FreeCinema

Follow us

ΣΤΙΓΜΕΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΕΝΟΣ ΗΡΩΑ (2013)

(EPIZODA U ZIVOTU BERACA ZELJEZA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντάνις Τάνοβιτς
  • ΚΑΣΤ: Ναζίφ Μούτζιτς, Ενάντα Αλιμάνοβιτς, Σάντρα Μούτζιτς, Σέμσα Μούτζιτς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 75’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Μία οικογένεια Ρομά έρχεται αντιμέτωπη με την αναλγησία της βοσνιακής κοινωνίας, όταν, εκτός ασφάλισης και χωρίς τη δυνατότητα άμεσης πληρωμής, κανένα νοσοκομείο δε δέχεται να χειρουργήσει την έγγυο μητέρα, η οποία έχει αποβάλει και κινδυνεύει από άμεση σηψαιμία. Είναι δυνατόν να βρεθεί λύση πριν να είναι πολύ αργά;

Ίσως η πιο ειδεχθής εισαγωγική ατάκα σε ένα φιλμ είναι το «βασίζεται σε αληθινά γεγονότα», καθώς είναι η φράση που είτε νομιμοποιεί κάθε σκηνοθετική απόφαση που αψηφά την πραγματικότητα είτε προσφέρει το απόλυτο άλλοθι στον υποτιθέμενο ρεαλισμό του κάθε εγχειρήματος. Ευτυχώς, στις «Στιγμές στη Ζωή ενός Ήρωα» τέτοια εισαγωγή δεν είναι απαραίτητη αν και η ταινία αποτελεί μοναδική, σχεδόν, περίπτωση, όπου η χρήση της θα ήταν η κοινή λογική. Ο Ντάνις Τάνοβιτς (του ξενόγλωσσου οσκαρικού «No Μan’s Land»), όμως, δε χρειάζεται να καταφύγει σε φτηνά τρικ για να υπογραμμίσει την αυθεντικότητα της αφήγησής του παρά αφήνει τις εικόνες και τους ίδιους τους πρωταγωνιστές τής πραγματικής ιστορίας να την αφηγηθούν.

Και δεν υπάρχει ίχνος μεταφοράς στην προηγούμενη πρόταση. Το φιλμ, κυριολεκτικά, ανακατασκευάζει ένα αληθινό περιστατικό, που τράβηξε πρόσφατα την προσοχή του Τάνοβιτς, και, όντως, χρησιμοποιεί τους ίδιους τους ανθρώπους που βίωσαν αυτά τα γεγονότα, ζητώντας τους να τα «υποδυθούν» μπροστά στην κάμερα, χωρίς μονολόγους ή αφηγηματικές μαρτυρίες, παρά σα να ήταν μια κανονική ταινία μυθοπλασίας. Το τελικό αποτέλεσμα θολώνει τα όρια μεταξύ δράματος και ντοκιμαντέρ και κερδίζει τις εντυπώσεις, ακόμα κι όταν προδίδεται αναπόφευκτα από τους περιορισμούς τού, ομολογουμένως, πρωτότυπου project.

Στα θετικά της υπόθεσης, δεν μπορεί κανείς να αμφισβητήσει τη δύναμη στην αποτύπωση εκ μέρους τού Τάνοβιτς. Από τις καθημερινές, σιωπηλές σκηνές όπου ο Ναζίφ μαζεύει μεταλλικό scrap για να εξασφαλίσει ένα πενιχρό μεροκάματο ή κόβει ξύλα για να προμηθεύσει το σπίτι του με καύσιμη ύλη (μάλιστα, σκηνές υλοτομικής συγκομιδής ανοίγουν και κλείνουν την ταινία, σα σταθερές που δηλώνουν ότι τα πράγματα δεν μπορούν να αλλάξουν και τόσο πολύ μέσα σε κάποιες μέρες) μέχρι τις επισκέψεις στα νοσοκομεία, όπου η οικογένεια έρχεται αντιμέτωπη με το σύστημα ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και τη διακριτική απόρριψή της από την ίδια την κοινωνία, οι «Στιγμές» βρίθουν από ρεαλισμό και καθαρή ματιά και φαντάζουν, όντως, «αληθινές», κατέχοντας μια ακατέργαστη φυσικότητα, ακριβώς όπως θα συναντούσε κανείς σε ένα καθαρόαιμο ντοκιμαντέρ. Ταυτόχρονα, το φιλμ αποφεύγει να γίνει καταγγελτικό και καταφέρνει να πει την ιστορία του χωρίς να ανεμίζει κάποια agenda στα μάτια του θεατή παρά αφήνοντας την πραγματικότητα να διαγραφεί διακριτικά μέσα από τις… στιγμές του. Ο Τάνοβιτς, εξάλλου, δεν έχει σκοπό να κάνει μια αμιγώς πολιτική ταινία αλλά ένα βαθιά κοινωνικό φιλμ, ακόμα κι αν αναπόφευκτα διαφαίνεται μια πολιτική υπόσταση στα γεγονότα.

