FreeCinema

Follow us

Ο ΜΠΑΤΛΕΡ (2013)

(LEE DANIELS' THE BUTLER )

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λι Ντάνιελς
  • ΚΑΣΤ: Φόρεστ Γουίτακερ, Όπρα Γουίνφρι, Ντέιβιντ Ογέλογουο, Κούμπα Γκούντινγκ Τζούνιορ, Λένι Κράβιτς, Τέρενς Χάουαρντ, Τζον Κιούζακ, Ρόμπιν Γουίλιαμς, Τζέιμς Μάρσντεν, Λιβ Σράιμπερ, Άλαν Ρίκμαν, Τζέιν Φόντα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 132'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: VILLAGE FILMS

Η, βασισμένη σε αληθινά περιστατικά, ιστορία ενός butler του Λευκού Οίκου, ο οποίος υπηρέτησε οκτώ Προέδρους των ΗΠΑ. Παράλληλα με τα γεγονότα της ζωής τού Αφρο- Αμερικανού butler, η ταινία καταγράφει τη διαδρομή τής αναγνώρισης των δικαιωμάτων των μαύρων στην Αμερική.

Είναι εξαιρετικά δύσκολο για το Λι Ντάνιελς να κρύψει τη φιλοδοξία του. Από τον τίτλο κιόλας, μοστράρει το όνομά του δίπλα σε εκείνο της ταινίας την οποία υπογράφουν 41(!) παραγωγοί. Και έχει επιστρατεύσει ένα θηριώδες καστ, που περιλαμβάνει από την Όπρα μέχρι την Τζέιν Φόντα και από τη Βανέσα Ρέντγκρεϊβ, μέχρι το Λένι Κράβιτς και τη Μαράια Κάρεϊ. Θεωρητικά, ο «Μπάτλερ» θα ήταν ένα πολύ δυνατό χαρτί για τα Όσκαρ. Δε βγήκε, όμως, όπως θα ήλπιζαν οι 41 και ο ίδιος ο Ντάνιελς. Σε πολλά πράγματα, ωστόσο, μοιάζει πολύ με τον άλλο ισχυρό διεκδικητή των κινηματογραφικών βραβείων για αυτή τη σεζόν, το «12 Χρόνια Σκλάβος» του Στιβ ΜακΚουίν.

Και οι δύο ταινίες βασίζονται σε αληθινές ιστορίες, έχουν πολυπρόσωπα καστ, έναν μαύρο κεντρικό ήρωα, αναφέρονται στα ανθρώπινα δικαιώματα. Ο «Μπάτλερ», όμως, είναι ακόμη πιο αποσπασματικός και προσπαθεί να αγγίξει τόσα θέματα, ώστε, τελικά, να μην καταφέρνει να ασχοληθεί ουσιαστικά με κανένα. Αν υπάρχει ένα θέμα που ξεχωρίζει, είναι αυτό της σχέσης τού βθτλερ, του Σίσιλ Γκέινς, με το γιο του. Ο νεαρός Λούις (με τον Ντέιβιντ Ογέλογουο να δίνει την πιο πειστική ερμηνεία τής ταινίας) αντιδρά στις φυλετικές διακρίσεις, αγωνίζεται, αντιστέκεται και συμμετέχει επιθετικά, ως μέλος των Καβαλάρηδων της Ελευθερίας και των Μαύρων Πάνθηρων. Αυτό γίνεται και ο λόγος για τη σύγκρουση του γιου με τον χαμηλών τόνων πατέρα του και την αλκοολική μητέρα του. Ο Ντάνιελς δείχνει ολοφάνερα ότι αυτή είναι η ιστορία που και εκείνος προτιμά και την έχει γυρίσει με περισσότερη προσοχή. Αλλά δεν είναι αυτή ό,τι χαρακτηρίζει την ταινία.

Είναι η ατελείωτη παρέλαση Προέδρων, των συζύγων τους και των κινηματογραφικών τους ενσαρκώσεων, που βάζουν το θεατή στη θέση του να σκέφτεται: «μοιάζει;», «δε μοιάζει;», «ήταν τελικά καλόκαρδος;», «μα, στην τουαλέτα κυβερνούσε;». Με λίγα λεπτά παρουσίας το καστ δεν μπορεί παρά να κάνει μια φιλότιμη μίμηση, άλλες φορές περισσότερο και άλλες λιγότερο επιτυχημένη. Το πρόβλημα είναι ότι, με όλα αυτά, το βασικό μέρος της ταινίας κάνει παρασκηνιακό προεδρικό κουτσομπολιό, ενώ έχει βάλει σε δεύτερη μοίρα το ζήτημα των φυλετικών διακρίσεων.

Το «προεδρικό» μέρος θα είχε μεγαλύτερο ενδιαφέρον αν ο Σίσιλ ήταν μια πιο ενεργητική προσωπικότητα, έστω στην κινηματογραφική της απεικόνιση. Δεν είναι τόσο ενδιαφέρον να παρακολουθείς για περισσότερες από δύο ώρες έναν παρατηρητή, που δείχνει συναίσθημα και οργή μόνο σε δύο σκηνές. Η αποσπασματική δομή τής ταινίας και το συχνά αφελές σενάριο περιορίζουν και τη δυναμική τής ερμηνείας τού Φόρεστ Γουίτακερ. Μέχρι να φτάσουμε στο τέλος και τη συγκινητική για τον Σίσιλ εκλογή – και συνάντησή του – με τον πρώτο μαύρο Πρόεδρο, τον Μπαράκ Ομπάμα, ευχαριστείς το Θεό που ο Ντάνιελς επέλεξε σκηνές αρχείου για τρεις Προέδρους και δεν προσπάθησε να χωρέσει στο καστ όλο το Screen Actors Guild.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν ενθουσιάζεσαι με τα πολυπρόσωπα καστ και τις ενσαρκώσεις αληθινών προσώπων, θα χαζέψεις για όσο κρατάει το φιλμ. Η φιλόδοξη ιστορική ταινία που ήθελε ωστόσο ο Ντάνιελς να γυρίσει, όπως φαίνονται οι προθέσεις του, βρίσκεται κάπου αλλού και όχι στα 132′ του «Μπάτλερ».


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένας μαύρος τύπου υπηρέτης και τον έχουνε ένα κάρο Πρόεδροι της Αμερικής να τους σερβίρει. Παίζει και η Όπρα. Η Κου Κλουξ Κλαν έχει τοπική οργάνωση πουθενά κοντά μας;