Μοντέλα δεν υπάρχουν πια, τα πάτησε το… Χόλιγουντ!
Με αφορμή την τηλεοπτική διαφήμιση του – γυναικείου αρώματος – Chanel N°5, με αναπάντεχο πρωταγωνιστή τον Μπραντ Πιτ, περιπλανόμαστε σε μερικές από τις, αν μη τι άλλο, ομορφότερες διαφημιστικές καμπάνιες της… πραμάτειας των μεγαλύτερων οίκων μόδας, της τελευταίας διετίας, στις οποίες πρωταγωνιστούν, σχεδόν κατά αποκλειστικότητα πλέον, μικροί ή μεγάλοι stars του Χόλιγουντ.
Μια φορά κι έναν καιρό, τα αστέρια της αμερικάνικης (και όχι μόνο) βιομηχανίας των κινούμενων εικόνων, «συμπλήρωναν» το εισόδημά τους ταξιδεύοντας μέχρι την αλλότρια, παράξενη στα μάτια τους, Άπω Ανατολή, για να διαφημίσουν, όντως «Χαμένοι στη Μετάφραση», όχι απαραίτητα haute couture αλλά διεθνή ουίσκι, ρολόγια, αξεσουάρ, ρούχα και καλλυντικά. Εν τω μεταξύ, στη Δύση, η έντυπη και τηλεοπτική προώθηση των αντίστοιχων, επώνυμων προϊόντων για υψηλούς πελάτες ήταν αποκλειστική ευθύνη των (πάλαι ποτέ;) top models.
Το παραπάνω παραμύθι, όμως, έχει πια προ πολλού φτάσει στο happy (για τους μεν) ή το unhappy (για τα δε, που εξάλλου, όσο και αν προσπάθησαν, ουδέποτε διέπρεψαν ως ηθοποιοί) end του. Οι stars του Χόλιγουντ, αφού πρώτα διείσδυσαν σε λιγότερο ελιτίστικες διαφημιστικές αγορές, σαν αυτή του αυτοκινήτου (με πιο πρόσφατο παράδειγμα την Ούμα Θέρμαν, ως το ανθρώπινο πρόσωπο της Alfa Romeo Giulietta) ή του καφέ (μόνο αν γεννήθηκες χθες, δε θα έχεις δει τον Τζορτζ Κλούνεϊ να κάνει τα πάντα για να απολαύσει τον Nespresso του, ακόμα και να τα βάλει με το Θεό / Τζον Μάλκοβιτς), κατέκτησαν ορμητικά και το χώρο της μόδας.
Γεγονός που, τελευταία, κάθε χρόνο τέτοια εποχή, γίνεται εξόφθαλμα προφανές. Γιατί ένα κόσμημα, ένα αξεσουάρ, αλλά κυρίως ένα – οικονομικά πιο προσιτό – άρωμα, με περίφημη υπογραφή, φαντάζει ως το ιδανικό δώρο για τις λαμπερές γιορτές Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς που πλησιάζουν. Έτσι, η τηλεόραση και τα περιοδικά γεμίζουν με οικεία, αγαπημένα και μη, κινηματογραφικά πρόσωπα, τα οποία περιφέρουν τα κάλλη τους ή να φιλοσοφούν, όχι πάντα ευφάνταστα, περί ακριβοθώρητων, εμβληματικών αντικειμένων του lifestyle.
Κινηματογραφικά μεγαλεία, στην οθόνη…
Φέτος, η Chanel (αφού ξόδεψε τα μαλλιά της κεφαλής της για το δια χειρός Μπαζ Λούρμαν υπερθέαμα με τη Νικόλ Κίντμαν, και δοκίμασε μια πιο οικονομική και καλλιτεχνική προσέγγιση με τους Οντρέ Τοτού και Ζαν-Πιερ Ζενέ, μπροστά και πίσω από την κάμερα, αντίστοιχα) είπε να πρωτοτυπήσει για τη διαφήμιση του θρυλικού αρώματός της, Chanel N°5. Επέλεξε, λοιπόν, έναν υπέρ-διάσημο (κατά το «υπέρ-ηρωικό») άνδρα, και δη τον Μπραντ Πιτ, ως πρωταγωνιστή μιας εύστοχα απέριττης, έντυπης καταχώρισης, αλλά και μιας άστοχα μινιμάλ, τηλεοπτικής… μπουρδολογίας, που ξένισε τόσο το target group της (και όχι μόνο), ώστε χρειάστηκε και επεξηγηματική συνέχεια! Πάντως, εδώ αξίζει να συμπληρωθεί και η περίπτωση του Τζο Ράιτ, ο οποίος χρησιμοποίησε την… ανορεξική μούσα του, Κίρα Νάιτλι (βλέπε και την επερχόμενη «Άννα Καρένινα»), για το εντυπωσιακό φιλμ του Coco Mademoiselle, πάντα για τη Chanel (όλα τα spots παίζουν στη video gallery του θέματος).
Τα λοιπά TV spots επώνυμων αρωμάτων της σεζόν, μπορεί να μην πάσχουν από αστοχία, αλλά παρά τις υψηλές κατασκευαστικές προδιαγραφές τους, προκύπτουν εντυπωσιακά μεν, άνευρα και ασφαλή δε – άξια λόγου μόνο για τις λαμπερές πρωταγωνίστριές τους: την αριστοκρατική Σαρλίζ Θέρον, σε αναπάντεχες συναντήσεις με θρύλους του σινεμά, σαν τη Μέριλιν Μονρόου και την Γκρέις Κέλι, για το J’ adore του Dior, τη χυμώδη (μόνο) Σκάρλετ Τζοχάνσον, με λάχανο μαλλί, για το The One των Dolce & Gabbana, την Έμιλι Μπλαντ ως αιλουροειδές για το Opium του Yves Saint Laurent και τη στιλπνή Γκουίνεθ Πάλτροου για το Boss Nuit του Hugo Boss. Μοναδική φωτεινή εξαίρεση, η εξαιρετική, αιχμηρή, παρά… τρίχα ασπρόμαυρη δουλειά του κομίστα Φρανκ Μίλερ («Sin City») για το Gucci Guilty, με πρωταγωνιστές τους Έβαν Ρέιτσελ Γουντ και Κρις Έβανς.
… και στο χαρτί.
Στις έντυπες διαφημίσεις τους, αντίθετα, οι stars ως μοντέλα σπάνια ατυχούν, αφού συνήθως πρωταγωνιστούν σε αν όχι εκθαμβωτικές και αριστοτεχνικές, τουλάχιστον σε αξιοπρεπείς καταχωρίσεις. Φάτε μάτια ψάρια, λοιπόν…
Τη Μαριόν Κοτιγιάρ και τη Μίλα Κούνις για τον Dior
Τη Σκάρλετ Τζοχάνσον για τα καλλυντικά των Dolce & Gabbana
Τη Ρέιτσελ Βάις και την Τζουλιάν Μουρ για τον Bvlgari
Τον Ντάνιελ Κρεγκ (ως 007) και τη Νικόλ Κίντμαν για τα ρολόγια Ωmega
Την Τίλντα Σουίντον για τα κοσμήματα Pomellato
Την Κρίστεν Στιούαρτ για το Florabotanica της Balenciaga
Τον Λεονάρντο ΝτιΚάπριο για τα ρολόγια Tag Heuer
Την Έμα Γουότσον για τον Burberry