FreeCinema

Follow us

ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΜΑΓΙΚΩΝ ΠΛΑΣΜΑΤΩΝ (2009)

(WHERE THE WILD THINGS ARE)

  • ΕΙΔΟΣ: Οικογενειακό Δράμα Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σπάικ Τζονζ
  • ΚΑΣΤ: Μαξ Ρέκορντζ, Κάθριν Κίνερ, Στιβ Μουζάκις, Μαρκ Ράφαλο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 101'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: VILLAGE FILMS

Ο εννιάχρονος Μαξ κάνει αταξίες όλη μέρα, δαγκώνει τη μάνα του (όταν εκείνη φέρνει στο σπίτι το boyfriend) και το βάζει στα πόδια. Ώσπου φτάνει… στη χώρα των Άγριων Πλασμάτων.

Απόδειξη στον κανόνα του «less is more», το φιλμ του Σπάικ Τζονζ παίρνει το κλασικό παιδικό βιβλίο του συγγραφέα και illustrator Μορίς Σέντακ, «Where the Wild Things Are», το οποίο αποτελείται από… δέκα προτάσεις (μόλις!), κι επιχειρεί να το μετατρέψει σε μεγάλου μήκους ταινία (εκατό λεπτών σχεδόν!). Και μακάρι να ήταν αυτό το μοναδικό του πρόβλημα…

Για να κατανοήσει κανείς καλύτερα το… ανώριμο της όλης απόπειρας, αρκεί να διαβάσει το ομώνυμο βιβλίο ή να παρακολουθήσει το μικρού μήκους animated φιλμ του 1973, που σε επτά λεπτά έχει απλά ζωντανέψει τις σελίδες του Σέντακ κι έχει κάνει τη δουλειά του. Από τη μεριά του, ο Τζονζ εμπιστεύεται τη σεναριακή του διασκευή (εμπλουτισμένη με μια πιο ουσιώδη έναρξη της ιστορίας και μοιράζοντας, μοιραία, χαρακτήρες – ρόλους στα φανταστικά Άγρια Πλάσματα) λες και πρόκειται περί εργασίας παιδοψυχολόγου, για να υπογράψει, τελικά, ένα έργο που δύσκολα κάνει επαφή με παιδιά της… όποιας ηλικίας (εξαιρώντας τις μάζες των «αλαφροΐσκιωτων» indie hipsters, οι οποίοι θα παραδώσουν το πνεύμα όπου παίζουν οι συνθέσεις της Κάρεν Ο., του συγκροτήματος των Yeah Yeah Yeahs, ίσως του μεγαλύτερου ατού της ταινίας, δηλαδή).

Εάν ο στόχος του Τζονζ ήταν να μας βάλει μέσα στον κόσμο – και το μυαλό – ενός εννιάχρονου παιδιού, θα ήταν αστείο να παραδεχτούμε πως τα κατάφερε, γιατί αυτός ο κόσμος συνήθως σε κάνει να ευχαριστείς τη Φύση και το επίτευγμα της ενηλικίωσης! Κοινώς, μιλάμε για ένα σύμπαν κενό από περιεχόμενο ή ενδιαφέρον, από το οποίο, ούτως ή άλλως, διατηρούμε ελάχιστες αναμνήσεις (fact). Γοητευτικό το τοπίο και η καλλιτεχνική διεύθυνση, μεν, αλλά γύρω στην ώρα διαπιστώνεις πως το να βλέπεις τεράστια τριχωτά πλάσματα να συμπεριφέρονται σαν πρωταγωνιστές του «Jackass» δεν αποτελεί το απαύγασμα της κινηματογραφικής διασκέδασης. Για να μη σχολιάσω το όργιο ενήλικων νευρώσεων που συνοδεύει τους διαλόγους των Άγριων Πλασμάτων…

Όχι ακριβώς μια ωδή πάνω στην αφέλεια της παιδικότητας ή τη μοναξιά κάτω από τη σκιά της γονικής εξουσίας, το «Στη Χώρα των Μαγικών Πλασμάτων» εξιδανικεύει τη φυγή σαν τρόπο διαχείρισης της ζωής (σε πραγματικό ή φανταστικό επίπεδο), αλλά με κατεβασμένα τα μούτρα, αφού ο Μαξ, αντιμέτωπος με τα λάθη τα οποία φόρτωσε στην πλάτη των Άγριων Πλασμάτων, καταλήγει να ονειρεύεται ξανά την προστασία της οικογενειακής εστίας. Με το άλλοθι του ρόλου που πρόκειται ν’ αναλάβει στο μέλλον. Κι εκείνα τα «Όταν το παιδί ήταν παιδί…», να τα ξεχάσεις!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2010, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Ίσως λίγο άδικος ο συνδυασμός του ανήλικου θεάματος με ψυχαναλυτικές νευρώσεις ενήλικων… «παιδιών». Η ιδέα ήταν φανταστική, το (επί μέρους) καλλιτεχνικό αποτέλεσμα σπουδαίο, αλλά το έργο βγάζει μια κόπωση που δεν αφήνει θετικά συμπεράσματα στο φινάλε. Περισσότερο ένα φιλμικό αξιοπερίεργο… gone wrong, που μάλλον δεν θα συναντήσει (και) κάποιο ισχυρό cult status στο μέλλον.


MORE REVIEWS

ΜΗΤΡΙΚΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ

Στα αμερικανικά suburbs του ’60, δύο αγαπημένες γειτόνισσες βιώνουν μία τραγωδία που θα μετατρέψει τις ζωές τους σε θρίλερ. Ή μήπως κάποια από τις δύο έχει φαντασία που οργιάζει;

ΤΟ ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ

Ο Άλεν πρόκειται να αποτοξινωθεί από τη βία. Πως πρόκειται να επιζήσει, όμως, σε μια κοινωνία στην οποία η άσκηση της βίας αποτελεί θεμελιακή αρχή;

ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ

Έπειτα από τον θάνατο του έφηβου γιου της μπροστά στα μάτια της, ανύπαντρη μητέρα εγκαταλείπει τη Μαδρίτη για τη Βαρκελώνη, προς αναζήτηση του πατέρα του παιδιού της, ο οποίος όλα αυτά τα χρόνια αγνοούσε την ύπαρξή του. Η απόφασή της αυτή θ’ αποδειχθεί άκρως αποκαλυπτική για μια σειρά από γυναίκες και... άνδρες που συναντά στο διάβα της.

Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Οι φλόγες του πολέμου φαίνεται πως θα φουντώσουν ξανά στην Ευρώπη, όμως, η γαλλική μπουρζουαζία έχει άλλες έγνοιες: να ερωτευτεί και να πάει για κυνήγι!

ΤΙΓΡΗΣ

Κτηνίατρος ζωολογικού κήπου επαρχιακής πόλης της Ρουμανίας, η οποία βρίσκεται σε ψυχολογική πίεση λόγω απώλειας νεογέννητου μωρού και απιστίας συντρόφου, χάνει από την προσοχή της την τίγρη που φρόντιζε, με αποτέλεσμα το άγριο θηρίο να περιπλανιέται ελεύθερο στους δρόμους.