα, ακόμα και στις σκηνές των μαχών. Για αυτόν τον λόγο, η πολύπλευρη εκφραστικότητα του Πιλού Άσμπεκ (και ο τρόπος που προσπαθεί να συμβιβάσει τον πολεμικό στίβο με την οικογενειακή εστία) αναδεικνύεται και ο βασικός σύμμαχος του Λίντχολμ στην αποτελεσματικότητα του φιλμ. Στην ετυμηγορία, το πρόβλημα προκύπτει επειδή δίνεται η αίσθηση ότι το τελικό αποτέλεσμα δεν είναι αντίστοιχο των προσδοκιών που δημιουργεί το χτίσιμο της ταινίας αλλά και το γεγονός ότι ο σκηνοθέτης δεν καταφέρνει μέχρι τέλους να παραμείνει σε ριψοκίνδυνη πορεία, επιλέγοντας λίγο πριν το τέλος να «βρει κάλυμμα».

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Οι θεατές με κρίση, που αρέσκονται σε διλήμματα και περίπλοκες καταστάσεις, θα εγκρίνουν τον ηθικό προβληματισμό της ταινίας (αν και μάλλον θα αντιδράσουν απέναντι στην ασφάλεια του φινάλε). Οι πιο παραδοσιακοί θεατές, οι οποίοι ακούν «πολεμική ταινία» και φαντασιώνονται επικές μάχες, θα απογοητευθούν από την έλλειψη δράσης αλλά θα αποζημιωθούν από την εντός δικαστηρίου ένταση, αρκεί να αποδεχτούν τη διττή φύση της ταινίας. Αμφότεροι, βέβαια, θα εκτιμήσουν τη δραματική αφοσίωση του Πιλού Άσμπεκ στον ρόλο, όπως και την ψύχραιμη αποτύπωση του Λίντχολμ που επιχειρεί να αναζητήσει παντού την υπαιτιότητα.


MORE REVIEWS

ΠΟΛΥΔΡΟΣΟ

Μάνα και κόρη, αναμνήσεις μιας αγαπημένης γειτονιάς, γεμάτης φαντάσματα της μνήμης, σαν ξεφύλλισμα ενός album φωτογραφιών από περασμένες δεκαετίες, τυπωμένων σε χαρτί Kodak, με τον χρόνο να «θαμπώνει» τη νοσταλγική τετραχρωμία τους.

ΚΛΕΙΔΩΣΕΣ; - ΟΙ ΑΓΝΩΣΤΟΙ

«Αφού χαλάσει το αυτοκίνητό τους σε μια μικρή πόλη, ένα νεαρό ζευγάρι αναγκάζεται να περάσει τη νύχτα σε μια απομακρυσμένη καμπίνα. Αρχίζουν, όμως, να τρομοκρατούνται από τρεις μασκοφόρους αγνώστους χωρίς κίνητρο», μας πληροφορεί το δελτίο Τύπου.

Η ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΤΟΥ

Δίδυμο πληρώματος ασθενοφόρου, αποτελούμενο από έμπειρο διασώστη που «τα έχει δει όλα» και από νεοσύλλεκτο που δεν έχει δει τίποτα ακόμα, βιώνει στο πετσί του τη σκληρή Νέα Υόρκη της νύχτας, με τα δεκάδες μακάβρια περιστατικά της.

Η ΑΚΡΗ ΤΟΥ ΝΗΜΑΤΟΣ

«Ένας ντετέκτιβ της Αστυνομίας του Σικάγου λαμβάνει μια κλήση ότι ένας κατά συρροή δολοφόνος εμφανίστηκε στη Σκωτία κι έτσι ξεκινά μια προσωπική αποστολή για να λύσει την υπόθεση που τον διέλυσε, πιάνοντας τον υπεύθυνο, ενώ τίποτα δεν είναι ποτέ όπως φαίνεται», μας πληροφορεί το δελτίο Τύπου.

ΒΑΣΙΛΙΑΔΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Παρέα πέντε εφήβων από τους δρόμους του Μεντεγίν ξεκινά ταξίδι προς την κολομβιανή ενδοχώρα, όταν ένας εξ αυτών κατοχυρώνει ιδιοκτησιακό δικαίωμα σε χωράφι που παρανόμως είχε αφαιρεθεί από τη γιαγιά του.