FreeCinema

Follow us
28.1215:00

Το «The Rise of Skywalker» είναι το «Downfall of Star Wars»!


Ο Φάνης Κουσουρής, που είχε αγαπήσει τους «Τελευταίους Jedi», είδε το «Star Wars: Skywalker – Η Άνοδος» και… βγάζει το φωτόσπαθό του με κακό σκοπό! Ακολουθεί κείμενο ύβρις, με προτάσεις που αποτελούν άσκηση στο παράλογο! Η ταινία έδωσε έμπνευση, δηλαδή.

To 2015, o Τζέι Τζέι («Σκηνοθέτης των Επιτυχιών») Έιμπραμς ανέλαβε να σκηνοθετήσει και να συν-γράψει το σενάριο του πρώτου μέρους της νέας τριλογίας «Star Wars». Δηλωμένος fan της σειράς, ίσως λίγο περισσότερο απ’ όσο θα έπρεπε, επέλεξε τον ασφαλέστερο δημιουργικό δρόμο και έφτιαξε κάτι που μάλλον έμοιαζε με ένα περίεργο remake του «New Hope» (1977), με περισσότερο diversity στους κεντρικούς χαρακτήρες, όμως, κατά τα άλλα μια ιστορία που δεν είχε τίποτα ουσιαστικό νέο να δώσει. Mία καταιγίδα fan service για το πιο στρυφνό (ίσως) fanbase της σύγχρονης pop κουλτούρας. Αν μη τι άλλο, όμως, μία ταινία με κάποια αυτόνομη συνοχή και σίγουρα καλοσκηνοθετημένη.

Το 2017, ο Ράιαν Τζόνσον went rogue (αλλά όχι «One») και έκανε ίσως την πιο τολμηρή ταινία «Star Wars» σεναριακά και σκηνοθετικά, τόσο που… δεν έμοιαζε πια με «Star Wars» movie και το κοινό της κυριολεκτικά το ’χασε! Πετούσαν τα φωτόσπαθά τους στα σκουπίδια και έσκιζαν με μανία τα αστροπολεμικά μπλουζάκια τους, ενώ δάκρυα σιθικής οργής κυλούσαν στα κοκκινισμένα τους μάγουλα.

Το 2019, ο Τζέι Τζέι επέστρεψε μαζί με τον «τιτάνα» σεναριογράφο του «Batman V Superman» (2016), για να σκηνοθετήσει την πρώτη ταινία που είναι κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της κουλτούρας του διαδικτύου. Πρώτη φορά βλέπω στη ζωή μου σενάριο τριλογίας να λυγίζει στην πίεση της κοινής γνώμης και (κυρίως) της βάσης φανατικών, με τέτοιο τρόπο που η τρίτη ταινία να παίρνει πίσω κυριολεκτικά ένα προς ένα όλα εκείνα που ο κόσμος έγραφε στα social και στο όποιο site ότι δεν (τους) άρεσαν στην δεύτερη! Αυτού του είδους η υποταγή στο προϋπάρχον κοινό, είτε για εμπορικούς / merchandise λόγους, είτε απλώς ως σκληρή στάση «θα τους δώσουμε αυτό που νομίζουν ότι θέλουν», είναι το ακριβώς αντίθετο της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Αν μη τι άλλο, εάν σε αυτό στηριζόταν ο Τζορτζ Λούκας το ’77, δεν θα υπήρχε ποτέ αυτό το franchise!

Πέραν των σεναριακών κακοτοπιών, με τις οποίες θα ασχοληθώ στα γρήγορα πιο κάτω, το «Star Wars: Skywalker – Η Άνοδος» εντυπωσιάζει με το ότι μοιάζει με ένα ατσούμπαλο μοντάρισμα 5.000 Tik Tok video. Μικρές σεκάνς πετιούνται διαδοχικά στη μούρη του θεατή, ενώ ταυτόχρονα στηρίζονται αλλά και αγνοούν την περιορισμένη αίσθηση προσοχής του κοινού. Κυρίως γιατί αν πετάξεις όλες αυτές τις ασυναρτησίες τόσο γρήγορα και βιαστικά προς τον θεατή, ελπίζεις να μην τις προσέξει…

ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ HEAVY SPOILERS!

[Επίσης, η κάθε πρόταση στις επόμενες σειρές είναι μία άσκηση στο παράλογο.]

O Κάιλο Ρεν ανακαλύπτει ένα αρχαίο GPS – πυξίδα που μοιάζει κάτι μεταξύ «Doctor Who» καυλιτζέκι και τεχνολογία των Μποργκ, με το οποίο ανακαλύπτει έναν κρυφό πλανήτη. Στον κρυφό πλανήτη, σε ένα μυστικό chamber (πολύ ατμοσφαιρικό, όντως), βρίσκει κλώνους του Σνόουκ που τελικά ήταν ένα τσιράκι του… Παλπατίνου! Ακυρώνεται έτσι και η θυσία του Βέιντερ, ο οποίος είχε πεθάνει σκοτώνοντας (εμφανέστατα) τον Παλπατίνο για να σώσει τον Λουκ, καθώς δεν είχαν άλλο κακό να βάλουν που να ξέρει ο κόσμος – και ως γνωστόν οι «Star Wars» fans θέλουν να βλέπουν μόνο χαρακτήρες που γνωρίζουν ήδη.