Η παρουσία των πραγματικών πρωταγωνιστών της υπόθεσης (ακόμα και των συγγενών τής οικογένειας και μερικών γιατρών, που αναμίχθηκαν στην ιστορία!), όμως, είναι εκείνη που αποδεικνύεται το δίκοπο μαχαίρι αυτής της προσέγγισης. Ναι μεν υπάρχει φυσική εξοικείωση μεταξύ των μελών της οικογένειας και σιωπηρές στιγμές τους που είναι όσο αληθινές θα μπορούσε να ζητήσει κανείς, το διαλογικό κομμάτι, όμως, εκθέτει τη μη επαγγελματική φύση των «ηθοποιών» και προδίδει την (μπορούμε να αποκαλέσουμε… υπερβολική;) πραγματικότητα μπροστά από την κάμερα. Ειδικά στην αρχή, η αφήγηση μπορεί να χαρακτηριστεί έως και άβολη και είναι απαραίτητη η διαρκής υπενθύμιση της φύσης του project για να μη χάσει κανείς την πίστη του στο φιλμ. Η συνέχεια, ευτυχώς, είναι σαφώς βελτιωμένη και η ανάπτυξη του δράματος επιφέρει την απαραίτητη συναισθηματική φόρτιση των εμπλεκομένων, όμως, δε γίνεται να μην παραδεχτούμε ότι οι «Στιγμές» λειτουργούν πολύ καλύτερα ως ντοκιμαντέρ παρά ως καθαρόαιμο δράμα. Έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι ακόμα και ο Τάνοβιτς φαίνεται να το αποδέχεται αυτό, αφήνοντας στο τελικό cut πλάνα όπου τα μικρά κορίτσια του Ναζίφ κοιτούν κατάματα τον κινηματογραφικό φακό κατά τη διάρκεια του γυρίσματος ή, ακόμα πιο ενδεικτικά, μία σκάλα… χτυπάει την ίδια την κάμερα!

Παρ’ όλα αυτά, παρά τις ατέλειές τους, οι «Στιγμές στη Ζωή ενός Ήρωα» είναι άμεσες και με προσωπικότητα, έχουν επίγνωση του τι θέλουν να κάνουν, δεν υποκρίνονται ότι είναι κάτι μεγαλύτερο από αυτό που όντως είναι (ακόμα και η διάρκεια της ταινίας παραμένει σε μάλλον χαμηλότερες του μέσου όρου τιμές, μην αφήνοντας περιττά στοιχεία να παρεισφρήσουν στο τελικό σύνολο) και παραμένουν ειλικρινείς στο στόχο τους, που είναι η απλή αποτύπωση αυτού που ορίζεται στον τίτλο. Το φιλμ σίγουρα δεν είναι για όλους (ειδικά τους μη ανθεκτικούς σε ένα πιο… χαλαρό ρυθμό), αλλά κανείς δεν μπορεί να το κατηγορήσει για διάθεση παραπληροφόρησης, καθώς σπάνια συναντούμε πιο… ειλικρινείς τίτλους και, εν γένει, προθέσεις στις κινηματογραφικές αίθουσες.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

«Φεστιβαλικοί» θεατές τής εβδομάδας, βρήκατε την ταινία σας (και μάλιστα με την… έγκριση του περσινού Φεστιβάλ Βερολίνου). Fans των ντοκιμαντέρ (ξέρω ότι υπάρχετε), δείξτε προτίμηση και δε θα χαλαστείτε. Γενικότεροι λάτρες του βαλκανικού κινηματογράφου, προχωρήστε με προσοχή. Οι υπόλοιποι (και κρίνοντας από τις προηγούμενες κατηγορίες, μάλλον οι περισσότεροι), δύσκολα θα τσιμπήσετε. Multiplexάδες, απορώ και γιατί διαβάζετε αυτές τις γραμμές.


MORE REVIEWS

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΤΩΝ ΠΙΘΗΚΩΝ

Μετά το τέλος της βασιλείας του Σίζαρ, οι φυλές των πιθήκων αδυνατούν να συνυπάρξουν ειρηνικά κι αναζητούν τον επόμενο ηγέτη τους, παράλληλα με την άνιση σχέση που έχουν αναπτύξει με τους εναπομείναντες ανθρώπους. Όταν ο Νόα δει το κοπάδι του να ξεκληρίζεται από την ομάδα του μοχθηρού Πρόξιμους, θα ξεκινήσει ένα μεγάλο ταξίδι εκδίκησης και αυτογνωσίας.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΩΝ

Δύο έφηβοι επιβιβάζονται κατά λάθος σε εξωγήινο διαστημόπλοιο, το οποίο αποδεικνύεται… χρονομηχανή που τους μεταφέρει στην εποχή των δεινοσαύρων! Με τους κινδύνους να είναι αμέτρητοι και τον χρόνο να τους πιέζει ασφυκτικά, οφείλουν να βρουν ασφαλή τρόπο επιστροφής στο σπίτι τους.

CLUB ZERO

Σε πανάκριβο ιδιωτικό σχολείο, νεαρή διατροφολόγος διδάσκει σε μικρή ομάδα μαθητών τα νέα ήθη της «ενσυνείδητης διατροφής», προτείνοντας τον περιορισμό της κατανάλωσης τροφής για καλύτερη ευεξία και… το καλό του πλανήτη! Όσο πιο ακραίες θα γίνονται οι οδηγίες / απαιτήσεις της, τόσο περισσότερο θα θέτει σε κίνδυνο τη ζωή των μαθητών της.

DETECTIVE CONAN: ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΥΠΟΒΡΥΧΙΟ

Όταν το πρωτοποριακό σύστημα αναγνώρισης προσώπων της Interpol μπαίνει στο στόχαστρο της Σκοτεινής Οργάνωσης, ο ντετέκτιβ Κονάν αναλαμβάνει να προλάβει τα ολέθρια αποτελέσματα από την πιθανή απώλεια της ρηξικέλευθης τεχνολογίας.

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.