Ο Παλπατίνος όχι απλά ζει, αλλά σηκώνει το χέρι του και βγαίνουν από το χώμα… 10.000 Star Destroyers. Σαν τα παλιά, αλλά πιο γαμάτα, με κανόνια που κάθε ένα μπορεί να καταστρέψει έναn πλανήτη. Και για κάποιον αληθινά περίεργο λόγο (ενώ ήταν μες το χώμα…), πλήρως εξοπλισμένα, εφοδιασμένα και με full στρατό του First Order.

Η Ρέι ψάχνει (σε ένα… εντελώς «Indiana Jones» σκηνικό!) να βρει το Sith Μαχαίρι, που μόνο αυτό μπορεί να την οδηγήσει στην δεύτερη Sith Πυξίδα, που μόνο εκείνη μπορεί μετά να τους οδηγήσει στον μυστικό Sith Πλανήτη. Στις περιπέτειές τους, ο Τσουμπάκα πεθαίνει καθώς ανατινάζεται το μόνο σκάφος που βλέπεις να φεύγει από εκεί όπου έβαλαν τον Τσουμπάκα, αλλά τελικά μάλλον ήταν σε άλλο σκάφος, οπότε ο Τσουμπάκα ζει, το οποίο ήδη γνωρίζαμε γιατί… στο trailer τον βλέπαμε και σε μετέπειτα σκηνή. Το σκάφος το ανατινάζει η Ρέι με τους παλπατινοκεραυνούς, μία Δύναμη που δεν χρησιμοποιείται ποτέ ξανά και δεν έχει κανέναν άλλο λόγο ύπαρξης, εκτός από το να μας κλείσει το μάτι προς την κατεύθυνση που… όλοι το ψιλοπιάνουν προς τα πού πηγαίνει.

Εκτός από τους κεραυνούς «του Δία», η Ρέι έχει μάθει να κάνει και insta-heal, το οποίο παρουσιάζεται με κακό τέρας που γρυλίζει σε σπηλιά, αλλά στην πραγματικότητα είναι καλό και απλά έχει κάνει βαβά κάπου, και όταν το γιατρέψει η Ρέι, εκείνο φεύγει για να ζήσει μια ήσυχη τερατοζωή στα προάστια. Ξεχνούν, επίσης, να σετάρουν τον «κανόνα» πως το healing έχει κάποιο κόστος για την Ρέι (αν το έδειχναν εκεί, θα ήταν εντελώς γελοίο να αναλώνει τη ζωτική της ενέργεια για να γιατρέψει ένα τυχάρπαστο φιδοτέρας στη μέση του πουθενά, αντί να το αποκεφαλίσει ζβουν ζβουν με το φωτόσπαθό της).

Βρίσκουν το μαχαίρι στον πλανήτη του Burning Alien Festival (#diplhs), με όλους τους χίπηδες που σνιφάρουν DMT στην έρημο (!), και πάνε στα συντρίμμια της ψυχής μου, το Death Star (ναι, εκείνο που κάποτε είχαμε δει να ανατινάζεται σε άπειρα μικρά κομμάτια στο διάστημα…). Εκεί πέρα, το Sith Μαχαίρι (που για κάποιο λόγο είναι φτιαγμένο από τα παλιά τα χρόνια) ταιριάζει just με το πως κράσαρε το Νεκραστέρι στον πλανήτη, αλλά… ναι, όλα εν σοφά εποίησαν οι Σίθοι. Βρίσκει το δεύτερο GPS, κάπου εκεί παίζει και μια μάχη με τον Κάιλο, στην οποία είναι υπέρ του δέοντος αισθητό ότι η Ρέι… ρεϊτζάρει (sic), ενώ ο Κάηλο είναι άμυνα και «άραξε λίγο να τα πούμε, ρε μανίτσα μου».

Η Λέια θέλει, λέει, να πει κάτι στο γιόκα της και τον παίρνει στο Κινητό της Δύναμης. «Μπεν», του λέει, αυτός συγκινείται (γιατί;), δεν του λέει κάτι άλλο, εκείνη πεθαίνει από την προσπάθεια να πιάσει καλό σήμα, ο Κάιλο έχει αφήσει το φωτόσπαθό του να πέσει γιατί του είχε λείψει η μαμά, και η Ρέι (στην πιο αντι-τζεντάϊ κίνηση της εννιαλογίας) απλά τον πηρουνιάζει με το ίδιο του το φωτόσπαθο χωρίς να κουνήσει βλέφαρο. Μετά καταλαβαίνει ότι λίγο το παράκανε και ξηγιέται ένα healing flash και στον Κάιλο, ο οποίος αν και φορσάτος δεν εξαφανίζεται όταν «πεθάνει».

Για κάποιο μπερδευτικό λόγο, εμφανίζεται ο Χαν Σόλο ενώ δεν είναι Force ghost (απλώς σκέτο φάντασμα) και λένε τα νέα τους με τον Κάιλο. Επίσης, ενώ υποτίθεται ότι πρόκειται για «ανάμνησή» του, εκτός του ότι αναφέρονται σε φρέσκα πράγματα μετά τον θάνατο του Σόλο, το «φάντασμα» φαίνεται και γερασμένο απ’ όταν τον είχε σκοτώσει στο Γιοφύρι των Στεναγμών!

Καταστρώνουν ένα φανταστικό σχέδιο για να νικήσουν τον ανίκητο στόλο με τα 10.000 πλοία από την άμμο (που κάθε ένα είναι Ντεθ Στάρι), το οποίο στηρίζεται στο να ανατινάξουν μια κεραία για να μην μπορούν να φύγουν με το στόλο από τον μυστικό πλανήτη προς τους… μη μυστικούς. Τελικά δεν κάνουν καν αυτό, γιατί τους τα γυρνάει ο αρχικακός κι έτσι δεν την ανατινάζουν τη δύσμοιρη αντένα. Μετά, κάτι άλογα (!) τρέχουν πάνω σε ένα Destroyer, o Πο ακούει από το εξωτερικό του σκάφους να κάνει reboot το σύστημα πλοήγησης (θα έπαιξε τον ήχο των Windows…), ενώ εμείς ανακαλύπτουμε ότι αν ανατιναχτεί το Death-Star-οειδές κανόνι κάθε αεροσκάφους ανατινάζεται και το… ό,τι να ‘ναι (γιατί μπορεί), και σκάνε ένα μάτσο ενισχύσεις (από γεωργούς που πήραν το διαστημόπλοιο και ήρθαν με τις γκλίτσες τους!) στον super μυστικό πλανήτη στον οποίο έφτανες μόνο με το «έτσι» που έψαχναν σε όλο το πρώτο μισό της ταινίας (στο «Indiana Wars» κομμάτι).

Ο Παλπατίνος «τα παίρνει» και γίνεται ο Super Mega Ultra Thor και πλημμυρίζει με κεραυνούς το ουράνιο στερέωμα (που δεν έχει καν φιλικά πυρά). Η Ρέι είναι η εγγόνα του (οι γονείς της για κάποιο λόγο δεν είχαν super Force ικανότητες, αλλά εκείνη έχει…), αλλά θέλει να τον σκοτώσει, ενώ εκείνος προσπαθεί να περάσουν οι Sith που έχει μέσα του… μέσα της, αλλά τελικά όταν δεν το κάνει αυτό έχει κι άλλο κόλπο να της ρουφήξει τη Δύναμη (γιατί δεν το έκανε αυτό από την αρχή;) και τους αραδιάζει κάτι Dementors κόλπα και τους ρουφάει το μεδούλι.

Τελικά, η Ρέι του κάνει κοντρίτσα στους κεραυνούς με το φωτόσπαθο του ημιγκόμενού της, σκοτώνει τον Παλπατίνο και εκείνη… πεθαίνει από την υπερπροσπάθεια; Επίσης, ούτε κι εκείνη (ως Jedi) εξαφανίζεται μετά τον θάνατό της. Έρχεται ο Κάιλο, την ξαναζωντανεύει (μπας και την φασώσει, επιτέλους) και πεθαίνει, χάνεται, εξαϋλώνεται! Η Ρέι έχει μία στάση για τον χαμό του Κάιλου, που συνοψίζεται σε αυτό: ¯\_(ツ)_/¯

Η Ρέι έχει κάνει όλες τις βιλενιές του ένατου chapter, ο Κάιλο είναι αρχηγόπουλο σχετικά αλλά τελικά πεθαίνει εντελώς άκλαφτος σε μία από τις πιο ηλίθιες σκηνές του «Star Wars» που γειώνει και τους πιο απλούς θεατές και τους fans. Ο Φιν ακόμα θέλει να πει κάτι στην Ρέι (αλλά το κρατάει για το δέκατο…).

Όλοι φιλιούνται (μέχρι και κορίτσι με κορίτσι!), αγκαλιάζονται, παίρνουν μετάλλια, βγαίνει από τα δάση μέχρι και το «Muppet Show» από την «Επιστροφή των Jedi» (1983). Γιατί μπορεί.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Είμαι η Ρέι Σκαϊγουόκερ. (Χειροκροτήματα κόσμου.) (Γέλια στο βάθος.)